Tips på frugal sommarmat

Jag har nyligen fattat tycke för en rätt som är såväl frugal som älskad av alla i familjen. Fried rice! Det är ju huuur enkelt och gott som helst. Googla efter inspiration, men jag heppar i vanlig ordning. Jag steker ett par vitlöksklyftor med ett par fint hackade chilifrukter, morotsstavar i storleken av tändstickor, salladslök, frysta ärter, vanlig lök eller vad jag nu har hemma. När allt är mjukt och göttigt laddar jag på ett rejält lass kallt, kokt ris (perfekt om du har rester). Parallellet med detta steker jag en tunn omelett på cirka 3-4 ägg i vars smet jag hällt en skvätt japansk soja och pyttelite sesamolja. Därutöver pudrar jag lite koreansk chili på, men var försiktig med denna om barn ska äta. Salt och peppar också naturligtvis.

När omeletten stelnat låter du den svalna en liten stund på en skärbräda och sedan skär du den i kuber, cirka 1*1 cm stora. Skvätt i lite japansk soja, sesamolja, en nypa strösocker och fisksås i risblandningen och låt mjukna till på svag värme tills sockret löst upp sig. Därefter adderar du äggbitarna och rör om.

För lyxvariant klipper du över färsk koriander och pressar lite lime över.

OMG det här är så underbart gott. En iskall folköl till och lyckan är total. Pris per person cirka 5-15 kronor beroende på nivå av lyx och beroende på vad du har hemma. Och som sagt - jag har ännu inte stött på det barn som ÄLSKAR denna rätt (har testat den på fyra stycken vid det här laget).


Har du några bra, barnvänliga recepttips som lämpar sig väl för sommartid?

Mvh/
FruEfficientBadass

23 kommentarer:

  1. Fried rice, den gillar vi också. Fördelen med den är att man kan ha i lite av varje. En bra kylskåps-rensar-rätt helt enkelt. Vår bästa sommarmat (med två tonårsgrabbar) är grill av alla de former men även pasta med pestoräkor (hemmagjord pesto).
    Vi har haft ett tema under sommaren sedan ett par år tillbaka, ur-eget-land då vi lagat utifrån vad vi har färdigt i landet. Potatis, squash, sockerärtor, tomater, örter mm. Självklart måste vi handla en hel del också men fokuset är att utgå från vad som finns i landet och laga därifrån. Det är andra året vi kör detta.
    Mvh J

    SvaraRadera
  2. Bra tips! ska testa att laga. Blir helt hungrig nu :-)
    / Mika

    SvaraRadera
  3. Caprese och fylld pasta är göttigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Caprese salad is a simple Italian salad, made of sliced fresh mozzarella, tomatoes, and sweet basil, seasoned with salt and olive oil; it is usually arranged on a plate in restaurant practice. Like pizza Margherita, it features the colours of the Italian flag: green, white, and red."

      Men hur underbart låter inte det? Passar utmärkt, Hemköp säljer mozzarella för 5kr/st just nu. Detta blir förrätt imorgon!

      Radera
  4. Sallad Nicoise. Tomat, gurka, salladslök, kokt ägg, ev. oliver, tonfisk på burk/ lax/ färsk tonfisk (3 frugala? klassifikationer). Gör en dressing på dijonsenap, olivolja, vinäger, salt, peppar, pressad vitlök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sweet bananas, den hade jag helt glömt bort! Jag ÄLSKAR tonfisk på burk, mannen HATAR detsamma. Får kanske bli bufféupplägg på det. Tack Havgrim för tipset!

      Radera
  5. Koriander, djävulens påfund! Man kan ju lika gärna skvätta YES på maten, mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, denna krydda som väcker så starka känslor. Jag har precis varit och köpt ett fång inför kvällens fried rice och skänkte dig en tanke där i butiken.

      Radera
    2. @GoFi: Hörde f ö på Alex & Sigge om någon kändis (Kardashian?) som hade som vana att efter halva tallriken spraya resten med en diskmedelsblandning för att inte vilja äta mer. Hur stört? Släpp bomben, vi är klara med vår art.

      Radera
    3. Alternativet är ju karaktär, vilken dock lyser med sin frånvaro såväl inom privatekonomi som inmundigande av föda i vårt samhälle.

      Någon sa att man behöver äta koriander 10(?) ggr för att börja gilla det. Kanske ska ta det som utmaning?

      Radera
    4. Vi som hatar koriander har tydligen en genetisk variation som gör att vi uppfattar en smak (tvål, Yes diskmedel) som inte andra kan känna. Detsamma gäller för gurkmeja, en del tycker inte att det smakar något alls medan vi med genen ifråga tycker det är som att äta möglig blomjord. Jag vill gärna tro att vi som uppfattar dessa otäcka smaker är lite bättre människor! ;D

      Radera
  6. Gazpacho! Det brukade vi ofta äta till lunch varma somrar när jag var barn. Bara att ta lite tomat på burk och hacka/mixa ner så mycket lök, gurka och paprika man tycker blir gott (och ev hackad tomat). Sedan olivolja och vit balsamvinäger, salt och peppar. Egentligen brukar det vara tabasco i, men jag tycker det går lika bra med chilipulver eller cayennepeppar (det man har hemma). Om man känner sig extra ambitiös kan man göra krutonger (gärna av bröd som håller på att bli för torrt), men det gjorde aldrig mina föräldrar (kan man förstå: 4 barn!). Däremot fick vi ofta ostsmörgåsar till för att bli helt mätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde den viktigaste ingrediensen av alla: vitlök! Glöm aldrig att ha i vitlök, oavsett maträtt! :D

      Radera
    2. Såklart! Det roliga är ju att barnen rynkar på näsan om de ser att man hackar i vitlök men har inget emot att äta det. F ö ska man tydligen vänja dem gradvis vid smaker som vitlök, chili et al under uppväxten, så att de senare klarar av dem. Lök överlag är ju sådana fantastiska smaksättare som får resten av anrättningen att blomstra, som katalysatorer.

      Radera
  7. Tack för tipset!
    Och här kommer ett par tillbaka:
    Pasta Carbonara och potatissallad.Kokar upp potatis (tack för tipset) och har i kylen och fyller på med det som finns från land & kylskåp och toppar med senapsdressing.
    Snabbt, gott och frugalt.

    Tack även för tips om "The art of frugal Hedonism". Så bra! Sträcklästes :)

    Mvh
    Fru fox

    SvaraRadera
    Svar
    1. Check på #1, de älskar det. Testade även Pluras variant med stekt salami i, en hit. När du skrev om potatisdressingen kom jag på ett annat Pluraknep: Majo+crème fraîche+dijon-dressing till potatissalladen, sååå gott med lite färska kryddörter i (anskaffade Pluras kokbok på loppis - sommarens stora inspiration).

      Kul att du gillade The art of...Livet blir sig inte riktigt likt efteråt eller hur?

      Radera
    2. Salami ska prövas- dressingen likaså!

      Nej verkligen, den slog an till något. Så inspirerande. Gillade även alla läs- och tv/filmreferenser i slutet. Var tvungen att lämna tillbaka den då det var kö på den på bibblan. Roligt att det finns fler weirdos i trakten ;) Men satte upp mig på väntelistan direkt så jag kan studera den lite djupare efter sommaren.
      /Frugal foxen

      Radera
  8. Tips till fried rice, du behöver inte steka äggen först. Blanda bara ihop med en gaffel och häll över risblandningen och rör runt. Så gör proffsen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det sant? Men då behöver man nog en wok så som grundreceptet stipulerar. Jag slösteker på våra campingspisplattor i en gjutjärnsgryta (vars botten bara till hälften har underlag av platta).

      Radera
  9. Jamen nu är jag bra hopplöst efter....Här kommer min kommentar en dag för sent. Rabarberkräm !! Skär bitar 2 cm långa , i kastrull, fyll på med vatten så det täcker. Socker och potatismjöl , koka några minuter, rör om. KLART !! Använder det som kräm och sylt på morgongröten. Billig och bra sylt innan bären är mogna, här uppe i norr dröjer ytterligare 2-3 veckor innan blåbären är mogna./ Catarina

    SvaraRadera
  10. Jag är också en dag efter. Lever just nu på zaatar manakish, Libanons svar på pizza. Jag gör ett recept från bloggen zeinaskitchen.se men adderar lite kikärtsmjöl och grovt mjöl i degen. Går jättebra att frysa och tinar snabbt. Serveras med tomat, gurka, feta/mozzarella. Samt vattenmelon & grekisk yoghurt (snålvarianten är Valios yoghurt 6% den smakar exakt som Arlas grekiska). Kan leva på detta. Samt wraps och quesadillas - lägg i vad som råkar finnas i kylen. Otippat goda quesadillas härom veckan var jalapeñomjukost, kokta belugalinser (ej mosade!) picklad rödlök och skivad paprika + lite riven ost (typ greve). Torrsteker dem i pannan. Gör av en tortilla som viks på mitten, då stannar fyllningen kvar hyfsat.

    SvaraRadera
  11. Den som läser detta vittnesmål idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt. Jag heter Göran Jörgen och är från stockholm, men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en vacker fru. Något hemskt hände med min familj, jag tappade jobbet och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjen. henne och mina barn vid den tidpunkten. Jag lyckades i nio år, ingen fru stödde mig för att ta hand om barnen. Jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon hindrar mig från att prata med henne. Jag försöker prata med hennes vän och hennes familj men jag vet fortfarande att någon kan hjälpa mig och jag har skickat begäran senare till så många företag, men ändå ring inte mig, förrän en trogen dag kommer att jag aldrig kommer att glömma i mitt liv . När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter och han berättade för mig om en bra man som hjälpte honom att få ett bra jobb på Coca cola-företaget och han berättade för mig att det var en caster-charm, men jag är en person som aldrig tror på trollformler, men jag bestämde mig för att prova och Drosagiede instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra i dessa tre dagar av lunchen. Jag följer alla anvisningar och gör vad han bad mig göra bra. Drosagiede se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter det underbara arbetet Drosagiede. Min fru ringer till mig med ett okänt nummer och ber om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru kommer hem. Och efter två dagar ett företag som jag har skickat mitt tackbrev kallat, nu är jag den föredömliga företagschefen här i USA. Jag rekommenderar att om du har några problem skickar du ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 och du kommer att få det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas bort från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera