Lite cykelkärlek

För ett tag sedan tog jag tag i ett projekt som jag, likt försäkringarna och köksskåpen, skjutit framför mig i längsta möjliga mån nämligen cykeln. Låt mig berätta om denna min trotjänare. Den kom till mig hösten 2010, i samband med att min vän Hongkong-E flyttade till Hongkong och därför inte längre behövde sin cykel. Tro det eller ej, men dessförinnan hade jag ingen cykel trots att jag i princip bodde inuti en natur. Jag var nämligen då fortfarande lite av en consumer sucker med två bilar och en mental bild av att jag var stadd vid kassa. Så jag använde den inte, inte ens för en tiominuterstur till mataffären (varför röra på sig om man kan clowna runt i en bil liksom). Några år senare flyttade vi in till stan och då började jag använda den lite mer eftersom vi gärna gjorde cykelutflykter under sommarhalvåret. Men det var inte förrän jag blev frugal weirdo på riktigt - våren 2015 - som jag verkligen började förstå tjusningen med cykel. Inte nog med att man kan ta sig gratis och snabbt genom hela stan (oftast snabbare än att åka kollektivt, särskilt om det förekommer byten). Den allra största förtjänsten är att man kan parkera gratis på ultracentrala ställen, exempelvis på själva plattan eller kedjad till staketet utanför Berns. Nej förresten, den allra största förtjänsten är att man kan cykla efter ett krogbesök, eller har jag missat någe i lagstiftningen? Därför försöker jag vårda den hyfsat väl genom att lämna in den på service då och då. Sist jag gjorde det hjälpte de mig att ta bort barnstolen, men kvar blev en sorts hållare för den på ramen, som jag inte orkat ta bort. Men jag stör mig på den varje gång jag ser den. Vidare sitter det ett lås på vars nyckel kommit bort varför det inte fyller någon funktion. Ringklockan föll av oklar anledning av under hösten vilket vid googling visade sig vara olagligt (att köra utan ringklocka) och som grädde på moset har även mina lågbudgetlyktor från Kjell och c/o givit upp vilket gör mig dubbelt olaglig.

DÄRFÖR tog jag nu in cykeln i köket och lät den värma till sig lite för att därefter, under säkert en timmes tid, plocka av den allt onödigt skrot och rengöra den. Se nedan allt onödigt som satt på den:


Eftersom jag är en badass lean-anhängare önskade jag mig i jul nya doningar av mina päron istället för det sedvanliga presentkortet på svenskt tenn, d.v.s. en ny ringklocka, uttryckligen en "ordentlig" sådan och inte en sån där fånig med en liten pling-fjong som man ska skjuta mot klockan för ett töntigt litet "pling", mer en sån man med kraft vrider om så att du får fram ett långt och skrällande rrrrrrriiiiiiiiiing. Lyckligtvis är en av min pappas talanger just ringklockor så han ställde rätt följdfrågor (bland annat "Vill du ha en stor tuta?" varpå jag sa "Nej") för att tratta fram exakt rätt sort.


Det var en härlig känsla att montera på de nya attiraljerna på cykeln. Lite som att plocka tillbaka köksredskapen i rena lådor eller att ställa iordning ett omöblerat rum. Se så fin den blev!


Jag har en fråga till er som kan saker (looking at you Studenten A): Hur ska man hantera kedjan egentligen? Mina cykelkunniga kusinbarn säger att man ska göra rent den då och då. Men jag minns ej med vad. Och att den ska smörjas, men absolut inte för mycket och jag minns absolut inte med vad. Nu gjorde jag en halvmesyr genom att lite tafatt blöta kedjan med såpavatten och sen dutta lite symaskinsolja här och var. Detsamma gjorde jag med den gnisslande stödpinnen vilket var en framgångssaga då den tidigare lät som något man torterar fångar med men nu låter den ingenting. Mest nöjd är jag emellertid med lyktorna som lyser oerhört starkt och lagligt. Och fråga nummer två: Hur ofta bör man lämna in en cykel på service?

Mvh/
FruEfficientBadass

39 kommentarer:

  1. Såpavatten låter inte så bra med tanke på rost. Torka av dem med olja och se till att det finns olja kvar på den sen. Mvh en Clown som överväger att börja cykla till kontoret iår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare.
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Vi som är i DIY-fasen säger aldrig! -Men vid punka då? Nops! Jag har lagat, smörjt med en såndärade oljekanna a la bilverkstad, lagat punktering utan att ta av däcket (so overrated) och putsat upp ögonstenen med bilvax. Notera att jag skriver i dåtid eftersom jag numera inte har tiiid eftersom jag lägger den på 2 h pendling med bil och buss varje dag som en duktig flicka ska göra. Ve o fasa! Som jag längtar tillbaka till den goda cykeltiden!

    SvaraRadera
  3. 1. BILTEMAS Linoljespray funkar mot rost på kedjan (säger jag helt tvärsäkert, men vi brukar använda det på rostiga hjulbultar när vi byter däck, tänker att det är lite same-same).
    2. Skulle säga aldrig.

    SvaraRadera
  4. Delar din cykelkärlek! Mina tankar kring dina spörsmål nedan:

    Angående kedjan så går det fint att använda diskmedel och varmt vatten. Antingen använder du typ en diskborste/tandborste för det mekaniska arbetet, eller så köper du en sån här:
    https://www.clasohlson.com/se/Kedjetv%C3%A4tt/31-8675

    Efteråt torkar du givetvis av kedjan och behöver inte oroa dig för rost. Låt torka något dygn innan du smörjer kedjan med typ sån här (symaskinsolja funkar säkert lika bra):
    https://www.clasohlson.com/se/Kedjeolja-CRC/35-803-1

    Som du säger, inte för mycket olja. Smord men ej drypande.


    Angående service så säger jag då aldrig! Nu kan du i princip allt du behöver veta för att själv serva cykeln. Tar du hand om kedjan så byter du den när den går sönder helt enkelt. Återstår gör då bromsarna och däck/slang där du har navbroms bak vilken är i princip underhållsfri, och fälgbroms fram där du kan behöva spänna bromsvajern allteftersom den töjs och beläggen slits. Men om du cyklar som jag så använder du frambromsen väldigt sällan och då kan det gå lång tid innan du behöver göra något åt denna.

    Slutligen däck och slang. Däcken byter du när de är så slitna att du inte har något som helst mönster kvar eller de börjat spricka ordentligt. Detta tar vanligtvis många år.

    Slangen byter du när du fått punktering flertalet gånger och inte längre kan lappa och laga. Med ett undantag som jag själv kan tycka är värt: att byta till en slang med s.k. racerventil (Presta), speciellt om din gamla ventil har börjat pysa ut luft. Denna typen av ventil läcker nämligen inte och har du då pumpat däcken riktigt ordentligt vilket jag verkligen rekommenderar, så behöver du inte pumpa igen. Vanligtvis läcker äldre vanliga ventiler lite grann varpå man får pumpa någon gång i månaden för att hålla trycket och således den goa rullen på topp! Att alltid ha stenhårda däck gör under, speciellt i mörker, kyla och motvind kan känslan av att "iallafall ha bra rull" göra under för psyket.

    ~Frilosofen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frilosofen du skulle kunna sidogigga som cykelservicetekniker det hör ju jag. Tack snälla för uttömmande genomgång! Jag ska genast tvätta med diskmedel. Däremot är jag lite osäker på om jag ska investera i en linoljespray (och i så fall vilken, Biltema har ett antal) eller om jag ska hålla till godo med symaskinsoljan.

      Radera
    2. Symaskinsolja är för tunn för cykelkedjan och kommer ha en kortvarig smörjeffekt. Precis som motoroljor för kladdiga som binder grus och skit som nöter. Bästa är att använda en cykelolja som har rätt viskositet för ändamålet.

      Tvätta med såpavatten och diskborste, skölj av, torka och smörj in rätt rikligt. Torka sedan av lätt med en trasa för att få bort överflödet.

      Jag brukar ta lite 5-56 för att lösa upp eventuell rost och smuts bättre innan rengöring. Men är man mindre lat än vad jag är så rengör man oftare och då behövs det inte. :)

      Mvh
      cykelpendlaren

      Radera
    3. Som frilosofen sade,

      Se denna: https://www.youtube.com/watch?v=5evDxv5mDu0

      Cykeltvätten underlättar arbetet med att hålla kedjan schysst.

      Du som har kedjan under ett skydd behöver inte smörja lika ofta som för folk med cyklar utan detta skydd. detta är najs

      3 saker som gör cyklingen så jäkla najs.
      - cykeltvätt (+ rengöring och cykelolja) 189:-
      https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/rengoring-och-smorjning/kedjetvatt-biokit-2000040100
      - stående pump som kan mäta psi och bar (du kan se på dina däck exakt vilket däcktryck dina däck ska ha du kommer susa fram!) 179:-
      https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpumpar/cykelpump-2000041208
      - packrem för pakethållare (alternativ cykelväska) 39,90:-
      https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelstall/packrem-for-pakethallare-2000021372

      408kronor för mer njutbar cykling, svårt att få det bättre va? :)

      Radera
  5. Som tidigare kommentatorer så tydligt uttryckt det. Serva själv. Det är busenkelt och finns massa på youtuben om just detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Point taken. Hoppas odla intresse för det här för anledningen till att jag är så usel är att jag tycker det är så tråkigt. Har man dessutom pyntat (eller sett faktureras) bilservice i ett antal år ter sig cykelservicekostnaden som löjlig i jämförelse. Men det är principen man vill åt, den göttiga DIY-känslan.

      Radera
  6. Jag är världens händigaste kvinna men vissa saker oooorkar jag bara inte att lägga tid på. Serva cykeln själv, är en av dom. Jag investerade i en skitsnygg, svensktillverkad Eco Ride a'la'tant-cykel förra hösten. Ja, en el-cykel! En av mina bästa investeringar, lätt! Dessutom fick jag tillbaka ca 3 k från Naturvårdsverket på deras bidrag för investering av el-fordon. (Tänkte länka till dem här men såg att man inte kan söka för 2019?)
    Jag har 4 mil till jobbet så där blir det bil men alla ärenden som sker inom staden sker på cykel numera. Oavsett om det blåser halvstorm (vilket det mer eller mindre alltid gör i södra skåne) eller regnar (på med ett regnställ). Jag tänker mig att den dag min cykel behöver TLC så får den åka på cykel-spa, precis som bilen.....Finns det något tråkigare än att tvätta bilen??
    Men över till dina frågor.
    Linoljespray till kedjan som Simplicitas skriver borde funka kanon och cykeln ska servas -likt bilen - 1 gång om året (enligt cykelhandlarn -han ska ju osse leva!) men enligt mig -när det inte funkar som det ska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. " (Tänkte länka till dem här men såg att man inte kan söka för 2019?)" Hade det på känn varför jag skaffade vår el-lastcykel till landet redan förra sommaren trots att vi inte flyttar förrän nu i år. Jag tyckte att det var hey baberiba rent ideologiskt med elcykel tills jag var på minut 4:40 i detta inslag inser att jag greenwashar igen https://www.youtube.com/watch?v=hvAGFQ5-VTA&t=12s. Sekundäreffekt är emellertid kraftigt minskade driftskostnader för vårt liv vilket inte är fy skam det heller.

      Radera
    2. don't confuse me with facts, my dear

      Radera
  7. Åh, vilken bra tråd. Hoppas att det fylls på med massor av bra råd här. Min cykel behöver verkligen kärlek nu. Jag kom tillbaka från landet efter nyår och upptäckte att det var punka på framhjulet och har tvingats åka spårvagn i flera dagar.
    Jag bör laga punkan själv va? Det känns som om ni tycker det.
    Vad behöver jag? Räcker det med något billigt kit från Classe eller Kjell?

    SvaraRadera
  8. Urk, cykelservice. Jag brukar spola av min racer i duschen om jag cyklat i regn och sätta cykelolja i kedjan. Råkar jag vara hos mina föräldrar kan jag köra den med högtryckstvätt. Den andra cykeln tvättas mer sällan, läs i princip aldrig. Punka kan jag fixa själv genom att byta innerslangen men service ids jag inte göra. Det är en av de grejer jag gärna överlåter till någon annan för jag har inget intresse för att lära mig det. Det görs alltför sällan. Däremot har jag lärt mig att plocka isär och ihop cykeln för att kunna ta med den när jag vill.

    SvaraRadera
  9. Köpte cykel för fyra år sedan efter att inte ha cyklat på nästan 20 år. Vilken känsla, hela stan kunde ses i ett annat ljus än från bilar och kollektivtrafik. Kändes friare också, känner verkligen igen det, Fru EB. Första året köpte jag inte ett enda SL-kort och fick fina muskler och bra flås av mina 12 km om dagen utan växlar. Sedan falnade intresset något, men cyklar fortfarande (på sommaren) och servar med den olja jag råkar ha hemma, dvs ätbar sort. Har funkat utmärkt. Och om kedjan hoppat av har det hänt precis i närheten av någon människa som gärna smutsar ned sina händer för en hjälplös kvinna i nöd. Cykeln har inte haft punka trots sina minst 150 mil (varav över hundra första året). Hoppas på att min snygge granne fixar punkan om det skulle behövas.

    Annars är det väl inte annat än att betala, en cykelaffär med service finns några få hundra meter bort. Erbjuder kanonbra cykelpump gratis utanför butiken varje vardag under vår till höst. Det ägaren borde tänka på är bemötandet när man kommer dit och pumpar. Tror han att man blir hågad att köpa hans tjänster när han muttrar menande över ens cykel? Har inte köpt den där nämligen, utan på Decathlon. (En jättesnygg svart cykel för blott 1300 kr, färdigmonterad med allt lagen kräver och justerad sadel. Bara att cykla hem med den direkt. Allt jag köpt på billighetsaffären Decathlon har haft överraskande kvalitet.) Ja, man blir i alla fall lite hågad att gå till hans cykelservicekonkurrent en kilometer bort istället. Tänk vad hans fina gratispump kan ha skrämt bort kunder!

    Tror förresten att butiken XXL har livstids gratis cykelservice för cyklar köpta hos dem. Och betala inte med kort där, om du gör någon retur kan det ta tid att få tillbaka pengarna. Vid kontantköp får du däremot kontanter tillbaka vid återköp och slipper bevaka att pengarna verkligen kommit in. De har tydligen vissa bekymmer med penningtvätt (en anställd vid återköp berättade) och många returer på grund av sin (alltför?) generösa prisgaranti.

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tror han att man blir hågad att köpa hans tjänster när han muttrar menande över ens cykel? " Frisörsyndromet.

      "Tror förresten att butiken XXL har livstids gratis cykelservice för cyklar köpta hos dem." Verkligen? Men då måste man ta sig till en XXL i förorten antar jag.

      Radera
    2. XXL finns på Hamngatan 31 vid Kungsträdgården. Enligt dem ska alla deras varuhus ha full cykelservice.

      https://www.xxl.se/cykelgaranti

      /Eva

      Radera
    3. "Servicegarantin omfattar yttre kontroll och justering av bromsar, växlar och styrlager, samt en allmän kontroll av cykelns kondition."
      Innebär väl att inget av det FruEB gjorde skulle ha ingått? "Kontroll av cykelns kondition" - men inga åtgärder alltså?

      Tror att lite Google-fu och någon timme på allmänna cykelforum kan ge mycket information om XXL är något att fundera över vid köp av cykel.
      Till syvende og sidst måste ju affären gå ihop, såtillvida det inte finns ett gäng riskkapitalister som är villiga att ge bort sina pengar till folket, och det händer ju inte speciellt ofta

      Radera
    4. Det är kanske som du säger, har ingen aning, har inte köpt cykel där. Tandläkare kör ju också med fria eller väldigt billiga undersökningar ibland. Men om något är galet i ens mun så gör det förstås inget åt det, bara påtalar att man behöver ny tid för åtgärda den ena med det tredje för höga belopp. Köpte tandstensborttaggning billigt. Väl där påtalades behov av undersökning. Ingen info om vad som upptäckts. Väl efter undersökning för ordinariepris ytterligare en tid för att åtgärda det som hon lätt hade kunnat fixa redan vid första besöket. Men då skulle hon ju inte få inkassera sina stålar förstås. Vilken business va?! Har inte gått dit igen. Tappade förtroendet. Annars hade hon haft livslång kund om hon bjussat på detta första gången. Varje kund går igång på olika saker, jag på uppenbar generositet där den absolut inte är förväntad. /Eva

      Radera
    5. @Eva Nej fy vad otaktiskt. Jag testade en ny tandläkare vid slussen i höstas (han har rykte om sig att vara bett-specialist och eftersom jag planerar att gå off grid här framöver tänkte jag röka ut alla former av större åtgärder som skulle kunna behöva göras innan dess) och han körde rubbet: Röntgen, tandsten, utlåtanden (vilka var godkänt bett så nu vet jag det) för ord undersökningstaxa. Därtill hade jag något statligt bidrag liggande så det gick på typ 500 spänn, jag började nästan gråta av frugal weirdo-rördhet.

      @Anonym 11.27: There are no free lunches, only savvy frugal DIY weirdos.

      Radera
    6. Fint med den där tandläkaren! Man tjänar i längden på den kortsiktiga kostnad den kan innebära att vara generös. Men det kräver omedveten medvetenhet (ickeberäkning) och förutseende vid större medvetna satsningar. Liten insats - liten belöning. "Med det mått ni mäter med, skall mätas upp åt er." Finns ofta passande bibelord i min skalle, hoppas det bara stör måttligt. Som man sår får man skörda. Som man bäddar får man ligga. Den som sår snålt, får snål skörd, och den som sår rikligt får en riklig skörd. Var och en ska ge vad han har beslutat i sitt hjärta, inte av olust eller av tvång. Det står alltså var och en fritt att skörda snålt också. Ingen dom här, bara kyligt konstaterande om världens beskaffenhet och funktionssätt. ;)

      /Eva

      Radera
    7. Haha Eva du har ju material till en enmans-show. Keep them coming!

      Radera
  10. FruEB, såndän ringklocka har jag också, den gamla en Crescent
    som var nästan likadan hade rostat sönder (inuti!) efter ca 40 år.

    Vad är det med människor, cyklar och service? Är människor så vana vid att alla prylar går sönder om man inte servar saker väldigt ofta, som en gång om året? Här får man gratulera producenterna att de lyckats lura i människor att köpa service regelbundet, alternativt kasta bort det "för det är gammalt" och köpa nytt fastän det funkar utmärkt och uppfyller det som prylen är tänkt att göra.
    Det kanske är samma tänkande som "bäst-före-datumet" på tex mjölken som gör att man hellre häller ut den istället för att lukta och smaka för att se om den är dålig bara för att datumet har passerats?

    Ser ut som att cykel är det nya svarta, se bara på FruEBs......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det kanske. Men är det så mycket cykelservice-propaganda? För mig känns cykelservice mer old school, något min pappa höll på och pysslade med på vårsöndagarna. Och att vi nutidsmänniskor glömt av hur man gör.

      Simplicitas: Är det denna spray man ska ha?
      https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostskyddsmedel-linoljebaserat-2000021462

      Radera
    2. Tror jag förstår lite ditt tänk angående överdrivet bruk av service. Har ofta undrat över det överdrivna springandet hos hos veterinärer, gynekologer, tandläkare, läkare, frisörer, psykologer, coacher, rådgivare av alla sorter. Frågar folk som går på allt detta väldigt ofta och numera är många så öppna om allt. Svaret är att man gör detta på grund av oro eller för att man ska eller för att andra gör det. Vissa vanor ger status. Alltså bygger det inte på faktiska behov.

      Vet ryssar som flyttat till Sverige och förundrats över att de efter en första kontakt med tandvård, blir kontaktade året därpå med ny tid utan att de ens önskat det. "Varför gå till tandläkare innan man har tandvärk?" Det är å andra sidan överdrift åt andra hållet, men det säger något om att det finns annan syn på detta med service och underhåll.

      Min egen katt underhöll och servade jag själv från unge till ålderdom utan veterinärexamen. Första och sista sprutan fick hon dock på djurklinik. Inga vaccinationer, bara en avmaskning och ingen kastrering. Naturen fick ha sin gång och hon mådde prima!

      /Eva

      Radera
  11. Just det kom på. Cykelkök! Vet inte om det finns i närheten där du bor men det är värt att kolla upp. Där kan man får hjälp och alla verktyg osv finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å bra tips! Kanske något för singeln, istället för själlösa Match.com-träffar på bowlinghak. Finns i Bagis och Solna i Stockholm. https://www.google.com/search?q=cykelk%C3%B6k+stockholm&rlz=1C1GCEA_enSE786SE800&oq=cykelk%C3%B6k+stockholm&aqs=chrome..69i57.8087j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

      Radera
  12. Fråga till läsarna med cykel, hur ser ni till att cykeln inte försvinner? Dvs hur låser/förvarar ni er cykel så att den inte blir stulen? Vad för sorts lås, prisnivå osv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min står olåst i cykelförråd på gården, men när jag cyklar på stan kedjar jag fast den med en rätt basic cykelvajer. Till saken hör att cyklar i princip inte har något stöldvärde i Stockholm efter den massiva invasionen av hyrcyklar. SÅvida man inte har 40 000 kronors-cyklar som ett par kollegor på sista jobbet hade. De var så oroliga för sina cyklar att de inte kunde ta dem till jobbet eftersom det inte fanns ett låst cykelrum. Lite kontraproduktivt kanske.

      http://www.mrmoneymustache.com/2015/12/08/lessons-learned-from-having-my-bike-stolen/

      Radera
    2. Fast normalt är inte din 40 000 kr cykel något du tar till jobbet. Jag skulle aldrig ta min betydligt billigare racercykel till jobbet pga stöldrisken. När jag är ute på turer så lämnar jag den olåst på kafestopp eller med ett mycket enkelt lås eftersom på de ställena som jag stannar på brukar det finnas betydligt dyrare cyklar att stjäla som står olåsta. Annars bor den i hallen.

      För jobbresor och övrigt har jag en billigare cykel till även om jag föredrar gå till jobbet pga den helgalna cykelmaffian i Malmö. Den har jag ett stadigare lås till eftersom den i viss mån är stöldbegärlig men hemma är den låst i cykelförrådet. Låset ska vara inbrottsäkert.

      Dock använder jag oftast hyrcyklar i stan för det är lättare och man behöver inte oroa sig över stölder. De är också smidiga när man ska bara cykla enkelväg.

      Radera
    3. Jag kör ett vanligt bygellås. Ser alltid till att låsa fast den i en stolpe eller liknande. Inte blivit snodd än och detta är i Stockholm (peppar peppar). På jobbet har vi ett garage som jag ställer in cykeln så det är skönt.
      /A

      Radera
  13. Jag har köpt ny cykel i två omgångar under ganska kort tid. Den första var en halv-racer, jag fick för mig att jag skulle motionera på cykel (vilket jag inte ryckte va kul) När jag köpte den ingick 1:a servicen, cykelhandlaren tycker att man ska serva 1 gång om året. I service ingår bara basic grejor som någon ovanstående skrev. Inga reparationer eller modereringar och dylikt. Det tillkommer, precis som på bil.
    Jag sålde min racer och köpte min tant-cykel. Där ingick också 1:a servicen (nyttjade ingen av dem...).
    Vad som också ingick var 1 års försäkring hos Solid. En så kallad självriskförsäkring. Har du en hemförsäkring så går ju cykeln på den men du har en självrisk. Detta innebär att om någon snor din cykel behöver du bara traska ner till handlarn igen och hämta en ny.
    Efter 1 år får man en frågan om man vill fortsätta med försäkringen - och det vill man om man har en cykel som kostar några tusenlappar. Kostar 279./år. Sen är ju frågan hur länge det är lönt att betala på den om man har en självrisk på 1500.-
    Det kan säkert någon smart person berätta.

    SvaraRadera
  14. ps/ glömde ju säga - investera i punkafria däck, god damn it!/ds

    SvaraRadera
  15. Cyklar är absolut inte min grej så jag tar mig friheten att resa bakåt i tiden några inlägg och gratulera till att dina läsare är så tighta med dig att de delar med sig av sin kalsonghantering.

    Människor som vandrade förbi utanför mitt tjänsterum tittade underligt på mig när jag fnissade hysteriskt samtidigt som jag försökte ge intryck av att jag läste viktiga mail.

    Nästa gång jag försöker läsa ikapp på din blogg ska jag gömma mig på toaletten.

    SvaraRadera
  16. Som cykelmekaniker och ägare till en cykelbutik ( med Sv lägsta priser) har jag lite råd att ge dig, trots förståsigpåare i tidigare kommentarer. Göra ren kedjan bör man innan man lägger på ny olja, risken är annars att du lägger olja på gammal olja och som drar åt sig damm sand m.m. och istället blir fin slippasta som istället för att göra din cykeltur angenäm sliter ut din drivlina, kedja drev och klingor . Det finns massvis av produkter för att göra ren en kedja men vis av kunskap så är det bara nördar som mig som är pedanter nog att använda dem. Köp istället bra Wipes sådana som är för olja och målarfärg finns på typ Bauhaus. Ta två håll dem runt kedjan (krama) och snurra sedan på vevpartier, då blir kedjan någorlunda ren och du kan ha på ny olja. Om du som majoriteten gör struntar i olja kedjan så innebär det att det slits snabbt då får byta kedja ofta (kr) efter ett tag måste du även byta drev (ännu mer kr) och efter ett tag även vevpartier/klingor ( mera mera kr)

    Som pedant och tidigare cyklade jag ca 1000 mil/år och många förståsigpåare säger att man skall byta drivlina var 500 mil FEL tar man hand om grejerna behöver man inte byta utan bara köra på. = Spar pengar.

    Olja! Symaskinsolja är för tunn och försvinner efter ett par timmar gå till en cykelhandlare och köp kedjeolja för "våta förhållande" fet och sådan som blir svart och eländig men absolut bäst för din drivlina.

    Jag rekommenderar att du servar två ggr år vår mars/april och sedan inför vintern okt/nov. Undvik stora kedjor utan gå till en gammal uv som haft cykelverkstad länge de är mest seriös (oftast)

    Lycka till

    Fritz / CykelGross.se

    SvaraRadera
  17. +1
    Man kan också använda sin uttjänta tandborste till att rengöra kedjan. Jag brukar ta kedjeolja på borsten.

    SvaraRadera