Feedback på sparknep

Hi suckas! Jag har i princip dagliga samtal med min konstnärliga ledare H, ni vet hon jag brukar lösa ut larm hos. Vi brukar skämta om att vi pratar mer med varandra än vi talar med våra respektive män, men sen stelnar våra leenden då vi inser att det är helt sant och vad säger det om våra äktenskap etc. men det är ett annat kapitel.

För några veckor sedan ringde hon mig för att ge mig feedback, eller "Jag vill bara berätta hur din blogg har inspirerat mig." Anledningen till att jag vältrar mig i denna grandiosa feedbacksession i ett separat inlägg är att jag faktiskt glömt av flera av knepen plus att hon liksom utvecklat dem en smula, så jag tänkte att det kunde vara på sin plats att göra en fullständig sparkneps-loop:

1. "Jag har sex [stycken] blommor på tillväxt" (relaterar till detta inlägg)
H bor, som ni såg på bilderna i det i mening två länkade inlägget, i ett stort fett hus med inglasade partier and shit och i ett av dessa har hon ställt en flätad korg med sex krukor sticklingar. Sticklingarna står på tillväxt för att bli "gå bort-blommor". Växterna är från en paradisblomma från St Lucia (jag vet inte om det med detta avses staden i Italien eller den karibiska ön men oavsett vilket har moderblomman någon form av story). Fördelar:
a Kostnad
b Miljö
c Story-telling vilket gör den mer lattjo som gåva.*
d Dekoration till hemmet (jamen tänk dig själv, en flätad korg med sex rara små krukor, gulligull, du ser den nedan):



Jag gillar stordriften i det hela - hon nöjer sig inte med en liten stickling, hon sätter sex åt gången. Ytterligare en fördel med detta är att blomman kan bli en inkörsport till mottagarens framtida frihet. Jag bara utgår från att hon i förbigående nämner blögga, så att fler kommer hit i jakt på quick fix vardagssparknep, intet ont anandes att de ett halvår senare kommer att vilja ge tjänstemannakarriären fingret för att öppna hunddagis.

2. "Jag skickar med min dotter vatten & en macka" (relaterar till detta och detta inlägg)
H:s nära släkting gillar att gå i MOS - a.k.a. helvetet på jorden för en frugal weirdo men det motsatta för en tjej på 13 år. Hon är föredömligt driftig denna tjej i det att hon barnvaktar, högtalarvaktar** och drar in pengar på allehanda vis, så hon förtjänar i sanning att få disponera sin inkomst själv. Nu har mamma H emellertid börjat inympa i henne att ta med vattenflaska och en macka på dessa utflykter. Och vips har lilla M lärt sig att hon genom att inte burna iväg 23kr på en Reitan-Ramlösa och en 60-120kr på eat-out-macka på generiskt ställe av den här typen, plötsligt har en hundring mer att röra sig med i klädbutiken, en klädbutik som var själva målet med Hadesresan. I hennes ålder kan en hundring dessutom utgöra upp emot 50% av hens totala budget, varför det är extra viktigt att vara sparsam med stålarna. Key learning vid ung ålder. Tror ICKE att detta barn i vuxen ålder kommer att strössla pengar runt sig likt Slösa i Lyckoslanten utan att åtminstone tänka efter före.



3. "Jag har slutat duttköpa ingredienser"
H och hennes man har ett delat kreditkort för mat. I slutet av månaden kommer en räkning. H menar att det här kreditkortet tidigare känts som "Monopolpengar" eftersom hela hanteringen blir så abstrakt. Nu har hon emellertid börjat skärskåda sina matinköp. Behöves verkligen alla färska örter, alla små specialingredienser eller smaksättare? Kan man inte ersätta dem med något man redan har och på så vis nå TYP samma resultat och därigenom även slippa ha vissnande varor hemma som man bara använt till hälften? Minimalt med pengaläckage i en av de största budgetposterna i en trebarnsfamilj.

4. "Jag har slutat köpa fancy duschkrämer" (länkar till exempelvis detta inlägg, eller kanske detta?)
I somras la jag upp en duschtvål av ett känt märke på Instagram och tipsade om denna som en bra ge-bort-pryl eftersom den är ganska dyr (runt hundringen så jag skulle aldrig köpa den själv) och den doftar himmelskt. Nackdelarna är som sagt att den är dyr. Du får cirka 17 Barnängentvålar för samma pris som en Rituals of Sakura shower gel.***


Min vän H var på resande fot och hittade ovan duschkräm till -20% lägre pris. Hennes ryggradsreflex var att "slå till", på två dessutom [yolo, carpe diem, skynda fynda imorgon kan det vara för sent-syndrome] då hon bokstavligt hejdade sig i rörelsen och sa för sig själv: "Jag har mängder med vanliga tvålar hemma. Varför ska jag lägga 140kr på denna duschkräm som dessutom kommer i en metallbehållare som ingen vettig människa fattar hur den ska återvinnas?". Sagt och gjort, nu tvålar de in sig à la 20-tal därhemma och är så nöjda med det.*****

Jag är då mycket nyfiken - är det någon i denna eminenta läsarskara förutom min H som tagit till sig något av de sparknep jag presenterat på bloggen, kanske med en tweak eller förfining av någe slag? Då är det din bloggosfäriga plikt att dela med dig.

Mvh/
FruEfficientBadass

*Jämför: "Den här blomman kommer ursprungligen från en morbror till mig som träffade sin stora kärlek André på en kryssning i Karibien. Väl på Saint Lucia gick de vilse i djungeln och precis när min morbror blivit biten av en anakonda och trodde sig vara döende friande André men istället för ring virade han en bit av den här paradisblommans tentakler runt min morbrors ringfinger varpå han blev frisk" med "Köpte'n på Maxi, varsågod".
** Fråga inte, fattar knappt själv.
*** Om vi leker med tanken på att det tar lika lång tid att konsumera en Barnängentvål som det tar att konsumera en Rituals Shower Gel (vilket inte stämmer - min empiriska bedömning är att Barnängentvålen är svårare att ta död på), betyder det en diff på 88kr/månad. Satta i en indexfond i ISK betyder det 15 000 kronor på tio år. Vilket i sig kanske inte är så mycket att hänga i julgran**** men om du till denna besparing lägger till ytterligare nio liknande grepp är du uppe i rätt mycket pengar - jag snackar "bjuda närmsta släkten på en månad i Karibien"-mycket eller "jag tar ett sabbatsår och skriver hai ku"-mycket.
****Eller hell yes, det är det visst det. Folk skulle gå över lik (eller åtminstone pytsa in bra mycket övertid) för att till exempel få 25-30tkr i bonus vilket ungefär motsvarar 15tkr netto.
*****Efter en tids omkalibrering av sina sinnen naturligtvis. Du hoppar inte ostraffat från den gudomliga upplevelsen Rituals of Sakura till folkhemspräktiga Barnängens fasta tvål. Men efter tre veckor (du minns väl - efter tre veckor - en vana) har ditt psyke förlåtit dig och det är bara att köra.


34 kommentarer:

  1. Kommer inte på något specifikt spartips så här i morgonens feberdimmor men hela din blogg får in mig i sparande/frugala tankemönster och din (och Snålcoachens) blogg är en stor källa till inspiration (skulle kunna säga omvändelse då mitt sinne var och är mottagligt för denna typ av väckelse). Ett av mina bästa ekonomiska hacks är att baka eget bröd (beroende på konsumtion), det är dessutom rogivande och bra kontrast till 8 timmars skärmtittande. Gjorde en uträkning på att två limpor basbröd utan utsmyckning i form av nötter eller frön kostar ca 4 kr per limpa om det bakas på jäst, vatten, salt, honung och mjöl. För piff i höstmånader så är rivet äpple ett säkert kort i degen och äppelår kan man få det gratis om man saknar egna träd. /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjusigt! Vi äter inte så mycket bröd (ej idiologiskt, det bara ingår inte i vårt födomönster) varför jag försummat detta i bloggen. Jag har emellertid lovat Ellinor ett brödbakarinlägg for Idiots (där jag är idioten), där du gärna får komma med tips och tricks.

      Radera
  2. Ja en lördagshyllning kan du få av mig med. Lyssnar på Choose FI varje dag tack vare dig. Med den, diverse bloggar (ink. din som glänser som kronan på bloggosfärverket) samt en handfull böcker i bagaget känner jag att HELL YEAH! Det här är ju fullt möjligt. Jag försakar inte, jag investerar för frihet.

    * HUDVÅRD
    Nu kan jag efter ett år med olivolja som ansiktsrengöring konstatera; B.A.B.Y.F.A.C.E. Huden mår svinbra av det, plånboken jublar. Sayonara jojobaolja/moisturizer mega facial mask etc.

    * INVESTERA I BULK
    ALLT går att frysa, nästan, om du har plats. Du kan hitta morötter nu för 3 kr/kg. Köp massor, wroooom i matberedaren. In i frysen, klart för grytan. Samma med ost, wrooom etc. Och bulklaga minst en rätt när du har en ledig dag, till matlådor/trötta vardagskvällar med nollinspo. Gör asfulla matlådor, så de räcker två dagar. Sparar plats och minskar "glömmalådanhemma-faktorn" som är ett aber för nollvision för lunch ute.

    * ARBETA PÅ MORGONEN
    Så sa alltid farmor. Man arbetar på morgonen och vilar på kvällen. Hur hänger det här ihop med spar då? Jo, din tid! Ställ klockan på 06 om helgerna, ta en njutstund (så klart) men sätt sedan igång med planering (sparandets abc), åk och handla (07-08 är det ett haven av lugn i matbutikerna) och innan klockan är 13 så kan du zooma ut och bara drägga om du gillar det. För då glänser hemmet, två maskiner är redan körda och du är fri att korka upp ngt valfritt med gott samvete.

    * KLÄDER
    Sköt om dem som små hundvalpar, då håller de som en grå pudel. Alltså forever.. Ta alltid av dig dagens jobboutfit (om du brukar dylik) när du kommer hem. Häng ut på vädring. Man steker inte pannkaka i sidenblus liksom. Spara kempengen och tvätta täckjackan själv om du har tillgång till torktumlare. Går hur bra som helst.

    * UNGAR SOM VILL HA NÅGOT I VARJE BUTIK
    Vi har satt en regel för åttaåringen. När hen vill ha något så får hen alltid fundera till nästa dag med löftet att om hen liksom inte kan LEVA utan prytteln åker vi tillbaka och köper den nästa dag. Har hittills aldrig hänt. Hur kan det komma sig? Jo för att hen drabbas av en impuls! Som går över så snart vi dragit igång Lasse Maja i högtalarna i bilen på vägen hem. Alternativt betala med egna pengar, brukar avskräcka. Jag är stenhård på detta nu och det fungerar. Tjatet kommer varje gång men jag håller ut. Och slipper köpa/dra hem plastskräp att städa undan. Och hen lär sig att motstå impulser, kanske det bästa jag kan lära hen i denna ålder.
    Fan jag älskar ordet hen!
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man väl kommit över den i initiala aversionen mot ordet (hen) är det svårt att inte charmas av dess funktion. Jag förstår inte varför inte andra språk - ex engelskan - tar efter. En annan sak jag inte fattar med språk - om de nu ska vara så amorfa och levande - varför kan inte engelsmännen uppfinna ett ord för mormor respektive farmor (dito för maskulinum). Det måste vara så tidsödande att alltid behöva lägga till ”on my mothers side” etc.

      Underbara tips. Det där med barnet känner jag igen och jag älskar det Tinga skrev för ett tag sedan om att ”självklart ska ni få gå på nöjesfält x/y, jag kan ställa upp och köra er dit! [...] Men ni betalar själva.” (följt av radiotystnad).

      Finfina sparknep. Jag är så avis på era norriga frysmöjligheter. Jag stod faktiskt och gluttade efter eluttag i källarförrådet i veckan. Tänk om man hade kunnat plugga in en frysjävel där, på föreningens bekostnad dessutom mohihahe. Men icke. Jag vill också wrooma höstbulk och stasha i vackert etiketterade påsar och glasslådor.

      Det där med stor matlåda...att jag inte fattade det när jag jobbade. Det hade ju sparat så mycket hjärnutrymme. Och ÄLSKAR idén med att bränna av allt i tidig morgonstund. Det är jag som förr satt i bilen på Willys parkering 07:55 en lördag, ivrig som en hund. Idag har jag varit ute och gått sen 06:15. I skrivande stund sitter jag på ett helt öde Rosendals trädgårdscafé och tänker göra dagens Headspace-meditation här, i denna skönhetens epicentrum.

      Tid & fysiskt utrymme är den ultimata lyxen.

      Radera
    2. Klädtipset är jag uppvuxen med, har inte ens tänkt på det som spartips. Byter alltid om när jag kommer hem från jobbet, av vana och uppfostran. Mammas anledning var säkert för att spara på kläderna.

      Matlåda är det bästa som finns, praktiseras även hemma. Fredag kväll, snoriga och trötta och inte orkar laga mat. Köpa pizza? När, ta fram lasagne ur frysen istället.

      Ska tänka på baktips, vi (sambon) konsumerar mycket bröd och jag gillar att baka så win-win. Bakar både på ”lång tid” och snabba lösningar./C

      Radera
    3. "Jag förstår inte varför inte andra språk - ex engelskan - tar efter." Är det inte så att de använder ordet "they" i samma lägen som vi använder "hen"? Jag tycker i alla fall att det verkar så, först kändes det konstigt eftersom jag trodde att "they" bara används när man menar flera personer, men jag har på senare tid insett att de även säger "they" när de menar en person och inte specificerar könstillhörigheten. Rätta mig gärna om jag har fel!

      Radera
    4. Jo, jag hade rätt, kollade nu på google översätt och där står det:
      "used to refer to a person of unspecified sex.
      ask someone if they could help"
      Alltså engelskans motsvarighet till vårt "hen".

      Radera
    5. Tack för det grammatiska grävjobbet Alice. Jag är tveksam. Ovan användning (som du anger) känns bekant sedan innan - naturlig om du så vill. Men ta Morsans första två meningar under sista punkten: ”We have a rule for the eight year old. If they want something, they always have to wait until the next day before they get it, and they then must pay for it themselves (’theyselves’ om detta är nya hen?).” Jag hade nog inte tänkt ”de vill inte köna barnet” utan ”de har glömt sätta 8 year old i plural.

      Förslag: Använd kort och gott ”she”. Du har ju ”he” inbakat däri. Böjningsformerna får man ju jobba fram något vettigt på, ex:

      ”We have a rule for the eight year old. If she wants something, she always has to wait until the next day before she gets it, and she has to pay for it hirself”. (i e by introducing the form ”hir” as a compromise of him and her.) Lite vanskligt emellertid, att bara ett ord i meningen ovan indikerar att det rör sig om hen och inte hon. Kanske kan man jobba med uttalet; säga s-he istället för she?

      Radera
  3. Jag som arbetar inom supply chain får typ varje dag bekräftat att Paretos 80/20 regel faktiskt stämmer. Paretos regel säger, applicerat på mitt arbete, att 20% av varorna står för 80% av försäljningen. Tänker man privatekonomi står 20% av utgiftsposterna för 80% av utgifterna/pengarna. Med det sagt - få styr på boende, transport och ev mat så har man typ vunnit spelet (förutsatt att man investerar besparingen enligt fru EB’s sparskola). När man fått styr på detta kan man rikta in sig på utgiftssvansen och därmed dräpa slutbossen.


    Det kan kännas övermäktigt att komma igång - var börjar jag? Paretos lag hjälper oss att prioritera.

    Trevlig helg Fru EB. Vi kör legobygge framför brasan idag. Ute regnar det. Livet är gött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också funderat på paretoprincipen relaterat till privatekonomi. Vad roligt att fö se en kommentar om det från någon inom supply chain. Tycker nästan det är märkligt att fler inte pratar om de stora utgifterna.

      Radera
    2. Ho ho hold your horses Karin Wiberg! Att inte bara för- och efternamn MEN BILD! Är du inte rädd för vilka konsekvenser detta kan få?

      Radera
  4. Du vet den där känslan när man ser/gör något och genast tänker på den där vännen.. i veckan gjorde jag en utbildning i dataskyddslagen. Vi fick följa den fiktiva karaktären "Paul". Plus detta kom det obligatoriska testet där man skulle ha minst 80% rätt. När jag sitter o lyssnar på detta går mina tankar genast till dig min "vän". Och jag förstår varför folk kan ifrågasätta detta med att jobba i kontor när det är som bäst, dvs på ljusa dagen. Försökte dock tänka positivt. Hade jag inte gjort kursen hade jag kanske levt ett liv utan att veta att Reißwolf betyder dokumentförstörare och vilket liv hade det varit säg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ein Aktenvernichter, auch Reißwolf, Papierwolf oder auch Büro-Schredder genannt, ist ein Gerät zum Vernichten von Dokumenten.
      Så nu kan vi alla känna oss hemma på tyska kontor, och tyska dotterbolag i Sverige. Framtiden är ljus, Linnea!

      Radera
  5. Har bytt från Barnängentvål i duschen - men enbart i duchen - till flytande tvål efter dryga 20 års barnängentvålande. Varför? Jo, tog mig många år, alla är inte lika snabbtänkta som FruEB, att förstå hur det kom sig att duschkaklet, kakelfogar och duschvägg alltid liksom fick en hinna på sig, och glaset liksom "frostade" (nerifrån och upp dessutom) och att det var ett satans jobb varje gång det skulle städas att få bort detta, med allehanda attiraljer små och stora borstar, allehanda sorters svampar mfl, mm osv. Och få det snyggt igen. Men det behövs inte längre, för nu är det lättstädat som i en dröm.
    Och jag kan lova att det är väl värt det, för hur många av er har stått och gnott på kakelfogar från golvhöjd till ovanför huvudet i timmar i sträck? Handtvålen är däremot fortsatt använd i vid handfat och i kök.
    Någon som är skeptisk ur penningperspektiv FruEB? Spana in längst ner på butikshyllorna på shower gel eller liknande benämning så tror jag inte att det avskräcker. Men det är klart, för de som köper hemstädning några gånger i månaden så vill man väl ha valuta för pengarna och då fortsätter man naturligtvis med fast tvål - att reklamera utförd tjänst och få den utförd gratis vid annat tillfälle kan ju också ses som ett spartips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite trög. Du dissar Barnängen fast tvål i duschen men har detn på handfatet? Och det där sista betyder det att duschkräm nederst är billig? I så fall fattade jag rätt.

      Att reklamera städning...det måste vara för riktiga bitchas. Jag har själv gjort den en gång, men det var för att tjejen från Hemfrid inte städade utan satt och sms:ade. Vi snackar grustag i hallen vid hemkomst, enda tecknet på att hon varit där var det lilla kortet på köksbordet. Strange. Och när vi påtalade det för Hemfrid sa de att de var "medvetna om hennes ojämna kvalitet". (Ojämn? Den var rätt jämn ska jag säga, usel de få gånger vi hade henne. Följdfråga: Varför fortsätter man att skicka ut något som inte städar allas?) Sidospår.

      Radera
    2. FruEB, alla rätt - uppenbarligen mindre trög än du tror ;-)

      Radera
    3. Man kanske vill ha flytande tvål i duschen och vid handfat och i köket, men inte en jättedyr och gärna miljömärkt. Då kan jag tipsa om Urtekram tex duschtvål i stor flaska (på 500 ml tror jag), snäll för torr hud också. Neutral är också ett tips, svanenmärkt och finns i mataffären.

      Radera
  6. @IGMR: Det är som att alla branscher har sin motsvarighet till Pareto. Inom dagligvarubranschen talar man om vägd distribution och att 80% av varorna flödar genom typ 20% av POS (Point Of Sales) varför man drar ner brallan för ICA men skiter i Coop. Supply Chain...zzz...zzz...vasa? Jag har iofs aldrig fattat vad det är, är det liksom ditributio...zzz...zzz förlåt. Ha en underbar dag framför brasan! Det är där det riktiga livet händer #YourMoneyOrYourLife (började läsa den på allvar i natt tack vare kommentator-Katarina som lånade mig sitt ex och där finns så många one-liners att mina post-its är slut)
    @Linnea: Paul, stackarn - för alltid fast inne i en själlöst illustrerad e-learningmodul, släpp ut honom! (sorry, jag har sett för många Black Mirror). Tack för att du påminde mig om varför jag kommer att leva som en student och äta krossad tomat som huvudföda resten av mitt liv, du behövde bara säga "...utbildning i dataskyddslagen".

    Och dessa 80% rätt, som man kan följa med en symbolisk liten grön stapel och sedan ett fejkdiplom med en glad tumme upp på slutet. May the Force be with you Reisswolf woman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar ”its not making a living, it’s making a dying”

      Radera
  7. Å jag vill också läsa Robins bok och ”a simple path to weath”, ska kolla om bibblan kan ta in dem.
    Ljuvligt med Rosendal, å njutet bara att gå mellan de stora träden på väg dit! TRÄD är något jag saknar här uppe. Alltså stora magnifika lövträd.
    Jag har det också makalöst bra, sitter med fötterna framför brasa på fjällvärldens i särklass mysigaste spahotell för kalas i kväll. Blir inga dyra behandlingar utan nöjer mig med att få spendera tid med älskade släktingar, ligga framför brasa med bok och smutta medhavd dryck istället för att gå i baren.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha God I love you ”smutta medhavd dryck” hoho. Hur TÄNKTE man egentligen innan man blev en frugal weirdo? Svar: Inte alls.

      Jag tycker f ö att det är väldigt få troll på min blogg. Jag är nästan lite besviken, jag menar MI30 får/fick regelbundet någon som gick in och ”rasade” om han åt nudlar på hotellrummet etc. ”Om det är sådär du måste hålla på din pinsamma jävel kan du lika gärna strunta i det för ditt liv suger så oerhört din tragiska tomte” etc. Var är hen? Stig fram!

      Radera
  8. Hennes Majestät Charlotta8 september 2018 kl. 12:48

    Angående att minska matkostnaderna har vi agerat som så:
    1. Sedan tidigare har vi provat en 8 veckors meny som rullar runt. Tog ett tag att skapa men vi slipper ”vad ska vi äta”-frågan vilket skapar tankeenergi till andra viktigare beslut. Förutsättningar är
    1.1 Vi äter näringsrikt och varierat
    1.2 Ingrediender återkommer inom de 8 veckorna. En öppnad pestoburk eller gräddfilen till tacos finns med som ingrediens längre fram, minskar risk att mat blir dålig och slängs. Minskar totala antalet ingredienser i omlopp.
    1.3 Lagar dubbelrätter på måndagar. Dvs kan lika gärna dra ihop tisdagens mat på måndagen när man ändå står å slabbar. Spar tisdagstid.
    1.4 En dag i veckan är alltid rester. Har sagt i värsta fall havregröt men dit kommer vi aldrig. Finns alltid rester/konserver/frysmat hemma.
    1.5 En dag i veckan är frugalmat av typen linsgryta, ärtsoppa (ny in på menyn efter fru EBs tips. Är crocpotägare) eller potatisbullar.

    2.0 Vi har provat att parallellhandla! Åkte till ett konsumeringsmecka där det finns 2 storköp. Jag å maken gick in på varsin. Vi startade mobilkontakt med varandra. ”Vad kostar tomater hos dig...ok... då är det billigare här, jag tar. Kolla potatis vad är kilopriset... ok... mjölig potatis...nej...min är dyrare, ta du...”
    Vi köpte det billigaste på varje ställe! Grymt skön känsla, men kräver förutsättningar:
    2.1 Att man har billigt mobilprat. Använd gärna tjänstemobil.
    2.2 Att man har headset
    2.3 Att man inte tar varsin bil till varsitt ställe och ineffektiviserar med ökade bränslekostnader.
    2.4 Att två vuxna människor har tid att lägga till detta. och där har jag ytterligare tips:
    2.4.1 Att passa på att prata om relationen, framtiden, drömmar eller annat mysigt medans man sicksackar mellan hyllorna. Gör susen för humöret på hemvägen!

    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså C vilken maffig kommentar, pm-punkterad till på köpe. Är ute på dumheter men kommenterar när tillbaka, ville bara ta hatten av för styckeindelningen.

      Radera
    2. C- det du beskriver ovan är något jag drömt om att sjösätta sedan Drottning Kristina började dejta...den där italienaren. Men aldrig lyckats med! Vet inte varför. Har i veckan gjort iordning en pärm där jag fyller på med vegorecept (mest asiatiskt) från två tidningen Vego från 2016 som råkade komma i min väg. Sakta men säkert fyller jag en vecka i taget menyerna där jag fasar ut kött. Eller rött kött. Vi äter rätt mycket kyckling, eller rättare sagt: Kyckling är en vanlig mataccessoar i vårt flexitarianska hem.

      Punkt 2 är så avancerat att jag blir stum. Här går jag och slår mig för bröstet och tror att jag har koll på läget när jag efterknapprar Willyskvitton på Mathem och så går det runt folk som ni, med svart bälte i frugal weirdness. Kudos och hatt av!

      Radera
  9. Jag kör enbart med Nivea (dock inte Soft utan Essentials) till ansiktet, HTH till kroppen och Atrix till händer och fötter. De senare i billiga storpack från Öob. Tidigare har jag ägnat mycket tid åt att jaga bra men billiga produkter. Nu behöver jag inte ens tänka, än mindre googla. Kokosgrejen är dock inte min påse, för fett.

    SvaraRadera
  10. Och nu ett spartips ni kommer att chockeras över, dessutom från en sån där manlig varelse(!): Ät det du stoppat in i frysen!

    Vi har typiskt sett en fullproppad frys, men efter en dryg vecka ensam hemma finns det faktiskt nu gott om plats och jag har endast köpt mjölk, sallad osv. under denna tid. Det har blivit både god och hyfsat nyttig mat under denna tid (ärtsoppa, köttfärssås, olika köttbitar osv.). Frestelsen att köpa godis etc. har varit mindre då jag sällan gått till affären.

    Under normala omständigheter hålls frysen full till dess att mestadels av innehållet måste in på slutförvar.

    Jag är stolt över mig själv! :-)

    Det ni!

    Mvh

    Egon

    *) Tack för en rolig, intressant och lärorik blogg.**
    **) Lurigt med "stjärnfotnot" utan referens till texten ovan, eller hur?!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket hack Egon! Noterar detta till mitt nästa liv.

      *Då jag planerar att återfödas som man.
      ** Vilket asteriskbus du initierat!

      Radera
  11. Alltså jag bara älskar den här bloggen den är mitt lilla gulkdkorn varje dag!Brukar läsa den på lunchrasten de dagar jag jobbar annars till frukostkaffet.
    Spartipsen mina är många men de flesta har det redan skrivits om här.Vi har tre fulla frysar ett fullt kylskåp och sprängfyllda skafferier,så nu kör jag en egen utmaning att storhandla varannan vecka för max 100€ och sen bara kompletteringshandla nästa vecka för max 50€.Om det lyckas ger det oss en matbudget på 300€ för 5 personer.
    Jag försöker baka bröd/kex/bullar varje vecka,annars köper jag bröd direkt från bageriet ca halva priset mot i butiken.
    Kött köper vi på specialpris,fisk direkt från fiskaren.
    Försöker dessutom minska på diskmedel,tvättmedel osv.
    Med barnen har vi en sån regel att om dom verkligen behöver nåt så köper vi såklart,men vill man ha nya jeans och redan har 5 par ok jeans så får man betala själv.
    AnnH

    SvaraRadera
  12. Nämen nu håller jag på att glömma... Vattenflaskan!! Tack för det tipset jag har alltid en halv flaska vatten i frysen nu för tiden och det har sparat mej många slantar i sommar! Så tacksam över att alltidt haft med mej iskallt gratis vatten! Tack för tipset! AnnH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart AnnH med Eurobudgeten. Kul att du anammat isflaskan (och tack för de rara orden).

      Radera
  13. Här i USA finns en affär som heter Dollar Store där allt kostar 1 dollar. Där köper jag duschtvål, rengöringsprodukter för hemmet, pappersprodukter typ skrivblock, pennor osv för dotterns skolgång. Finns liknande affär hemma i Sverige?

    SvaraRadera
  14. Dollar Store finns i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om det är samma koncept. Det Dollar Store som finns i Sverige TROR jag startades i Ö-vik.

      Radera
    2. Fast Dollar Store Sverige har väldigt billig finkem också.

      Radera