Budgettips present

Sommartid är loppistid och rör du dig utanför storstäderna (men även i) har du chans att stasha fantastiska presenter.* För finns det någon mer fantastiskt än att torka händerna på rent linne? Detta kvalitativa tyg som är vår nordiska specialitet, trivs där det är kallt, mörkt och rått, som odlats, skördats och förädlats i århundraden, för att sedan glömmas bort till förmån för industriproducerad, gödselboostad bomull från exempelvis Asien. Man kan fortfarande fynda linnehanddukar med vacker brodyr och/eller monogram på loppisar och second handbutiker. Den på bilden nedan (vit med vit bordyr, min favorit) kostade 15 kronor vilket är ett hån mot den som suttit och broderat en gång tiden.

Jag skulle tro att tanken bakom de flesta linnehanddukar är att vara diskhanddukar. Men rimligtvis borde de förr i tiden ha använt dessa även till kroppen, eftersom man inte hade Åhléns att gå och köpa frotté hos. Min lycka var stor när jag för 20kr också fann en tvålkopp i patinerad metall med avrinningsfat på en loppis. Tillsammans med en tvål jag snodde från ett hotell under min yrkesverksamma tid, blir det en perfekt gåva till den som har ett badrum d.v.s. alla. Även utan tvålkopp är det ju en present to die for. Paketera ett par linnehanddukar i silkespapper (du kan linda dem runt en tom hushållspappersrulle först för mer hanterlig form - i så fall får paketet formen av en smällkaramell vilekt är underbart även det) och du ger bort ett stycke hantverkarkonst som kommer att ge mottagaren glädje i vardagen i åratal framöver.


Mvh/
FruEfficientBadass

* Och nej, man måste inte tvångsmässigt ha med sig presenter så fort man ska träffa andra, men ibland VILL man bara göra det eftersom man inser att mottagarens liv kommer att bli så mycket bättre om hin får torka händerna på rent, broderat linne. 

15 kommentarer:

  1. Superfin present hälsar en som har ett presentskåp = världens grej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är svårt med presentskåp. Älskar idén, men när det väl kommer till kritan så hittar jag sällan något däri som är såpass generiskt att det funkar för just DET tillfället. Ofta får jag presentidéer i nära anslutning till att jag ska till en specifik person. Kul att det funkar för dig dock. Avundsjuk.

      Radera
  2. Själv fick jag förmånen att skörda lite lavendel hos en god vän. Det blev doftpåsar till linneskåpet att ge bort. En vit linneblus som blivit för liten (måste krympt i garderoben) fick klippas i lagom stora lappar och sedan knyta ett litet band rund. Jag hatar att sy.../Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. "En vit linneblus som blivit för liten (måste krympt i garderoben)" Jag har hört om det, brukar hända när det är rått och fuktigt om vintern. Ja lavendelpåsar, vilken fin present. Håller vissa av krypen borta också.

      Radera
  3. Linne är ljuvligt! Jag har köpt billiga gamla linnedukar (utan såsfläckar...) och sytt örngott. Mina favoriter numera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört att det motverkar rynkor å. Bara skojar. Däremot hävdade min mormor med emfas (defaultläge) att linnelakan motverkade liggsår. Någon som vet om detta stämmer?

      Radera
  4. Wunderbar. Vi har kört torkad ramslök som present under sommaren. Kanske äpplemos under hösten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vackert. Ordet "ramslök" alltså. Min konstnärliga ledare brukar ge bort korg med egenodlat. Det är lite präktighets-spövarning på den, men gud så läckert.

      Radera
  5. Tråkigt nog accepterar inte alla "gamla" presenter, men de som gör det är det roligt att ge till! Här länk till vad jag skulle tro är de billigaste second hand-butikerna i Sverige. Linne för en femma eller tia inte ovanligt!
    http://helamanniskan.se/blog/subsite_category/secondhand/

    SvaraRadera
  6. "Tråkigt nog accepterar inte alla "gamla" presenter" Jag har sorterat ut de i min bekantskap som inte "accepterar" gamla presenter för då måste du ju vara lite störd. Inte att du inte gillar gammalt, det står väl var och en fritt att odla sin smak, utan att man inte accepterar en present.

    Stort tack för länken, den ska genast utforskas!

    SvaraRadera
  7. Enligt en äldre släkting som gått hushållsskola på 50-talet användes de helvita linnehanddukarna till händer och kropp, medan man hade mönstrade linnehanddukar i köket.
    Om man manglar, stryker dem händer något med linnet så att det blir nästan glänsande. Det händer nåt med fibrerna då så att de blir mer smutsavvisande och "håller" längre innan man behöver tvätta dem. Man får inte torktumla linne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å då gjorde jag rätt med presenten på bilden (att den blev hand-handduk). Tack för tips om torktumling. Detta har jag ju gjort fel med handdukarna hemma (de vi använder som servetter). Det går hål redan efter något hål. Hädanefter blir det mangel. Eller just det ja, på landet har vi bara strykjärn.

      Radera
    2. Ja, när man torktumlar slits linfibrerna sönder på något sätt. Mangel...jag har köpt en handvevad mangel från 40-talet på Rebuy för 300 kronor. Fördel 1: den drar ingen el. Fördel 2: Man måste vara två som jobbar med den = kvalitetstid. Folk föraktar i allmänhet den här sortens husmorssysslor. Men på 20 minuters skojig vevning manglas hela veckans tvätt och vi hinner med en hel del prat och skratt också. Dessutom får man motion.

      Radera
  8. Den som läser detta vittnesmål idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt. Jag heter Göran Jörgen och är från stockholm, men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en vacker fru. Något hemskt hände med min familj, jag tappade jobbet och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjen. henne och mina barn vid den tidpunkten. Jag lyckades i nio år, ingen fru stödde mig för att ta hand om barnen. Jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon hindrar mig från att prata med henne. Jag försöker prata med hennes vän och hennes familj men jag vet fortfarande att någon kan hjälpa mig och jag har skickat begäran senare till så många företag, men ändå ring inte mig, förrän en trogen dag kommer att jag aldrig kommer att glömma i mitt liv . När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter och han berättade för mig om en bra man som hjälpte honom att få ett bra jobb på Coca cola-företaget och han berättade för mig att det var en caster-charm, men jag är en person som aldrig tror på trollformler, men jag bestämde mig för att prova och Drosagiede instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra i dessa tre dagar av lunchen. Jag följer alla anvisningar och gör vad han bad mig göra bra. Drosagiede se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter det underbara arbetet Drosagiede. Min fru ringer till mig med ett okänt nummer och ber om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru kommer hem. Och efter två dagar ett företag som jag har skickat mitt tackbrev kallat, nu är jag den föredömliga företagschefen här i USA. Jag rekommenderar att om du har några problem skickar du ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 och du kommer att få det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas bort från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera
  9. Goddag vänner, mitt namn är Antonio Laura från Israel, jag är en läkare av yrket Kirurg, jag är 45 år, läs noga mitt vittnesbörd om hur jag återställde ex kärlek inom två dagar av kärleksdel ljus stavningsbön, jag har goda avsikter att dela denna goda nyhet här ute, för jag vet att den här informationen kommer att hjälpa någon som läser detta just nu att läka brustet hjärta och återställa förlorat kärleksförhållande inom två dagar. Min stoy kan vara likadan, jag var gift med Antonio fyra år, förra månaden han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka till älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket eftersom vi hade två små barn tillsammans och jag älskar honom så mycket att jag inte kan leva utan honom, jag frågade honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min kollega på jobbet, hon är min goda vän och hon rådde mig att snarare kontakta en kärlek stavningskärna som kan hjälpa mig att stava kärlek tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller kan fungera, jag hade inget annat val än att prova, jag mailade stavningskanalens e-postmeddelande som hon gav mig och få muniter efter att jag fick ett svar Dr.Oduduwa sa till mig att han kan hjälpa mig att få tillbaka min man, det var inga problem att allt kommer att gå bra innan tre arbetsdagar, jag följde noggrant all hans instruktioner om vad jag ska göra hemma under mitten av natten kärlek spell bön. Oduduwa lanserade en Love-stavningsdel i luften och förvånansvärt andra dagen var den omkring 06.00. Min make kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad eftersom min man vägrat att ringa mig eller smsar mig de senaste tre veckorna, plötsligt ringde han för att be om ursäkt för mig och han sa att han kommer att återvända hem för att besöka mig och mina barn snart. Ända sedan den första dagen han ringde mig, han har ringt och smsat mig varje dag, idag ringde han att jag svarade på telefonsamtalet och han sa igen att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle förlåta och återvända till honom som kärlekspartner, att han älskar mig så mycket. Jag är så glad och fram till idag började vi leva tillsammans lyckligt som en familj. min djupa tacksamhet går till Dr.Oduduwa för hans begåvade krafter för att återställa trasiga äktenskap och föra tillbaka ex kärlekspartner inom två dagar kärlek stavning bön som fungerar. Jag rekommenderar honom varmt för alla som söker brådskande återställande av kärlek (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera