DIY Finansiell Plan 2/3: Planens innehåll

"An Investment policy statement (IPS) is a statement that defines general investment goals and objectives. It describes the strategies that will be used to meet these objectives and contains specific information on subjects such as asset allocation, risk tolerance, and liquidity requirements." (Bogleheads.org)
Som du kanske minns från igår så la läsare Herr Kaktus även till: "Man kan börja extremt enkelt men om man tar in mer detaljer så är det lättare att se om något inte längre stämmer. Ta med hur stor buffert ska vara. Se till helheten, t ex även PPM och lån. Jag har också med konkreta mål eller milstolpar."

Han länkar till nedan exempel på bogleheads.org:



Om vi skalar bort allt "typiskt amerrikannnskt" som min mormor skulle sagt (=alla akronymer som börjar på V, snacket om Roth IRA, 401k etc) så är det helt enkelt en sammanställning av vilken övergripande filosofi man har samt ungefär vilka finansiella instrument man bedömt gynnar den filosofin i långa loppet. Inget för day-traders, men väl något för svenne banan. Gör så här:

Steg 1: Sätt ord på dina mål. Till vad sparar du?
Steg 2: Vilken typ av investeringar känns rimliga att använda givet den risknivå du är beredd att ha? Vad har du för plan B i det fall plan A inte levererar som den ska under en sammanhängande tid (jämfört med likvärdiga tillgångsslag)?
Steg 3: Nu citerar jag direkt från Boglehead: "Select the best (usually lowest cost) investments to fulfill your desired asset allocation. Using all or mostly index funds further simplifies the process."

Kaktus från oss tillägger (hoppas ok med dig att jag fläker ut ditt privatliv på det här sättet):

"Själv så satte jag två olika långsiktiga mål: 1 - spara X kr per månad inför pensionsåren, 2 - spara ihop Y kr till datum Z för att ha tillräcklig avkastning då för att kunna jobba deltid 80 %. För mål 1 så öronmärkte jag också en av våra fonder som 'pensionsfonden'. På vägen kommer vi behöva följa upp hur vi ligger till för pensionsfonden. De andra fonderna räknas till mål 2. Jag har också lagt in sparkvot."

Ikväll tänker jag sätta mig med den sammanställning jag redan har (ni minns den avseende pension etc) och mina börscitat* och imorgon ladies & gents, ska ni få min finansiella plan, right in ya faces!

Mvh/
FruEfficientBadass

* En samling citat jag samlat på mig under mina första år på börsen, för att läsa likt böner när börsen gjorde små ledsna skutt nedåt under slutet av 2015, början av 2016.

13 kommentarer:

  1. Cliffhanger!:) Kan du kanske i alla fall avslöja nåt om hur du tänker om amortering och lån? Jag tycker det är svårt.
    Amerikannerna verkar inte ha med amortering i sina planer alla. De dunkar in amortering parallellt tills det är avbetalt på kanske 30 år. Väldigt badass. Läste en intervju länge sen med superinvesteraren Peter Lynch där han sa ungefär "Lån? Det är väl klart att man amorterat sitt hus innan man börjar köpa några aktier?!" I Sverige säger alla "det beror på ens situation". Svenska banker vill nte att man amorterar, amerikanska banker kräver amortering på max 50 år. Jag tycker det är jättesvårt vad man ska sikta på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha lätt att säga när man är Lynch (han gick ju på pappaledighet vid 45 med 400 biljarder dollar i stashet e d). Sverige enda land med folk som inte amorterar av lånen har (ink undertecknad). Tror ex. Norge kör på amerikanskt vis. Men rätt många FIRE-poddar/bloggar kör fegamortering också med planen att bulka nest egg för att senare sälja och göra en geo-arbitrageresa alt. husbil/hotell.

      Jag måste dessvärre instämma i den mesiga mittfåran och säga att ”det beror på ens situation”. Jag beskrev min plan gällande bostad i ”FruEB får kicken”. Vi har inte amorterat på fem år och kommer inte göra det framöver heller. Min man bulkar ISK och jag strävar efter att skydda ISK. I detta ränteläge bor vi superbilligt och när vi flyttar till landet lyckas vi förhoppningsvis hyra ut till företag och då finns lite räntekrockkudde.

      Radera
    2. Här på Åland (och Finland likaså) har vi ofta krav på att amortera klart på 20-25 år när vi tar lånet. Känns bra och vi har gjort det också på föräldraledigheten. Nu ska vi dock vara vårdledig ett år så nu kör vi bara ränta. Det får vara värt det under en mycket kort period då våra barn får vara hemma tills de är 2 respektive 4. :)

      /Ålänningen

      Radera
    3. Jag försöker mig på en räkneövning på hur mkt vi skulle behöva amortera för att vara klara om 25 år. 15 papp i månaden! På 20 år, närmare 19! Puh.

      Radera
    4. Jo, man förstår ju hur det kan komma sig att priserna på hus och lägenheter hela tiden har fortsatt uppåt, då dom pengarna som vanligen går till amorteringar nu är/har varit "över" och kan konsumeras eller läggas på att buda upp priserna ännu mer.

      Om det skulle införas i Sverige att bostadslånen ska vara avamorterade på 20-25 år skulle vi få se ett ordentligt rejält pristapp i alla bostadspriser rakt över och i så gott som hela Sverige.

      Radera
    5. Precis. Men ingen politisk sittning vill ta i frågan med tång eftersom man fokuserar på kortsiktig opinion.

      Radera
    6. Ja, vi betalar ca 11000/mån (både ränta+amortering) och får ut ca 36000 tillsammans nu när jag är föräldraledig. Bland vänner är 10000-15000 vanligt på våra huslån. Vi blev helt chockade när min bror fick ett lån på 40år(!) i Sverige. :)

      /Ålänningen

      Radera
  2. O Aloette!! Ser fram emot! Ser ut som att istället för att checka in i soffan med familjen i hyfsat tid ikväll, efter lång resvecka igen, kommer den här morsan bli strandsatt på flygplats *störtgråtande smiley*. Kan ju sätta mig och skriva mitt frugalmanifest/sparstrategi och kolla facit i morgon. Om jag tar mig till Arlanda kanske jag kan crasha din soffa!
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackare! Självklart, vad är frugal friends for, du får soffa och IPS på köpe.

      Radera
    2. Gulle. Men gullekabinpersonal stod och väntade med öppen dörr på senlandad Morsis. Började nästan gråta av glädje. Sen frugalade jag till mig två påsar nötter som blir fin topping på ett par kommande gröna rätter. Hela dagen blev som en TRISS-vinst. Haha, could NOT resist.
      Morsan hemma i skogen

      Radera
    3. Det är imponerande att du i sentimentalläge ändå har bibehållet fokus och nästlar till dig två påsar nötter. Nattinatt!

      Radera
  3. Ni är helt klart tuffare i Finland.
    Men har man 40% sparkvot kan man strunta i amortering antar jag.
    Jag tror vi kör på i jakten på att komma under 50% belåning. En tredjedel framöver går till amortering. Fortsätter vå så är vi skuldfria om 100 år. ;)
    Vi har köpt en lägenhet med ett av våra barn. Inte gratis i stockholms län.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well done! Bidrog ni med handpenning eller hela beloppet om en får fråga?

      Radera