Strukturerade produkter & andra frågor

I veckan vittjade jag fruefficientbadass-mailen* och upptäckte flera trevliga meddelanden, varav de flesta var från Fru Wanessa Williams som hade ett viktigt ärende, men också lite post från er bloggläsare. Så idag blir det frågestund.

Fråga från M-L G:
"Vilka är dina tankar och åsikter om strukturerade produkter? Kanske har du egen erfarenhet av den typen av värdepapper?"

På a svarar jag inga och på b svarar jag nej. Jag är astråkig i mina placeringar och följer slaviskt mina idoler** i deras investeringsstrategier; billiga indexfonder för nästan hela slanten. De gånger jag köper enskilda aktier av typen HM går utanför går det tenderar det att gå åt skogen. Jag tror på att köpa enkelt & brett och ligga kvar i minst 7 år, helst mer än 10. Lyss till oraklet från Omaha:

For investors as a whole, returns decrease as motion increases

Nu ska vi krångla till det med cherry picking, tajma marknaden, ihopbaksprodukter så krångliga att jag knappt kan uttala namnet på dem. Detta inlägg beskriver min syn på investeringar. Jag kan också varmt rekommendera J L Collins aktieserie - den var min snuttefilt när jag började investera för några år sedan och börsen svängde en del. Och Per H Börjesson säger alltid bra saker.


Frågor och reflektioner från Leif:

Frågor:

"Har du päls ("mink")?
Nej.

"En eller flera inkomster i familjen?"
Flera.

"DU HAR SKURIT DINA KOSTNADER - men vad har du gjort med överskottet?"
Se svar på fråga längst upp.

"Barn - hur gamla o om unga hur mycket kostar dom - inte maten utan fickpengar idrott nöjen kläder?"
Tre i åldrarna 8, 10 och 13. De kostar uppskattningsvis ett par tusen i månaden, like totally worth it. Vi har heller inte särskilt dyra aktiviteter - lite scouter, någon dansklass här och där. Vi reser väldigt sällan och gör inte dyra saker på helgerna - det är ju sådant snarare än ett par nya jeans som kostar. En stor skillnad mellan oss och andra barnfamiljer är att vi mycket sällan äter ute eller tar hem take-away.

Reflektioner:

"Livet är en Mix av Konsumtion - Upplevelser o Sparande."
"Hellre ett par bra mackor än en dålig middag."
"Det är saltet och geggan som förstör bilarna."

Håller med om alla tre punkterna.

"Damer vill inte rannzaka utan vill bränna pengar på nöjen och kläder o smink - därför är snåla rannzakande män dömda."

Leif, det finns en massa snåla fruntimmer därute - jag, snålcoachen (okej just vi är ju gifta då, inte med varandra men du fattar), du måste bara justera Tinderprofilen lite. Undvik ord som "snål" och "rannsakande". Vad sägs om "Var är du min duva? För mig finns bara du, utan prål och glittrande diamanter. Allt jag vill är att leva med dig, tralala lilla molntuss."


Mvh/
FruEfficientBadass


* Ja bara för att man skaffar en mailbox behöver det inte betyda att man faktiskt kollar i den - det är frihet på mikronivå
** MMM, Frugalwoods, J L Collins och Per H Börjesson.

13 kommentarer:

  1. Angående snåla män/kvinnor och relationer. Om man bara är snål sparsam, utan att fylla tillvaron med mening och ha ett specifikt syfte med snålade så är det inte roligt. Då skulle vem som helst börja tröstshoppa i ren protest och förtvivlan. Ska man leva ett sparsamt liv, frivilligt, måste man göra det meningsfullt anser jag. För de flesta behövs kärlek, mening, mål, morötter och visioner. Snålar man för att man måste, så är det ju bara så helt enkelt och det får partnern hacka i sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med - man måste tända gnistan hos sin partner. De flesta har ju någon triggerpunkt, gäller bara att lista ut den. Att leva med en person som gör sparsamhet till en livsstil utan mål är som du säger astrist och ofta inte förenligt med en skön personlighetstyp i övrigt.

      Radera
  2. Det är en sak att prioritetsnåla för kunna fylla tillvaron med det man verkligen vill och önskar. Snåljåpar är ju aldrig speciellt tilltalande, ogenerösa och ego. "Han grinar när han skiter" vad det någon som sa om för mig närstående.
    När man är intresserad av sådana här frågor och kollar runt på nätet kan man finna de mest avskräckande exemplaren på Youtube, t ex "extreme tightwads" som återanvänder toapapper, sitter i tomma lägenheter o s v.
    Åt det hållet vill man ju inte tippa över i sin spariver:)/ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prioritetssnåla - vilket bra ord! Får jag använda det?

      Radera
  3. Jag känner ett antal vad jag skulle kalla dumsnåla människor. Anledningen till att jag kallar dem det är att de kan snåla som sjutton på vissa saker, typ åka till ett annat ICA för att tomaterna är billigare där men samtidigt ha alla sina (stora) besparingar på ett nollräntekonto. För mig blir det lite att sila mygg och svälja elefanter rent ekonomiskt när man samtidigt sitter med ex huslån (och jag vet att de med största sannolikhet haft bättre avkastning om de placerat pengarna på börsen men där finns det ju för vissa en mental spärr, too risky). Med andra ord så anser jag att snålhet och att vara ekonomisk är två helt olika saker men tyvärr så verkar många snåla människor tro att de är ekonomiska när de eg är precis tvärtom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jaaaa jag blir galen på den typen av beteenden. Det är sådana debilsnåla människor som fläckar ner ryktet hos oss smartsnåla mänscher.

      Radera
    2. En sak som driver mig galen är när människor åker till flera butiker för att något är billigare i den andra. Om du räknar in bilkostnaden så kan jag lova att den där fläskfilén sällan blir billigare.

      Radera
    3. Med risk att nu kategorisera mig som den debilsnål - men hade jag kunnat göra det per cykel eller fot hade jag gjort det bara för sporten. Inte regelbundet, men någon gång ibland, i mån av tid. Du vet ju att jag kokar egen ärtsoppa istället för att köpa på körv, där ligger nivån av galenskap. Men jag fattar vad du menar, den ena hjärnhalvan vet inte vad den andra tänker.

      Radera
  4. Det är väl en sak om du gör det till fots eller cykel men när du kör x km bil så försvinner oftast besparingen i bränsle etc.

    Jag tycker snarare att det är galenskap att köpa en ärtsoppekorv. Jag kokar min också själv. Dessutom kokar jag oftast hela paketet i två femliterskastruller så att jag kan äta ärtsoppa ett tiotal gånger minst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart. Jag kan bara göra två veckor åt gången pga liten frys. Men någon Sparo?) tipsade om att man kan göra batchen till frysen med mindre vätska och sedan spä när man värmer upp den, precis som man gör med korvarna. Bara det att de förpackas i "korv" gör ju att man måste avstå.

      Radera
  5. Jag tror inte det är själva rannsakande som är problemet, men ett rannZakande får jag krupp av. Och alla andra ord där man klämmer in ett z där det inte hör hemma *ryser*.

    SvaraRadera