En helg utan bil

Hej hej. Ni kanske minns att ett av mina orosmoment i samband med bilens avskaffande var hur vi skulle klara oss ut till stranden i sommartider. Ni minns kanske också hur jag gick åstad och skaffade en shoppingvagn med hjul för inte alltför länge sedan. Nu ska jag för er visa hur dessa två element kan vävas ihop på ett nästan överjordiskt vackert sätt. Beskåda vår strandpackning:


Allt du ser på bilden, minus skogen och sanden, rymdes i rullväskan som lite malligt står och jäser i bakgrunden. Vi lassade in rubbet däri och tog den med oss på bussen ut till stranden. Det tog en timme. Med bil hade samma sträcka tagit runt 40 minuter. Så vi pratar inte stor tragik till följd av bil-lösheten, vi snackar 20 minuter några gånger per säsong. Kanske sammanlagt två timmars förspilld människotid om året.

En annan helgreflektion gällande sommar och att inte ha bil. Igår skulle jag ut i förorten och hälsa på en vän som köpt hus. "Cyklar du?" frågade hon. Först blev jag perplex - cykla, dit ut? Mon Dieu! Men sen tänkte jag om - varför inte? Enligt kartappen skulle det ta runt 40 minuter. Det tog en timme, men jag skyller på motvind*. Och lite nybörjarfel som att åka vilse. Men det var inte det jag ville prata om utan hur härligt det var att göra en cykeltur på det viset, utanför de normala spåren. Jag upptäckte att Lidingö hade två broar. Se så gulligt, den lilla spårvagns-cykel-gåbron:


Väl över bron åkte jag en helt bedårande sträcka med steniga stränder, bryggor och vacker utsikt (ehum...mot Värtahamnens gasklockor):


Jag tog en oavsiktlig omväg in i ett skogsparti med de lummigaste små stigar någon någonsin har sett:


Att jämföra med bilupplevelsen: Kliva i bil. Bränna över bro. Stiga ur bil. Inga måsskrin, inga salta stänk, ingen sol mot hud och inget humlesurr i skog. Vad jag försöker säga är att det jag ytterst fruktade med bilens icke-existens istället visat sig vara en källa till äventyr och glädje. Med detta stänger jag mina bilbryderier och konstaterar att för oss var bilen till mer besvär än nytta. Det slår mig också symboliken i detta och strävan mot FI - att köra på i ekorrhjulet med fast anställning, hög lön, dito omkostnader, sex veckors frihet per år, fancy gadgets av typen bil/ar och ett antal andra dyra saker och vanor, är lite så: Kliv in i bilen, bränn till motorvägens slut där den statliga pensionen väntar (med små rastplatsstopp på vägen). Medan ett liv i sus och dus Financial Independence-trocklande mer måste te sig som den här spartanska, om än livsbejakande cykelturen ut på ön.

Har du liknande erfarenheter av att avyttra bil?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Hur kan man ha motvind både dit och hem? Är vind verkligen så ombytlig?

20 kommentarer:

  1. Ja, vi cyklar året runt numera och jag kan bli riktigt deppig om jag inte får min dagliga dos. Vi ersatte bilen med en lastcykel för ett par år sedan och är sjukt nöjda. :) /Mr deed

    SvaraRadera
  2. Har aldrig avyttrat en bil men har å andra sidan sett till att aldrig skaffa mig någon. Cyklar året om, åker kollektivtrafik ibland.

    Vacker analogi cykel/bil vs FIRE/9-5 !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att aldrig ha skaffat bil renderar en särskild plats i FIRE-himlen.

      Radera
  3. Och som grädde på moset, som skatteverket uttrycker det:

    Om du har använt cykel för resor mellan din bostad och din arbetsplats får du göra avdrag för dina utgifter. Du kan få avdrag med 250 kronor per år.

    Observera att det inte står hur ofta, hur länge och/eller att du måste spara in tid på att cykla till jobbet, till skillnad mot bil, båt taxi eller flyg.

    250:- per år täcker med glans vad eventuellt underhåll på cykelns slitdelar kostar per år.

    länk
    https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdragforresortillochfranarbetet/annattransportmedel.4.515a6be615c637b9aa41be.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. med 30% skatt innebär det att det blir ca 75:- i skatteminskning. Vilket räcker till ett nytt däck inköpt på tex biltema och några korvar eller glass på samma ställe för den som vill lyxa till det

      Radera
    2. Wow, man kan alltså få 75kr för gratis träning och naturupplevelser, samtidigt som man spar miljö? Skatteverket asså, de är helt otroliga. De 75kr tar jag och lägger i en indexfond och om tre generationer kan vi köpa Skatteverket.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  4. Du missade följande:

    "Har du använt cykel för en del av sträckan mellan bostaden och arbetsplatsen får du avdrag för den sträckan. Du kan endast få avdrag om dina totala kostnader för resor till och från arbetet under året överstiger 11 000 kronor."

    Det innebär mer eller mindre att du måste kombinera cykeln med ett sjukt dyrt periodkort i kollektivtrafiken.

    Annars har jag aldrig skaffat bil. Har körkort. Alltid antingen cyklat eller åkt kollektivt till sommardestinationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avdragstext, jag har någon form av riktat förståndshandikapp nischat på dessa. Därför gifte jag mig med en revisor.

      Radera
  5. Bilfrihet är en utopia i Myggträsk där jag bor. Här behöver du ta bilen till busshållplatsen om du inte har ett hundspann eller en sherpa. Varje gång jag tankar ser jag hundralapparna bara flimra förbi. Ont gör det. Vi har dessutom två bilar eftersom vi är två vuxna som inte vill bli uppätna av vargar på väg till jobbet och samåkning funkar inte. Men den ena bilen är en gammal veteranbil som kommer att överleva mänskligheten, så länge det finns silvertejp, och kostar väldigt lite att äga. Bilprovningspersonalen försöker alltid lägga ett skambud på den när den rullar igenom besiktningen för över trettionde gången. Så tack för härligt inlägg men här går jag bet. Ser fint ut i Stockholmet. I morgon kommer vintern tillbaka till våra trakter och ordningen är således återställd inför midsommar. För två år sedan var det varmare på nyårsafton än midsommarafton. Då cyklar man inte ens för nöjes eller fläskets skull.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fastnade på det för mig obekanta ordet sherpa. På wikipedia nämns en film om sherpor (”bärare”/”vägvisare” i Mount Everest-miljöer) där man pekar på sherpornas betydelse för västerlänningars bergsbestigareskapader då de krattat banan hela vägen upp. Förutom att bära packning och förbereda lägren har de i vissa fall dragit/burit sina uppdragsgivare upp på toppen. God I want one.

      Radera
  6. Så fint inlägg, jag tänker genast "I rörelse" av K. Boye "Nog finns det mål och mening i vår färd -
    men det är vägen, som är mödan värd." På cykel är det också lättare koncentrera sig på alla poddar som en vill hinna med att lyssna på, så där ser jag ytterligare en vinst. /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Ironiskt nog användes den till en Volvoreklam om du minns.

      Jag är lite för harig i trafiken för att lyssna på podd samtidigt som jag cyklar. Om man inte vill dö är det bäst att skärpa alla sina sinnen. Det var en fördel med bilen, där kunde man luta sig tillbaka i sitt ergonomiska säte, dra på AC:n och sparpodda sig igenom rusningsköerna.

      Radera
    2. Gäller Stockholmstrafik, på landet hade jag kunnat tänka mig lur i ena örat

      Radera
  7. Hej och tack för riktigt läsvärd blogg. Har senaste månaden lagt till den i min dagliga bloggläsning. Kul och vettigt skrivet. Kör själv sedan flera år kombinationen tåg/Brompton (vikcykel). Grymt nöjd.
    Det enda jag hittills har att ifrågasätt är att du under cykelturen fick saltstänk på dig. Om du varit på väg ut mot Salthomen i Göteborg hade jag trott på dig, men inte ut på väg ut på Lidingö😉
    Vänligen
    //Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jonas. Först läste jag ”viktcykel” och var mäkta imponerad. Undrar hur en sån skulle se ut?

      Du genomskådade min bluff. Jag fick inte antydan till saltstänk på mig. Dels för att det inte blåste, men mest för att vattnet som omger Lidingö inte är salt. Men visst lät det bra?

      Radera
    2. Mkt bra👍
      Keep up the good work💪

      Radera