Äppelmos

Ja herregud, i fredags kom vi till landet och det var massivt med äpplen. Massivt. Förra året kom tre äpplen och eftersom vi är tre i familjen som äter äppelmos dagligen kände jag snålvattnet rinna till omedelbart. Hela lördagen tillbringade jag vid mostillverkningen och så här gick det till:


Jag skalade och delade äpplena i grova klyftor. Sedan kokade jag dem i 5-15 minuter.*


Sen mixade jag de mosiga äppelbitarna med lite heppat socker och blandade ut ett kryddmått askorbinsyra i en kopp mos som jag sen rörde ner i moset. Askorbinsyra är ett fancy ord för C-vitamin och eftersom varken vi eller marsvinen kan producera detta själva är det bra att tillföra det i kosten. Plus att det hindrar moset från att mörkna.


Om du kör på samma glasburkar med vacuum-gummiringar som jag gör, ska du sedan ställa mosburken till 3/4 i sjudande vatten i drygt tio minuter så att luften pressas ur och på så vis konserverar moset. Reservation för att det bara får sjuda, jag kokade en burk lite på slutet och den gick sönder buhu.



Det blev tio burkar inalles varav de stora rymmer två liter och de små 4-7 dl så ett snitt på säg 1,5 liter. En snabb benchmark mot Mathem och deras 730 ml refill à 20kr gör gällande att jag nu mosat till ett butiksvärde av 10*40=400kr. Och en satisfying känsla av att äta samma äppelmos som morfar gjorde när han var liten eftersom träden är över hundra år gamla.

Gör du mos?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Beroende på vilken turordning ner i kastrullen de hade.

24 kommentarer:

  1. Har du inget konserveringsmedel i alls, eller fryser du in det? Hur lång hållbarhet blir det annars?

    SvaraRadera
  2. Vackert! Det där är yoga. Jag har mosat, fryst in i skivor och haft mig tidigare. Men vi äter det inte, mer än till julskinkan och nu äter vi inte julskinka heller så mosen ligger med sin oskuldsros oplockad längst ner i storfrysen. Nu med stramare snåltyglar kanske jag skulle kunna få maken att välja gratismos före de färska äpplen vi kör till gröten men i år har vi inga äpplen så det får bli annat år. Ser ut som du haft en lyxig lördag på landet, ren energi rakt in i själen.
    Önskar dito söndag.
    Morsan

    SvaraRadera
  3. Åh, känner lycka när jag läser detta! Visste inte är det var så enkelt att göra eget äppelmos. Jag har ibland rivet äpple på gröten men nyligen kom jag hem med ett gäng äpplen efter en promenad då jag råkade gå förbi koloniområdet och såg en påse äpplen utanför en av stugorna. Ägaren var i trädgården och jag frågade försynt om syftet med påsen utanför hennes grind var att någon skulle ta den. Jo, det var det. Hon var less på alla äpplen. Upptäckte senare att de var av sorten mjöliga och mjuka. De behövdes inte mosas mer än med gaffeln, inget skämt! Så jag fick handrört färskt mos istället. Måste gå dit igen snart och hämta mer äpplen. Isen är ju redan bruten och hon verkade schysst förutom att hon verkade nästan arg på sina fruktsamma träd...

    Förresten, har varit på Erikshjälpen och hittade kraftiga och fräscha vita lakan med spetsbård och flickrosa monogram EJJ som jag fyndade för 45 kr/st. Nu i tvätten på 95 grader. Tack för tipset! Får se om jag hittar någon JJ att dela lakanen med. /Eva

    SvaraRadera
  4. Lycka till Eva med både din fortsatta äppelmosproduktion och ditt sökande efter en lämplig JJ att dela lakan med!
    /Mandelblom

    SvaraRadera
  5. Vad kan man använda för konserveringsmedel? Det blir ibland ett litet mögellager när jag öppnar enny burk men det brukar jag bara skopa av.

    Heja Eva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Natriumbensoat, googla. Eller frys moset om du vill slippa. Skulle inte äta mos med borttaget mögel. Det skickar ner sporer i sylten som inte syns.

      Radera
    2. Usch, sporer. Får googla. Frysa går bort pga brist på frys.

      Radera
  6. Jag fryser mitt äppelmos i plastpåsar, ca 1-2 dl per påse. Då behöver man inget konserveringsmedel och kan ta mindre socker (bra för mig som gillar syrligt mos). Fryser små förpackningar så det hinner bli uppätet innan det möglar, eftersom jag är den enda som äter av moset. Jag använder mig av min farmors Husqvarnaassistent med dryga 60 år på nacken för att göra mos. Då slipper man skalning etc och kan få ut maximalt med mos, eftersom man oftast kan köra igenom det ett par tre gånger i maskinen. /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow. Det var innan planned obsoletion. Skalningen är ju ett gissel, har skavsår på höger pekfinger idag.

      Radera
  7. Att riva ner äpple i matbrödsdegen ger väldigt gott bröd! /C

    SvaraRadera
  8. Mamma frös äppelklyftor ett år för användning i paj. Jag tänker att man borde kunna torka dem och sedan stoppa i yoghurten under vintern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torkade älppelringar är sjukt gott snacks! Har hittills inte lyckats spara...

      Radera
    2. Smart*2! Men återigen frysen går bort. Ska testa torkningen, har med ett lass rosenröda, syrliga äpplen hem i min rullväska.

      Radera
  9. La mig på soffan för att lyssna på Meny i P1. Apropå konservering! Mkt intressant. https://sverigesradio.se/avsnitt/1144288

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska lyssna in i detta nu, sitter på tåget.

      Radera
    2. Jag vill nästan ha en sån däringa apparat de pratar om. Fast nummer 1 är en torkapparat.

      Radera
    3. En "torkapparat"? Jag kallar den för ugn...

      Radera
    4. Förr använde man en olla för att torka frukt :-)

      R, originalet

      Radera
    5. I sann minimalistisk agenda kan man väl använda ugnen. ��

      Radera
  10. Apropå språkbruk, Magnus lyss nu, finns det någon som anser att det heter ”äpplemos”?

    SvaraRadera
  11. Mosvagga/Äppelvagga kan man använda, har du ingen liggandes ute på landet någonstans? Då behöver man inte skala äpplena. Blir dessutom bättre smak på moset om inte äpplena är skalade enligt mig./Marianne

    SvaraRadera
  12. Körde också en batch äppelmos häromveckan. Vi, precis som ni, käkar mos varje dag. Havregrynsgröt + äppelmos är gott, mättande, näringsbra och apbilligt. Jag vågade inte hålla på och värma utan frös in. Fördelen med att frysa är att man slipper bös som konserveringsmedel och kan använda mindre socker.

    SvaraRadera
  13. Jag har inte hunnit kommentera och knappt läsa bloggen på två veckor nu men imorgon vankas det VAB, så då läser jag ikapp och chansar på att barnen är så sjuka att jag får sovmorgon imorgon.

    Du kanske kan göra fler inlägg om barnfamiljs-lean-grejer för jag har absolut ingen möjlighet att läsa någonting på mobilen på dagarna på jobbet och innan och efter går det i ett med aktiviteter, hämtning, lämning mm. Kom på mig själv med att försöka läsa bloggen under köksfläkten samtidigt som jag lagade mat häromdagen. Jag hann dock bara läsa rubrikerna på inläggen innan något av barnen rev ner något/rev någon, oklart vad men blir alltid kaos så fort jag så mycket som sneglar åt efficientbadass.. måste gå att förbättra/leana nåt!

    Hur som helst, angående äppelmos! Anledningen till att jag inte kan/vill/får titta på mobilen på dagarna är att jag jobbar på en Ur och Skur-förskola. Och i veckan gick jag hem med alla barnen på min avdelning, genom skogen, till mitt hus och plockade massor med äpplen. Sen fick alla barn varsin kniv (slö matkniv) och varsin skärbräda och fick sitta i trädgården och skära äpplen som vi sen kokade äppelmos av på stormköken. Sen fick de äta gröt med äppelmos utomhus som efterrätt efter lunchen - gulligt va! Om jag nu måste jobba ca 5-10 år till så är det ett helt ok jobb faktiskt!!

    / Ingrid

    SvaraRadera
  14. Jag orkar inte skala och tänker att det finns en del nyttigt i skalet, så det fick följa med i grytan. Sen använde jag stavmixern när det kokat klart, det blev en fin röd/rosa färg. Gjorde inget storkok eftersom jag inte äter så mkt.
    Och jag kör med frysen eller natriumbensoat om det är fullt i frysen.
    Vera

    SvaraRadera