Bicicleta Eléctrica

Jag har en bra och en dålig nyhet - vilken vill du ha först?

Okej då präktiga du, här kommer den dåliga:

Du har varit med och betalat min elcykel. 6 100 kronor har FruEB fått ur det allmänna för att ägna sig åt consumer suckerae. Så här såg den ut när den kom:

Observera hur noggrant jag suddat ut varumärket för att inte få stryk av min jurist 

Så här såg den ut när jag packat upp den (den kom helt monterad minus pedalerna):

Här har jag av oklara skäl suddat ut min yngstas anletsdrag. Det är liksom rätt liten risk att hennes polare läser blögga.

Så här ser det ut när jag lastar återvinning i den:



Och så här ser den ut när jag lastar barn i den:


Vi gjorde ju oss av med bilen i våras i samband med att jag bytte jobb. Halleluja moment. Enda orosmoment: Hur ska vi ta oss ut till förorterna i Stockholm för att kunna bada under sommarhalvåret? Vi hade inte behövt vara oroliga. Min tantkärra i kombination med det kommunala bussnätet gjorde susen. Sommarsemestern var ytterligare en källa till horribla mardrömmar och tandagnissel, men där lyckades vi lösa det med hyrbil. Ett par nötter återstod att knäcka: Hur åka och handla samt åka till återvinningen när vi är korta vistelser på landet, off season? För vi kommer inte att hyra bil varje gång vi är där av en mängd skäl varav det monetära enbart är ett (avstånd till biluthyrningsfirma ett annat). På höst/vinter/vår är våra enda behov egentligen att anskaffa föda (10-15 min cykelväg bort) och avyttra återvinning (samma sträcka). Detta var skälen till att vi skaffade denna holländska el-lastcykel. 

Den är nu testad för de olika scenarios jag redogjort för ovan plus att de går att forsla två barn i i det fall vi vill ta oss till stranden en otippad baddag i september eller bara åka in till "stan" för att mota eventuell lappsjuka i grind.*

Den goda nyheten då? Jamen det är väl uppenbart:

a Den spar miljö
b Den spar pengar**
c Jag "marknadsför" genom min byfåniga look på cykeln, konceptet elcykel på orten, vilket kanske kan få framtida bilintressenter att åtminstone överväga elcykel, åtminstone för kortare sträckor.
d Genom att berätta om det här kanske jag kan få DIG att överväga att skaffa elcykel och därmed få DIG att profitera på punkt a+b. Det var väl värt 6 000 spänn non?

Att köra elcykeln är en helt otippat trevlig upplevelse. Jag trodde aldrig att den var så stark! Det känns lite som att ha en Hulk som springer bredvid en med handen i ens rygg, som en sorts överdriven medvind så fort du trampar (det är haken - elen aktiveras bara när du trampar, du kan inte slöa helt och hållet, då hade det tydligen klassats som moped). 

Mvh/
FruEfficientBadass

*Det hälsingska bussystemet är inte utbyggt i samma utsträckning som det bussnät som servar Stockholm med omnejd. Att åka hemifrån oss till stranden i Hälsingland (en sträcka som normalt tar tio minuter med bil) tar med X-trafik en timme och en kvart. Hur åker de egentligen, via Uppsala?
** Bruttopris runt 25 000kr, du får tillbaka 25% via Naturvårdsverket (gäller endast nyköp). Om du är lite sugen skulle jag råda dig att göra slag i saken relativt snart då jag tror att ett regeringsskifte alt. annat politiskt skulle kunna avsluta dessa elcykelspremier då uttagen varit större än estimerat. ***
*** Vilket är märkligt eftersom man kan tro att elcykelssubventionen kommit till för att regeringen vill att så många som möjligt skaffar elcykel. Äsch, jag begriper mig inte på politik och sånt däringa.

39 kommentarer:

  1. Hej!
    Har också en el-cykel. Det har gjort att jag numera alltid lämnar bilen hemma och cyklar till jobbet. Tror inte jag tagit steget ifall vi inte köpt en el-cykel.
    Tyvärr köpte vi innan subventionenrna var på tal så du har inte betalat för min cykel.
    Mvh Pappa Betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok schysst, jag bjuder Pappa Betalar? på en ekologisk drink vid tillfälle som tack för miljön och den skippade subventionen.

      Radera
  2. Oh, håll till godo! Gläder mig att de slantarna gick till en elcykel istället för en konferens för random kommunal personal där de moffar kladdkaka efter att ha diskuterat huruvida de ska diskutera en eventuell fråga och sedan åka hem och landa i noll aktion.

    Jag tror byfåne kommer bli det nya Kate Moss. Eller det är det kanske redan i frugalkretsar. Ha en ljuvlig måndag.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoho, kladdkaka efter att ha diskuterat huruvida den ska diskutera en eventuell fråga och sedan åka hem och landa i noll aktion. Exakt så såg mina måndagsmöten med ledningsgruppen ut i fyra år. Minus kladdkakan. Samma gamla rester fram på agendan varenda måndag. VI behövde tydligen vara sju pers för att ha mandat att flytta fram datumet på action en vecka.

      Ha en underbar höstmåndag du med! Jag är tillbaka i stan vilket känns artvidrigt denna den vackraste av årstider, men tröstar mig med att jag ska äta finlunch med min vän tillika läsare LL som indirekt kommer att bidra till bloggen framöver då hon - i ett flyttrens - donerade husmorslitt till en ann.

      Radera
  3. Fick låna en tvåhjulad elcykel av kommunen. Kör vanligtvis muskeltrampad racercykel. Där var jag inte imponerad, tyckte att el-delen av cyklandet var meckigt. Ingen "ren" cykelupplevelse. När jag testade en lådcykel however - där kommer de till sin rätt. En sådan kan verkligen ersätta en bil om man bor hyffsat centralt. Money + Life energy well spent Fru EB. Bidrar gärna med skattepengar till en bilfri familj.

    SvaraRadera
  4. Bidrar också gärna med skattepengar till en bilfri familj.
    Dessutom så tror jag att det blir mindre utlägg till hälso- och sjukvården om alla började cykla istället. Antar att man får kämpa lite på cykeln även om elen förstås gör det betydligt lättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack båda. "Kämpa" är väl en difinitionsfråga, men absolut är det ju mer motion än om man bara sätter sig i en SUV och, som MMM raljerande uttrycker det - sitter och leker med sitt lilla joystick som en annan car clown.

      Radera
  5. Grattis till cykeln, den ser ut som ett typiskt bra köp!
    OT, men här kommer ett spar-/gratistips från mig, för de vars bibliotek är anslutna: https://www.cineasterna.com/sv/ = 6 gratis filmer/månad med ett imponerande bra utbud. Kanske inte ersätter Netflix för alla, men är ett bra komplement. Varsågoda. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ang. cykeln igen -> Själv kör jag veckohandlingen med kylväskor på cykeln. (https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40339631/) En kundvagn full ryms på cykeln om man proppar cykelkorg och väskor fulla + hänger kassar på styret. Det blir dock till att promenera hem, cykla går inte. Ej heller frakta barn, de får cykla själva.

      Radera
    2. Underbart tips med Cineasterna! TACK!

      Radera
    3. Gjorde samma sak som du i lördags, @Emma. Brukar rättfärdiga att vi tar bilen med att vi handlar bara en gång varannan vecka och då mycket mat. Men provade i helgen att cykla och det var riktigt kämpigt, vissa tittade som om de undrade vad jag höll på med när jag vinglade omkring med tunga kassar på styret men när jag kom hem var jag SÅ nöjd med min strapats. Ska fortsätta storhandla mer med cykeln. Maken är med på tåget och om vi cyklar tillsammans ser vi till på köpet trippelt konstiga ut. Först för att vi knappt syns bakom vitkålshuvudena som är travade i cykelkorgen, sedan för att vi handlar mat mitt på ljusan dag när vi "borde" vara på jobbet och till sist för att vi gör det i par dessutom. Har INGEN av dem nåt jobb??? :D

      Radera
    4. Du är i gott sällskap @Katarina. Jag har veckohandlat med cykel i flera år nu, totalt utstirrad av grannarna som tar bil "såklart". Är det halt på vintern, då är det inköp till fots med ryggsäck. Funkar utmärkt och man slipper gymmet!

      Radera
    5. @Maria Insåg samma sak där på cykeln - detta kan ju faktiskt ersätta ett träningspass! Hur smart är inte det? Vilket får mig att inse ett fjärde sätt vi ser konstiga ut: vi kommer vara svettiga och för säsongen lättklädda på grund av att vi cyklar hem tiotals kilo mat. Vi är hungriga i vår familj...

      Vi kanske kunde komma på nåt budskap vi kan trycka på våra t-shirtar? Som vi kan ha när vi trampar runt i all vår härliga frugal wierdness?

      Radera
    6. @Katarina och @Maria, håller med om att det är ett utmärkt träningspass! Sen att folk stirrar när man lastar ur kundvagnen på en cykel... haha, det bjuder jag gärna på. Dessutom passar jag på att använda jag tiden i och på väg till/från affären till att lyssna på ljudbok eller podd = egentid delux! :) Så kan det gå när man är småbarnsförälder.

      Radera
    7. @Maria @Emma Så fint det känns att ha några FI-systrar som är lika galna som en själv! Kommer sträcka lite xtra på mig på cykeln på väg hem från affären imorgon.

      Radera
  6. Emma - vilket toppentips! Mitt bibliotek är dessvärre inte anslutet men jag skulle vilja be de av mina vänner/stäkt som bor i Värmdö och/eller västkusten gå in och testa. Utbudet ser verkligen bra ut vid en första flukt. TACK! Hur var det nu Maria med motsvarande ljudböcker, fanns det också på bibblan? Jag går tvåtimmarspromenader nu och ChooseFI är färdiglyssnat plus att jag fått en otippad craving efter skönlitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Appen Biblio Library använder du för ljudböcker (förlåt att jag svarar i Marias ställe). Utbudet är dock något skralt, förvisso beroende på hur kräsen man är.

      Radera
    2. Jag använder amerikanska Scribd igen för ca 9-10 dollar i månaden och den kan fås för 80 dollar per år. Både vanliga och ljudböcker. Kom på att jag kunde söka efter frugalwoods bok där och tänka sig den fanns där. Ser fram emot vad annat den ska förslå mig.

      Radera
    3. Japp, ljudböcker finns. Och PressReader - magasin & tidningar från hela världen. (Har för tillfället snöat in på Aussie-tidningarna)

      Radera
    4. Förtydligande, du behöver ladda ner appen PressReader och sedan ta med dig surfplattan till bibblan och där logga in och tanka ner. Då är det gratis, annars inte. Inte alla bibliotek som är anslutna men väldigt många.

      Radera
    5. Värt typ halva kommunalskatten om du frågar mig!

      Radera
    6. På vissa bibliotek är man ansluten till Viddla vilket också ge4 fri film. Biblio (ljudböcker) har krånglat en del men ska nu funka bättre. Prova att gör egna sök ist för att bara bläddra i kategorierna, man hittar fler titlar då. /bibliotekarien

      Radera
  7. Gillar cykeln hoppas du får mycket nytta och glädje av den.

    SvaraRadera
  8. Ljudböcker finns helt GRATIS att strömma från stadsbiblioteket! Utbudet tycker jag är bra, finns både nytt och klassiker! https://biblioteket.stockholm.se/e-b%C3%B6cker/e-ljudb%C3%B6cker#main-content
    /Anna

    SvaraRadera
  9. Säja vad man vill men man lär sej mycket av dej.
    Har du alltid varit så klok?

    SvaraRadera
  10. Alltså om någon av er bor i Borlänge - dör kan man låna elcykel av kommunen. Vet inte om det är genom Fritidsbank eller på annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kan du ens veta en sån sak? Är inte dina frugala tentakler typ sjukskrivna?

      Radera
    2. Råkar ha en liten skara vänner i Borlänge efter mycket jobb där. De delar med sig av stadens fördelar på Instagram emellanåt... Ungefär så långt orkar mina sjukskrivna tentakler.

      Radera
  11. Har precis läst The Simple Path to Wealth av Collins och den var bra men jag undrar - vad finns det för alternativ till Vanguard?? De fonderna går ju inte köpa i Sverige. Och andra fonder har ju inte i närheten samm låga avgift som Vanguard. Förutom typ avanza global och avanza zero. Men är dessa fonder verkligen lika bra som Vanguard?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket mycket bra fråga. En väsentlig skillnad, förutom avgiften, är att Vanguard äger en liten del i i princip hela den amerikanska ekonomin, d.v.s. en riskspridning som helt enkelt inte är jämförbar med någon av de fonder vi till vardags diskuterar i den svenska bloggosfären (åtminstone inte i denna blogg). Ecorren pratar en del om Fidelity men jag har inte följt upp hur man kper den i Sverige än. Avanza Global börjar ju närma sig men i övrigt vet jag inte. Inspel?

      Radera
    2. Jag tycket inte att det är något problem eftersom vi har fonder med tillräckligt låga avgifter även här i landet. Viktigare är balansen mellan räntor och aktiefonder och balansen mellan Sverige och övriga världen. Övervikt Sverige kan vara rimligt om man räknar med att bo här i landet. 20-40% Sverige och resten globalfond. Vill man ha lite mer risk och därmed högre förväntad långsiktigt avkastning kanske man lägger till 10-20% tillväxtmarknader. (Kanske vill man även lägga till småbolagsfonder, men den specialiteten överlämnar jag åt FEB att utveckla.)

      Sverigefonder:
      Avanza Zero (30 värdemässigt mest omsatta aktierna) och den bredare SPP Aktiefond Sverige (80 till 100 största bolagen)

      Globalfonder:
      Avanza Global (lägre andel icke utvecklade länder) och SPP Aktiefond Global (högre andel icke utvecklade länder)

      Tillväxtmarknader:
      Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index och SPP Emerging Markets SRI

      Annars rekommenderar jag även att följa vad Småspararguiden skriver om val av fonder.

      Radera
  12. Har alltid handlat antingen till fots eller med cykel då jag aldrig ägt en bil. De senaste åren har jag även fraktat julgranen på min (vanliga) bockstyrecykel. Inget krångel.

    För er med pakethållare rekommenderar jag Biltemas cykelväskor (pannier-typen). Har haft mina i sex år nu vilket gör en årlig kostnad på 50kr.

    Det enda inköp jag ännu inte lyckats frakta gående eller på cykel är sängstommen (även om den kom i ett platt paket från Ikea).

    SvaraRadera
  13. @Storugglan: woops missad input, rena tips som förtjänar att belysas på annat håll än längst ner i kommentatorstråden på ett inlägg om elcyklar.
    @Jarno: du är för rolig. Julgranen - verkligen? Jag kan för mitt liv inte få ihop det...surras den på stången, läggs i bredd på pakethållaren, balanseras i cykelkorgen?

    SvaraRadera
  14. Går de mjukt de där cyklarna? Kan man köra ett lass med ägg eller öl eller nåt sånt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjukt som en liten kissekatt. Jag fick däremot sätta en stötdämpande list under locket på grund av skrammel. En lite läskig sak när man börjar cykla trehjuling (för första gången på 38 år) är att cykeln lutar med underlaget så att det känns som att man ska välta även med liten lutning. Vilket är omöjligt, du kommer inte upp i mer än 25-30 km/h plus lådan väger 60kg. En vanesak.

      Radera
    2. Jag har kört ägg, öl, barn och bayerska kristallglas med framgång.

      Radera