Susu-harai Del 2

Nedan min take på en årlig slutstädning. Min förhoppning är att du, liksom jag, är klar med julklapparna sedan länge och därför kan ägna en hel helg åt spektaklet.

Fredag kväll: Röj undan vardagsbråten. Se till att tvätten är avklarad, disken gjord, veckans skolväskor, jobbattiraljer och liknande är undanröjda. Se till att du har gott om stora, bra kassar hemma (varav några ska vara av typen stora plastkassar man kan köpa på Lidl för en tjuga  - perfekta för "ge-bort"-prylar & kläder) samt en presenning. Kolla eventuellt på något YouTube-klipp av typen "Marie Kondo declutter home" för inspiration och rätt mind-set. Gå och lägg dig tidigt så att du kommer upp i tid, pigg och glad...

...lördag morgon. Lite beroende på ditt utgångsläge har du två nivåer att lägga ribban på:
1a) Hard core rensning från grunden: Släpa ut alla dina tillhörigheter på golvet i hemmest största rum och börja därefter rensa. En hög till bortskänkes, en till säljes, en till återvinningen.
1b) En lättare variant där du bara drar igenom skåp, lådor och övriga ytor och rensar där det samlats onödiga prylar som inte "sprakar lycka". Denna nivå lämpar sig om du rensat för inte alltför länge sedan, eller om du redan är 5S-anhängare och/eller minimalist.



2) Därefter är det dags för att strukturera. Bestäm var de olika ägodelarna ska vara. Märk upp med etiketter, skriv med vattenfast spritpenna på lådor i frys eller på hyllkanterna i skafferiet (den dagen du flyttar tar du bort texten med aceton). Tillbaka med sakerna på sina rätta platser. Tillhör du grupp 1b ovan kan du ägna den här tiden åt dansanta trix i vardagsrummet, forma figurer av trolldeg eller busringa en gammal kollega. Ät en kolhydratrik middag, häv i dig ett par kalla lager som tack för hjälteinsats under dagen och gå även denna kväll till sängs tidigt så att du vaknar pigg som en lärka...

3)...söndag morgon. Idag börjar det fräscha och roliga! Efter frukost öppnar du fönstren (eller ett fönster om det är mycket kallt) och tar tre djupa andetag. Sätt på din favoritmusik och hiva ut husets alla textilier av typen täcken, kuddar, filtar, mattor på eventuell balkong eller i trädgården (därav presenningen). Har du inget sådant, försök hänga/lägga dem på ett bord intill det öppna fönstret. Om det blir det lite sol kommer du märka hur fluffiga och fräscha kuddarna blir av detta. En jättemärklig sak, men så blir det faktiskt. Med rensad bostad blir det en ren fröjd att påbörja själva städningen.



Skaffa en dammvippa med långt skaft så att du kan komma åt ändå från taket och damma rummen uppifrån och ner. Torka med mikrofiberdukar och en blomspruta där du blandat i ett par droppar gulsåpa med vatten. Se denna länk för dosering gulsåpa, men kontentan är att du behöver max ½ kork till en blomspruta. Om du inte redan har en glas/spegeltrasa så skaffa en. Dessa går alldeles utmärkt att använda även till fönstren - först en omgång för att få av smuts, sen ytterligare en för att få bort eventeulla smutsränder från första avtorkningen. Se bara till att det inte skiner sol, då blir det fula märken. Röj, röj, röj och innan du vet ordet av är du klar. Efter all damning är det dags att dammsuga och moppa. Dammsug även på ställen du normalt inte dammsuger på, exempelvis under soffdynorna. Jag rekommenderar verkligen användningen av en sådan här platt mopp snarare än en trasselsudd, med den känns det mer som att man drar omkring skräpet snarare än att man får upp det.

När själva städningen är klar är det dags att ta in textilierna igen. Nya lakan såklart, och en ny omgång handdukar i badrummet. Fyll på med tvål i tvålpumpen, diskmedel i eventuell diskmedelspump och se till att hemmet är i toppform. Medan tvätten snurrar runt i maskinen forslar du bort de prylar du ska skänka eller återvinna. Eventuella försäljningar läggs upp på Blocket/Tradera. Ring Tiptapp för bortförsel.




Nu är det söndag kväll och du är helt slut. Vad är det frågan om, vad var det här för en helg egentligen? Jo, en helt underbar helg, det kommer du att känna på måndag. Jag kan lova dig att du vaknar med förnyad energi i kroppen och ditt steg kommer att vara fjäderlätt på väg till jobbet. För att inte tala om på vägen hem. För att inte tala om på julafton. Zen.

Mvh/
FruEfficientBadass

22 kommentarer:

  1. Det är inte utan att man blir inspirerad av dina inlägg om städning och rensning. Men jag är nog inte riktigt redo för den typen av rensning än. Och, om jag får säga det själv, så är inte skåpen sprängfyllda med prylar i vårt hem som det är nu. Det ser min bättre hälft till. Hon är snudd på allergisk mot prylar och kläder som inte används.

    Jag tänkte på ditt inlägg igår när jag läste nedan länkad artikel på Helsingborgs Dagblad.
    https://www.hd.se/2018-12-11/alla-snackar-om-ingvar-carlssons-balkong-i-angelholm
    Det känns som att man skulle kunna rensa lite bland tomtarna.

    R, originalet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingvar, vilken hjälte. Det dyker alltid upp några sådana i juletider-dagligmedia. IGMR skickade en liknande från en villa och föreslog att man skulle skicka dit en god man och ta hand om skiten.

      Det är ju bra att ni inte har så mycket prylar. Det finns emellertid en massa annat man då kan göra för att känna att man vänder blad som knugen säger. Första gången jag lade ut mina kuddar på "solbad" blev jag chockad. De blev liksom fluffigare, precis som att de sög åt sig av solen och syret! Säkert placebo. Men du vet vad man säger, placebo is the shit.

      Har precis rensat avloppen hemma. Även detta är feng shui. Stillastående vatten är vid sidan av öda blommor, plastväxter och ljussatta tomtar bland det värsta man kan ha i sitt hem ur ett energiperspektiv. Så R, fram med gummihandskarna.

      Radera
    2. Fru EB, har du överdoserat det där D-vitamintillskottet du skrev om tidigare? Eller äter du Rosenrot? Sover 11 timmar om dygnet? Varifrån får du din energi? Stiger du upp före klockan 6? :D

      Jag dricker Blutsaft, sover uppåt 11 timmar sedan november (vintervana) men mörkeridet manar till fettlagring och lugnt lunkande inför julen och årsslutet.

      Så kommer du med detta. Tur att jag redan rensat flera år och har det ganska städat hemma. Men bakom badkaret hmm, bakom spisen hmm, bakom fasaden som inte en gäst kan se finns förstås en del saköverflöd. Garderoben är full igen efter att varit halvt tom för fyra år sedan då Minimalisterna inspirerade till megarens bland kläderna. Har blivit nostalgisk efter utrensningarna, det är svårare nu, vill hålla på mina kära saker. Har till och med tagit fram 90-talsgrejer, kära rottinggaveln, rottingsängbordet, lyssnar på gamla CD-skivor, Alphaville och Bonnie Tyler. Kanske D-vitaminbrist? Nostalgisjuka?

      Solbadet för kuddar är sant, det är otroligt faktiskt. "Vända blad", uttrycket ger nästan utslag, används av människor som egentligen säger "snälla glöm det här, jag kan inte hantera det annars" och får höra det om jag yttrat något i förtroende för någon som inte klarar av infon. Att vända på bladet är som att stuva undan skräp utom synhåll, inte att rensa ut det.

      Rensa avlopp, på tal om det så finns det ett speciellt filter för golvbrunn som fångar upp det värsta, kostar inte mycket, sparar på trist jobb. Finns på Jula, Clas Ohlson, säkert även Coop Forum och andra stormarknader. Kolla här. https://www.granngarden.se/filter-rorets-golvbrunn15-cm-2-pack/p/1222171?gclid=EAIaIQobChMIp9Too4ma3wIVlpIYCh2fkAfBEAQYAiABEgIqyP
      /Eva

      Radera
    3. Å vilket bra tips! Både golvsilen och påminnelsen att det var alldeles för länge sedan jag boostade mig med en liten Rosenrot-high.

      Radera
  2. Pepp! Nu blir man redigt sugen på att rensa och städa! Ska ta upp det här ikväll för diskussion hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Disku...vad hette det diskursion? Aldrig hört talas om.

      Radera
    2. Dissonans kanske du tänker på?

      Radera
  3. Vilken inspo! Spegelneuronerna i mig tror efter att ha läst detta att det redan är klart och så länge jag bara blundar och föser legobitar, plusplus och hundhår åt sidorna när jag går kommer det känns som en pånyttfödelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan funka. Särskilt om du kombinerar det med lite starkvinsglögg och stämningsfull adventsbelysning. Jag gillar för övrigt Minimalisternas approach att be barnen hjälpa till att rensa bland sina prylar "eftersom tomten kanske har planer på att komma förbi med några nya." Det är nästan så att man missar det underliggande hotet i den frasen.

      Radera
  4. Jag får nöja mig med att hålla snytpappershögen i någolunda skick. Sicken jäkla man cold jag åkt på. Det är så överjordiskt vackert ute, sol blandat med dimma och en halvmeter snö. Och här inte ligger jag. I samma underställ sen i lördags morse och får inte nåt gjort på riktigt. Strykt ett lucialinne, sen vila. Betalat räkningar, sen vila. Jag ska försöka ”njuta” av lugnet omkring mig men snoret smolkar det en smula och vetskapen om hur hårt kollegorna sliter dessa dagar. Som tur är har vi det mesta till familjen inför julen i box. Både klappar och mat. En lite större handling 07.00 kommande söndag och vi är ready for take off. Alltid en tröst att planerandet ger mig cash back nu när jag är däckad.
    Ska rota fram något avdankat morfinpreparat och bädda om i sängen. Tog ut allt i kylan o solen, vi har minus 7-8 grader så kvalstren arrangerar massbegravningar ute på gården just nu och virusen sjunger psalmer.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tog ut allt i kylan o solen, vi har minus 7-8 grader så kvalstren arrangerar massbegravningar ute på gården just nu." Å stackarna...precis som när barnen inte ville borsta tänderna för att inte döda Karies och Baktus börjar jag plötsligt ifrågasätta detta mitt planerade helgdrag. Vilket i sig är helt obegripligt, de är ju hemska både i bokversionen och i animerad version. Visste ni förresten att det gjorts någon form av engelsk take på detta koncept? Märkte det nu när jag gjorde en K&B-sökning på Internetz. https://www.youtube.com/watch?v=VOJo73IGpfE

      Radera
    2. Pms? Endast en vecka före månadsblödning man kan bli sorgsen över kvalstermassaker. Haha.

      Håller på att göra en Dahl på röda linser så jag är på väg åt rätt håll tror jag. Planerar extrem snåljanuari så bra att peppa igång linskokandet, och få familjen att äta det..
      Morsan

      Radera
    3. PMS, vet knappt vad det är sedan ett decennium tillbaka. https://efficientbadass.blogspot.com/2018/06/en-spiralanalys.html. För övrigt har det kommit en ny sorts hormonspiral med färre hormoner som är billigare än den förra. Things are getting betta bitch!

      Min matbudget har ballat ur fullständigt. Vet inte vad jag håller på med för tillfället, någon form av okänd filterbubbla som bara inbegriper mig och mitt matbudgetförnekande. Jag kompenserar detta med att inte åka på dussincharter till Alanya på jullovet.

      Radera
    4. Läste inlägget du skrivit tidigare. Har granne som blivit gravid två gånger med hormonspiral. Nu bara p-spruta som gäller.

      Radera
  5. FruEB, föredömligt - men hur ser det ut på era hårddiskar och datorlagringsställen, Ipads, mobiler och annat liknande. Hur ser det ut här med "bra att ha/spara" och som ligger och tar upp plats?
    Dina gamla VHS-kassetter och DVDer har du väl sen länge gjort dig av med, för att inte tala om CD, men nån gammal vinyl-LP eller vinylsingel kanske du har sparat för att visa barnen hur det gick till förr i tiden?
    Vinylplattor har jag sett dyka upp på dyrkonsum i några ställ som väl leverantören betalar högt kvm-pris för att tillgång till, typ 250:- för en nypressad vinyl-LP.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 250:- är alltså vad LPn är prismärkt med, som konsumkunden betalar. Vad leverantören betalar för att få ställa in sina vinyler har jag ingen aning om, men det kanske FruEB har en uppfattning om i runda slängar?

      Radera
    2. Jag trodde aldrig någon skulle fråga! Tror nästan det blir ett separat inlägg på den. Men på b, vad distributörer får betala, vet jag ej. Gissningsvis har de i teorin bra marginal men jag tror inte på idén. Om du är vinyljunkie är det väl inte på dyrkonsum du hänger utan mer på Internetz?

      Radera
    3. Vi trogna läsare är här för din skull FruEB, det vet du. Att dyrkonsum tappar marknadsandelar inom mat löpande är ju allmänt känt, så de kanske helt enkelt provar på att "diversifiera sitt erbjudande till kund" som det brukar heta genom att ta in leverantörer som får ställa in lite allmänt bröt i hörnen där inget av konsumsblåvita säljer. Yta som man ändå har (=kostnad) och nu får någon slags kostnadstäckning på. Om det visar sig vara någon vara som faktiskt säljer så slänger dyrkonsum ut leverantören och stoppar in EMV där istället.
      "winner winner chicken dinner" som dom säger på utrikiiiiska

      Ser fram emot få skärmen full av skärmdumpar av före-efter av deletade program/appar/filer och Terrabyteräkning i hundratal i kommande blogginlägg.

      Radera
    4. EMV på LP, det skulle allt se ut det. ICA ger ut Mellomixar och COOP dansband.

      Radera
  6. Jag fattade inte att det skulle komma en uppföljning på gårdagens inlägg 😃 det här är ju bättre än julkalendern! Blev oerhört pepp på att ta tag i alla textilier i helgen, de ingår nämligen inte i familjens 10-minuterssdning mellan 06:00-06:10. Jättejättebra idé av japanerna med ett snyggt och sädat avslut på det gamla året så att det nya kan sparkle joy!

    / Ingrid

    SvaraRadera
  7. Rensa ut är mumma. Med 30+ adresser under bältet är jag expert på just detta. Att flytta och fysiskt behöva bära med sig alla sina prylar är ibland övertydligt.

    SvaraRadera