Hyr ut ditt fritidshus

För cirka fyra år sedan tog jag över Hälsingehuset och började då reka möjligheten att hyra ut det under de veckor då vi inte var där. Jag ska i ärlighetens namn säga att det inte hyrts ut så väldans mycket. Dels hade jag satt ett rätt högt pris och dels hade jag bara angivit långhelger och enstaka veckor som möjliga för uthyrning. Varför? Delvis för att vi velat vara där en del själva, men också för att det har känts lite...obehagligt att ha folk där längre.*

Men min nya jobbsituation, eller ska vi säga; med min nya brist på jobbsituation, har saker emellertid hamnat i ett annat läge. Jag har inte kapital nog att ropa in en 4% withdrawal-rate-seger utan måste tråckla mig fram** tills den dagen vi signerar iväg lägenheten vilket troligtvis inte kommer att ske än på 10-11 år på grund av barn. Ett tråckel jag tar emot med öppna famnen för ni har väl hört:

HELLRE LITE TRÅCKEL I FRIHET ÄN MYCKET TRÅKIGT I FÅNGENSKAP

Därför har jag under sommaren arbetat på att förbereda inför mer substantiella uthyrningar under läsåret 2018/2019, innan vi själva flyttar dit på obestämd tid till midsommar. Vårt hus ligger strax utanför en ur turistperspektiv rätt ointressant stad. Däremot är den ur ett icke-turistperspektiv mer intressant i nuläget eftersom det byggs utav satan. Oklart varför - det finns inga sevärdheter eller arbetstillfällen, men det är monumental bostadsbrist. Och där det byggs bostäder, finns det byggarbetskraft [från öst] samt entreprenörer [ej från öst] som vill hyra länge och kostnadseffektivt. Dessutom ska stället ligga hyfsat nära själva byggena. Jag matchar samtliga kriterier plus att mina 18 år inom marknad och sälj nu äntligen kan brukas till något vettigt. Så med lite prisjusteringar och direktkontakt med byggfolk hoppas jag på att få in åtminstone några tusen i månaden framöver.

Hur beskattas nu detta? Det är ganska generösa skatteregler faktiskt. Upp till och med 40 000 kr/år är det helt skattefritt. Därefter runt 30%. Så lägre skattesats än vid lönearbete. Jag hoppas kunna dra in så att dessa intäkter, tillsammans med barnbidraget, gör att jag slipper ta mer än 2-3 000 kr/mån från ISK:en. Det betyder att ISK:en fortfarande förökar sig under kommande år eftersom jag i nuläget får en avkastning på lite dryga 6 000 kr/mån. Nu vet ju ingen vad det kommande året för med sig. Går vi ner i denna apokalyptiska börsnedgång olyckskorparna hojtat om de senaste åren, har jag ingen lust att ta ens en spänn ur ISK:en. Men om jag får till en bra snurr på uthyrningarna behöver jag kanske inte använda en krona. Oavsett vilket är ingen ko på isen.

Eftersom jag har fått lite frågor om detta med uthyrningens vara eller inte, tänkte jag berätta om hur det fortlöpt historiskt: Det är inte dessa hyresintäkter som bidragit mest till min pengamaskin, men ett bra år har de gjort fritidshuset kostnadsneutralt (d.v.s. jag har som max dragit in 25 000 kr ett enskilt år), ett dåligt år har jag fått 20% rabatt på min elräkning, försäkring och andra löpande kostnader (d.v.s. jag har dragit in runt 5 000 kr). Men vem skulle inte tacka ja till 20% rabatt på löpande kostnader? En galning säger jag, en galning!***

Det var en mental tröskel att börja hyra ut, det kan jag villigt erkänna. Det här stället är ju som mitt fjärde barn, minus att det till skillnad från ett barn är tyst, av trä och inte kräks. Först tänkte jag att "eftersom jag älskar det här huset så mycket kan jag inte hyra ut det till någon annan" men sen vände jag på det och tänkte "eftersom jag älskar det här huset så mycket är det min plikt att låta andra få vara i det. Gärna mot pröjs." Och mycket riktigt har jag faktiskt erfarit en tillfredsställelse i att hyra ut det. Särskilt när jag av gästerna får sms efter ankomst med glada tillrop och smickrande kommentarer. Jag gillar att andra får vara i mitt lilla tempel. Det är byggnadsminnesmärkt and shit så det är faktiskt lite av en medborgerlig skyldighet att visa upp det för allmänheten. Gärna mot pröjs.

Flera av gästerna har lämnat efter sig lite trevligheter i form av skafferivaror eller finkemsprodukter. En hyresgäst kände sig manad att köpa en årsförbrukning toalettpapper och en annan lämnade en ny stekpanna. Ytterligare en lämnade ett par stiliga mjukisbyxor i storlek 4XL så om de är dina - maila mig så får du dem på posten. I samtliga fall (med ett litet undantag) har hyresgästerna städat bättre än jag själv gör****. Det som förvånar mig varje gång är att även de som betalat extra för städning städar. Mycket märkligt. 

"Men alla dina värdefulla föremål då, du har väl, likt de flesta av oss, ditt hus fullproppat med dyra inredningsdetaljer och hemelektroniksgadgets?" Alltså, om du ställer den frågan undrar jag om du ens läst blögga. Huset är, precis som mitt ordinarie hem, en avskalad eklektisk blandning av loppisfynd och IKEA blandat med arvegods av det ICKE värdefulla slaget.***** En gång har jag blivit av med en sak under de fyra år jag hyrt ut. En flaska Redkenschampoo. Det var en oöppnad literförpackning så lite sur var jag allt. Den kostar 350 kr på nätet ink frakt. Hmmm...låt mig räkna. Jag har dragit in i runda slängar 60 000 kr på andrahandsuthyrning under de senaste åren. Jag har blivit av med en flaska Redkenschampoo. 300 delat med 60 000 klickeliklick jamen, det blir ju [kisande blick på miniräknaren]...Alltså ledsen jag ser inte talet, det försvinner bland alla decimaler. 

Några punkter på vägen:
- Se till att pimpa din bostad ordentligt innan du lägger upp den på eventuell annonssajt. 
- Jag använde inledningsvis en vanlig stuguthyrningssajt, eftersom jag är lite skeptisk till Air BnB:s bokningsprocedur. Jag vill gärna ha kontakt med gästen innan något bestäms och gillar inte tanken på att någon random person bara kan boka på webben utan att jag fått genomföra min sofistikerade personlighetsscreening per telefon först.
- Be alltid om en körkortskopia och maila din egen till dem, så att alla vet vilka alla är. 
- Be om bokningsavgift direkt vid bokning. Jag blockerar inga datum innan jag fått in en ej återbetalningsbar bokningsavgift. Detta för att undvika okynnesbokning av folk som sen glömmer bort att de bokat. Det har bara hänt en gång av cirka tio att en person bangat i sista sekund och då har jag behållit bokningsavgiften såklart.

Checklista på hur du preppar ditt objekt (givet att fritidshus ofta är samlingsplatsen för släktens samlade lump):
- Sängar måste vara i mint condition så återvinn dina gamla äckliga täcken och fläckiga kuddar - in med fräscht. Det behöver inte vara Illum-bolster, men IKEA:s mellanprissegment får det ändå allt vara. Skydda kuddarna med kuddskydd som är lätta att ta av och tvätta (dessutom ger det ett fräscht "här-tvättar-vi-regelbundet-kuddskydd"-intryck jämfört med en naken kudde som kan ha legat otvättad i år, vem vet.
- Om madrasserna är äckliga, skaffa ny madrass (alt. bäddmadrass) och ett vattentätt madrasskydd av denna typ så att sängen håller sig fräsch. 
- I den mån du hyr ut lakan - skaffa enhetliga vita lakan så ökar du känslan av pensionat snarare än en studioinspelning av Hem till byn.
- Köket behöver inte vara överdådigt utrustat men basen ska funka utan att gästen blir irriterad. Tänk själv hur du skulle vilja ha det om du checkar in för lite lantliv. Vill du skära tomat med en slö eller en vass kniv? Vill du ha schyssta stekpannor som saker inte bränner fast i eller motsatsen? Be gärna någon vän komma och provbo för att sen ge dig konstruktiv feedback på vad som krånglar.
- Badrummet ska givetvis vara så fräscht det bara går. Skaffa nytt duschdraperi, häng upp ett par snygga handdukar, se till att det finns basal finkem av typen tvål, full flaska duschkräm och schampoo/balsam, gott om toalettpapper etc. Jag har en "gästkorg" där jag lägger extratandborstar, tandkräm, plåster, huvudvärkstabletter och annat som folk kan tänkas behöva. Om du inte är oäven för lite mutarbete kan du ställa en flaska cava och ett par flaskor mineralvatten i kylen tillsammans med ett kort: "Välkomna! Lämna gärna en recension på www.stuguthyrningssajten.se". Positiva gästomdömen är a och o och underskatta inte word-of-mouth. Hur ofta har du inte själv rekommenderat ett semesterboende till någon bekant eller kollega? Jaså aldrig din ogine jävel? Dålig karma.

Övervinn rädslan - hyr ut ditt fritidshus. Pengar in, glädje för alla. 

Mvh/
FruEfficientBadass

* Fråga mig inte varför, jag vet knappt själv. Jag får för mig att någon, vid längre uthyrning, ska fästa sig för mycket vid huset och att jag sen inte blir av med dem.
** Tråckla=Gigga, CSN:a, hundvakta, parkförvalta, interimchefa, sälja texter, sälja överflödiga organ
***



**** Jag vet! Det är helt unheard of.
*****Inte som min mamma trodde, fullt med oskattbar allmoge. Ett fult hörnskåp från 1700-talet, som tillbetts som om vore det den framtida pensionslösningen för en hel generation, skickade jag på onlinevärdering på Bukowskis och fick svaret: "Det här var ett trevligt litet skåp. Vi kan tänka oss att sälja det, utrop 3 000kr". Ungefär vad en motsvarande möbel på Mio hade kostat alltså. Och då skulle hyrsläp och bensinkostnaden äta upp hela förtjänsten eftersom skåpet var otympligt och tungt som...ett hörnskåp från 1700-talet.

15 kommentarer:

  1. * I badrummet gästkorg,fyll på med mensskydd av olika sorter. Det fick jag extra pluspoäng för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, det beror väl på vilka du hyr ut till...

      Radera
    2. Kondomer, skydd mot sjukdomar OCH graviditet, dessutom hamnar kletet i en behållare och inte på de fina vita lakanen.
      Tre i ett kan man säga ��

      Radera
    3. Man har ju ett visst ansvar som uthyrare alltså...inga oönskade graviditeter på mitt pass!

      Radera
  2. Inspirerande! Blir själv sugen på att hyra ut.

    En varning för att lämna ut körkortskopia kommer här, kan användas för oriktigt ägarbyte av ev bil och identitetstöld. Om ni skriver personnummer på avtalet och visar ID vid det tillfället så borde det räcka.

    https://www.st.nu/ulrika-utsatt-for-identitetsstold

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok tack Ulrika hälsar FruEB-rätt-naiv. Om man stryker över sista siffrorna då?

      Radera
  3. Haha, Bukowskis sa samma till mig när vi möttes i enskilshet för värdering av ett stycke gammal uppsnackad gadget för några år sedan. Samlingshysterin hade tydligen lagt sig, hade jag varit på bollen fem år tidigare hade den kunnat inbringa ca 862 flaskor Daò. Alltså nära 18 års förbrukning givet att vi nöjt oss med en flarra i veckan. Dagspriset när jag väl fick tummen ur var bara cirka 173 flaskor så den får vara kvar tills vidare. Tänker att lite tankenötter håller frun vid mental vigör en tisdag som denna. Har du några mer poddtips? Är ute på lång jobbturné. Gärna någon honungslen röst som viskar fram FIRE-budskap så jag kan stressa av mellan framträdandena.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aouchh nej di där tankenötterna får allt vänta tills jag är hemma hos min andra make Excel. Har dessutom glömt vad Dao kostar så det får gogglas, som min mamma säger.

      Har du kollat under flik ”podtips”? Rullgardin högst upp om du är på mobil.

      Radera
  4. Mina svärföräldrar har tre boenden som de jonglerar mellan. Inget hyrs ut. Jag blir nästan vansinnig när jag tänker på vad boendena skulle kunna generera för hyressummor. De är dock väldigt låsta i sin uppfattning om att mitt hem är min borg och att saker är superviktiga (de har tex 7 TV-apparater totalt). Nåväl - de kommer hyras ut när min fru får ett finger med i spelet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, man får lägga band på sig för att inte hålla den generation väligt hårt om överarmarna. Mina föräldrar hade dito sits tills de hade den goda smaken att ge gården till mig. De har fortfarande ett boende för mycket som står och samlar damm 47 veckor om året. Tror det främsta argumentet att hyra ut var något i samma stil: ”Saker kan gå sönder”. Ja, visst kan de det. Btw mamma, har du varit inne på en loppis och rekat marknadsvärdet på dessa precious things som kan gå sönder? Och ställt den kostnaden mot alternativkostanden att få in 6-7tkr netto i månaden? (Tur hon är så oteknisk att hon inte kan läsa ”det där med blogg”).

      Radera
  5. Riktigt bra inlägg! Länkar till det i tråden ang. uthyrning på forumet (https://svenskafire.se/index.php?topic=90.0) hoppas det är ok!

    mrFIRE och msFIRE bor själva i en semesterort och nästa sommar ska vi försöka hyra ut ett par veckor. Ska bli väldigt intressant att se hur det känns! Tyvärr snor dock vår BRF några procent, men det kommer ju ändå bli bättre än ingenting!

    Hälsningar,
    mrFIRE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart ok. Jasså de tar procent? Hur mycket om man får fråga och hur motiverar de det?

      Radera
  6. Jag har själv legat ute på diverse byggjobb och ligger stugan verkligen så bra till som du säger, kan du dra in massor. Jag har betalat 800-1000:- per månad i uppemot ett år. Tillsammans med 10 kollegor som betalat detsamma blir det rätt mycket. Och då har vi inte ens bott i stugorna utan bara kopplat in el till våra husvagnar och utnyttjat toan& dusch inne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör du kassaklirrsljudet? Det är mina ögon som blinkar dollartecken. Vilket drömuppdrag för en uthyrare. Tyvärr har vi bara ett badrum vilket nyligen fick mig att förlora ett saftigt vägverks-gig.

      Radera