Fattigveckan Del 5 - Löksoppa

Löksoppa är så gott och går bra att göra i en slow cooker/croc pot om du har en sådan. För fyra personer behöver du:


- 8 gula lökar
- 1 grönsaksbuljongtärning
- 1½ l vatten
- Olja till stekning (ex. rapsolja)
- Lite socker, timjan och mejram (c:a 2 tsk var)
- Salt och peppar
Om du har en liten vit vinskvätt kvar passar den bra i. Eller vitt matlagningsvin såklart.


Skala löken, dela den i halvor och skiva den tunt. Ha simglasögon på dig så slipper du gråten. Stek mjuk i en gryta tillsammans med socker - den ska bli genomskinlig men ej få färg. Tillsätt resten av ingredienserna och låt puttra stillsamt minst tjugo minuter, men som sagt, den mår inte dåligt av att puttra längre, då sätter sig kryddorna.


Att räkna pris på den här soppan är nästan löjligt. Löken kostar max en tia. Buljong, olja och kryddor är i regel sådant du har hemma redan så säg 14 kronor så har jag tagit i. Typ 3:50kr per person. Det märkliga är att mina barn älskar den här soppan, trots att den ser rätt oaptitlig ut och löksoppa är mig veteligen inte en klassisk barnrätt. Det är något med den karamellisade känslan av steka in socker i löken. Jag antar att du kan hälla den i små gratängformar och riva över ostskalken + skjuts in i ugnen om du vill göra den fransk.




Mvh/
FruEfficientBadass

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för inspiration till budget middagar, gör löksoppan nu 😀och ska göra ärtsoppan senare i veckan. Nyttigt, vegetariskt och superbilligt 😀

    SvaraRadera
  2. Tack! Kan inte ta åt mig äran för deras uppkomst men praktiskt att ha dem på samma ställe tänkte jag.

    SvaraRadera