Spara i sommar

Jag har ju tidigare kommenterat Plångboken-Pias något spända förhållannde till folk som eftersträvar ett liv utanför 40-timmarsveckan här och här. Nu är hon på't igen och tillsammans med sin kulturjournalistiska kollega Ulrika Knutsson klipper hon flinkt sönder Joel Dahlbergs försynta boktips "Ut ur ekorrhjulet" av Åsa Axelsson. Missa inte Utdelningsseglarens inlägg i frågan.

Det kanske är lite sent påtänkt att göra ett sommarspar såhär mitt i semestertider men ge mig en chans (dessutom bevisar exemplet Plånboken att du inte får så värst mycket annat sommarspar via den statligt subventionerade etern). Om du hänger här ofta kanske du inte är på All Inclusive i Dubai just nu utan kör en påver inrikessemester vilket faktiskt är det första frugala knepet. Kampera i himmelriket och bli rik som en prins!

1. Stanna i ditt hemland

Jag tänker inte lägga någon värdering i inrikes vs. utrikes-semestrande under sommartid, åtminstone inte i ordinarie brödtext*. För att relatera till ChooseFI-Brads resonemang om att göra strukturella förändringar i sitt liv snarare än att gneta med detaljerna anser jag att den här punkten är den enda punkten du behöver fokusera på, resten löser sig kemiskt. Ty avhåller du dig från att bränna 4-14' per person på dussincharter kan du sätta i dig en hel burk Häaegen-Dasz Vanilj varje dag (världens godaste glass?) och ändå vara den största svenska semestervinnaren i år. Och jaaaa det har varit kallt och stundtals regnigt och blåsigt. Men det har också varit stunder en true bliss. Vi kör lite "deep year"-taktik här och utforskar närområdet i Hälsingland. OMG vilka ställen, se nedan utsikten från landskapets högsta berg respektive Hornslandets naturreservat med flera olika vandringsleder i havsnära miljö. Om jag inte vetat bättre hade jag trott att jag var i typ Dolomiterna respektive Skagen. Noll krrronor köstade det å minus bensin och lite vatten från Lidl.




2. Besök folk - ta emot folk
Finns det något härligare än att ha tid att riktigt "hänga"** med folk man trivs med? Åtminstone under några dagar. Vår sociala stategi på landet är att folk är välkomna när som (men gärna inte samtidigt, vi tillämpar först-till-kvarn-principen) och att vi under dessa dagar ses till middagen. Frukost, lunch, alla sköter sig själva. Vill man inte äta det vi har får man skaffa eget. Rimligen delar man middagsinköp och tillagning mellan gäst och värd, men det här brukar lösa sig utan våld. Det är underskattat att ligga och småslumra i skuggan tillsammans med folk man aktivt valt (jmfr. din solstolsgranne i Dubai som lade ut handduken redan i gryningen: Sprechen Sie viel mit einander?).

3. Gå på diet
När det är varmt passar det bra att testa en frugal diet eftersom man inte är så hungrig. Dessvärre är jag själv av biologiska skäl förhindrad till det*** men någon tipsade i kommentatorsfältet för ett tag sedan om en sorts detox som var väldigt plånboksvänlig, ange gärna namnet igen för jag hittar inte kommentaren. Antar att hela 5:2-segmentet och intermittent fast lämpar sig för ändamålet. Tänk minerna hos dina av charter-dessertbord proppmätta kollegor när du glider in efter semestern med din vältrimmade (och ätstörda) silhuett.

4. Ta tag i skiten
Allt det där du går och skjuter framför dig i vardagen skall tas om hand  och det NU bitch. Organisera källarförrådet, kapsylera din garderob, riv tag i fotokartongen i den mån du har någon. Detta är ypperlig sysselsättning under de dagar det REGNAR, detta vidriga tillstånd vi skyr som pesten (förutom somrar som förra då det inte regnade alls, då var det ett jäkla liv om motsatsen). Alltså mysfaktorn i att sätta på lite lugn musik, en rejäl omgång bryggkaffe och bara få det ur systemet en gång för alla. För en svenne banan låter nog detta dödstråkigt, men The SatisFacTion när du är klar och något säger mig att du som följer blögga förstår vad jag menar. En välkurerad gardrob lagom till jobbstarten = vaccin mot septembershopping (min forna akilleshäl) och en liten känsla av lycka varje dag du ska göra dig iordning. Organiserat förråd = förebygger dubblettshopping och kan dessutom generera intäkter om du väljer att sälja på Tradera eller Blocket.

Vi slipper köpa nytt till Svarten i alla fall

Jag tänkte stanna en sekund vid den sista punkten för den är för mig mycket större än vad den kan verka vid första anblick. Jag återkommer igen till Joe Rogan-avsnittet med Naval Ravikant och hans syn på meditation och att "få frid". Det var så vackert uttryckt att jag måste citera:
"My own experience is the place where I want to end up the most is peace. Peace is happiness at rest, and happiness is peace in motion. You can convert peace to happiness whenever you want, but peace is what you want most of the time. If you are a peaceful person, anything you do will be happy activity."
Ravikant når frid företrädesvis genom att meditera och genom att ignorera externa problem som enligt honom aldrig kommer att ta slut eftersom det alltid uppstår nya. Och uppstår det inte nya uppfinner vår hjärna nya problem så det är bara att gilla läget. Jag köper delvis hans resonemang men kan heller inte blunda för det faktum att jag sedan ett tjugotal år bekänner mig till Karen Kingston och hennes lärjungar av typen KonMari och är helt övertygad om att det finns ett samband mellan ordning på din fysiska kontext och ordning i ditt psyke.**** Naval gör jämförelsen mellan ett belamrat vs. luftigt sinne och en inbox. Det tar ett tag att rensa sin inbox. I början får du sortera och slänga mail som är flera år gamla. Men sakta men säkert närmar du dig nutid och en vacker dag har du en helt ren inkorg, möjligen med några mail från gårdagen skrotande däri. SÅ ska ditt psyke kännas, som ett vitt ark med gott om utrymme för ny input och social stimulans. Meditation i all ära, gör det om det passar dig, men rensa också ur i skrymslen och vrår för de tär på ditt psyke, om än lågintensivt.

Entré första dagen på jobbet där dina solskadade, chartermaxade kollegor pustar "Man skulle behöva en till semester nu efter semestern höhö" medan du, slender, zen och aningen rikare än innan semestern glider in och ler i mjugg åt att hösta in ytterligare ett kalenderårs ISK-sparande på väg mot en framtid där ordet semester kanske helt kommer att ha förlorat sin innebörd.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Alltså - hur tänker man? Okej att vi lider av stundtals ruskigt väder på dessa breddgrader, men varför bränner man inte sin flygskam på en resa i februari eller mars eller november då? Detta bulimiska suktande efter just sommarsol, jag hör det ideligen: "Ja hehe vi bokade en vecka charter i början av sommaren för att försäääkra oss om att vi skulle få lite soool, sen kan man liksom slappna av och leva med dåligt väder." Jag förstår det bara inte? En (1) sommar och det var sommaren 2007 vill jag minnas att det åtminstone på västkusten regnade kon-stant vilket ja det ska jag erkänna, var deppigt. Men 19 av 20 svenska somrar är en eklektisk mix av sol, regn, mulet, vind et cetera. Qoui de neuf, lev med det! PLUS och jag avskyr att bli klyschig, men jag måste för protolkollet vidhålla att en svensk grönprunkande sommar ink. alla dessa väder med hästlängder slår ett vidbränt charterlandskap där man går runt och väntar på att få solsting. Och ja, vi var i Toscana förra sommaren men det var första familjeutlandsresan på sju år och det var Toscana vi var där för att äta mat inte primärt för att tanka sooool. Jag har rätt, alla andra har fel.
** "Hänga" = Den aktivitet svenne banan avser när de inreder specifika rum i sina MacMansions med soffor, TV-spel och allehanda gadgets i tron om att barnen kommer att vilja vistas på ett annat våningsplan än dem. Det kommer de tids nog att vilja men då vill de heller inte vistas i nämnda MacMansion utan bakom grillkiosken där de kommer att ägna sig åt häng av annat slag.
*** Tidiga läsare minns mitt potatisexperiment som varade i cirka 20 timmar. 
**** Jag menar, tycker du att de där damerna med hoardingtendenser på kanal 6 verkar harmoniska? 

13 kommentarer:

  1. Semestern har börjat! Prognosen visar ösregn på måndag.
    Innan jag läste inlägget: planerande av dygnslång resa med spa och fejksol.
    Efter jag läste inlägget:
    Ser fram emot en regnig dag med vinds- och/eller garderobsrensning och serietittande. Kan vara semesterns enda regndag så bäst att ta tillvara på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller bokläsning! Gå till biblioteket, få motion och en upplevelse. All in one :)

      Radera
    2. Heja Elin! Om du vill ha en upplevelse utöver det vanliga ska du gå ut utan paraply och ta en ordentlig promenad. Inte bara får du området för dig själv, det är en alldeles extra härlig upplevelse att sen bänka dig framför vald serie.

      Radera
  2. Tycker att det är lite svårt för mig som är singel och det ständiga kravet från vänner och bekanta att man måste ha "roligt", vilket alltid i stort sett innebär aktiviteter som kostar pengar. Fika på stan, att resa utomlands, gå på restaurang o s v.
    Försöker förklara att jag vill leva enkelt och inte hej vilt strö pengar omkring mig utan prioritera vad jag verkligen vill göra, ibland får det kosta då njuter jag desto mer. Mycket av deras planlösa jagande beror många gånger på otillfredsställelse med tillvaron som inget fika på stan hjälper emot eller utlandsresor och restaurangbesök.
    Blir ifrågasatt för att jag inte jobbar och ett arbete skulle fixa allt,som någon uttryckte det - förstår att du inte har råd att vara med i Postkodlotteriet,samtidigt som man kan vinna miljoner så skänker man till välgörenhet, typ du är varken en välgörare eller kan bli miljonär din stackare. Hur ska man kunna förklara för en sån person att bara genom min enkla livsstil så är jag både en välgörare och miljonär, inte något jag gärna yppar i o f s./Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Em: "Mycket av deras planlösa jagande beror många gånger på otillfredsställelse med tillvaron som inget fika på stan hjälper emot eller utlandsresor och restaurangbesök. " Ett tips är att du delar med dig av den analysen på nästa restaurangbesök så ska du se att ditt enda umgänge framöver är vi andra sparnördar här på webben. Frugalt och bekvämt.

      Radera
  3. Bra EB! Vi lever som du lär. Lånar svärisarnas lägenhet på 5 mil från vårt hem - gratis. Vi utforskar Helsingborg, badar, finurlar, finäter Lidlmat och dricker goda viner + IPA, DIPA och deras anarkistiske sommarkusin NEIPA. Vi kanske åker till sommarstugan men vädret verkar sisådär på östkusten. Här i söder är det varmt och soligt. Idag ska vi promenera till Dunkers och äta medhavda mackor till lunch på en brygga. Blir ungen trött efter alla kilometers vandrande hoppar vi på en VOI och elscootrar oss hem. Ett litet äventyr bara det och en kostnad i marginalen jmf stadsparkering, utelunch och en latte på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrade just varför jag såg alla dessa Helsingborgsbilder på Insta. Det ser underbart ut, bilderna från Dunkers wow. Jag hoppas att du plockar med dig elscootern upp i svärisarnas lgh sen och laddar, då blir det en plus-minus-noll-transaktion.

      Radera
  4. Håller med totalt. Det finns så mycket att utforska i närheten av där man bor, som dessutom är gratis. När det gäller garderobsstädning så känns det som en typisk sak som ger en bra känsla när man är fire, jobbigt som tusan att starta med men efteråt en så skön känsla. De dagar när man bara slappar, scrollar mm. känns inte bra på kvällen. När man gör något svårt men positivt så ger det så mycket. / Mika

    SvaraRadera
    Svar
    1. "De dagar när man bara slappar, scrollar mm. känns inte bra på kvällen. " Håller med. Jag har en tendens att fastna i bloggen och andras bloggar men nu med vår detox är jag på bana igen, lägger max en halvtimme om dagen på skärm och det gör saker med ens psyke.

      Radera
  5. Åh, punkt 1. Nästan så man får be om ursäkt för att man hyr en stuga i sverigeeee på sommaren.
    Har vänner som har en konstant bokad vecka på kreta i början av juni för fem personer. Kostnad för detta otyg över 10år?

    Vi kör två veckors stygsemester för totalt 8tkr. Mat äter man ju som hemma och 20mil i bil kostar 200kr.

    Sen drabbas man ju av big time consumer sucka lösningsorientering när vi i år endast med skohorn fick med oss allt som skulle in i bil och takbox. Vi löser problemet med att köpa en större takbox till nästa år!
    Ap ap ap! Vi tar med oss släpvagnen som ingår i macmansion utrustningen (ja, den har tjänat in sina pengar kontra att hyra varje gång, så hugg inte på den) och vips har vi eliminerat packningsångest helt och slipper köpa en ny takbox som ändå kommer att vara för liten nästa gång). Ja att resan tar 40minuter längre kan man ju utan problem leva med.

    SvaraRadera
  6. "Kostnad för detta otyg över 10år?" Svårt att veta utan alla parametrar, men räknar man lågt på 30 000 kr för hela familjen så blir åtminstone alterntivkostnaden en halv mille på 10 år. Vid 50'/år= närmare 800tkr. Det intressanta inträffar då vid 15 år (1,5mkr) eller till och med 20 år (2,5mkr). Men så långt kan man ju inte räkna, för risken är ju överhängande att de både skilt sig p.g.a. regn och blivit överkörda av bussar på den tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och för protokollet tycker jag att det är helt fine att resa. Man kanske kan nööja sig med hälften dock och bygga slack och frihet med den andra halvan. Och bra krativt jobbat med släpvagnen GoFi! Ibland blir jag galen på att jag inte kan komma på de enklaste lösningarna i mitt huvud, det där är utrypen av exempel på en sak som aldrig hade slagit mig.

      Radera
  7. Att ta tag i det är nog bästa tipset. Ledig ca en vecka nu och jag har gjort en uppgift varje dag. Alltså något jag inte hunnit med, inte orkat, skjutit upp osv. Så produktiv jag kan vara hemma utan att ha ett jobb, fantastiskt!

    Lägg till att skriva ner vad du gör för jag glömmer lätt vilka uppgifter jag nu har gjort.

    Däremot har vi gått bet rejält på att hålla nere kostnaderna när det gäller mat ute, bensin osv. Kommer göra ont i min sparkvot när räkningen dimper ner.

    SvaraRadera