Capsule Wardrobe 1:2

Mitt första blogginlägg för nästan ett år sedan handlade om säsongsskifte i garderoben. Så här skrev jag då:

..."men när jag väl var klar hade jag lyckats plocka ihop 9 fungerande jobb-outfits baserat på 21 plagg. Med olika accessoarer av typen scarves, pumps, smycken, räknar jag det som 12 outfits. Det innebär att jag kommer att använda en outfit knappt två arbetsdagar per månad under åtta månader = 16 gånger under säsongen. Tillräcklig rotation för att det inte ska kännas uppenbart torftigt, men tillräckligt slimmat för att slippa ha beslutsångest om morgnarna."

Alltså, vilket annat liv jag levde då. Pumps? Scarves? Tillåt mig att småle, it ain't gonna happen. Mitt liv nuförti'n tillbringas till stor del utomhus eftersom jag älskar att gå och därtill hjälper till att vakta och träna en hundvalp. Om man ska kasta pinne och rulla runt och lekbrottas på okänt parkunderlag gör man bäst i att inte ha sina finaste gå-bort-kläder. Därav inte sagt att jag vill se ut som något som trillat ur en klädcontainer. Precis som Maria tycker jag att det är kul med stil och känner mig mer energisk om jag har koordinerade och välsittande plagg.

Jag blev inspirerad av flera kommentarer jag fick i inlägget Sparhöst - Kläder. Ni verkar vara riktigt bra på capsule. I ärlighetens namn kan jag inte påstå att jag lyckats helt och fullt tidigare. Visst - jag har en tunn garderob. Men jag har också en hel IKEA-byrå med kläder (om än Mari Kondo-vikta sådana). Jag räknade för skojs skull och om jag exkluderar underkläder/nattplagg har jag under vår och sommar lattjat runt med inte mindre än 66 plagg. Och om jag ska vara brutalärlig mot mig själv är det över tjugo plagg jag inte använt en endaste gång sedan 6 maj när jag gjorde senaste skiftet. 

Till vänster: Använt. Till höger: Ej använt.

Alltså...hur svårt kan det VA!? Visserligen kunde jag ju på förhand inte veta att det skulle bli den varmaste sommaren sedan Drottning Kristina började dejta Decio Azzolino*. Inte heller kunde jag med ackuratess förutspå att jag skulle gå på evighetslång semester redan till midsommar och således inte hade behov av kavaj. Icke desto mindre: en hit rate på 66% är för dåligt. Så jag gick igenom de oanvända plaggen med en kisande och slug blick.



Summerat: 

Tio plagg till vänner/återvinning/Myrorna

Jag behåller två kavajer just in case och skickar ner dem och mina sommarkoftor i källaren efter en natts vädring.

Sen en hög på tvättning för att sparas till nästa vår/sommar. Då återstår åtta plagg att granska kritiskt. Det visade sig att detta rör sig om två cashmeretröjor med tillhörande undertröjor i HeatTech. Det finns alltså en rimlig anledning till varför de inte använts denna sommar så jag förlåter dem. För den här gången. 

Nu uppstår det trixiga. Jag kan inte utan vidare skifta sommar mot vinter sådär hux flux. Jamen det vet ju du lika väl - vi befinner oss i en flytande övergång där det är rått på morgnarna och sommarvarmt vissa eftermiddagar. Jag längtar ihjäl mig efter mina stövlar men jag skulle svettas ihjäl fyra dagar av fem om jag la undan mina loafers. Icke desto mindre måste jag göra någon form av förändring för jag behöver slitstarka promenadkläder och stilrena hemmaplagg, like now. Så jag följer gott exempel från kommentator Anonym 06:54 i "Sparhöst - Kläder" -inlägget:
"Jag ska byta till min fjärde Capsule snart, hösten, kör fyra per år, än så länge.
Är halvtrött på sommarcapsulen och ser verkligen fram emot att byta om ett par veckor, det kommer att bli som att få nya kläder, även om inte allt byts ut!"
Det vill säga fyra (4) skiften per år!** Så det jag ägnade mig åt förra helgen var att kalibrera min garderob till att tackla september-november. Klara, friska dagar med stora temperaturskillnader under en och samma dag. Den ska kunna fungera för allt mellan långpromenader som för mer representativt liv (typ lunch på stan, föräldramöte, mingel***).

Som jag nämnde hittade jag ju riktigt fina grejer på Mimerloppisen förra veckan och jag blev sugen på att låta dessa fynd påverka utformningen av min höstgarderob. Jag insåg emellertid att detta inlägg hade blivit brutallångt om jag inkluderat hela den exercisen så det rafflande resultatet ink. massivt med bilddokumentation får ni imöra klockan 06:30 sharp.

Hur funderar du kring säsongsskiften? Alla säsonger i en och samma garderob, två byten eller fler?

Mvh/
FruEfficientBadass



* Ja inte vet jag vem han är, jag bara googlade lite Drottning Kristina i största allmänhet eftersom jag är så trött på det uttjatade uttrycket "sen Dackefejden". Om ni också börjar svänga er med detta uttryck kanske det får fäste så småningom?
** Detta är inte ett utrop av glädje och entusiasm. Jag tycker att det är rätt jobbigt att säsongsskifta. Man måste ta beslut om saker, grejer ska tvättas, lagas,
strykas, tas ner i källaren, tas upp ur källaren, tas ner från höga hyllor, tas till återvinning osv. Men kanske kan en mer regelbunden skiftning göra det hela mer slimmat och enkelt? Oavsett vilket tror jag att Anonym har en poäng i att det blir härligare att klä sig och det är ju ett skäl som gör det värt besväret. Plus att du spar en massa pengar på att inte känna samma behov av att följa de 52 mikrotrenderna som pumpas ut av fast fashionproducenterna varje år. Med det perspektivet är ju 4 skiften faktiskt inte så farligt. 
*** Mina barn började skratta när jag sa det sistnämnda. Yngsta barnet fattade inte ens vad det var. "Om du ska gå på MYNGEL?".

12 kommentarer:

  1. Det känns som att jag ständigt håller på att curerar (använder jag ordet rätt nu måntro?) min garderob, tycker inte heller det är särskilt kul att göra det, men älskar prydligheten när d är gjort. I vår/sommar har jag dock insett att jag typ inte vill använda 85% av mina kläder längre, är less helt enkelt men också helt osugen på att shoppa loss på nya. Jag är väldigt mycket hemma och skrotar runt i bekväma kläder, vilket gör att när jag drar på mig jobbkläderna för känns de mest obekväma, så frågan är om jag kan investera i en mer användbar garderob med skönare kläder..tål att tänkas på. Jag gillar tanken på fyra säsonger ist för två, kanske typ juletid som skifte från höst till vinter och så fort första vintergäcken eller snödroppen slagit ut skifta vinter-vår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inne på din linje där att göra ett bryt efter nyår. Det är först då den riktiga vargavintern slår till och det är då jag vill ta fram min fårkappa och Henri Lloyd-tröja som är så varm att man skulle kunna ha bara den ute.

      Radera
    2. Förr tänkte jag också att jag skulle byta vissa datum, men efter denna våren så har jag en mer flexible inställning till skiftet. När jag ser att vädret ändrar sig och stabilt blir kallare, då blir det höstgarderoben. Troligen inom ett par veckor. Sedan, när jag känner att jag behöver mer varma vinterkläder och skor, då blir det vintergarderoben, det kan ju infalla närsomhelst under December.
      Det är väl mitt råd angående kapselgarderoben: var lite flexibel med när i tiden du byter och även med antalet plagg: 30-40 plagg (whatever works for you). Men glöm inte utvärdera kapseln och lär dig av vad som funkade och inte.
      Våga använda färre och färre plagg tror jag också på.
      /Anonym 06:54

      Radera
    3. Kloka ord. Tror ungefär att det var i ovan jag landade efter slutfört projekt. Minus då att jag nu tror mig veta att jag kommer att skifta nästa gång 1/1. Att ha NÄRA till samtliga plagg, utan att de hänger i ens vardagsgarderob, tror jag är viktigt. Annars blir antingen manövern för jobbig (att hämta in användbara plagg) eller så blir garderoben för full (med ej använda plagg).

      Radera
  2. 4 byten är ett måste! Ser verkligen framåt ditt resultat imorgon! En mkt inspirerande "capsular-brud" är "Miniroben" på Insta. Inte helt så frugal dock, men det kan en ju skruva till själv. ha en strålande dag!/S

    SvaraRadera
  3. Jag kör sömlöst (hö hö) byte. Dvs jag gör 2 skiften men de pågår säkert under 4-6 veckor. Jag har numera så lite kläder och skor att allt får plats i en klädkammare. Igår lyfte jag upp lite skor och la i lådorna på hyllan, och tog ner andra. Sommarklänningar har fått flytta in i hängande resegrarderober och linnen, bikini mm ligger i en låda. Däremot har jag inte tagit fram ulltröjor än. Men skinnjackan är på plats i hallen. Helt skiftad för vinter är jag nog runt 1/11. Sedan börjar jag vårskiftet i början av april och 4-6 v framåt, beroende på vädret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Garderoben, what a bitch tänker jag när jag ser din struktureerade, yet, tidskrävande glidande övergång mellan årstiderna. Ibland önskar jag att jag bodde i det absoluta klimatet (det som är svalt året om - var hittar man det - Färöarna?) och att man där bara rörde sig i färgskalan grått/marint. Eller vänta, det gör jag ju redan. (Not till frugal weirdos: grått/marint är f ö Jacob Lund Fiskers enda klädfärger).

      Radera
    2. Fast tidskrävande vet jag inte. Jag plockar bara in kläderna eftersom vid tvätt. Lite i taget eller allt blir ju samma tid. Tycker däremot inte om att gå i för varma/kalla kläder bara för att ändra hela garderoben på en gång. ;)

      Radera
    3. Och färger jo, jag har samma året runt: svart, vitt, marint, grått så färgmässigt spelar säsongen ingen roll. Det är material och mängd tyd som gört här.

      Radera
  4. Å marint! Jag är på allvar en av få homo eructusar (inte på sapiensstadiet den här eftermiddagen) som inte riktigt klär i marinblått. Speciellt inte nu när jag frugalat bort hårtoningen. Så segt. Älskar marinblått. Så grått får bli min kostym. Tänker fasa ut lite av det helsvarta som jag levt i, det börjar bli lite hårt mot rynknätet och fejset som jag frugalsminkar. Jag har verkligen skalat ned sminket som jag funderade över. Lite dutt på de ytliga bristningarna vid näsvingarna och lite torr mascara. (Jag vet, en ny mascara kan jag faktiskt kosta på mig och det ska jag. När jag orkar.) Jag kanske vaknar till liv om några veckor och inser att jag sett ut som walking dead-gängets ännu glåmigare faster. Men just nu känner jag mig snygg konstigt nog så jag kör på ett tag till. Fatta tiden jag sparar om morgnarna!

    MMLR-Maria, jag är helt inne på din linje. Jag håller på att sortera ut allt som inte är döskönt att bära. Har en görsnygg kavaj som bara hänger för att jag tycker det är otrevligt att det är lite tajt under pitsen. Tajt under pitsen är INTE min grej. Jag vill att tussarna ska kunna krulla sig fritt liksom, i luftig atmosfär.

    Ock klackarna...stön. Jag trippar omkring hemma i genomtänkta outfits som blir drop dead med pums. As if jag verkligen orkar ta på mig pums ever again. Bara att inse att det ska till en bal på slottet för att få mig ur sneakersen/loafersen. Älskar 40 plus-mentaliteten. Det är så befriande att bry sig om vad man själv vill och skita i resten.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar 40+! ”Comfort is the Ultimate Luxury” som Coco sa. Det är så oerhört stiligt att vara bekväm i sina kläder [major disclaimers avseende säckiga joggingoveraller, Indiskatunikor över leggings+jeanskjol parat med Crocs samt framkrystade trender av typen hål för axlarna i annars bekväma plagg jag måste stänga rutan nu annars fortsätter jag i en evighet].

      Radera