Ett inredningsdilemma

Myrorna och Stadsmissionen i all ära, men bäst av allt är tidsbegränsad loppis i privilegierade områden. Vi talar välmående medelklass som bara måste bli av med resultatet av sin shoppingbulimi under några timmar en lördag. Julafton för en frugal weirdo!

Min favorit, eftersom vi inte har bil och därför enbart tar oss ut i förorten om det vankas sociala begivenheter, är Mimer loppis på Norrtullsgatan. I helgen var det dags för höstupplagan och det var en fröjd. Inte bara själva shoppingen, det är folket! Jag ÄLSKAR att gå och prata med folk som säljer. Jag har ofta åsikter om prissättningen både upp och ner och det har hänt [en gång] att en kvinna tackade mig för att jag hindrat henne från att sälja världens coolaste kortlek för en tjuga. Då känner jag mig viktig och det är viktigt för mig.

Nåväl, till denna tillställning hade jag rafsat ihop åttio kronor som jag tänkte sätta sprätt på, bara sådär. Eftersom jag inte behöver någonting över huvud taget*, var ansatsen bara okynnesshopping. Jag ska vara brutalt ärlig nu och erkänna att när dagen var slut hade jag bränt närmare tusen kronor. Men då vill jag inflika att vi hittade en massa bra saker till barnen, exempelvis fräscha Converse i rätt storlek, snygga skjortor i skogshuggarstil som det tydligen ska vara nu igen (repeat av min tonår), samt i princip en halv capsule wardrobe till mig bättre anpassad till min nya livsstil som inbegriper mycket utomhus och noll skräddat. Mer om det senare i veckan. Men vad jag ville visa i dagens inlägg var nedan två items som jag köpte:



- Ett [enligt säljaren] oanvänt överkast för dubbelsäng i midnattsblått/sandbeige** av ett för mig okänt märke; "Art & Bloom", OEKO-tex, tvättbart i 30 grader, m a o compliant med alla våra krav. 450 kr.
- En pläd/storsjal från Lindex Missoni-kollektion från 2012. 50 kr.

Ni som minns mitt städprojekt sovrum från tidig vår minns hur det såg ut:


I mitt nya liv har jag fått privilegiet att få in mer djur i vardagen. Bland annat passar jag ibland en hundvalp som, liksom bebisar, pinkar och dreglar lite överallt. Han får i nuläget inte vara i vårt sovrum över huvud taget, men i vardagsrumssofforna får han ligga och vältra sig. Om vi har varit ute på en regn/lerpromenad lämnar han emellertid avtryck i soffan och även om den är gammal som gatan (köpt på Blocket för nästan sju år sedan) gillar jag den såpass mycket att jag gärna lägger ett överdrag på den när han är här. Jag tar då det mellanblå överkast ni ser på sängen ovan. Och även om det funkar alldeles utmärkt att ha sängen utan överdrag så är det trots allt lite najs att ha ett, särskilt då vi bor litet och sängen syns direkt när man kommer in genom ytterdörren. Så överkastet kan jag verkligen motivera, trots att det var rätt dyrt. Missonipläden var bara shopping splurge. Men det är inte varje dag man får ett nästan-stycke Missoni för 50 spänn.

Any Heuw, så här blev sängen efter:

Fig. 1 Överkast med mest beige
Man kan också vända på det och ha mest blått:

Fig 2: Överkast med mest blått
Pläden valde jag att lägga vid soffan som en höst-accessoar. Jag passade också på att alternera kuddöverdrag på den mönstrade kudden. Det är för övrigt ett rätt enkelt och trevligt inredningstips för den som gillar enkla lösningar: Bekläd en soffkudde med två lager kuddöverdrag - ett för vår/sommar (kanske i lite ljusare färg) och ett för höst/vinter (i murrigare färger eller annat mönster). Vid säsongsskifte tar du helt enkelt och byter plats på överdagen och låter det andra sitta underst, närmast innerkudden. På så vis vet du alltid var du har det och får samma förnyelsekick som vid garderobsskifte I swear to God. Min höst/vinterkudde av märket Ceannis (outletfynd för närmare tio år sedan, tröttnar aldrig på mönstret) gifte sig hyfsat väl med Missonipläden och jag är rätt nöjd med slutresultatet:

Fig. 3 Soffa före (sommarkudde)

Fig 4. Soffa efter; vinterkudde samt pläd strategiskt placerad på oidentifierbar fläck på armstöd

Nu till min prekära situation. Jag och andra i familjen är oense om hur överkastet ska vändas. Jag tänker inte säga vem som tycker vad, men vi tvistar alltså om nedan:

- Mest beige (Fig. 1)
- Mest blått (Fig. 2)

Så för husfridens skull lämnar jag avgörandet till er. Vilken sida upp?

Mvh/
FruEfficientBadass

*Förutom en flaska T-Röd och det brukar de inte sälja på loppis.
** Säljaren var typ 24 år så även om det var misstänkt mycket katthår på den blå sidan kan det inte ha rört sig om mer än 1,4 års användning eller vad snittåldern på en relation är i hennes ålder. 

12 kommentarer:

  1. För husfridens skull kan man ju tänka sig en sommar- & en vintervariant även med överkastet, precis som med kuddöverdragen. Isåfall tänker jag den blå sidan upp under vinterhalvåret & den beiga sidan upp under sommarhalvåret. I sann mellanmjölks- & lagom-anda tycker jag att båda delar är snyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. O jag gillar det! Då skulle vi kunna skifta samtidigt som vintertäckena åker upp ur källaren.

      Radera
  2. Mest beige. Ser lejongul ut på bilden och det är ju färgen för kejsarinnor och annat rojalt, som sparfrugor! Och dammfaktorn. Det märkblå får du rolla. Och rolla. Sa jag att du måste rolla den med?

    Vi är väldigt nära att "behöva" en ny soffa. Nuvarande är skänkt från kär vän och var flitigt använd redan där. Föregångaren var ett Blocket-fynd för någon hundralapp som var ursnygg men resten av familjen (de som har vräkasigbakåtochslöhänga-genen) klagade på att den var för hård. Hehe, en sådan gammal sak, stenhårt stoppad. Gjord för att sitta i med rak rygg och säga "Ja, tant. Tack så mycket tant." Well well, ungen äter fortfarande merparten av maten utanför munnen så vi fläckar in befintlig soffa några år till.

    Grattis till fina fynd!
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lejongul definitivt en mer korrekt beskrivning, tack så mycket tant Estet. Ja och damm har konstaterats, lyckligtvis har vi ett mörkt sovrum.

      Radera
  3. Som hundägare i 40 år är jag väldigt överseende mot smuts och sand och dregel och hår. Men ingen av vovvarna har haft lov att ligga i soffor eller sängar. Ingen av dem har mått dåligt av det heller, snarare tvärtom. Får de bara vara med så ligger de gärna på golvet. Hittar man en fullsugen fästing bland lakanen så önskar man nog att man infört den regeln från början...

    Alltså jag måste bara fråga... vad är det som är så speciellt att man får titeln "världens coolaste kortlek"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från Svenska Amerika Linien, tidigt 1900-tal, i princip obrutna originalförpackningar i blått och rött. Jag får rysningar bara jag skriver det. Hon tänkte sälja BÅDA för 20 kronor men fick iväg dem för en hundring styck.#antikrundan

      Radera
  4. Mest beige tycker jag! :-D Har fått krångel med att kommentera igen, men provar för tredje gången...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa från PC. Det är på mobilen det strular mest om jag fattar rätt.

      Radera
  5. Blått är flott säger fam. IGMR.

    SvaraRadera
  6. Tack för all input men nu har jag bestämt mig och går givetvis på Tingas demokratiska linje, det är ju trots allt valvecka. Det är dessutom samma diskreta och idiotsäkra princip som kuddöverdragen i soffan - en liten, liten förändring och vardagsrummet har genast lite mer chi (ursäkta, det var alla år av Feng Shui-plöjande som poppade upp där, hoppas det inte avskräcker något).

    SvaraRadera
  7. Jag var också på den där loppisen i lördags. Hamnade där av en slump och blev kvar i timmar... Menar du att det är en återkommande loppis? Brukar hålla koll på loppisar via gratisistockholm.se och går ofta på till Kungsholmstorg, Karlaplan och Solvalla. På Kungsholmstorg och Solvalla har bästa fynden gjorts.

    Som sagt, är det loppis ofta på Norrtullsgatan? /Eva

    SvaraRadera