Middag för 7 kronor

"Middag för 7 kronor", en inläggstitel som "Fri i fjällen" hade fnyst åt. Hen lägger i runda slängar ett par hundringar på mat varje månad. Denna nystartade (och kanske kortlivade men ändock läsvärda) blogg har ett helt unikt uttryckssätt. Det är som att skribenten (omöjligt att säga om det är en han eller hon) nästan motvilligt slänger ur sig dessa underhållande, stundtals irrande men ändå klockrena inlägg om hur det är att leva livet upp och ner. Jag säger upp och ner eftersom personen i fråga har lyckats skapa sig ett liv som jag tror att rätt många i den högre tjänstemannasfären gärna hade slaktat sin SUV för nämligen ett liv i fjällen med gott om tid för skidor, klättring etc. Fast på en lön som inte kommer i närheten. Men med ett sparande som slår svenne banan alla dar i veckan. Hatten av Fri i fjällen!

Som jag redan skrivit om har vi resignerat och gått över till en rullande veckomeny med saker alla i hushållet gillar och tål. Detta är inne på sin tredje eller kanske fjärde månad nu och det har funkat rätt bra. Ibland klagar barnen på att det är samma mat, men när vi då introducerar en ny rätt reagerar de i regel med äckel i åtminstone 33% av populationen (d.v.s. minst ett barn gör hulkande läten). Ibland har ett barn kommit med egna idéer och då tillagar vi den rätten. Jag ska inte vara barnslig eller så men vad jag njuter av att se det barnets rätt sågas av de andra barnen (fast det skulle jag ju aldrig säga, jag äter med stoiskt lugn).

Vi har väl expermimenterat utanför ramarna för mat 2.0 cirka tre gånger sedan projektstart och 2 av 3 gånger har det varit misslyckat. Låt mig berätta om en gång det lyckades och det var ju geniet i familjen som hittade den här rätten i den eminenta kokboken "Mat & Vin - Recepten, vintipsen och konsten att kombinera" av Anette Rosvall (affiliatelänk här):


"Shakshouka is a dish of eggs poached in a sauce of tomatoes, chili peppers, and garlic, commonly spiced with cumin, paprika, cayenne pepper, and nutmeg. Although the dish has existed in Mediterranean and Middle Eastern regions, its more recent egg and vegetable-based form originated in North Africa."



Jag har ätit något liknande i en marockansk tagine och kryddningen kan man laborera med efter egen smak och familjens kryddresistens. Det centrala är, som Anette skriver i boken, att hitta rätt balans mellan salt, sött och syra. Supergott och barnen formligen slukade det! Men bäst av allt, den är jättebillig att göra. Nedan vad jag använde:


Tre burkar krossad tomat från Lidl: 15 kr
En gul lök och tre vitlöksklyfotr: 5 kr
1/4 tub tomatpuré av märket Favorit: 2,5 kr
1 röd chili: 2 kr
En skvätt rapsolja, socker, rödvinsvinäger*, salt, peppar, paprika**: 3 kr
Ett ägg per person: 12 kr
TOT: 39,5 kr.

Delat på 5 pers: 7,9 kr. Nu blev det rester över till en lunch så delat på 6 måltider = 6,58 kr eller 7 för att avrunda uppåt. Den dagen vi har egna ägg rasar kostnaden till 5 kr/person.

Tillagningspriocessen är intuitiv. Du hackar och mjuksteker lök och chili. Låt tomatpurén hettas upp däri ("då kommer de solmogna smakerna fram", jag bara älskar Anette) och addera sedan resten av tomaterna***, vinägern, socker, kryddor och smaka av tills du tycker att det är just rätt sälta, söta, syra. När du är nöjd knäcker du ner ägg i små gropar i såsen****. Jag saltade en smula på äggen också för jag älskar salt.






Sen får det puttra i en 5-8 minuter med lock och när det är klart kan du strössla över lite frysta örter, en riven ostkant eller vad du nu råkar ha hemma. Jag klippte över lite egenodlade ärtskott. Servera med bröd som man på medelhavsmanér drar upp såsen med. Götteligött.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Receptet säger "sherryvinäger" men där kisar jag och kör med vanlig rödvinsvinäger.
** Receptet säger "rökt paprikapulver" men jag tog vanligt.
*** Äsch glömde säga, receptet säger att man även ska ha färska tomater med, men jag tog en extra burk krossad Lidltomat från Italien istället så sparade jag några spänn samt en tur till butiken.
**** Lättare sagt än gjort, det är ju ingen deg vi talar om utan en flytande sås. Jag kom på tricket till slut. man får liksom ha en slev nere i såsen och i samma ögonblick som ägget slurpar ur sitt skal flyttar du sleven en bit åt sidan och då hinner såsen inte täppa igen hålet och ägget lägger sig bekvämt till rätta.

35 kommentarer:

  1. Är Shakshokan bara hälften så god som den är vacker så blir det kanon. Jag kommer också få kisa i receptet för att få barnen att acceptera. Vi kör med passerade tomater istf krossade. Men det är ju det som är det allra roligaste med matlagning. Recept är mest en inspiration ingen naturlag.
    Vad gäller de egna äggen så kanske jag missat något inlägg, men enligt ett par kompisar som odlar ägg så blir det inte precis gratis eller en billigare. Men otroligt mycket godare och dessutom med en inre tillfredsställelse som inte bara är mätbar i pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Men otroligt mycket godare och dessutom med en inre tillfredsställelse som inte bara är mätbar i pengar." Nej så kan det mycket väl vara. Jag ser hönsen som "istället för en Thailandsresa". "Fast mycket billigare".

      Radera
    2. Haha, jag tänkte också säga det, att hemäggen nog knappast är någon besparing. Vi har höns och väljer att inte se hönsutgifterna som något som belastar matkontot utan mer som hobby. Räknade lite på det när vi hade haft hönsen ca 1,5 år och då låg vi nånstans runt 20kr/ägg... :)
      //Hannata

      Radera
    3. Hej, jag är Theresa Williams. Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han slöt mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavskärare som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollstavarna, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett relationsproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Bindande trollformler
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Shakshuka är den perfekta lunch/brunch-rätten! Vi gör ofta en på helgen. För mig är det viktigt att man tunnskivar löken och inte hackar den (blir en annan känsla). Brukar också steka en röd paprika i bitar, samt krydda med spiskummin och paprikapulver (vanligt). Krossade tomater är väl oftast bättre än färska, så jag tar alltid burktomater. Att smula lite fetaost över alltihopa och strö över lite koriander för färg och smak gör inte saken sämre.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men sluta! Jag börjar dregla över tangentbordet så här i lunchtid.

      Radera
  3. Tack för ett guldrecept! Det där kan vi göra i stort sett kostnadsfritt när vi börjar skörda tomater, lök, chili och kryddor här hemma! (äggen får vi dock köpa från grannen för 2kr/st)

    SvaraRadera
  4. Hej

    Bra grundrecept. För den sin inte har kräsna barn vinner rätten mycket på att man faktiskt använder rökt paprika. Det är en alldeles unik smak som tillförs och jag kan varmt rekommendera det.

    Må väl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vart köper man töckera? FInns på fiiina matbutiker av typen ICA Maxi antar en.

      Radera
    2. Ring på hos den rökande grannen och kom överens om att få lägga in några paprikor vid deras rökruta

      Radera
    3. Jag har sett det på Willys också men inte i det billiga sortimentet utan burk från typ Santa Maria. Men det är potent så det behövs ganska lite

      Radera
  5. Gutt men matinlägg. Jag ska inte börja tjata om undertian.com då hennes recept inte alltid är barnkompatibla. Oavsett är vegetariskt både gott och billigt och det tycker jag du hamrar in på ett förträffligt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. VI genomgår just nu en transformation på hemmafronten där mannen tagit över all köksdrift. Det kommer inlägg på det men jag kan bara konstatera att det blivit till det bättre.

      Radera
    2. Spännande - det ser jag fram emot. Kan man få en liten teaser på hur det har blivit göttigt? Bättre mat eller att barnen bjuds på ett Norenskt kammarspel inför varje middag?

      Radera
  6. Hej! Har just börjat intressera mig för en mer sparsam tillvaro och läser nu igenom dina inlägg med stor behållning.
    Jag har ett arbete som jag nog kommer vilja fortsätta med till pensionen (den riktiga...) men maken har sagt upp sig från tjänstemannajobbet och kör numera familjegården och lite konsultuppdrag (ca 20 procent). Jag har en relativt hög lön som familjen kan klara sig på men tanken är att även gården ska generera ett visst överskott. Jag tycker inte längre att det känns bra att betala mer än nödvändigt för en massa saker trots att jag "har råd". Känns bättre att lägga pengarna på sådant som tillför värde... Dessutom vill vi ju spara på ett bra sätt. Fram tills nu har vi sparat barnbidragen samt ytterligare några tusenlappar i månaden i fonder i Swedbank. Ju mer jag läser på FI-bloggar desto mer skeptisk blir jag till banken. Men jag är inte så intresserad av investeringar och vill egentligen bara ha ett bekymmersfritt och hållbart sparande. Hur har ni gjort? Hur tänker du gällande indexfonder? Kan man spara i indexfonder via sin vanliga bank eller hur gör man för att flytta över sina pengar som nu finns i diverse ISK-konton hos banken(fonderna)till indexfonder?
    /Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken drömkommentar dregel dregel. Okej, låt mig checka av dina frågor en i taget:

      "Men jag är inte så intresserad av investeringar och vill egentligen bara ha ett bekymmersfritt och hållbart sparande. Hur har ni gjort? Hur tänker du gällande indexfonder? "

      Indexfonder is the shit. Se flik "Investera" på bloggen i webbversion så får du hela storyn. Köp och behåll billiga indexfonder. Forskningen uppmanar till det. FIRE-communityn uppmanar till det. De enda som inte uppmanar till det är säljarna av finansiella produkter, exempelvis din kontakt på banken. Vilket leder mig in på din nästa fråga:

      "Kan man spara i indexfonder via sin vanliga bank eller hur gör man för att flytta över sina pengar som nu finns i diverse ISK-konton hos banken(fonderna)till indexfonder? "

      Ja, du kan spara i indexfonder hos alla vanliga banker av typen Swedbank, Nordea, Handelsbanken (men de marknadsförs inte så vansinnigt mycket). Men traditionella banker har sämre utbud än exempelvis Avanza eller Nordnet och de kommer inte att lägga två strån i kors för att hjälpa dig att navigera i indexfond-utbudet. Swedbank (min bank) sa det rakt ut till mig: "Vid rådgivning kommer vi enbart att tala om våra egna produkter" d.v.s. deras "aktiva" förvaltning där de skor sig multum. Du kan absolut sälja av de innehav du har idag på din vanliga bank och antingen köpa indexfonder där (förslagsvis inom ramen för en ISK) eller flytta över dem till Avanza/Nordnet. Om ni nu planerar att bli seriösa med sparandet skulle jag säga att ni bör starta upp ett konto hos någon av nätbankerna per idag och flytta över ert långsiktiga sparande dit (bufferten kan ni med fördel ha kvar på kuckelimuck bank). De är SÅ mycket bättre och har bättre utbud. Du kan även föra över ISK:ar intakta, d.v.s. du behöver inte sälja dina innehav i en Nordea-ISK och sen köpa nytt i din nya ISK på exempelvis Avanza. Då slipper du också beskattningen som kommer med att föra in nytt kapital i den nya ISK:en. Eller hur Studenten A?

      Radera
    2. Swedbank har sina Swedbank Robur access som indexsortiment. Helt rimlig avgift och du behöver inte flytta någonstans.

      Radera
    3. Tack för tipsen! /Johanna

      Radera
    4. Sant, de är riktigt bra. De hade jag fram till helt nyligen då jag av ideologiska skäl la merparten i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Den kan du f ö också köpa på Swedbank.

      Radera
    5. Stämmer det du säger ovan. Vänd dig till någon av nätmäklarna, bli kund som dem och ring deras kundservice och berätta att du vill flytta ditt sparande från bank X till dem då hjälper nätmäklaren dig :)

      Radera
  7. Jag tackar och bockar för den fina lilla presentationen jag! Men 7:- per portion är ju grymt! Har man bara lite koll och är medveten så kan man ju laga fantastisk mat för en spottstyver. Kul med lite recept emellanåt då jag själv behöver lite inspiration till billiga och nyttiga rätter när fantasin tryter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en fin blogg! Ett litet men bara, tyvärr kan man inte kommentera anonymt. (Är såklart okej om du inte vill det)

      Radera
    2. Åh. Att blocka anonyma kommentarer hade varit underbart. Hur har du lyckats med det?

      För det är utan undantag anonyma som skickar de riktigt negativa kommentarerna. Som om man blir mindre anonym om man kallar sig Johan Smurfsson... berätta gärna så skall jag justera bort lite nättroll.

      Radera
    3. Haha vad roligt. Nej jag vet faktiskt inte. Har inte gjort någonting. Är väldigt dålig på det här och inte satt mig in i det. Tyckte det lät tråkigt att du Anonym inte kunnat kommentera om det var något du ville. Ska undersöka saken och återkomma!

      Radera
    4. Inställningar -> Inlägg, kommentarer och delning -> Vilka får kommentera?

      Där har jag tydligen ifyllt att endast de med googlekonto får kommentera. Det är nu ändrat till att får säga hej och kommentera.

      Puss och kram från fjällen

      Radera
    5. Just det ja. Jag har nog tyckt att det här varit lite snävt. Antingen folk med Google konto eller alla och då har det fått vara ok med alla. Tack för att du kollade upp det.

      Radera
  8. Vilket bra recepttips! Nästan som en vegetarisk pyttipanna, som kan varieras hur mycket som helst utifrån vad man haver. Ska testas! Av nyfikenhet bara - vilket vin lyckades kokboksförfattarinnan kombinera den här rätten med (vilket ju verkar vara temat för boken)? Rent spontant känns det inte som en vinvänlig rätt (eller så är jag bara tråkig och begränsad och behöver vidga mina vyer). /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, det ska vara en veteöl.

      Radera
    2. Ser framför mig hur man på förlagsmötet slet sitt hår över den urpsrungliga, visserligen något långa men ärliga, titeln: "Kombinera mat med vin, öl, cider och hembränt". Ett lamt förslag med "Kombinera mat och sponken" gick inte hem, risk att förlora avsedd målgrupp..."Mat och vin" fick det bli! /Irene

      Radera
  9. Åh, vilken perfekt "jag jobbar hemma lunch". Tack för tipset :)
    /Horsewood9

    SvaraRadera
  10. Det blir magiskt gott om man har mozzarella på äggen på slutet!

    SvaraRadera
  11. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit nöjd med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera
  12. Jag visste aldrig att jag kunde få bra och pålitliga trollformler online som verkligen kunde hjälpa människor som jag som behövde relationshjälp. Jag blev skild från min man när han gick upp med mig och gick tillbaka till sin ex-älskare, jag var så förkrossad och krossad. Jag var inte jag själv förrän en vän till mig hänvisade mig till en stor man som heter Great Baba Ogbogo att han kunde vara till hjälp för min situation. Först tvivlade jag på och kontaktade senare honom och han sa till mig att han skulle få en kärlek förtrollning förberedd för att jag ska få tillbaka min pojkvän. Efter att ha gjort det behövande gjorde jag allt som han instruerade och till min största förvåning fick jag ett samtal från min pojkvän att han skulle komma hem och han var ledsen för allt han fick mig att passera igenom. Resultatet blev framgångsrikt och idag lever vi lyckligt. Jag gav honom mitt ord att jag kommer att dela min erfarenhet med världen så att andra kan få hjälp av något slag från honom. Du kan skicka e-post till honom via: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller för brådskande svar, skriv honom på sin WhatsApp-linje +2349020168697 ... Tack så bra BaBa Ogbogo

    SvaraRadera