Frälsningen och FIRE

Vi halvskämtar ibland om att FIRE-rörelsen är en sekt, men det var inte förrän jag hittade denna passage i ett barns SO-bok som jag till fullo såg likheterna mellan FIRE och den tidiga svenska väckelserörelsen.


"På många håll i Sverige delades människorna upp i två läger: de som höll sig till kyrkan och prästen [MOS och dussincharter], och de som kallade sig 'frälsta' [frugal weirdos] och gick på sina egna möten [hängde på FIRE-bloggar]. 'Läsarna' [frugal weirdosarna] blev kända för att vara hederliga och dugliga människor [nåja...DIY är ju ett centralt begrepp]. Men de kunde också vara hårda och fördömande mot andra [no kidding!]. Det var inte ovanligt att de 'frälsta'  ansåg att bara de själva hade funnit sanningen, medan andra var 'syndare på väg till helvetet' [Kronofogdemyndigheten]. Läsarna undvek allt 'syndigt' [Kinaplast och dussincharter] och höll sig för sig själva. Det gjorde att många tyckte illa om dem [se exempelvis här, här eller här]."


Suze Orman och påven ogillar uppstickare

På samma sätt som de tidiga väckelserörelserna hoppas FIRE-rörelsen på stor spridning likt dåtidens "stormvind"-profetia. Men frikyrorna fick aldrig riktigt det genomslag de trodde att de skulle få, möjligtvis med undantag för Pingströrelsen som enligt SO-boken även den minskar i antal varje år. Lite synd tycker jag, eftersom de har tydliga drag av FIRE. Att leva i from enkelhet, inte bära överdrivet mycket bling. Hade jag inte varit så förtjust i vin hade jag kanske övervägt att gå med. Hur var det förresten med det där tiondet? Är det fortfarande aktuellt, någon som vet? För det lär ju inte ske om en så siger. Undrar förresten hur de investerar, frikyrkorna. Är det okej att förbjuda smink, cigg och vin, men ändå investera i L'Oréal, LVMH och Swedish Match?

Svenska Kyrkan är i alla fall skickliga (eller är det Söderberg och Partners som sköter deras portfölj?). En dessvärre låst artikel från DI från 2018 ingressar:

Värdet på Svenska kyrkans investeringar har ökat med nästan 1 miljard kronor under ett år. Samtidigt ökade avkastningen med en bit över 100 miljoner. Svenskfavoriten bland aktierna heter Volvo.

Jag hörde också någonstans att de har över 100 miljoner bara i Unilever. Undrar om avkastningen, tillsammans med de rätt kännbara fastighetsinnehaven*, skulle täcka kostnaderna de har för sin diakonala verksamhet?

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Höll precis på att glömma - det är ju löning idag! Får jag se lite #lönecava då för att se att ni lever som jag lär! D.s.

* Jag trillade över några siffror som gjorde gällande att vi idag har runt 3 400 kyrkor i landet. Halleluja. De kostar 3,7 miljarder att drifta per år vilket exempelvis tas från avkastning och kyrkskatt. Men "det totala fastighetsbeståndet är flera gånger större" vilket ju borde antyda att det finns utrymme att göra vad ett liksom normalt företag hade gjort - sålt av fastigheter. Inte kyrkor, övriga sorters fastigheter. Så hade folk kunnat lägga sin kyrkskatt på annat istället, exempelvis på att köpa sig framtida frihet eller utrota TBC. Begravningsavgiften betalar du ju ändå så du behöver inte skapa ISK "begravning".

35 kommentarer:

  1. Jag har jättejobbigt med sekter och sektbeteende. Det är som att man ska lägga ner huvudet under armen och bara blint följa en ledare som tappat all vidvinkel. Så jag fortsätter att delta i FIRE-rörelsen!
    Ahh, det kom en uppdatering!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det är som att man ska lägga ner huvudet under armen " eh 100% ja? Sekter har kanske inte primärt som målgrupp människor som gillar att vrida och vända på saker med hjälp av sitt intellekt. Med untantaget av FIRE-sekten då, vi är jättesmarta.

      Radera
  2. Kan jag investera i kyrkan? Kanske ett nytt Castellum vi ser fast dom har även staten i ryggen som garant för att undvika total KK?

    Skillnaden är väl att fire är på riktigt, dvs vi investerar pengar som faktiskt växer. Frikyrkan får mig mest att fundera på sagoland och Carola med sitt frälsta kött :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kan jag investera i kyrkan? Kanske ett nytt Castellum vi ser fast dom har även staten i ryggen som garant för att undvika total KK?" I'm in! Kyrkan till Nasdaq! (första maj-plakat nästa år)

      Radera
  3. Ryktesvägen säger att Svenska kyrkan drar in mer pengar på avkastning av aktieinvesteringar och fastighetsförsäljningar än skatteinbetalningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Some people say", klassisk FOX-retorik. Det måste väl gå att hitta nuffror på det hela. Du som är ung och alert, kan inte du göra en grävande journalistik här? Eller...är du in between jobs nu och har dyrbar dagtid?

      Radera
    2. Intäkter från kyrkoavgift = 14,9 miljarder per år
      Kapitalförvaltning på nationell nivå = 8,7 miljarder x rimligt avkastning 6% = 522 miljoner per år - schablonskatt

      Så nej, kyrkoavgiften kommer nog fortsätta dra in mer pengar än avkastningen. Eftersom medlemsantalen sjunker och dagens millenniums verkar måttligt intresserad av kyrkan erbjudande och vad de bidra med tror jag på längre sikt kyrkoavgiften är ett minne blott.

      Radera
    3. Glöm inte avkastningen av andra tillgångar som tex skog (som de lurade till sig genom att supa skogsbönder under bordet och sen sticka ett köpekontrakt under näsan på dem "skriv på nu"). Svenska kyrkan är landets största skogsägare.

      Radera
  4. Jag kände att det med högre inkomst gick lite väl mkt slantar till kyrkoskatten så den anser jag mig vid 54 betalat klart på. Utan att komma från kyrklig familj var det ändå lite märkligt att gå ur. Kyrkans forna makt över folket är outtalad och jag är helt förundrad över att så många av mina vänner tycker att det är svårt att gå ur mentalt, eller ens dryfta om det. Ekonomiskt ansvar vad vet jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner så igen mig i det Sejva. Även jag från okyrklig familj, mendet kändes lite vanskligt att gå ur. Som att det skulle slå ner en flixt i mitt huvud första veckan. När jag tänker på det, ungefär så som jag kände när jag sa upp barnens försäkringar hos If?

      Radera
    2. För att fortsätta kopplingen till investeringar. Skulle ni gå med om ni inte vore med i svenska kyrkan idag? Om inte borde det inte kännas svårt att gå ur. En bra fråga att ställa sig tycker jag.

      /David

      Radera
    3. Touché David! Många paralleller med SK och börsen m a o. Minus kostymerna. Eller vänta...

      Radera
  5. Haha, kan Flying Spaghetti Monster så kan väl FIRE bli en religiös lära! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åser spagettimonstret med naiv förundran och ett liteet frågetecken. 100% av de som kommer i kontakt med pastafari tar det som ett skämt va? Även om deras övertygelse är kusligt nära såväl Scientologerna som Mormonerna.

      Radera
  6. Fru IGMR är på annat håll idag så jag avvaktar lönevcava. Kanske en ensam löneIPA...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså jag stod och funderade på detta imorse när jag borstade tänderna och funderade på om jag skulle ställa en Julius Kayser i kylen inför kvällens makirullar. HerrEB är ju på snickeriresa så då får jag dela flaskan med mig själv och det är ju något man hört är ett tecken på alkoholism, att man dricker ensam. Låter dessutom asdeppigt. MEN! Är inte det snarare ett tecken på motsatsen. Att reglera sitt drickande till "jag får bara när det är folk omkring" är väl det om något ett tecken på att man har ett ansträngt förhållande till alkohol. Vilken jovailisk italienare inom maffian hade resonerat som så, att till kvällens sjurätters avstå vin, för att hans maffiabröder är ute på uppdrag? Vin är vin, mat är mat, båda ska intas för att kroppen och själen ska götta till sig. Oavsett om det råkar sitta en annan fysisk person bredvid mig eller inte. #interventionen-är-nära #ärjagredoför 12-stegsprogrammet?

      Radera
    2. Den tankekedjan - från att fråga sig om man verkligen kan tömma en flarra vin på egen hand, till att ropa "jamenvisst, skulle inte en glatt trallande, men lite ensam, mafioso göra det? - sì, sì, SÌ!" - är tamej--- mer nyskapande än flertalet innovationsföretag. Jag skrattar fortfarande - vilken bild! /Irene

      Radera
    3. Absolut avsett som en komplimang! Risken är väl bara att du har gett mig ett så bra argument för att själv ta ytterligare ett glas vin ("Vad skulle den glade mafioson ha gjort? Äsch, jag tar ett till!")..../Irene

      Radera
    4. Men jag som är singel måste väl oxå få dricka lönecava? Ingen idé vänta på nån här inte. Öppna och drick med förstånd. Det som blir kvar MÅSTE man ju inte dricka upp? Jag har aldrig fattat det där med svenskar som på död och liv måste dricka upp varenda vinslatt ni har i glaset(flaskan) (I värsta fall kan en restcava i kylen idag, i morgon bli bidrag till en liten coctail)

      Radera
    5. Jag håller med dig Kitty. Alla singlar får inte komma hem och sätta sig i soffan efter ytterligare en veckas arbete till FIRE med ett glas vin/cava/öl/annan omtyckt dryck bara för att det inte sitter någon bredvid. Är det då man måste skaffa sig en granne likt i Beck? I så fall, är det inte då varningsklockorna borde ringa en aning? /Lotta

      Radera
    6. Halva flaskan ena dagen, andra halvan dagen efter eller så kan man vara frikostig i matlagningen. Lite halvt avslagen cava till créme ninon, billigt, gott och lyxigt. /Lotta

      Radera
  7. Även i frikyrkorna dricks det vin nuförtiden,inte i själva kyrkan men annars. Kan tycka lite si och så om det. Samhället behöver alkoholfria mötesplatser.
    Frikyrkorörelsen tillsammans med arbetarrörelsen och nykterhetsrörelsen har haft stor betydelse för demokratins framväxt i Sverige. Många av de inom arbetarrörelsen var också aktiva inom nyväckelsen. Sundsvallsstrejken, strejken i Ådalen, var frikyrkliga med på barrikaderna.
    Min mormor(Forslinsläkt) med rötter i Bjuråker var frälsningssoldat och spelade fagott i deras orkester, rymde med en hästskojare, och blev äntligen fri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fabulöst! Jag vill veta så mycket mer om din mormor! Från fagott i Bjuråker och hässkojare. Han var bergis från Ilsbo.

      Radera
  8. Det är få gånger jag har mötts av sådan total häpnad som när jag travade in på den lokala pastorsexpeditionen med ett "Hej, jag vill gå med i kyrkan igen!". Det tog ett tag innan man hämtade sig och förstod att jag menade allvar, och för att jag inte skulle hinna ändra mig blev jag lotsad hela vägen, ut på gatan och förbi flera kvarter, bort till kansliet där inskrivningen skedde; väl framme sade min ledsagare till sin kollega (som tydligen redan hade underrättats per telefon): "Här är hon som vill gå IN i kyrkan!" Det var värt åtminstone ett års kyrkoavgift.
    Och ja, efter att ha flyttat till en plats där det är gödslat med medeltida kyrkor känns det faktiskt bra att dra sitt strå till stacken till det enorma underhållet av dessa byggnader. Jag ser det som ett kulturarvsbidrag./ Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag kan hålla med dig om att det var fint gjort, du lär ha förgyllt deras arbetsvecka. Har jag förresten berättat om när jag kontaktade mitt lokala pastorat med erbjudandet om att umgås med gamlingar? Av misstag använde jag bloggmailen, fruefficientbadass. Hade inte koll på att jag var inloggad på den. Mitt mail gick något i stil med: "Hej hej! Jag har massor av tid att umgås med gamla i församlingen, men jag är inte med i kyrkan själv, hoppas det funkar ändå." Undrar hur tankegångarna gick där. En efficientbadassk hedning som vill umgås med gamlingarna för att plocka av dem ädelstenarna. Men de hörde av sig efter ett par månader! Det var storstilat.

      Radera
  9. De hade väl anledning att klia sig i huvudet - hade du siktet på att övertala gamlingarna om tidig pensionering....? Knepig agenda. /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha exakt, det är aldrig för sent att bli FIRE.

      Radera
  10. Jag hör till de som stannat kvar i Svenska kyrkan, mest pga att när jag väl kom på att jag ville gå ur så hade jag precis fått barn, och eftersom min snåla kommun inte tillhandahåller öppen förskola så var enda alternativet kyrkans motsvarighet. Det kändes ju minst sagt lite dumt att gå ur en organisation vars tjänster jag precis skulle börja nyttja... För övrigt så är min uppfattning att frikyrkorna inte är vare sig speciellt fromma, sminkfria eller ens nyktra. Även när jag växte upp på 80-talet gick det rykten om vilket hålligång det var på Pingstkyrkans ungdomsläger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En får vara pragmatisk. Vi har både gift oss och döpt barn i kyrkan, men vi gjorde en överslagsräkning som gjorde gällande att vi nog betalat igen dessa tjänster med råge innan vi gick ur för ett par år sedan.

      Radera
  11. Själv är jag inte med i kyrkan, gick ur för cirka tjugo år sedan.

    Har haft kollega som var sedan barnsben indoktrinerad, och med i Pingstkyrkan - läs hans föräldrar var med där. Han var noga med inte svära för det gjorde man inte enligt pingstkyrkans ramar men han såg inga problem med att använda alla möjliga könsorder frekvent och med kraft. Således när man satt på jobb så hörde man ibland honom skrika KUKEN! istället för som en an' hade kanske uttryckt det med FAN!
    Han hade inga hämningar med alkoholen och drack gärna men blev aldrig stökig. Där var också en självklarhet för honom att förkasta all homosexualitet, skulle något av hans barn visa sig vara annat än heterosexuell skulle han förkasta barnet för all tid.
    Crazy stuff. Tänk vad vi tillåter oss att bli programmerade med...
    /kryddpåfyllaren

    SvaraRadera
  12. Döpt, konfirmerad och troende. Fast kanske inte egentligen sådär så jag passar in i Svenska kyrkan. Men nåt inom mig tar ändå emot vid tanken på utträde. Jag tänker att jag bidrar till lite själavård och byggnadsvård på nåt vis. ;-)

    Lönecavan uteblir, men jag badar i pengar och försöker febrilt lugna ned mig själv (loggar in på avanza hela tiden för att kolla om pengarna jag flyttade över i morse kommit in).

    SvaraRadera
  13. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit nöjd med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera