Stoiskt experiment januari

Kära dagbok, du kanske minns att jag i ett inlägg på temat stoicism förra året hade några experiment löst formulerade, och jag valde att börja året med potatisen. Varför? Därför. Plus att det gifte sig väl med fattigmånaden januari. Set-upen ser ut som följer: Från och med söndagen den 7 januari (d.v.s. idag) kommer jag att äta följande fram till och med lördag den 13/1:




Frukost: Havregrynsgröt med mjölk (jag lekte med tanken på att bara äta själva gröten utan mjölk men tror nog att jag då hade låtit bli att äta något överhuvudtaget dessvärre)
Lunch: Kokta ägg. Oklart hur många. Räcker 3-4 stycken tro?
Middag: Kokt potatis. Samma sak där, vet inte hur många jag behöver sätta i mig för att bli mätt.
Inget av ovan kommer att saltas eller på annat sätt kryddas. Jag kommer bara att dricka vatten. Alltså - vanligt kranvatten, inget bubbel. Inget kaffe, inget te, ingen alkohol.


Jag lånar ett citat från en av mina läsare, hoppas ok Sara G:


"I min familj brukar vi sätta betyg från ett till tio på maten vi lagar. Då och då slänger jag medvetet ihop en tvåa eller svag trea (kan vara en grönsaksgryta med väldigt lite salt, eller något extremt enkelt, som pasta med vitlök) för att vi ska känna tacksamhet mot rätterna som kommer därefter."


Syftet med min excercis ovan tangerar Saras lilla "food badassity" ovan:
a) Jag vill lära mig känna tacksamhet för det jag har (d.v.s. obegränsat med all sorts mat & dryck)
b) Jag vill sänka ribban för njutning så att jag kan förmå uppskatta förhållandevis enkla & billiga saker. Istället för att jaga den "perfekta cavan" (en ständig pursuit), kanske jag kan känna fröjd över att glas kolsyrat kranvatten?


Om du läser denna blogg är du troligtvis boende i Sverige och lever. Du är kanske också medveten om vilken vinstlott du dragit - att födas i denna tid, i denna frid, i detta land, med detta konsumtionsutrymme, med denna import av exotisk mat, med dessa prisvärda cavor i identisk distribution från Ystad till Haparanda.


"För länge sen, i fattigdomens dagar..."


Annat är det i Astrid Lindgrens "Sunnanäng". En bedårande påminnelse om att vi bara är tre nanosekunder från att få frostskadade fötter och att ha potatis och sillake som huvudsaklig diet (och suicidala drömmar som enda hobby). Veckan som kommer är mitt "arm-nyp"* och om det slår väl ut (d.v.s. att jag känner tacksamhet och ökad livsnerv efter avslutad vecka) kan det komma att bli en återkommande aktivitet. Ur ett sparperspektiv är det en win utan dess like. En säck potatis, en platta ägg (alltså inte det lilla 6-packet på bilden), ½ påse havre och 1½ l mjölk går på 95kr. Det betyder att jag, om det kniper, skulle kunna leva på 380kr/månad. Hey, jag är nere på Sparonivå!


Stay tuned/
FruEfficientBadass


* Jag är medveten om att det kan tyckas arrogant att säga att en fullständigt näringstillräcklig och därtill ej illasmakande om än intetsägande diet av ovan slag är ett "arm-nyp" då det i förhållande till stora delar av världens befolknings dieter är en helt fantastisk buffé av goodies. Men jag kunde inte förmå mig att äta bark eller gräva i grannarnas sopor.

2 kommentarer:

  1. Lycka till! Glöm inte att göra ett extra hål i bältet :-)


    SvaraRadera
  2. Tack. Vi får väl se om jag klarar en måndag utan kaffe.

    SvaraRadera