Att pimpa sin säng

Jag har en kärleksrelation med sängen. Jag älskar att sova. Jag älskar sovrum. Men mest av allt älskar jag hotellrumssängar.* Vitt, vitt, vitt, jag kan bara inte få nog. Det får egentligen inte vara några detaljer på lakanen, de ska vara rena och vita, inget distraherande jox. I en av mina favoritfilmer - Mifune - finns en scen där Iben Hjejle vaknar upp i sitt kritvita sovrum, med sina kritvita möbler och kritvita lakan. Jag har återkommande drömmar om det där sovrummet. Kanske var jag en mentalpatient ängel i mitt tidigare liv.

Hur som haver har jag på senare tid börjat uppskatta en liten uppgradering i sovrummet. Jag har på landet börjat experimentera med att blanda generiska vita påslakan från IKEA/HM Home med ett och annat hemvävt örngott i linne. Dessa örngott - som du kan fynda på loppis för en femtiolapp (i Stockholm) eller en tia (utanför Stockholm) är av exceptionell kvalitet och bär ofta någon form av brodyr eller spets. Se exempelvis nedan:


Allt i denna säng, minus det övre örngottet och den mellersta kudden, är från ett stort möbelvaruhus. Det översta örngottet är hemvävt med en diskret liten spetsbård i gyllene snittet. Är det inte snyggt så säg? Det framgår inte riktigt på bilden, men den där lilla bården förvandlar denna bäddning från "skidstuga i Hassela" till "allmoge de luxe". På samma sätt som ett par Guccidojjor kan piffa ut vilken Lindex-outfit som helst. Så dagens tips är: Nästa gång du går på loppis, håll ögonen öppna efter hemvävda linneörngott och blanda upp dina nya textilier med dessa.

Dessutom har jag hört att linne motverkar rynkor.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Då menar jag inte de där sunkiga rummen med ett spräckligt överkast i vadderad syntet som man helst inte vill snudda på grund av överhängande risk för venerisk sjukdom, jag menar mer...


13 kommentarer:

  1. Snyggt! Jag har köpt gamla men felfria, linnedukar på Röda Korset och sytt örngott av. Blir superfint, och billigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade aldrig kommit på tanken - så smart! Dessvärre helt värdelös på att sy.

      Radera
    2. Åh vilken bra idé! Jag har några lakan och en hel mängd dukar i linne som jag fått av min farmor. Ska kolla igenom och se om några går att göra örngott av. Knappast några med guldbård på. Här snackar vi vävning av det enklare slaget men ändå fin kvalitet.

      Radera
    3. Kan trösta er med att jag också är helt värdelös på att sy, men örngott är enkelt ta ett färdigt som mall! Jag gör vanliga enkla standard, inga volanger och grejer. (Och blir det inte hundra så blundar man ju oftast i sängen)

      Radera
  2. Jag har lakan, örngott och påslakan med virkade spetsar som ska tas i bruk när jag kommer tillbaka. Det finns till och med broderade initialer, dock inte mina utan farmors.

    På tal om sunkiga ställen så har jag idag bytt mitt 4-stjärniga hotell mot ett vandrarhem. Jag insåg att det var länge sedan jag bott på sunkiga vandrarhem där jag delar ett rum som är ungefär lika stort som mitt sovrum med 5 andra personer eller jag gissar skulle ha gjort om det inte fattats några madrasser. Återstår att se hur tillvänjningen går eller om jag i min medelklassbekvämlighet får hyra en bungalow vid någon strand vid Sydostasien och göra slut på slummandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju perfekt Plina - stoisk tillvänjning! Du kommer att få världens kick av svenne banan-standard sen, härda ut! (sade jag på bekvämt avstånd). Förresten är det ok att jag följer och ibland hjärtar dig på Instagram som FrEB?

      Radera
    2. Hjärta är inte bara substantiv, utan även verb. Man kan hjärta någon. Va fint! :-)

      Radera
    3. Jag har upptäckt redan den sköna känslan man får av att kunna duscha efter flera dagars duschpaus. För tillfället känner jag mig som en gammal medelklasskärring. När jag gjorde detta senast för 15 år sedan så hade jag inte dator och iPad samt andra stöldbegärliga leksaker med mig.

      Det går bra att göra hjärta mig på Insta. Jag ska faktiskt se om jag kan återuppliva min blogg som aldrig riktigt kom igång på livinganddoing.com eftersom jag nu råkade betala för den ett år till. Insta får vara den städade varianten där mina kollegor bland annat följer mig medan bloggen får vara den mer anonyma sarkastiska och frispråkiga Plina. :-p

      Radera
    4. Ja men är det inte ljuvligt. Jag var och simmade igår efter tre dagar utan dusch (och säkert fem dagar utan hårtvätt) och jag är fortfarande i ett halleluja moment. Kan bara föreställa mig hur det känns efter tveksamma badrum på resande fot, att ställa sig i en ångande hotelldusch. Good for you!

      Radera
  3. Vilken tur du haft som hittat örngott i linne! Jag är ofta på loppisar och letar just sådant men främst kraftiga lakan då de lakan som duger åt mig annars kostar minst tusenlappen. Men trots evigt springande på loppisar i Stockholms län och alla kända (och vissa mindre kända och riktigt ruffiga) butiker för second hand sedan fem år tillbaka, har jag bara hittat två fina och fräscha bomullslakan, med brodyr och handvirkad spets förstås. Köpte dem förstås och är mycket nöjd. Men har å andra sidan handlat en del annat, inte minst mina sommarkläder. Loppisar är utmärkt för dem som är ute efter basplagg. Sommarens mest använda plagg är alla loppisfyndade: linnekjol, finkjol, vardagsklänning och långshorts som kan vikas upp. Är en loppisnörd av rang. ;) Men har ändå inte hittat linneörngott! Har du loppistips eller är ställena hemliga? /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag ska vara ärlig kom merparten av mina linneprylar med på köpet av lantstället. Men min mamma fyndar både örngott och servetter på lokala loppisar uppe i Hälsingland. Lin är ju, vid sidan av knivslagsmål och tatueringar, lite av ett signum däruppe så folk har i regel mängder hemmavid.

      Om sängkläder betyder mycket för dig skulle jag råda dig att hyra en billig okq8-bil någon sommar och dra norröver på linneturné; varenda hälsing med lada öppnar då upp på spontanloppis och du kan hitta verkliga skatter. Sen säljer du överflödigt på Blocket Sthlm.

      Radera
    2. Tack för det tipset! Har inte körkort så någon turné blir det tyvärr inte. (Men det hade ju varit jätteskoj!) Man kan däremot medvetet ställa in sin blocketsökning på just Hälsningland. Fiffigt. /Eva

      Radera
    3. Smart. Testa även Tradera, leverans set-upen lär vara bättre (Blocket blir väl lite mer ad hoc). I Stockholm tycker jag att Stadsmissionen i Skärholmen samt Erikshjälpen i Botkyrka är bäst. Vad gäller den senare får du kolla öppettider på nätet, de har inte öppet alla dagar. Så fort du är inom tull blir det "fashion" för hela slanten och där ryker örngott.

      Radera