Bil eller inte bil - en sequel

Ciao losers. Aldrig hade jag kunnat drömma om hur enormt sugna ni var på att snacka bilar, över 100 kommentarer på inlägget "Bil eller inte bil, det är frögan" (men då var ju hälften mina iofs). För att summera det hela var ni väldigt vidsynta kring hela varande-frågan och vissa av oss snöade in på barnuppfostran men när dammet väl lagt sig stod det klart att asiaterna är en förhållandevis säker satsning för en frugal weirdo. Jag fick ett utförligt mail av Simplicitas där hennes man gjort research åt mä, tackar för det:

"Maken läste din blogg igår och har nördat reda på en frugal bil som passar er. Bilar är något av makens specialintresse sedan 30 + år tillbaka så han hjälper mer än gärna till att hitta "the one" :) Bilen finns i länken (det var länkat till en Toyota Avensis 2.0 från 08 med dragkrok för 58 000). Toyota menar han är den mest frugala bilen man kan tänka sig. Bensin = låg årsskatt och eftersom ni kommer köra så lite med den så blir inte bränsleförbrukningen en stor kostnad. Toyotas bilar går sällan sönder så försäkringskostnaderna borde rimligtvis vara låga (även om jag bara hade skaffat en trafikförsäkring på bilen i länken med tanke på pris och att ni inte kommer köra den speciellt mycket). Toyota tappar inte så mycket i värde heller så om ett par år när ni flyttar tillbaks till stan kan ni säkert få tillbaka hälften, om inte mer."

Hon bifogade även en skärmdump till något som kallas "Reliability Score" för olika märken men på detta fick jag inga sökträffar. Däremot hittade jag denna sida med en Topp-100-lista, med mest pålitlig bil överst. Låt mig highlighta topp 10:


Åtta asiater, en britt och en...what? fransos? Men okej, det måste alltid finnas ett undantag från regeln. Lite förvånande att inte Volvo dyker upp förrän på plats 73 och VW på plats 20. Kan ha att göra med att man lägger in reparationskostnaden i det hela och alla som lämnat in bil på Bilia vet att det sällan är skrattfest efteråt. På hela taget är topp-100-listan en asiatisk begivenhet. Det är faktiskt helt sjukt vad asiatisk den är. Toyota, Mazda, Mazda, Kia, Honda, Suzuki, Honda, Toyota, Honda Jazz som flera av er tipsade om på plats fem inte illa och i toppen: Toyota och Mitsubishi. Jag kommer osökt att tänka på Lean. De är eldsläckare, asiaterna. Full effektivitet, fokus på förbättringar, det ska hållas enkelt och göras bra. Mitsubishi Lancer (05-08) hade också brutalt låga reparationskostnader (enligt estimat/snitt) vilket borde göra den till en frugal favorit. Jag hittade en på Blocket (08:a) för 39 000 kr. Den hade visserligen gått 22 000 mil men om man ser vårt ägande som "sista anhalten" så kanske inte det behöver vara något större problem. Nu blir det inte just den för vi kommer i vilket fall inte att skaffa något förrän precis i anslutning till flytten på grund av ocker-parkering i Stockholm. Men jag är stort tacksam för all er input i frågan. Jag känner mig ungefär 400% klokare. 

Studenten A har också en Excelsnurra inför ett hypotetiskt framtida bilköp. Han är, inte helt otippat, fan av MMM:s filosofi kring bilar och jag bifogar en summering av detta, tribute St. A:


Enligt MMM's video är dessa de bästa bilarna i USA för pris/prestanda:

2009 Matrix/corolla - 45 590kr
2009 Mazda3 - 51 200kr
2011 Kia Soul - 43 750kr
2010 Prius / Lexus CT 200h - 70 000kr
2010 RAV4 - 64 200kr
2013+ Nissan Leaf - 73 490kr

Mvh/
FruEfficientBadass

28 kommentarer:

  1. Det finns de som kan olika bilmodeller modeller och prisläge jättebra. Perfekt med en egen blogg.:) . En variabel för mig är om man har varmgarage eller åtminstone carport. Har dålig erfarenhet av kombinationen äldre bil, avancerad elektronik och fukt. Speciellt om man inte kör jätteofta.

    SvaraRadera
  2. Jag är med stor sannolikhet långt under snittet bilbegåvad, men jag trodde i min enfald att man bara behövde bry sig om fabrikat/modell (redan vid modell tyckte jag att det var överkurs). Nu visar det sig att man ska ha reda på årgång också? Alltså, vem gör ens dessa studier? Nagelfar de besiktningsprotokoll eller vad? Simplicitas man, hjälp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad typiskt att jag såg detta först nu. Har haft häcken full med sysslor a la amish hela helgen. Ber maken läsa inlägget :)

      Han såg MMMs vlogg i veckan och instämde med flera av bilmodellerna där i alla fall :) Begagnade bilar är ju mycket billigare i USA så när de snackar "5000 dollar cars" så får vi titta på bilar i kanske 60 k- 80 k klassen för att få motsvarande bil.

      Radera
  3. Det jag fortfarande uppskattar absolut mest med en ”modern” bil är AC och fönsterhissar. Allt annat elektrononik tjafs är brus och högst upp på maschlows lathetstrappa. Vet behöver egentligen, elektriska sidojusterade speglar? Interiör stämningsbelysning, rörelsekänsliga vindrutetorkare, auto avbländare, adaptiv farthållare, eluppvärmd ratt, extra hk, backkamera osv osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill nog säga att farthållare kommer högst upp av alla tillbehör. Det är så skönt att kunna släppa gaspedalen emellanåt. Däremot är väl 'adaptiv' förvisso bekvämt men rätt onödigt.
      Fönsterhissar hade klarat mig utan också, jag kan veva, men numera är det väl standard på de allra mest slimmade budgetmodellerna också?

      Radera
    2. Ja det är standard sedan länge. Om en inte har AC blir det besvärligt med rull hissar tycker jag.

      Radera
    3. Manuell fönstervev = muscle over motor! "Maslows lathetstrappa" är taget. Uppvärmda ratt, svala luftströmmar ur sätet sommartid, bla bla. Det jag emellertid uppskattade mycket med tjänstebilen var parkeringsvärmen, d.v.s. att det vintertid gick att ställa in uppvärmning i tid till att man skulle sätta sig i bilen. Avfrostat och klart. Det var utan tvekan en lindring då jag en kall februarimorgon lämnade hemmet 07:10 för att åka 45 minuter till ett jobb med linoleumgolv och sura kunder.

      Radera
  4. Skulle också rekommendera Toyota man får betala en viss premie i förhållande till andra asiater men du får tillbaka det i form av att om något går sönder finns det alltid billiga reservdelar eftersom det finns tusentals liknande bilar på skroten pga att det är en vanlig bil.

    Angående Mitsubishi. De hade tidigare en bensinmotor som hette GDI. Den lät bra på papper, bensinsnål och effektiv. Problemet var att de sotade igen efter 15-25tusen mil. Så kolla om bilen har en sådan motor....samt kolla upp om mina påståenden stämmer...kan vara fixat.

    Angående nödvändig elektronik. AC är skönt (har för mig att det finns studier på att mordfrekvensen sjunker med AC.....så bra för själen...)
    Dragkrok är ett måste. Överväg mindre/ billigsre bil och ett gammalt släp för mellanskillnaden.
    Backkamera skrattade jag åt tills jag började åka med släp. Väldigt smidigt att backa med kroken rakt under handsken på vagnen..... nödvändigt....nja.men smidigt.

    Farthållare, skönt om man åker långt på motorväg.

    Men hitta en bil som ni gillar, paxa den i en dag och sedan läs på om brister (alla har det). Överväg sedan om priset överrestämmer med riskerna...


    Mvh
    Thz

    SvaraRadera
    Svar
    1. "De hade tidigare en bensinmotor som hette GDI. " Undrar om inte vi hade en GDI-variant på vår Ford Focus som slammade igen. Fast jag hade för mig att det hade med diesel att göra...

      Radera
  5. Kör asiatiskt!
    Att några andra sorter (Opel/Peugeot) smugit sig in på listan är nog bara otur i arbetet.

    Skulle aldrig köpa annat än asiatiskt om jag skulle köpa bil ur frugalt perspektiv

    (Baseras på långt bilintresse samt ett par år på bilprovningen i min ungdom)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Att några andra sorter (Opel/Peugeot) smugit sig in på listan är nog bara otur i arbetet." Haha, kanske det. Din bakgrund inom bilprovningen ger dig över snittet hög trovärdighet.

      Radera
  6. Vauxhall är det varumärke som Opel använder i Storbritanien. Det är m a o en tyskkonstruerad bil.

    Jag noterar att det är många småbilar i topp. Antagligen för att de har mindre lullull som kan gå sönder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Små bilar, små problem. Stora bilar, stora problem.

      Radera
    2. @Kanaljen: Har aldrig fattat det där med Vauxhall. Än mindre kan jag uttala det. Undrar varför man gjort så? Någon post-WW2-lösning kanske? Och intressant att det är småbilar som du säger.

      Radera
  7. Jag menade mest att om bilen ska stå utomhus så får man lätt strul med elektroniken om det är en äldre bil. Säg >10 år. Saker korroderar. Någon kanske kan nyansera det här för jag är ingen bilkunnig precis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl i regel alltid bra att ha prylar under tak tänker jag. Något man inte direkt applicerar i trakterna dit vi kommer att flytta där man låter hela maskinparken stå ute och samla vatten. Sen lagar man med silvertejp.

      Radera
    2. Min Honda som jag sålde i höstas var tolv år gammal. Var en för sin ålder "top of the line" när det gäller lull-lull. Den stod alltid ute och kördes ytterst sällan. Jag hade under de tolv åren enbart problem med batteriet som laddade ur om bilen stod mer än två veckor. Efter elva år la dessutom larmet av pga att kretskortet pajade (sannolikt korrosion). I övrigt var bilen helt problemfri (bortsett från att frambromsarna rostade ihop på slutet vilket enligt verkstan berodde på att jag både körde och bromsade för lite).

      Sammanfattningsvis tror även jag att ju äldre bil desto färre finesser är ett smart koncept. Personligen skulle jag inte vilja vara utan AC.

      Radera
    3. "ju äldre bil desto färre finesser är ett smart koncept". Gäller för övrigt det mesta i livet. Kommer spontant att tänka på när vi köpte mikro i samband med flytten och jag tänkte vara finurlig och för en gångs skull köpa en dyrare variant istället för den typ näst billigaste. Det tog en vecka och sedan hade det steglösa reglaget pajat. Skaffade en dussinmikro, av den typ du har i alla lunchrum med fem steg, och den har funkat perfekt i dessa fem år. Man glömmer ibland att merparten av de saker som adderas bara är blingbling i syfte att attrahera first movers som vill impa på folk, det är sällan funktions/behovsdrivet.

      Radera
  8. Jag skulle lägga 15-20tkr på en corolla från sent 90-tal - tidigt 2000-tal.
    Inte snygga, inte orostiga, men en ruskigt driftsäkra.

    Och sen ser man till att reparera det som går sönder själv med hjälp av en ocentrerad tumme och lite youtube.. alternativt en klassisk verkstadshandbok.
    Så har ni chansen att få lära era lite nya skills samtidigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja min man lär ju ha tid. Jag har aldrig sett honom så mycket som byta ett däck men nya tider stundar.

      Radera
    2. Stora möjligheter till content när FruEB gör bilgöromål, avsnitten "under snittet bilbegåvad" med risk för lyteskomik. Möjlig expansion till din YouTube-kanal, korsförsäljning a.k.a dynamiska effekter, blir virus utan möjlig vaccination

      Radera
    3. Det finns bara en äkta form av komik och det är lyteskomik. Lovar att lägga upp den dagen jag ska mecka med Corollan.

      Radera
  9. "Åtta asiater, en britt och en...what? fransos?"
    Den fransosen i resultaten är tillverkad av Toyota :) (Citroen C1 = Toyota Aygo).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vavava? Nä nu, kan man inte lite på någonting längre? Och ser Gofis kommentar nedan. Så skumt.

      Radera
    2. Javisst, är det inte spännande. Och appropå "britten" så är det egentligen en Opel - som i sin tur är tillverkad av Suzuki. Så det är en asiat det med :)

      Radera
    3. Fast denna gång blir man ju lurad åt rätt håll. Man tror man köper franskt skräp och får japansk kvalitet (dock monterad av fransmän)

      Hade man köpt en Toyota som fransmännen konstruerat, oj va lurad!

      Radera
  10. Och lika med Peugeot 107, inte att förglömma!

    SvaraRadera
  11. Märkligt att Toyotas förtroende verkar helt orubbat trots deras megaskandal med bilar som accelererade av sig själva och ledde till flera dödsfall.
    Men det verkar helt enkelt inte blivit så känt.

    När det gäller bilar lever nog många gamla sanningar kvar. Det tar lång tid att ändra ett rykte och det är dessutom inte lätt att hålla reda på vilka bilmärken som hör ihop. Har man väl lärt sig att franska bilar är på ena sätter och asiatiska (Asien betraktar vi som ett och samma land) är på andra sättet, då är detta livslånga sanningar som aldrig behöver ompröva.

    Jag vet att det primära fokuset är ekonomi här, men när det gäller bilar så skulle jag ändå inte underskatta vikten av hög säkerhet.

    /Rollo

    SvaraRadera