Min första arbetsfria dag - en berättelse

När jag under jobbvåren började ana vartåt det lutade (att möjligheten till avsked var realistisk), skissade jag på en plan, nämligen att första dagen som arbetsfri, ändå gå upp vanlig tid, klä på mig och cykla mot jobbet. OBS inte till jobbet, det hade blivit väldigt obekvämt om jag stegat in där med cykelhjälmen under armen som om inget hade hänt och liksom "Va? Varför sitter det någon annan på min stol?" utan mot jobbet. Jag skulle stanna på behörigt avstånd (c:a 5 minuter ifrån) och verkligen insupa känslan av frihet innan jag sedan styrde kosan åt annat håll.

Så kom då Dagen D - det var i månadsskiftet juli/augusti. Barnen for samtliga på scoutläger på lördagen så jag och min man ägnade söndagskvällen åt det man som god scoutförälder lämpligtvis gör, nämligen dricker GT på lokal och går på bio och ser Bergmandokumentär.* Därför var vi lite sega måndag morgon men 08:30 var jag på språng. Tillsammans med några andra tillbaka-till-jobbet-klädda stockholmare cyklade jag mot Roslagstull med en fiktiv lunchlåda i cykelkorgen. Väl framme i den stora rondellen satte jag mig en stund och blickade bort mot min gamla arbetsplats. Jag svarade lite på era plattratt-kommentarer (jättekul haha, tänk att jag fick så många bra svar på den frågan) och sen gjorde jag det jag målsatt mig att göra: I went with the flow. 

Så jag styrde mot nordöst, förbi Frescati, Stockholms Universitet och Naturhistoriska Muséet och tog sen av in i det härliga funkisområdet vars namn jag alltid glömmer. Sen ägnade jag hela förmiddagen åt att utforska Norra Djurgården. Jag såg en orm, jag talade med några pappor, jag vaskade av min panna i det svala vattnet, jag såg illegal drogreklam på en parkbänk, jag hakade på en pappa och hans två barn när de cyklade och låtsades att jag var mamman i familjen**, jag hittade en helt ny butik och köpte glassbakelser på lösvikt som jag delade med en främling. Kort sagt - det var högt och lågt (med betoning på lågt) och när jag kom hem lade jag mig nöjd och skvalpade runt i ett svalt bad för att sedan äta en enkel lunch och skriva detta inlägg. Under eftermiddagen hade jag tänkt uppsöka blodbussen som verkar ha parkerat i närheten och göra slag i saken - jag har tänkt på detta i flera års tid men aldrig "haft tid". Nu har jag tid och nu är det payback time. Åderlåt mig!

Så istället för att ägna dagen åt att sitta i en kvalmigt kontorslandskap, lyssna på tunga suckar från kollegor varvat med hysteriska tongånger från en uptight controller, hade jag en Helt Underbar Dag. Jag insåg att jag då, precis då, stod inför ett vägskäl i livet.***



Mvh/
FruEfficientBadass

* Spoiler alert: Han dör på slutet.
** Ja jag vet, lite psykvarning men what have you - jag är ju arbetslös då blir man labil.
***Jag var tvungen att skriva så för att motivera infog av denna bedårande skogsbild - första gången jag fick se grön inte gul natur på veckor.

20 kommentarer:

  1. Ha, du hade faktiskt chansen att göra en George, https://youtu.be/jlIMmuMQozc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Med det extra lagret obehag att jag faktiskt fått kicken. Älskar Seinfelds tolkning av kontorsmiljön - träiga snubbar med krulligt hår och segling som hobby.

      Radera
  2. Alltså vad gör en controller eigentlich? Jag har bara rört mig på ganska alternativa arbetsplatser där folk haft benämningar som Natt-Lasse, Kvitto-Brittan, VD-Gunnar etc. så jag kan inte ens tyda de flesta jobbannonserna nu på tiden. Ljuvlig story. Snart kommer du stå bredvid Nils Ferlin (han i brons) och njuta duvträck ända in i evigheten. Nils Ferlin är för övrigt rätt svart på ca 75% av frågorna i gamla versioner av Trivial Pursuit.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. För ett tag sedan var det lean folk som var det heta nu ska man ha controllers.... I min mening så är det folk som bara ser siffror och missar värden som tillit, smidighet och samarbeten. Du får en kortsiktig vinst i mina ögon. Sen vet jag inte om de räknar in sina egna löner i kostnaden...

      Radera
    2. Är inte controller rätt och slätt en ekonom, fast inte av den matnyttiga redovisningssorten utan mer någon som sitter och gullar med KPI:er o d?

      Radera
  3. Vilket schysst sätt att inviga sitt fria liv på! (Kanske bortsett från den där ”kapningen” av familjen...)

    Själv är jag ju fortfarande kvar i löneslavssvängen, men brukar iallafall försöka ta en mindful cykeltur till jobbet på morgonen & njuta av den (alltför korta) stunden av natur & en stad som vaknar. Är det något jag verkligen ska göra som fri så är det att spendera mer tid utomhus & i rörelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra rutin! Jag hade skrivit upp ”gå långa dagliga promenader” på min önskelista inför jobbslut och jag har checkat på den varje dag. Denna tid på året är ju också så ljuvlig!

      Radera
  4. Låter som en fantastisk start på friheten!

    SvaraRadera
  5. Vilken bra idé! Det ska jag kopiera den 1/10 då min ofrivilliga frihet börjar på riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ska du göra då, hänga utanför försäkringskassan med hundblick och ett läskigt leende?

      Radera
  6. "Jag insåg att jag då, precis då, stod inför ett vägskäl i livet.***"

    Ser framemot del 2 på frihetsresan. "***", fin bild!

    Gillar skarpt din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stekis. Hur går det med barn-FI-guiden? The need is increasing här, har snart en 14-åring.

      Radera
    2. Här finns en 16åring så bråttom är det verkligen.
      Så fort som vinterkylan och mörkret sänker sig över södra landsändan ska alstret slutföras.
      Prioriterar ute tiden så länge ljus och anständig värme är med oss.

      Är ganska övertygad att du som jag har bra utgångsämne att utbilda i ekonomins sunda förnuft (barn gör vad de sett föräldrarna göra).

      Du förefaller vara duktig på bildhantering, vilket inte jag är. En tanke är att du illustrerar verket innan vi går till förläggaren.

      Ett gediget kassaflöde från en tidlös bästsäljare är väl inte fel (om våra barn tidigt ska finna vägen ut ur ekorrhjulet).

      Radera
    3. Bildhantering om man vill åka fast i upphovsrättsdomstolen ja. Men det är kanske precis den PR:en man behöver för att sälja böcker nuförti'n.

      Radera
    4. Enligt vedertagen finansteori är rejäl avkastning alltid förenat med viss risk, inte ska vi fega.

      Radera
  7. Hennes Majestät C15 september 2018 kl. 22:20

    Vilken väldigt speciell dag! Inspirerande läsning (som alltid).

    SvaraRadera
  8. Låter helt underbart! Jag bara längtar efter att få göra något sådant (dream on, man, for a while). Vore dock inte språkgranskaraspergerkandidat om jag inte gjorde ajabaja för accenten i "Muséet". Den ska bort!

    Magnus

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen? Museet. Ser helt naket ut jö.

      Radera
    2. Ett museum, två museer, det där museet. En idé, två idéer, den fina idén. (Se även: jubileet). Det är grundformens stavning som avgör.

      Radera