De praktiska fördelarna med obotlig optimism

För nästan två månader sedan sändes ett - jag hatar uttrycket men nu måste jag använda det - episkt avsnitt av ChooseFI podcast som gästades av FI-giganterna Carl Jensen (Mr.1500) och Pete Adeney (Mr Money Mustache). Lyssna på avsnittet här. Det var ju med rätta mycket prat om den eviga favoriten "The shockingly simple math..."-inlägget, men MMM:s personliga favorit var detta:



Jag har ju läst det förut, men eftersom det höjdes upp till MMM-favorit var jag tvungen att läsa det igen. Nu är jag förvisso inte lika ängslig, hypokondrisk och domedagskatastrofisk som jag var under mina dagar i bur, men det händer väl den bästa att man trillar tillbaka i vårt default stenåldersläge att tänka värsta-scenarios varför reprisen var välgörande. Några axplock:

There are even people who make whole careers of this. Fear-mongering in general tends to make you sound smart, and fearful people get a quirky sort of reassurance by snuggling up to a fearful leader, and confidently predicting the worst possible outcome.

Här kan man tänka sig att han alluderar på Trump, men inlägget är från oktober 2012. Inlägget listar ett antal positiva bieffekter av att vara optimist varav en leder raka vägen till FIRE:

If you believe success is almost guaranteed, you’re going to try some pretty fun ventures. In reality, sure, you fail at some things, but what do they always tell us is the best teacher? That’s right, it’s failure. So you end up racking up much more hard-earned experience and knowledge than the non-optimist.Then what do you do with all that extra knowledge? You succeed. Meanwhile, everyone else is still hesitating to try the first thing.

Känns det bekant? Kanske har du någon omkring dig som med bekymmersrynka mellan ögonen åser ditt fåfänga projekt att kreta dig en tunnel ut ur cellen? Som, i det fall du hållt på ett par år med att laborera med olika investeringsalternativ och veckomenyer, fortfarande inte kommit sig för med att öppna en ISK "eftersom börsen nog snart kommer att krascha och då ska du få se på klipp!". Så vad gör då den obotlige optimisten medan hens medmänniskor är fullt upptagna med att klicka på beten och lajka:

One of the most useful lessons of “The Seven Habits of Highly Effective People” is that you never worry about stuff you cannot control. You just work on the things you can.

Som exempel tar han debaclet kring ett val. Han varken följer partiledardebatter eller valbarometrar utan läser i god tid innan valdagen in sig på kandidaterna, skickar in poströst så snart han kan och kan för att sedan släppa skiten. Vips har han tiotals timmar han kan ägna åt familj och konstruktiva projekt.

The less you worry about health, the healthier you become.

Vidare rör han vid placeboeffekten och dess enorma inflytande på vår kropp och vårt psyke. Jag gillar hans inställning att han ser varje form av sjukdom som ett högst temporärt avbrott från status quo som är järnhälsa.

Slutligen talar han om hur man på en arbetsplats kan nå nya nivåer genom att vara optimist. "Optimism is rare, and deadly when combined with competence". Och visst är det så, att en person som ständigt klankar ner på än det ena och än det andra, och om bara X gjorde Y eller Y fattade Z, skulle allt bli bra. Intressant tes är att negativitet av många uppfattas som "smarthet", vilken antas vara en av anledningarna till att det blivit så populärt.

Tror du att man med positiv tankekraft kan förändra sitt beteende och till och med sitt välmående?

Mvh/
FruEfficientBadass

19 kommentarer:

  1. Absolut! It goes without saying.
    Titta dig omkring, vem verkar mest nöjd med livet och sin hälsa? Den optimistiske eller den pessimistiske?
    Och positiva affirmationer är ju ett känt knep för att ändra sina tankar.
    Så, ja, man påverkar verkligen både sitt beteende och mående med tankens kraft.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Sen finns det alltid den där sure göbben som verkar bli 110 år gammal. Men det är ju en fråga om kvalitet, inte # år levda. Det som är svårt för mig att acceptera är att det kanske är mer värt att leva ett kortare liv med ett leende på läpparna (där man inte går runt och är vaksam hela tiden, tar blodprover för att detektera sjukdom i förtid och stashar snabbmakaroner i källaren) är mer kvalitativt än ett liv där man INTE har hängseln och livrem (som Jeanette beskriver nedan). Jag har en välutvecklad hängselgen.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams. Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han slöt mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavskärare som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollstavarna, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett relationsproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Bindande trollformler
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Älskar det här temat från MMM och tror benhårt på det jag med. Skrev ett inlägg om det även jag. https://10arsplanen.blogspot.com/2019/01/optimismens-galna-kraft_27.html

    Främst att våga ge sig in i nya ventures och att ha självförtroendet att verkligen tro på det ger fantastiskt fin livserfarenhet. Att inte bli en person som låter saker stanna på ritbordet, det försöker jag verkligen efterleva.

    SvaraRadera
  3. "One of the most useful lessons of “The Seven Habits of Highly Effective People” is that you never worry about stuff you cannot control. You just work on the things you can."


    Det är därför jag aldrig orkar lägga mig i personalpolitik hos min uppdragsgivare. Det är inte värt min energi och tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att flyta med och poppa lönecavan när det är dags.

      Radera
  4. Jag = härligt befriad från framtidsoro. Noll prepping/hoarding. Har det jag behöver och känner noll katastroftänk. De pengar jag behöver kommer till mig - lätt och rikligt. Dock "lider" jag lite smått av cynism, men det är mest underhållande för mig själv faktiskt.

    SvaraRadera
  5. Lite orolig men ändå. Svenskan startar i dag en serie om vuxenutveckling:

    "Professor Robert Kegan menar att även vuxnas utveckling sker i olika stadier. Ju mognare vi blir desto mer komplext klarar vi att tänka. Mer än någonsin behöver världen mogna individer med förmågan att se problem ur flera perspektiv samtidigt.

    /.../

    Men Robert Kegan menar att många är kvar i tredje stadiet av vuxenutveckling, fast i gruppidentiteten.

    – För dem med olika former av fundamentalistiska övertygelser, religiösa eller andra, är dessa strömningar av personligt oberoende oerhört hotande. Här finns potentialen för en enorm backlash. I mitt fall i USA har vi fått Trump till presidentposten.

    /.../

    När Kegan kommer till det femte stadiet, det han kallar ”the self-transforming mind” som handlar om att stå ut med förändring, osäkerhet och att det finns vitt skilda perspektiv på allt, nämner han psykiatern Carl G Jung (1875–1961). Jung trodde att alla människor skulle gå igenom en djupare, inre förvandling som äldre.

    – Men vår forskning visar att bara några enstaka procent kommer dit. Däremot hade han rätt i att det aldrig händer särskilt tidigt. Vi har inte sett någon som redan i 20–30-årsåldern förflyttat sig bortom fjärde stadiet."

    Vet inte hur beforskat detta är. Har själv inga högre tankar om Jung... Men känns som att vem som väljer FIRE eller inte har en del med detta att göra.

    https://www.svd.se/vuxenutveckling-ar-att-bli-allt-mer-mentalt-flexibel

    https://urplay.se/program/212474-ur-samtiden-dare-to-develop-everyone-vilket-ansvar-har-foretagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte orolig men offtopic

      Radera
    2. Men är det inte bara att stoicismen är vanlig bland FIRE anhängare?

      Kalle56

      Radera
    3. Borde det inte vara något djupare liggande personlighetsdrag, som sedan kläs i till exempel stoicismens dräkt? Det kan inte vara mer än någon procent som når fram till FIRE, hur mycket MMM eller stoicism man än inmundigar.

      Radera
    4. "För dem med olika former av fundamentalistiska övertygelser, religiösa eller andra, är dessa strömningar av personligt oberoende oerhört hotande". FIRE är som ett Kinderegg: Fundamentalism och personligt oberoende i ett!

      Radera
    5. Intressant det där med Kegan och self-transforming. Och det är alltid roligt när man träffar på äldre som är nyfikna och vill hänga med i sin tid. Avlyssnade två gamla tanter igår på café som pratade om AI.

      Radera
  6. Jo, det är nog någon bokstavskombination som gör att vi attraheras av tankar som FIRE och stoicismen.

    Att inmundiga hjälper ju dock föga!
    Som vanligt krävs det att man läser, förstår och tillämpar.
    Kalle56

    SvaraRadera
  7. Jag tror mycket på det där med att omvärdera misslyckanden. Att man ska se dem mer som oundvikliga och naturliga om man försöker göra nya saker. Men det är svårt.😅

    SvaraRadera
  8. Den som läser detta vittnesmål idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt. Jag heter Göran Jörgen och är från stockholm, men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en vacker fru. Något hemskt hände med min familj, jag tappade jobbet och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjen. henne och mina barn vid den tidpunkten. Jag lyckades i nio år, ingen fru stödde mig för att ta hand om barnen. Jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon hindrar mig från att prata med henne. Jag försöker prata med hennes vän och hennes familj men jag vet fortfarande att någon kan hjälpa mig och jag har skickat begäran senare till så många företag, men ändå ring inte mig, förrän en trogen dag kommer att jag aldrig kommer att glömma i mitt liv . När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter och han berättade för mig om en bra man som hjälpte honom att få ett bra jobb på Coca cola-företaget och han berättade för mig att det var en caster-charm, men jag är en person som aldrig tror på trollformler, men jag bestämde mig för att prova och Drosagiede instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra i dessa tre dagar av lunchen. Jag följer alla anvisningar och gör vad han bad mig göra bra. Drosagiede se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter det underbara arbetet Drosagiede. Min fru ringer till mig med ett okänt nummer och ber om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru kommer hem. Och efter två dagar ett företag som jag har skickat mitt tackbrev kallat, nu är jag den föredömliga företagschefen här i USA. Jag rekommenderar att om du har några problem skickar du ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 och du kommer att få det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas bort från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera