Därför är ekonomiskt oberoende så sällsynt del 2

I våras skrev jag ett inlägg titulerat Därför är ekonomiskt oberoende så sällsynt som i stora drag handlade om att folk är dumma i huvudet inte alltid tar genomtänkta ekonomiska beslut. Jag tänkte följa upp detta tema idag, inspirerad som jag är av ett - som vanligt - ChooseFI-avsnitt som denna gång gästades av Scott Trench, en nytt underbarn i den amerikanska FIRE-sfären, tillika VD för house hacking-sajten Bigger Pockets.*

Läs hans blogg här

Scott konstaterade för många år sedan (säg fyra år sedan, då var han runt 20) en rätt enkel sak. Runt 50% av amerikanarnas pengar gick till boende och transport**. Scott formulerade därför ett mål: Att varken spendera på boende eller transport. Boendet löste han genom att skaffa ett större hus som han kunde hyra ut till flera hyresgäster - samtidigt som han själv bodde i det.*** Om jag förstod det rätt gick han plus ett par tusen i månaden på bokontot. Vidare såg han till att skaffa ett jobb på cykelavstånd så att han inte behövde bil. Voilà, en FIRE-formula värd att beundra. Scott behöver aldrig dra ner på take-away-kaffe eller "wings & beer"; så länge han håller bo- och transportkostnaderna på armlängds avstånd kan han leva ett kalasliv utan att behöva vända på en enda dollarsedel och ändå spara 50% av sin nettoinkomst.

Jag älskar konceptet house hacking; i denna diskussion företrädesvis definierad som att hyra ut en del av bostaden för att minimera eller i bästa fall neutralisera den egna bostadskostnaden. När fölk blir  avundsjuka på andras boende av typen spatiös vindsvåning eller sjötomt, blir jag grön av avund, grön säger jag, när jag ser att folk har en uthyrningsdel i sin villa eller ännu bättre - en gäststuga på tomten, komplett med badrum och kök. Ni vet vilka ni är, vänner som läser bloggen. Varför hyr ni inte ut? Jag begriper det inte! Bara projektet, jag säger projektet, att inreda, homestyla och marknadsföra objektet hade givit mig gåshud alla dar i veckan. Och sen se pengarna trilla in, varje månad, utan att du lyfter så mycket som ett finger!?**** Jag har ett par bekanta som har fattat det det magnifika med house hacking. Den jag tänker främst på är inte helt olik Scott Trench i det att han är en f.d. corporate hot shot som idag jobbar i startup. Det första han gjorde när han gick ner 80% i lön var att fixa i ordning gästhuset på tomten och hyra ut det. Nu bor han och hans familj gratis och han kan i lugn och ro ägna sig åt sin världsförbättrande verksamhet utan att känna pengastress. Och du, random människa därute, kan åstadkomma FI betydligt snabbare om du kan tänka dig att kapitalisera på ditt boende. Det finns mängder med alternativ:

- Hyr ut delar av ditt ordinarie boende permanent (genom att ha inneboende)*****.
- Hyr ut delar av ditt ordinarie boende temporärt (air b'n'b etc. såvida du inte bor i knepig bostadsrättsförening som inte vill).
- Hyr ut ditt semesterhus när du inte är där.
- Köp ett parhus och hyr ut ena delen.
- Bygg Attefallshus på tomten och hyr ut.

Det är punkt tre jag på allmän begäran kommer att avhandla imorgon. Men svaret på dagens inläggstitel är: För att folk värnar så om sitt privatliv och sina ägodelar. Vad vill du helst ha: Ett 100% helgat privatliv med absolut kontroll över din tomt och dina visthus, men en oförmåga att njuta av dessa på grund av ekorrhjuls-induced fångenskap på Mega Corp Inc, ELLER lite frihet och slack och pina colada en måndag klockan 12:00, och en snubbe som bor på din tomt? Jag kan inte tala för bror, men jag hade valt #2, alla dar i veckan.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Saxat från hemsidan: BiggerPockets is a movement within the real estate investing community centered around grassroots, democratized education.
** I Sverige är siffran troligtvis lägre, hittar ingen bra data. Men säg 35-40%?
*** Ja, han var badass sparguru även innan och kunde hosta upp pengar till handpenning redan som mycket ung.
**** Förutom när det blir stopp i avloppet eller när kylen pajar, men kom igen - no pain no gain.
***** Funkar givetvis bättre om du har separat ingång och uthyrningsdel men om du är öppen för allt - ta in en vän eller bli sambo. Datingapparna finns där av en FI-anledning. 

33 kommentarer:

  1. Intressant. Tyvärr har vi ingen del i huset att hyra ut men har tänkt tanken att hyra ut huset när vi är på semester. Men det har alltid slutat med att vi inte känt oss bekväma med att någon annan sover i vår säng och skrotar runt bland våra saker. Vi tänker på detta då och då. Känns som att vi tar ett steg närmare hela tiden men vi har inte tagit oss hela vägen fram än.

    Mvh Pappa Betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är första uthyrningen som är tröskel, sen går det lättare. Ni får väl rensa undan era dyrbarheter. Om man har stökiga barn brukar det i regel gå lättare tror jag, eftersom då hemmet redan tagit en del stryk. Testa! Vad är det värsta som kan hända?

      Radera
    2. typ sånt här?
      https://www.theglobeandmail.com/news/toronto/airbnb-rentals-being-used-for-alleged-human-trafficking-toronto-police/article38066008/
      https://www.huffingtonpost.com/2015/05/07/couples-airbnb-nightmare_n_7232722.html

      Radera
  2. Skulle kunna tänka mig att hyra ut t.ex. andra halvan av ett parhus man äger eller om man gör en separat lägenhet i sitt stora hus. Då får man ändå ganska bra utväxling och minimalt med jobb för hyrespengarna. Men med ett parhus där du hyr ut halva, så har du investerat rätt mycket pengar i den andra halvan. Förmånligt bolån gör det väl till en ok deal, men annars kan man väl lika gärna investera på börsen och få högre avkastning för mindre arbetsinsats?

    Däremot inneboende är jag mer tveksam till. Kan såklart vara trevligt om det är en trevlig hyresgäst, men intrånget är rätt stort i privatlivet och det passar nog inte alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju rätt i att ränteläget är avgörande. Men bor du i storstadsregionerna är ju hyrestaket rätt högt. Min absoluta dröm är villa med separat ingång/uthyrningsdel i källaren. Det måste vara det ultimata. Jag känner folk som hyrt så som betalar ohemula summor - uppåt 14tkr/mån. Jag skulle vara "snäll" och lägga mig lägre, man vill ju inte skinna folk bara för att man kan. Men alternativkostnaden är ju så hög menar jag - att bara låta det stå som skräprum/gästdel etc. Håller med om att inneboende i en och samma lägenhet inte är optimalt. Har själv bott inneboende och det var äckligt.

      Radera
  3. Vi hyrde ut vårt boende för första gången i somras. alltså vilken gain för ändå nödvändig pain! Rasultatet var tusenlappar på kontot mot att hela huset sken av nystäd från golvlist till taklampa även när vi kom hem. Trevliga gäster som lämnade hemmet tip top. Det var överraskande enkelt att städa undan vårt mest personliga. En plastkasse med alla personliga papper (i pärmar men rymdes i en kasse), en varsin vacuumpåse för våra kläder och "det andra" som dator etc hade vi med oss ändå. Vi har inte så mycket saker som behövs stuvas undan, bara den insikten var ett heurekamoment. Nu har vi en ny förfrågan som kan inbringa över tjugo!tusen. Alltså för de pengarna bor jag lätt i tält mitt i vintern och maken är med på tåget. Barnet får träna på att dela med sig-ish. Det optimala vore ett Attefallshus att kunna hyra ut jämt men nu får det fungera så här så länge.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som att ta godis från småbarn. Alltså gör kalkylen vad det under het [vinter] vecka kostar att bo på vandrarhem/BnB mot att hyra ut ett attraktivt boende...Eller dito övning för någon söderut; sommarvecka.

      Radera
  4. Och vad kan jag göra som bor i en hyresetta och inte har något annat boende, ingen sommarstuga eller dylikt? Några råd eller tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De enda sätten att spara/tjäna pengar är ju inte att hyra ut boende. Vi har inget att hyra ut och ändå tuffar det på fint. Följ bara alla andra råd så kommer det att lösa sig galant.

      Radera
    2. @Anonym 10:33: Om du någon gång lämnar din etta, exempelvis för att hälsa på folk på annan ort eller resa utomlands, skulle du ju (med föreningens medgivande om du bor i bostadsrätt) kunna hyra ut din lägenhet genom exempelvis Air BnB.

      Radera
    3. Air BnB är ett gissel för en bostadsrättsförening, vet ju aldrig vad de är för folk som hyr och de som äger lägenhet är långt borta någon annanstans. Medans övrig i huset kan få problem för inte tala om styrelsen, inte schysst./M

      Radera
    4. FruEB, nej en hyresrätt är en hyresrätt, ingen BR. Att hyra ut via AirBnB är att sätta sitt hyreskontrakt på spel, då det är laglig grund för vräkning/uppsägning av hyreskontrakt.
      Och bör tilläggas: jag har många grannar som är väldigt observanta vad som sker i fastigheten och mer än gärna tipsar fastighetsägaren om aktuella händelser. Några andra råd eller tips?

      Radera
  5. Man känner sig lätt lite fånig när man hör om folk som faktiskt gör något.:) En kompis till en kompis köpte ett envånings mexitegelhus utanför Stockholm. Efter ett år lät de bygga på en övervåning! Det är helt separata funktioner och entre för boende uppe och nere. Nu bor de på ena planet gratis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Vilka badasses va. Tänkte lite längre än näsan.

      Radera
  6. Bostadshackingen känns som en subgrupp till FI där många är helfrälsta, typ Scott Trench och alla som är med i hans podcast. Köper hyresfastigheter till höger och vänster. Särskilt i USA verkar många sitta på ganska stora lån och för all det stora inkomster också när det kommer till bostäder.

    I somras funderade vi på att hyra ut vårt radhus när vi var borta men det blev inte av. Jag vet inte vad det är men bostadsuthyrar-gamet lockar mig inte. Inte ens om vi skulle göra verklighet av planerna geoarbitrage vette sjutton om vi behåller radhuset och hyr ut det. Skulle bara vilja bli av med det.

    Jag tror att det handlar om att förutom att jag inne på ekonomisk frihet är jag också inne på att förenkla livet. Och livet som hyresvärd känns inte så enkelt alltid efter vad jag hört. Eller så är jag bara lat, ett väldigt troligt alternativ. Men det verkar ju sjukt smart så jag grämer mig lite att vi inte får tummen ur och testar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är lite av fanatism över den amerikanska grenen och jag håller med dig om att man klarar sig rätt bra utan förutsatt att man håller sig på mattan i övrigt. Men det är en trevlig icing of the cake om man får till en semesteruthyrning då och då.

      Men vad gäller de fungerande gästhusen på tomten eller källarplanen med separat ingång kan jag inte hjälpa det; jag bara ser kapitalförstöring när jag ser dem tomma.

      Radera
  7. Här kan jag tyvärr inte hålla med om uthyrning av bostäder.

    Förutom att"mitt hem är min borg":

    - Vårt fritidshus åker vi till nästan varje vecka och uppskattar så mycket, så det känns inte som att det kan hyras ut på ett effektivt sätt.
    - Vår lägenhet bor vi i under veckorna hela året förutom några semesterveckor, och (sedan vi "downsizat") innehåller den ett lite koncentrat av det käraste (i den mån saker kan vara en kär) vi har i form av ägodelar och som jag inte vill plocka undan varje gång.
    - Jag skulle verkligen inte uppskatta om vår förening tillät uthyrning via Air B'n'B med ett ständigt flöde av nya människor som skulle röra sig in och ut.

    Vad jag kan tänka mig att göra (och har gjort) är att skifta till ett mindre och billigare boende och se över alla rörliga kostnader som el och hemförsäkring. Då kan man också bo ganska billigt, ehuru icke gratis.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din sista punkt är rätt avgörande för den finansiella friheten. Att inte överkonsumera boende.

      Radera
  8. Jag houseswoppar gärna en vecka på sommaren med familj som bor någon annanstans som vill vara i Stockholm med fem min till badbrygga i Mälaren 😎vi söker upplevelser som är annorlunda. Tex att få prova annan stad eller sommarstuga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät ju mycket annorlunda...Jag trodde du skulle säga ”trädkoja”, ”kloak” eller möjligen ”fjällstuga”.

      Radera
    2. Haha trädkoja har vi tittat på faktiskt

      Radera
  9. Vi hyr ut vårt hus via Airbnb, vilket gör att huset betalar sig själv samt det lilla torp vi hyr på årsbasis. Det är klart värt allt meck som ingår kring korttidsuthyrning och under de fem år vi gjort detta har vi träffat galet många trevliga människor! Vi har dessutom ett utrymme med egen ingång som skulle kunna omvandlas till en mini-etta, problemet som jag fastnar i är att jag tror det skulle bli konstigt för korttidsgäster att veta att nån annan också bor i huset (tänkte då att mini-ettan skulle kunna hyras ut höst-vår till en student),men det kanske bara är jag som krånglar till det tankemässigt. Nästa problem är att vi behöver göra en komplett renovering/ombyggnad i det utrymmet, så mycket pengar som behöver läggas på det och det kommer isf tar relativt lång tid att få igen dem via uthyrning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1/ Grattis till briljant house hacking! Ni skulle ju kunna stanna där och vara asnöjda. Men varför tacka nej till gratis pengar? Så:
      2/ På vilket sätt konstigt för de tillfälliga gästerna? Det är väl bara att vara tydlig med det i annonsen och ge studenten en liten bonuscava om hen kan hålla lite låg profil under uthyrningstillfället?
      3/ Och går det inte att göra en fuskrenovering? Måla ljust och freeescht, sy ett kuddöverdrag av svenskt tennelefant-stuvbit, sätt ett par grenar k en damejeanne - du ska se att de älskar’t!

      Radera
  10. Läskigt värre! Jag fick precis mail från brf att de inte accepterar andrahandsuthyrning via airbnb. Om jag skulle köpa hus så skulle jag bygga ett attefallshus på gården för uthyrning. Jag har snarare funderar på ett litet hyreshus med några lägenheter. De är på många orter relativt billiga i jämförelse med villa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och paradoxalt nog samma hyror. Min framtida SKB-etta på Kungsholmen: 3 700kr. Samma yta i Bollnäs: 3 700kr. Men att köpa flerbostadshuset: annan prislapp.

      Radera
  11. Jag skulle aldrig hyra ut någon del av huset vi bor i, eller placera en gäststuga på tomten. Anledningen är helt enkelt att vi värnar väldigt mycket om vårt privatliv och vill ha en rejäl buffert mot grannar och andra. Frihet är inte för oss att ha någon annan som skrotar på tomten. Därmed inte sagt att det inte fungerar för andra, men jag tror generellt sett att väldigt många människor värnar hellre om privatlivet. Att hyra ut ett annat hus är förstås en annan sak, ett hus på minst 1000 meters avstånd är perfekt att hyra ut, i delar eller sin helhet. Bäst avkastning får man förmodligen från ett större hus med 3-4 lägenheter och då sprider man riskerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo alla är vi olika. Själv är jag rätt utled på mig själv och mitt ”privatliv”, kan det utan och innan. Har alltid avundats folk som planterar höga häckar och sätter tre lager insynsskydd för fönstren. Det måste vara rena eyes wide shut därinne. Klipp till oss: Lite knatter på en dator. Ett barn tar en frukt. Det flashas iofs lite hud ibland, men inte av den kalibern, mer min man går toppless efter joggingtur.

      Håller med dig om flerfamilsgrejen. Litet bostadskomplex om fyra-sex lägenheter hade varit perfekt. Gärna i obygd (dock inte total avfolkningsort. Kanske Hofors?).

      Radera
  12. Hej mamma! Svenskalektionen är tråkig så jag läser din blogg istället! (:

    //Fröken Efficient Badass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Badass you fröken! När du kommer hem ska du få finsk stryk.

      Note to self: Cut inappropriate language as of now.

      Radera
  13. Haha dottern din!!

    I Norge där mesta delen av min släkt bor är det snarare regel att alla hus har en källare man kan hyra ut. Först är det väl barnen som bor där och när de flyttat ut hyr man ut till par som väntar på sin egna villa. Det är ju kanon! Tycker inte det påverkar privatlivet heller särskilt, inte mer än att bo i lägenhet. Skulle absolut kunna tänka mig det om mitt hus var format så. Nu har vi dock ett plan med alla vrår utnyttjade.

    Men en annan aspekt på det här ämnet är ju att se det från det andra hållet, finns det boende man kan låna gratis, eller kanske med handkraft som betalning. Jag kanske har extrem tur men har ju upptäckt att min moster gladeligen lånar ut (gratis!) sin stuga (enorma och lyxiga) på norska fjällen i utbyte mot några flaskor vin eller ankbröst. Jag som verkligen älskar den miljön får alltid lite cravings att köpa en egen av alla de fantastiska stugorna i området, men så kommer jag på att jag har tillgång till allt GRATIS och blir ännu lyckligare och slutar leta boende på nätet (varför har de inte hemnet i nirge?!?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis ja, har faktiskt hälsat på en bekant som bodde så när hon jobbade i Norge en gång, superfin källare med spa and shit (och det är nu man som avundsjuk svensk ska komma med förklaringsmodell olja). Ja, din moster är guld värd men än mer guld är din hjärna som förmår hålla de irrationella människoreflexerna (”köpaköpaköpavillhaunnaunnaYOLO”) i styr och dra nytta av din sits.

      Radera