Hångla upp din måndag

Något jag tampas med i livet är måndagsångest. I vissa perioder mer, i andra perioder mindre. Men måndagar suger, suger, suger. Måndagsångesten är ett av skälen till varför jag strävar mot FIRE, eftersom måndagsångesten också tar död på en del av helgglädjen, i alla fall skönheten med söndag.


För många herrans år sedan, det var tidigt sekel, hade jag och HerrEB en måndagsrutin för oss. Vi gjorde extra festlig mat och köpte en flarra vin. Det här höll vi på med säkert ett år innan jag blev på tjocken och gick och lade mig 16:30 på vardagarna. Därefter följde drygt tio år av Mamma Scan och miscellanious tumult innan vi nu börjar ana ljuset i tunneln - livet är på väg åter. Därför börjar det bli tid att ta tag i måndagshelvetena. Här är mina förslag:
  • Försök att gå och lägga dig i tid söndag kväll - sömnbrist spär på din ångest som inget annat.
  • Gå upp en kvart tidigare måndag morgon - gör lite husmorsgymnastik av typen solhälsningen så kickar kroppen igång alla system på ett endorfinoptimalt sätt.

Finn fem fel
  • Lägg lite extra fokus på kläder och grooming - även om folk har fullt upp med sitt kommer du att psyka dig själv i positiv riktning. Se det som ditt fräcka finger mot måndagsbesten.
  • Lyssna på härlig musik på  väg till jobbet.*
  • Försök att ta tag i något surdegsliknande på jobbet så snart du är vid dina sinnens fulla bruk - det får dig att må psykiskt bättre.
  • Ingen övertid måndagar!**
  • Gör en extra fin middag måndagskvällar och/eller en god dessert***
  • Försök att hålla måndagarna aktivitetsfria - du behöver vila efter veckans mentalt mest påfrestande dag.
  • Med aktivitetsfria menar jag barnens aktiviteter - du får emellertid gärna gå ut och röra på dig i skog och mark, det är bra för ditt psyke. Bättre än att skjutsa barn i alla väderstreck eller att stå och frysa i en ishall i alla fall. Ett tag hade jag jazzdans måndagskvällar - det var som att trycka på "ångest-spola-knappen" i mitt psyke. Så den som är begiven på träning får gärna testa det.
  • Köp en halv flaska vin och ta ett glas var. Inte BIBa dig igenom kvällen, även om det känns som det mest lämpliga valet i stunden.
  • Se en härlig film du blir glad av.
  • Gör måndagar till din "drömkväll", d.v.s. den kväll i veckan du skissar på dina drömprojekt. Som balsam för själen - får dig att lyfta blicken och tänka att även om det var en shitty day på kontoret så är det stora livet här hemma i ditt huvud och ingen kan komma åt det förutom du.
Mvh/
FruEfficientBadass

* Kolla gärna in FruEB Måndagsångest på Spotify. Det finns dolda budskap i låtarna. Freedom finns där för att du ska påminna dig om att du väljer att gå till jobbet för att spara ihop deg till din frihet. Jobbet må vara en bitch men det är den hand som föder din framtida frihet. Om du inte har ökad ekonomisk frihet som mål kan du hoppa över låten. Kanske lyssna på "Working 9 to 5" om det är din grej sucka. 

https://open.spotify.com/user/fqacjso5xonj9ctp1ku458v2g/playlist/0mX5TguIDfxoPJEsJfhqK0

** Eller annan dag heller för den delen
*** Denna chokladtårta vars recept jag fick av Marknadsförar-L är helt underbar, och det kommer från en som egentligen ogillar chokladtårtor. Den är tagen ur "Gott utan socker" och tro't eller ej, den ÄR god utan socker:

150 g mandlar
20 st kärnfria dadlar
2 msk kokosolja
1 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
1 enkel espresso (eller motsvarande starkt kaffe)
2 dl riven kokos
2 msk rå kakao
150 g 70% choklad
Bär eller nötter till garnering

  • Rosta mandlarna i cirka 10 min på 225 grader. Låt svalna.
  • Blanda alla övriga ingredienser i en mixer till en kladdig smet.
  • Häll i mandeln och hacka in i blandningen.
  • Tryck ut smeten i en kakform.
  • Smält chokladen och häll den ovanpå.
  • Garnera med bär, frukt eller nötter och ställ kallt.
  • Servera med en klick grädde.

Mitt stalltips är att den bår att bryta i små delar och bara möla i sig, som en chokladkaka, utan grädde.

7 kommentarer:

  1. Jag tror jag ska applicera dina tips på söndagarna istället. För jag tycker att när måndagskvällen kommer är det ju liksom över! Konstigt nog har jag fortfarande söndagsångest, fast jag inte "behöver" (rättare sagt INTE KAN) jobba på måndag. Trir jag har någon slags meta-ångest: Ångest för att sakna att ha söndagsångest... När man tvingas att vara hemma från jobbet Björkman sakna de mest bisarra saker. Saknar nästan tidrapporteringen och Selecta-kaffe! Nästan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björkman?! Börjar man! Ska leta rätt på glasögonen så jag ser hur mobilen stavar...

      Radera
    2. Mind blowing. Du får göra som Living a FI - sätta en tubsocka på en bandyklubba och låtsas att det är chefen (tror han inredde någon sorts grått kontorsbås hemma också) och iscensatte sedan en egen måndag hemma, komplett med snutkaffe och corporate bullshit. Efter ett par dagar kunde han slappna av i sin ledighet igen :)

      Radera
  2. Här är inlägget:
    https://livingafi.com/2016/04/01/early-retirement-bites/

    SvaraRadera
  3. Massa bra förslag som jag tycker att alla borde läsa! Intressant rubrik med som bara den borde göra att ett antal extra läsare läser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack aktiepappa! Det enda jag märker säljer lösnummer på denna blogg är emellertid om jag har ordet ”spara” med i rubriken.

      Radera