Det jag gillar mest med SAP...

...är konsulterna. Vi hade ett par hemma för ett tag sedan och något som slår mig varje gång man umgås med dem [SAP-konsulterna] är att de är så underhållande och fria i tanken. Se här ett exempel, vi kan kalla dem Hans och Anneli, in their mid 40s. Trots löner högt över snittet och en rätt lökig bekväm tillvaro där de i lugn och ro kan sitta och knappeliknappa utan att någon stör dem överdrivet mycket med utvecklingssamtal och GDPR-workshops (de är konsulter for christ sake, inte del av kundföretagets mög som ibland kallas organisation) ser ingen av dem någon poäng med att jobba efter 50. Som Anneli uttryckte det: "Jag har absolut inga problem med att sysselsätta mig utanför jobbet och identifierar mig väldigt lite med min yrkesroll. Vem vill sitta i ett kontorslandskap och koda om man kan slippa?"* Det framkom rätt snart att de, likt högavlönade akademier i största allmänhet, hade rätt dålig struktur på sina [ytterst defensiva] besparingar. Eftersom jag alltid har en miniräknare hängande i ett snöre runt halsen erbjöd jag mig att göra ett mellan-tummen-och-pekfingret-estimat åt dem.

Det hela visade sig vara snabbt överstökat** och jag kunde rätt snart leverera ett rough estimate varpå okynniga blickar bytte SAP-ägare och det öppnades en flaska Sancerre. Uppenbarligen var de redan way beyond their number. Detta under förutsättning att de säljer lägenheten när dottern flyttar hemifrån och bor sina Sverigemånader på lantstället och att de börjar placera sitt kapital (vilket är lämpligt nu givet börsen). Kvällen fick mig att fundera. Undrar hur många SAP-konsulter som släpar runt därute utan att veta om att de är FI?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Anneli blev därefter min idol när hon berättade hur hon berättat för det enda barnet att "Du får gärna bo hemma till studenten, men därefter lille vän ska du veta att jag packar dina väskor och ställer ut dem i trapphuset." 
** Som det i regel blir när man har med folk att göra som, förutom helt bisarra historiska tjänstepensionsavsättningar, också äger bostadsrätter som dubblat i värde och de kan tänka sig att helt sälja av rubb och stubb för ett liv på resande fot. 

31 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ett IT-system med det mer passande namnet smeknamnet "Hitlers hämnd"

      Radera
    2. Blev lite överraskad av dagens ämnesval när jag såg rubriken. Hm, partipolitik. Min första association till SAP är Socialdemokratiska Arbetarpartiet. Trodde inte de var så inne på FI./ K

      Radera
  2. Härlig läsning att SAP konsulter är ena trevliga ena. För systemet är verkligen ingen höjdare att arbeta i - inte den versionen som jag har erfarenhet av iaf.
    /kryddpåfyllaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att det har någon sorts kompensatorisk effekt. Jag har jobbat en del med SAP-konsulter runt om i Europa (man sitter ju som regel gisslan i detta system om man jobbar i ett någorlunda stort bolag) och gemensamt för dem alla är att de ofta har rätt bra humor och en förmåga att parta loss. Annars går man väl under tänker jag?

      Radera
    2. Känns synd att jag aldrig har fått träffa en SAP-konsult =)
      Det enda jag har någonsin vetat om dem är att de är bland de högst betalda konsulterna som finns inom it.
      En kan undra varför man arbetat med ekonomi i it-branschen alla dessa år *fail.
      Fast snaaaart är det slut på det *yey
      /kryddisen igen

      Radera
  3. Tyvärr slipper inte konsulter från corporate bs även om de har mindre av det för annars sjunker den så viktiga debgraden. Om man nu inte har en egen konsultfirma.

    Håller precis på att läsa en bok som heter Bullshit jobs av David Graeber som menar att det finns en massa jobb som egentligen inte behövs eller som vi inte skulle sakna. Intressant bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som min man brukar säga: "Arbetslivet är till stor del en arbetsmarknadspolitisk åtgärd." Alla spelar med, jovisst är det jätteviktigt att vi skickar våra chefer på kurs, ja självklart ska vi ha ett gäng säljare (även om produkterna i regel säljer sig själva), absolut ska vi ha revision (även om det inte längre är obligatoriskt för 100% av bolagen). Hälften av oss hade kunnat gå hem imöra.

      Radera
    2. Det är bokens budskap också. Vi hade kunnat jobba ca 15 timmar i veckan om vi hade tagit bort alla onödiga jobb och inte köpte allt skit som vi gör.

      Radera
  4. Finns nog en hel del FI-klara (men om det ovetandes) där ute, som kämpar med heltidsjobb, stresspåslag och prylar upp till öronen.
    Too bad att jag inte var en av dom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En tidsfråga C! Du har skaffat dig den absolut viktigaste byggstenen i FI nämligen insikten om att det är möjligt. (Fi-disclaimer d.v.s. du BEHÖVER inte sluta jobba heltid 4evva men kan välja att gå ner i arbetstid, gigga, starta eget, jobba mer volontärt etc, inte bara dricka Pina Colada på vit strand).

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Är det så höga löner för just SAP-konsulter? Jag jobbar med Microsofts motsvarighet till affärssystem och där ligger vi runt 40-45" i månaden brutto. Kanske kommer du upp i 50-55 om du kör eget.

    SvaraRadera
  7. SAP är ett hemskt dataprogram som försvaret köpt in, det blev främsta anledningen till att jag gick i förtida pension så jag slapp skiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @SWnålgrisen jag tror vi pratar det dubbla för just det här paret.

      Radera
  8. Det roliga är ju att detta oavsiktligt (?) även stämmer med SAPs namne: politikerna - välavlönade och ointresserade av sitt gebit. Med tanke på att den underliggande arbetsmarknaden just för SAP är starkt fallande i hela Europa så är det bestämt så att en hel del kommer att få skäl att se efter hur det står till ekonomiskt. Att vi har en statsminister som haft mångmiljoninkomster under ett decennium eller mer och på frågan om han är miljonär besvarar nekande får en att undra om SAP politiker alltid kör med talespunkter eller om de ibland även kopplar in övriga delen av tankeapparaten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har väl gått kurs och förhoppnignsvis inten sovit sig igenom hela? Tänk dig det alternativa scenariot. Lövbiff svarar: "Jamen herregud, självklart är jag miljonär, jag har ju tjänat sjusiffrigt det senaste decenniet. Jag är väl inte helt dum i hövve eller?" The S-H-I-T-storm! Exodus av Arbetare. Twitter mealt down.

      Radera
  9. En av de saker som jag faktiskt slipper hantera är SAP. Tack för att du påminde mig om att mitt arbetsliv faktiskt inte är fullt så hemskt som jag ibland inbillar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av SAP-konsulterna ovan har en T-shirt med trycket: "I natt för 37 svenskar GDPR". DET slipper du väl inte undan väl?

      GDPR...värt ett inlägg i sig om det inte vore för att jag får atopiska eksem bara jag tänker på det. Ett EU-direktiv i syfte att skydda den presonliga integriteten, som de flesta EU-länder nog låter passera lite obemärkt. Anammas av Sverige som om vore det den nya världsordningen och Det Enda Att Bry Sig Om (trots att det krävs ett antal överträdelser för att det ens ska bli åtal om vite, en påföljd knappt EU-tjänstemännen vet hur de ska värdera). Konsulter ska engageras, fakturor ska expedieras, vi ska rättas i leden och skrämmas upp. Jag hörde häromdagen en historia om en distributör som vägrade lämna ut kundlistorna till sin beställare. Alltså...den som ägde produkterna som distributören skulle sälja vidare till ett kluster av butiker vägrade att lämna ut listan på vilka dessa kunder var. Ibland går inte hissen hela vägen upp...

      Radera
    2. Tala inte med mig om GDPR. Det är en gigantisk fråga för min verksamhet eftersom vi i princip bara hanterar personuppgifter.

      Något som vi är bra på och tar på största allvar sen länge tillbaka. GDPR har lagt på en enorm börda av vansinne ovanpå det vi redan gjorde inom ramen för PUL. Tyvärr helt utan att skapa något extra värde.

      En lustig sak i sammanhanget är att det i samband med utdelningen av utmärkelsen Nit och redlighet togs ett kort med tanken att det ska publiceras i intranätet. Döm om min förvåning när jag fick en tvåsidig blankett plus en a4 med information att läsa och signera där jag i sann GDPR-anda medgav denna publicering.

      Jag misstänker att denna blankett har tagits fram av en arbetsgrupp för att sedan faktagranskas av jurister och få finputs av kommunikationsavdelningen.

      Tyvärr är det så som det mesta fungerar nuförtiden i vårt överreglade, skitskraja arbetsliv nuförtiden.

      Radera
    3. "...i vårt överreglade, skitskraja arbetsliv nuförtiden." Bra beskrivning. Red tape anses ju vara det största hotet i ett innovativt företagarklimat. Glömt vem som sa det, men man behöver ju inte vara übersmart för att förstå att så är fallet.

      Radera
  10. Att arbeta med den så kallade "kärnverksamheten" inom ett företag verkar gå "fetbort" i dag. En massa system typ SAP som köps in som bara skapar huvudbry inom firman. Ett antal förkortningar av typen GDPR och NIS-direktivet som PIGS-länderna (ekonomiska krisländerna Portugal, Italien, Grekland och Spanien) i Europa har hittat på. Numer ingår även Frankrike i denna klubb. De vet naturligtvis att Sverige är det enda land som följer alla EU-påhitt till punkt o pricka. Känns otroligt skönt att jag själv hann ducka när skiten hamnade i fläkten (GDPR, NIS, dokumenthanteringsplan etc.). Lite internkonsultkänsla faktiskt. Ganska mysigt./frivilligpensionär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha! Såg inte detta innan jag skrev mitt ovan. Båda kom vi in på samma spår. Detta självspelande piano som är Det Lydiga Sverige.

      "Att arbeta med den så kallade "kärnverksamheten" inom ett företag verkar gå "fetbort" i dag."
      Precis så. På mitt förrförra jobb (d.v.s. mitt sista "vanliga" jobb) sålde vi en rätt basic och okomplicerad produkt. Men vi satt ändå ett gäng välbetalda tjänstemän i en ledningsgrupp och ägnade timmar, timmar och timmar varje vecka åt att navelskåda olika "problem". Vid något tillfälle sa min man att "de där produkterna hade nog sålt sig bättre själva än om ni lägger er i hela tiden". Jag är helt säker på att han hade rätt.

      Radera
    2. Sverige betalar faktiskt ganska många miljoner varje år i böter till EU för att de inte lyckas implementera allt till punkt och pricka. Vårt problem är snarare att vi vill överimplementera in i absurdum och därmed misslyckas att delvis implementera skiten, delvis implementerar för sent. Om vi istället skulle implementera direktiven enligt miniminivån skulle allas liv bli lättare.

      Som jurist undrar man hur jäkla svårt kan det vara att implementera rätt och i tid om du har flera år på dig! Eller i vart fall i tid. Rätt är en tolkningsfråga.

      Radera
    3. Det kan jag tänka mig. Men än lär vi inte betala för GDPR-fadäser? Jag läste någonstans att EU-fölket bedömer att de inte kommer att kunna vita folk de närmaste 3-4 åren eftersom de måste få ordning på processer och uttolkningar. Å andra sidan får vi ju bidrag till bisarra lokala projekt runt om i landet så summan av kardemumman är att det inte lönar sig att jobba i stora, compliancetäta företag men att man kan glida under radar på något kommunprojekt i glesbygd med gott utfall. Check på det!

      Radera
    4. Om vi pratar EU alltså (ovan apropå att glida under radar). Jag läste någonstans att många mer kontroversiella EU-proppar (ex. gränsöverskridande migrationspolitik e d) stoppas på grund av frågornas sprängkraft vilket gör att administrationen istället fokuserar på skitfrågor av GDPR-typ (eller den nya lagen om upphovsrätt på nätet som kom i höstas) som inte upprör så många. Dessa förslag kommer lättare igenom och så känner de (parlamentet) att de gör något vettigt med sina tusentals anställda. Nu låter jag som en bakåtsträvande glesbygdspopulist, men allvarligt talat, EU är inte bra för arbetsmoralen.

      Radera
    5. I det här fallet är det skattebetalarna som betalar för att regering/riksdag inte gjort sitt jobb. I GDPR är det ju företagen eller kommunerna (om vi nu implementerat lagstiftningen korrekt) som betalar. Man kan väl säga att tanken är god med EU men i vissa fall gör de för mycket och i andra fall för litet. Man kan ju bli lite frustrerad över att viktiga beslut inte tas på grund av att de är kontroversiella medan man ägnar åt att driva vissa idiotfrågor in i absurdum. Eller spela maktspel rakt mot ett nyval.

      Efter att ha suttit på konferenser med deltagare från olika EU-länder kan jag säga att vi kan tolka samma lagstiftning väldigt olika i de olika länderna baserat på hur våra olika traditioner.

      Radera
  11. Erkänner. Hänger här och är SAP-konsult*./SAP-konsulten**
    *Ja, vi är ett roligt folkslag
    **Annat nick idag

    SvaraRadera
  12. Jippiee!! Brummis och Ycky är tillbaka! Youtube stars, såklart.

    Fin gran förresten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörs det vad de säger då? Det var textningen som var svår tydligen, men risken är att det inte hörs. Jag ska speca fonderna i beskrivningen.

      Radera