En lömsk konsumtionsupplevelse

Varning! Nedan inlägg innehåller en affiliatelänk samt budskap som kan förstöra din konsumtionsupplevelse för evigt. Åtminstone om du är kattägare. 

För ett tag sedan blev vi med katt och det är en fröjd må jag säga. Han kommer hemdragandes efter en natt på stan med den långa pälsen full med fästingar och då är han hungrig. Vi har lånat katten på obestämd tid och han kom hit med etablerade konsumtionsvanor i vuxen ålder. Av ägaren - en märkesmedveten vän - fick jag ett startkit bestående av väldoftande kattsand, speciellt för ragdollpäls framtagen hårborste, torrfoder som ska klickas hem via Internetz samt blötfoder av märket Whiskas. Så snart min vän lämnat gården tog jag Elvis avsides och hade ett litet snack med honom. "Jag är medveten om att du under dina fyra år fått märkesföda och att du är van vid att klämma fram dina små kattkorvar i en kattsand som doftar lavendel. Vi gillar dig och så, men jag måste få informera dig om att dina märkesvarudagar är över. Från och med nu får du skita i kattsand som luktar sand och du får äta kattmat från Lidl. Take it or leave it bitch."

Nej, så sa jag ju inte, det hade varit fruktansvärt oartigt. Jag kanske smörade en smula genom att simultant mata honom med de kvarvarande märkesgodisarna och samtalet slutade i god ton. Veckan därpå tog kattmaten av märket Whiskas slut och jag köpte dito produktion på Lidl, vid namn "Coshida".


Påsarna har identisk storlek och har exakt samma förpackningsutformning. Till och med den lilla rivflärpen uppe till vänster ser likadan ut på respektive påse, som om vore de stansade i samma maskin. De innehåller båda 100 gram "mat" och kommer i kartonger om 12 förpackningar fördelade på fyra smaker: Fisk/skaldjur, fågel, kalv och oxkött. Innehållet ser identiskt ut - små blöta kuber i någon sorts sås. Elvis äter båda utan att tveka.* Det föreligger, förutom priset, emellertid en väsentlig skillnad. Språket. Lyssna på detta:

"Succulent Chunks in gravy. With veal, salmon, turkey and beef. 12x100g." Bild på katt, troligtvis norpad från FreePik.

VERSUS:

"Klassiskt meny i sås. With selected ingredients +vitamins +minerals. Rekommenderad fodermängd per dag. WHISKAS® tar hand om din katt i livets alla faser, [piktogram 2-12 months. 1+ years. 7+ years. 11+ years], med läckra måltider som katten instinktivt tycker om. Våra WHISKAS® 1+ produkter erbjuder en mängd olika anpassade måltider i aptitretande sås**, som är perfekt balanserade för att hjälpa din katt till att bli belåten och sund. Våra läckra måltider, tillagade med en kombination av utvalda naturliga ingredienser + vitaminer + mineraler, ger allt katten näringsmässigt behöver för ett sunt liv. Inga tillsamma konstgjorda färgämnen eller konserveringsmedel. " Längst ner två piktogram av katter med texterna: "Främjar sund hud och päls." samt "Stödjer sunda urinvägar."***

Bilderna på kattungarna som pryder WHISKAS®-kartongen och WHISKAS®-påsarna är tio resor mer bedårande än de man fann på Coshida-förpackningarna. Trots det kan jag inte skaka av mig känslan att jag blir fetblåst ty det ser verkligen ut som precis samma produkt. Möjligen har Lidl, i egenskap av världens sjätte största matvarukedja, lyckats locka Mars Inc, ett företag känt för att brinna för naturliga råvaror i djurmat men även för naturliga råvaror i exempelvis Twix, att tillverka på licens. Det vill säga att dedikera ett antal produktionslinor till Coshida med tillhörande ljusblå påsar istället för de lila®****. Vad vet jag, men det var så det funkade med några av de största varumärkena jag jobbade med i dagligvaruhandeln, en del av produktionen skedde på uppdrag åt någon annan. Och frågar du Elivs ser han ut som ett frågetecken. Är inte katter färgblinda dessutom?


Jag kommer att tänka på kattmatsexemplet när jag läser boken "Pengar på hjärnan - feltänk, fallgropar och smartare strategier" av Dan Ariely och Jeff Kreisler, affiliatelänk här (men jag lånade min på bibblan). Tänk bort kattmaten för ett ögonblick och tänk istället på vin, glass eller en förrättsmeny eller vad du nu går igång på:
"Språket har ofta stor betydelse för hur vi tolkar våra erfarenheter. [...] Det kan få oss att uppskatta våra erfarenheter mer än vi skulle göra annars. Och när vi njuter mer av något - oavsett om det är den fysiska upplevelsen av att äta produkten eller själva den beskrivande texten som skänker njutning - så värderar vi det högre och är beredda att betala mer. Det fysiska föremålet i sig har inte förändrats, men det har däremot vår upplevelse av det, liksom vår betalningsvilja."
Har du några exempel på när du, medvetet eller omedvetet, njutit mer av en produkt på grund av språkekvilibrism?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Eller tvekar det gör han ju, han är ju en katt och kan inte helt förbehållslöst sätta i sig något tredje part ställt fram till honom. Först jamar han lite klagande och stryker sig längs ett ben, sen går han ett varv i huset och klagar lite mer och sen äter han. Men denna behandling ger han såväl Whiskas som Coshida. 
** I beg to differ.
*** Konstruktiv feedback till byrån som gör den svenska WHISKAS®-copyn: Bra jobbat med att vid de nedre piktogrammen hitta en synonym till ordet "främja". Däremot har ni överanvänt ordet "sund". Ni kunde exempelvis ha bytt ut två av dem (förslagsvis de mittersta) med "hälsosam" respektive "stärkande" alternativt "välgörande". Det finns synonymlexikon på Internet, det var ett sådant jag använde nu och de är helt gratis.
**** Betänk då att även om 10 000 Lidl-butiker inte är asmycket i global kontex är Coshida det enda blötfodermärket i butik. Det betyder att de kattägare som tillika är Lidlkunder per automatik blir Coshida-kunder. I en vanlig butik av typen Carrefour slåss du som WHISKAS®-leverantör med mängder av andra högprofilerade varumärken som liksom du får jobba häcken av sig för att hamna i kundkorgen. Väl inne på Lidl är det bara att luta sig tillbaka och öppna portarna, pengarna kommer att rulla in. Och marginalen, det låga utpriset till trots, blir troligtvis densamma då du inte behöver köpa TV-spottar och anställa de bästa byråerna för att mejsla fram konstverk av typen "A better world for pets".

32 kommentarer:

  1. Har inte mycket kunskap om kattfoder. Hundfoder har jag en del däremot. Och måste nog tillägga att du får vad du betalar för, i viss mån. Jag vill ha foder där jag vet var köttet kommer ifrån och inte en massa utfyllnad i fodret. Om hunden äter som en hund och skiter som en elefant är något fel i min värld. Och naturligtvis får man betala för PR. Husdjur har blivit en megaindustri, speciellt foder. Vem behöver ett specialfoder för just schäfer eller collie? Vet inte om det är samma idioti inom kattmaten. Själv har jag börjat ge barf, dvs rått kött, ben, inälvor, lite grönsaker och bär. Inkörsporten är färdigköpt=dyrt, men min plan är att jag skall börja komponera själv när kunskapen har infunnit sig till fullo. Lyckan är när goda vännen berättar att hennes man skall plocka upp bössan igen. Jakt= slaktrester= gratis hundmat. By the way, man kan barfa katter. Det gör de flesta alldeles naturligt, genom att fånga fåglar och möss. /Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Megaindustri it is och vid en snabb googling finns det inte en utan tusentals trådar med kattägare som har mycket bestämda åsikter om vilken mat som är bäst för deras små darlings. Det verkar som att Coshida klarar kraven från de flesta gourmet-hussar och mattar eftersom det varken innehåller spannmål eller grönsaker samt har inulin whatever that is.

      Torrfoder ger vi än så länge av det dyra Internet-märket, men enligt den här tråden fick Coshida bäst i test av Råd och RÖön. https://ragdoll.ifokus.se/discussions/4f677a0bd4ebea1ae6036e38-coshida-torrfoder

      Nu var inte det här primärt en tråd för att diskutera vad man ska ge sin katt, utan att peka på att två identiska produkter (vad jag kan se är Whiskas blötpåsar och Coshida same shit och tills någon motbevisar mig tänker jag fortsätta att tycka det) kan ges olika ticke price för att den ena lägger tid och kraft på marknadsföring medan den andra inte gör det.

      Radera
    2. Förstår det syftet till fullo. Önskar att det vore lättare att se innehåll i all mat, både djur och människoföda. Många gånger lurar de säkert skjortan av oss för att man sväljer reklamen och inte tänker själv./Horsewood9

      Radera
  2. Jag får nu ett roligt minne: När jag var liten hade vi katt och i kylskåpet stod alltid en burk "Rufus" eller "Chappi" hundmat ofta öppnad i fel ände och med en gaffel nedstucken. Morsan sa alltid att det ändå är samma sak i hund och kattmat men "Rufus" och "Chappi" är mycket billigare. Jag tyckte det var fantastiskt kul att det var en bild på en hund på kattmatsburken =). Katten kom alltid tillbaka till oss, så helt hemsk kan inte hundkattmaten ha varit. Men tydligen billigare. Att sedan öppna den i fel ände, så att hundbilden är upp och ner ger en ytterligare komisk twist på det hela. Som för att understryka att morsan gav fullständigt fan i Whiskas. Nu många år senare är morsan pensionär och jagar billiga varor på Lidl och Willys. Hon dricker alltid "Finkbreu" folköl från Lidl, har precis under 100K på kontot (har man mer får man inte bostadsbidrag, resten lämnar hon åt mig att placera i mitt namn åt henne) samt en bostadsrätt hon betalade kontant. Fantastisk människa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, förstår att du älskar din mamma, men bidragsbedrägeri är inte fantastiskt om du frågar mig. Det är inte ett sätt att stick it to the man, det är bara ett sätt att orättfärdigt roffa åt sig.

      Radera
    2. Visst är det moraliskt förkastligt, det är vi medvetna om. Men det är inte olagligt att då och då ge en gåva till sitt barn. Kul att du väcker tanken hos oss igen, jag personligen kommer att fortsätta se det hela som ganska komiskt. Det är inte en stor summa det handlar om, då bostadsrättsavgiften är liten, men det är väl en principsak.

      Radera
    3. Tycker det är helt rätt, så mycket som vi betalar i skatt, speciellt pensionärer.

      Radera
    4. Är det en principsak att sno pengar från det allmänna man inte har rätt till? Vilken sjukt otrevlig princip. Din första kommentar uppfattade jag mest som obetänksam, men nu känner jag starkt att du och din mamma är as. Hoppas att era investeringar går jättedåligt.

      Radera
    5. Ylva, om man följer skattereglerna är man alltså as? Är man möjligen bidragsbedragare om man inte maximerar sin möjlighet att betala in skatt?
      Så Ylva, berätta för oss hur du ser till att det allra mesta av dina pengar går till skatt och inte till något annat? Är du själv ett as eller är du en en människa som är förmer och följer något annat än Svenska skattelagar?

      Radera
    6. Man är ett as om man gömmer sina tillgångar för att få bidrag som man inte har rätt till. Det är inte samma sak som att skatteplanera eftersom din mammas avsikt är att vilseleda. Om hon verkligen gav pengarna till dig hade det varit annorlunda, men du skrev ju att du investerar åt henne. Det är ju just såna som din mamma som gör att folk blir mindre positiva till att betala skatt, att det tydligen inte går till behövande utan till fifflare.

      Radera
    7. Ylva, "Det är ju just såna som din mamma som gör att folk blir mindre positiva till att betala skatt, att det tydligen inte går till behövande utan till fifflare."
      Det är något du fått om bakfoten, kraftigt fått om bakfoten skulle jag säga. Att det är detta som ligger bakom att samhällskontraktet sakta men säkert luckras upp alltmer (i den mån det verkligen funnits vill säga).
      Att ge bort pengar till sina sina barn är inte att vilseleda - var någonstans står det i lagtext eller förarbeten (eller motsvarande) att det är diskvalificerande, samt att detta skulle vara underlag för att man ska bli officiellt stämplad som ett "as"?

      Radera
    8. Ylva, återigen: Så Ylva, berätta för oss hur du ser till att det allra mesta av dina pengar går till skatt och inte till något annat? Att maximera sina skatteinbetalningar är väl en medborgerlig skyldighet i så motto att vi alla ska bidra (maximalt) till den s.k. välfärden?

      Radera
    9. Anonym - det du beskriver är ju bidragsfusk och för mig är det så långt ifrån FIRE som jag kan tänka mig. Att ge gåva till sina barn är ju en sak, men du skriver ju själv att din mamma investerar sina pengar i ditt namn för att kringgå reglerna för att få bidrag. Det är ju ingen gåva till dig, utan bara ett sätt att fuska sig till pengar. I min värld är det inte ok någonstans att fuska sig till sånt man inte är berättigad till, hur mycket du än vill försöka skönmåla det

      Radera
    10. Äpplet faller inte långt från päronträdet. Usch vilken morsa du har, sitter och pimplar skitöl från Lidl och fuskar till sig bidrag.Föreställer mig Morran och Tobias men i något lightare variant - öh öh väldans smart vi är. Hade jag en sån morsa,så skjut mig./Petra

      Radera
    11. Att avstå från att bidragsfuska är väl inte samma som att man måste maximera skatteinbetalningar? Nu är jag inte insatt men bostadsbidrag är väl skattefinansierade? Borde din mor inte avstå detta om hon tycker skatterna är för höga.

      Radera
    12. Hej! Anonym här som skrev först, som bidragsfuskar tillsammans med morsan.

      1. Vad intressant att inte alla ser komiken i detta, inte komiskt att "bidragsfuska" men komiskt att anstränga sig för att fånga varje krona. Det handlar efter att jag frågat mor om 300 kr per månad.

      2. Situationen är mer exakt sådan att hon (min mamma) hade ca 130000 kronor och en pension på 8000 kr. Hon inser att det skiljer 30000 kronor från att dryga ut sina 8000 med 300 kr extra eller att inte göra det. Hon väljer att ge pengarna till mig men med möjligheten att få tillbaka dem om "allt går åt skogen". Lite senare berättar hon för mig att hon har gömt 10000 kronor i kontanter hemma, vilket jag tycker är vansinne. Hon gör detta medvetet för att få 300 kr extra, vilket kan tolkas som bidragsfusk eller att planera sin ekonomi. Jag väljer att investera pengarna istället för att spara dem som kontanter. Min mor är mycket ekonomisk och risken för att hon skulle vilja ha pengarna bedömer jag som liten.

      3. Jag tycker det är otrevligt att kalla oss för as. Vi kan ha olika åsikter men as är ett mycket starkt ord. Ylva, jag tycker att du är otrevlig.

      4. För att få perspektiv på huruvida det är ok eller inte att ta bidrag, vara arbetslös, eller sjukskriven rekommenderar jag boken "Arbetssamhället".

      5. Ansi: Jag gör inte anspråk på att syssla med FIRE.

      6. Peace!

      Radera
    13. I det här fallet är pengarna skrivna på dottern och juridiskt har modern inte rätt till pengarna längre. Sen får man tycka vad man vill rent moraliskt men fusk är det icke. Har svårt att se hur någon myndighet skulle kunna se det som det.

      Radera
    14. länge sen men hur det nu än är så visst..
      hens manne mamma kunnat levt upp den pengen genom såattsäga då den lyxkomsumtion som det inte är utan bara det man har rätt till och som ju även den som vi alla har den rätt till och..
      om hens mamma då valt att inte då tex lyxa till och köpa det allra det godasten gott då i änden av den månaden och istället gett som sagt till hens barn vilket är det allra bästa för att fått det kvar i familjen såattsäga vilket ju då är det man sen urgammalt har gjort och detta då att göra som detta då att ja levt upp och ja lyxkonsumerat upp den liten pengen som ju då blir som ja över då man gjort som man ska och levt efter det som man ju fått och som ju då återigen alla då har den rätten till.
      ja
      så antingen så är man som man är då och gör som det är anbefallt och äter och konsumerat upp ja eller så sett man om det hus man sen då inte kanske ens då nej du bott i och ja kanske det gått åt då ja för hur du var det nu igen och hur mkt fick man som den som då inte kanske sen ..?

      ja stroke tex och det då gått åt en del för att sen fått det som man velat ha det och kostat och ja tex för att fått sluppit att fått den o de andra att torka en i liten rumpan då tex (maskin i toastolen som tvättar rumpan) och då kan jag säga att det lilla på den bank där då inte förslagit så särskilt långt och goggla sen oxå upp den som gick för sig själkvt och då talar vi om den permobil som man kunnat fått den frihet man så van vid och som man ju då kunnat köra med den ena hand som inte strokeförbannat stilla och ja inte du fick alla den permobilen inte alls då så det gick åt en alldeles förskräckligt stor den summan för att ens kunnat fått den friheten att fått gått ut vilket inte så många av de som ju de lite äldre längre nu fått göra då nej

      Radera
  3. Jag, som haft katt i hela mitt liv, är väl förtrogen med Whiskas. Katter vi hade under min uppväxt ät Whiskas till vardags, men fick precis som vi entrecote varje fredag.
    Mina nuvarande katter vägrar äta Whiskas och föredrar ett billigare märke som för ett tag sedan hette Pussi, men nu har visst deras katt bytt namn till Lantz, konstigt nog. Och jag tog hand om en hemlös totalt utmärglad kattmamma med tre ungar för flera år sedan. Hon åt kattungematen hon också vilket var bra för den var mer energität. Sen vägrar hon äta något annat så jag har fortsatt med det. Den har samma pris som de andra men det går åt mycket mindre mat då de andra påsarna mest består av sås. Så mina katter äter den mer näringstäta kattungematen, och då jag har fem stycken blir det stor skillnad i kostnad

    SvaraRadera
  4. Kolla bara att kattmaten innehåller tillräckligt mycket animalier, billig kattmat har ofta en hög andel spannmål. Katter behöver ämnet taurin i höga mängder, det finns inte tillräckligt i hundmat eller i billiga kattmatsorter med mycket "utfyllnad" = spannmål, vatten. Sedan behöver man inte köpa Whiskas eller svindyrt foder från kattbutik, men kolla de tester av kattmat som finns på webben som veterinärer kommenterat. Om jag minns rätt är Pussi och Ica bra lågprisalternativ, men nu var det några år sedan jag hade katt senast så reservation för förändring. Bra också att ge både torrfoder (bra för tänderna) och blötfoder (bra för mage och urinvägarna). En sjuk katt med tex urinvägsproblem (vanligt) i behov av specialkost är svindyr i drift, jag har haft en sådan herre. Så jag skulle inte snåla på maten utan att kolla innehållet. Det är en myt att katter klarar lite vad som helst i matväg bara för att de äter egenfångat.

    SvaraRadera
  5. Katt och kycklingar, några anekdoter att dela med dig av FruEB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom Fru EB,s kycklingar är av sorten hackkycklingar så låter hon katten ha lite skoj, det var givetvis tanken att bussa katten på de små livet.På landet måste man oftast underhålla sig själv med fantasifulla påhitt och vad kan vara roligare än att se katten sätta klorna i de små liven (kycklingarna). Barnen tycker ju att det är så roligt!
      Annars har det varit vanligt förekommande att man på bondgårdar i Sverige har haft både kycklingar katter höns och t o m kor sedan länge, säkert flera århundranden och det har gått hur bra som helst, katter är uppskattade råttfångare.
      Nu har vi hört ryktas här i Uppsala att fru EB har skaffat sig kycklingar så vi drar till Hälsingland för ha lite skoj, Bill och Bull som är mina något korkade vapendragare också jag, Elake Måns.Mjau




      Radera
  6. Vad kostar Lidl-mat? Jag brukar handla på https://www.zooplus.se, men har helt ärligt aldrig jämfört priser. Det kommer hem i storpack och jag behöver inte släpa hem det i matkassen.
    Lavendelkattsand ger min katt astmaattacker, men det är svårt att gå från odoftande premiummärket. Om jag bott på landet och katten haft separat skitutrymme så att säga så hade han fått träflis istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svärmor envisades en längre kattpassning med att ge katten Willys torrfoder. Nu när svärmor själv har katt så är bara det bästa bra nog!

      Radera
    2. Använder Everclean unscented extra strong clumping, inte det billigaste, men funkar utmärkt och luktar inte. Aldrig något problem med den. Min far tänkte snåla på kattsanden till föräldrarnas katt och gick till stranden och tog med sig lite sand. Kan meddela att katten inte uppskattade sandlopporna eller sanden... så det blev en engångsgrej.

      Tidigare återanvände föräldrarna tidningspapper i kattlådan, men då jag var på besök med mina katter fick deras katt syn på och använde min kattsand, sedan vägrade hon och bajsade till slut i badkaret, varvid mamma satte ner foten och sa nu köper vi kattsand.
      Handlar från vetzoo, funkar men kan ibland ta lite tid, men billigare än djurkliniker.

      Radera
    3. Ja den är helt överlägsen, jag brukar köpa flera via animail och så får man mängdrabatt samt hemleverans. Dyrt men allt bleknar i jämförelse. Svärmor höll på och skulle överbevisa att man inte behövde köpa så dyrt men hon gav till sist upp. Kollade och såg att det finns flera miljövänliga och billigare alternativ nu, allt från majs till valnötsskal. Om jag har en ung katt i framtiden så testar jag annat.

      Radera
  7. Hur stor är prisskillnaden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar det med, whiskas kostar ju mellan 39 - 55 spänn för en 12pack.

      Radera
    2. Ett 12-pack Coshida kostar 27kr. Även om jag såg dito Whiskas på Dollar Store för 40kr (var väl en gammal copy-text på eller någe så de var tvugna att sälja av ett lager).

      Radera
    3. Det blöta kattmaten innehåller ca 83% vatten så vad blir då kilopriset?? Hade en likadan katt, han fick Iams torrfoder, lite dyrare men bra käk som räckte länge. Katten var en kastrerad hane och blev 17 år. Maten går att fukta upp om man är rädd att misse ska bli torr när den inte hittar vattenskålen.

      Radera
  8. Den som läser detta vittnesmål idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt. Jag heter Göran Jörgen och är från stockholm, men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en vacker fru. Något hemskt hände med min familj, jag tappade jobbet och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjen. henne och mina barn vid den tidpunkten. Jag lyckades i nio år, ingen fru stödde mig för att ta hand om barnen. Jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon hindrar mig från att prata med henne. Jag försöker prata med hennes vän och hennes familj men jag vet fortfarande att någon kan hjälpa mig och jag har skickat begäran senare till så många företag, men ändå ring inte mig, förrän en trogen dag kommer att jag aldrig kommer att glömma i mitt liv . När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter och han berättade för mig om en bra man som hjälpte honom att få ett bra jobb på Coca cola-företaget och han berättade för mig att det var en caster-charm, men jag är en person som aldrig tror på trollformler, men jag bestämde mig för att prova och Drosagiede instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra i dessa tre dagar av lunchen. Jag följer alla anvisningar och gör vad han bad mig göra bra. Drosagiede se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter det underbara arbetet Drosagiede. Min fru ringer till mig med ett okänt nummer och ber om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru kommer hem. Och efter två dagar ett företag som jag har skickat mitt tackbrev kallat, nu är jag den föredömliga företagschefen här i USA. Jag rekommenderar att om du har några problem skickar du ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 och du kommer att få det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas bort från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera
  9. Kiddemad känns som helt rätt ämne för internet att bli keyboardwarrior över!

    Anekdotiskt men här kommer det: Hade själv en katt med känslig mage, fel mat och hon spydde upp det mesta. Flera veterinärbesök kunde inte få rätt på henne så det blev till att testa en massa olika sorter istället för att lista ut vad som katten inte spydde av.

    Mina slutsatser här är att dyrare mat är mycket bättre, inte bara spyandet minskade eller slutade helt, utan det märktes även tydligt i kattlådan. Den dyrare maten luktar även annorlunda och ser oftast mer matig ut, testa exempelvis konservmaten från Schesir.

    Går bra att jämföra sin egna mage efter besök på finrestaurang vs kebabhaket. Samma för djuren :)

    SvaraRadera