Frugal Hack - Eventbrite

Nu ska jag dela med mig av ett knep som jag fick av en f.d. kollega på start-upen. I en start-ups natur ligger att de flesta är lågavlönade, for the benefit of the cause, varför vi hade en matlådekultur utan dess like. En av mina kollegor, rätt senior dessutom*, berättade stolt hur han regelbundet brukade äta både frukost och lunch gratis genom att nyttja portalen Eventbrite. Eventbrite är en plattform där företag kan lägga upp ett event i syfte att attrahera publik. Om du som företag inte tar betalt för biljetterna till eventet är det gratis, men om du tar betalt är det några procent per biljett som går till Eventbrite.

Jag har själv använt Eventbrite och jag tycker att det är en jättebra produkt. Användarvänlig även för en teknikfientlig person som jag, bra funktionalitet med påminnelsemail till inbjudna, möjlighet att skapa väntelistor etc. så jag kan verkligen rekommendera verktyget som sådant. Men det min kollega nu tipsade om var överväldigande. Att snika sig in på events i syfte att få gratis käk? Är det verkligen moraliskt försvarbart?


Efter att ha lagt sju minuter på ovan film har jag kommit fram till ett rungande JA. Och låt mig utveckla detta en smula. När jag själv använde Eventbrite var det i ett säljande syfte. Vi bjöd in folk i förhoppningen om att de a) skulle köpa vår produkt b) i brist på a, åtminstone dela info om vår produkt i sina sociala flöden. För mig personligen fanns även ett par dolda agendor, nämligen att glänsa internt men också för att få foton jag kunde använda i våra sociala medieflöden av typen "se så populära vi är, ska inte ni också?" i syfte att attrahera fler kunder. Människor är ju ganska lika möss, man kutar med flocken. Det var således inte altruism som drev mig att bjuda in folk till ett gratisevent med finföreläsare, finfrukost och fet goodie bag. Därför anser jag inte att deltagande på dylika event är omoraliska, på samma sätt som jag inte anser det vara omoraliskt att äta butiksdemonstratörens smakprov av Företag X:s nya produktlansering utan att handla själva produkten om jag till äventyrs skulle röra mig i en ICA Maxi runt löning. De har ju bäddat för det, du ska bara hoppa i säng. En sekundär usp för dig som människa är att du kan råka på oanade dimensioner väl där: Ett ämne som triggar ett intresse hos dig och får dig att gräva djupare och hitta en parallell gångtunnel i ditt redan fabulösa liv, eller en framtida canastapartner vid kaffemaskinen.

Så cruisa genast in på Eventbrite och sök på ort. Nu ska tilläggas att det företrädesvis är storstadsregionerna som bjuder på dylikt. Jag försökte exempelvis söka på Borås, Tomelilla och Kiruna, utan resultat. Men för Göteborg såg det i skrivande stund ut enligt nedan:


Du måste vara noggrann med att bara gå vidare med events som har "Free"-rutan uppe till höger, annars kan det sluta illa. I ovan exempel bjöds följande:

1. Connectdagen; en eftermiddag med bla bla bla och sedan mingel i baren (=drinkar & tilltugg). Talare bland annat Anette Nordvall, en av Sveriges främst Tech-investerare, så det kan ju vara lite kul om du är investment savant. Ett litet aber i just det här fallet var att sen avanmälan debiterades en rätt rejäl summa - 800 kr (vilket i regel inte sker men man vet aldrig) - så håll koll i det fall du skulle få förhinder.

2. Den andra på bilden hade stängt anmälan så jag scrollar ner och hamnar på: "Köpa hus utomlands" på Svenska Mässan lördag 2/3 2019. Snacka framförhållning, jag skulle hinna avla fram en sladdis tills dess. Vilket passar bra för ett av lockebetena är fri barnpassning medan föräldrarna i lugn och ro ska säljas på någe skit. Verkar inte bjudas på mat eller dryck, men de separata utställarna kommer säkert ha små goodies med sig plus att du som potentiell FIREd kanske är intresserad av hur man pensionerar sig utomlands, vilket är ett av samtalsämnena.

Nej, Göttlaborg hade inte så mycket att bjucka på, så jag gör en svepning över den Kungliga och hittar lite bredare palett bland annat:



Ett redan fullbokat (men gratis) frukostseminarium på Berghs om bla bla bla, fri frukost.


En kommersiell sittning på Miss Clara på Sveavägen med introduktion av någon ty teknisk gadget för män med mandomskomplex köpstark medelklass, en fredag kväll ink. drinkar och tilltugg. Jag kan tänka mig sämre fredagskvällar, Miss Clara är ett underbart ställe.**


Eller varför inte tillbringa en torsdagskväll med ett gäng framgångsrika datanördar och bli bjuden på pizza och drinkar?

Hade jag inte haft tre barn att ta hand om hade jag kört en Eventbrite challenge - att under en månad enbart äta på events. Jag hade lyckats, jag lovar er. Nej, jag hade mer än lyckats, jag hade gått upp i vikt, blivit småalkad och vänstrat med minst tre datanördar från Berlin så det är kanske bäst att jag håller mig borta från denna utmaning. Jag menar, när Accenture bjuder in till frukostseminarium på temat "FJORD - Designing Business & Customer Value" så är det inte inplastade frallor från Coop som kommer att serveras. Vi snackar havtornsmoothies och ekologiska geishafrödumplings med rödkålsfriterade mangofoster, det kommer att splurgas var så säker. Och kaffet...OMG om ni aldrig druckit kaffe på Accenture har ni något att sukta efter för resten av era liv.

Återigen - du gör dessa företag en tjänst när du, helst inte i Adidasbrallor med revärer utan i en något sånär vårdad outfit - gästar deras "event".*** Ungefär som att vara statist i en film, inte ett särskilt tacksamt eller välbetalt jobb, men det bidrar till helheten och får stjärnorna att glänsa. Som en liten bonus får du slimmad matbudget och lite vardagsäventyr.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Vill bara tillägga detta eftersom ni annars kan tro att det var en fjunit 21-åring som kom med detta knep.
** Vill minnas att jag redan bsjungit deras Byredotvålar på toaletten.
*** För om du inte redan fattat det är de samtliga säljmöten, vissa bättre utklädda än andra.

15 kommentarer:

  1. Inte eventbrite men vi bodde på en resort i Orlando där vi tog del av en säljpresentation för timeshare och fick frukost och ett presentkort i form av en mastercard på 200 usd pertrackbacks person. Dessutom tog vår presentation ca 1,5 timme för det blev uppenbart ganska snart att vi inte var intresserade. Säljaren sa urskuldande att hon var tvungen att gå igenom sin pitch. Det var intressant ur ett säljperspektiv. Bra timpenning helt enkelt. Så jag tror med presentkorten så fick vi faktiskt betalt för att bo där eller bodde i princip gratis. Dessutom bytte vi bort städningen mot frukost för hur mycket städning kan du behöva om du bor två nätter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Winwin - ni fick deg, hon fick ge sin pitch. God I don't miss sales.

      Radera
  2. Hade jag bott i storstan skulle jag absolut deltagit i vissa sådana där events. Men det måste nog vara något man är iallafall lite intresserad av. Att lyssna på föredrag om inkontinensskydd i 2 timmar vore lite av en mardröm, hur god mat de än bjuder på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, inkontinensskyddsföreläsning faller nog på sitt eget grepp då ingen vill skylta med att man går dit.

      Radera
  3. Haha, ja jag borde springa på dylika spektakel enkom för att träna på att trivas i dylika spektakel. I min yrkesroll behöver jag röra mig i en massa sociala sammanhang och eftersom jag 1) är avlad av introverta skogstroll, 2) har en meddfödd pratablajallergi så är det en utmaning. Jag är bra på det, utåt sett, men det kostar ofantliga mängder energi. Senaste eventet jag var på testade jag en ny strategi. Jag bestämde mig för att försöka verkligen njuta av att jag var inbjuden. Att jag skulle vara genuint glad över det och försöka bara sprida glädje och skita blankt i ”framtoning” och annat trams man blir itutad av företagarvetare och entreprenörsgenier med master i mingel . Och se på fan, jag mötte alla som ett solsken och hade det jättetrevligt. Tänk att allt handlar så mycket om inställning! Ser fram emot nästa spektakel för att se om min strategi håller. I så fall är jag en fri kvinna. Och ett jäkla nyfött mingelgeni, skönare att vara little miss sunshine än den där uptighta entreprenööööörspersonen som trycker biiiiiiisniscards i halsen på varje stackare hon springer på liksom (det finns alldeles för många av det sistnämnda och de förökar sig som kaniner). Eventbrite, hire me, I bring pure joy!
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, jag fullkomligt avskyr den där typen av uttalade mingelstrategier, känns så oerhört själlöst. Och precis som du säger - det finns redan ett antal så värdet indexeras ner rätt kraftigt. "Be yourself, everyone else is taken" eller vad är det floskeln säger? Och jag kan tänka mig att du är väldigt bra på att vara morsan, jag skulle ge min ena disktrasa av lin för att få mingla med dig på ett inkontinensseminarium.

      Radera
  4. Rekommenderar gå på årsstämmor för gratis käk. Köp 1aktie i t.ex Latour och gå på 3rättersmiddag ink 2glas vin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt tips! Finns det fler bolagsstämmor som du kan rekommendera?

      Radera
    2. Sant, här finns det ju många stämmor (bufféer) man undvikt under flera år. Finns det någon topp 3-lista här på de mest frikostiga stämmorna? :)

      Radera
  5. Är det inte lätt att tappa sitt fokus om man dras med allt för mycket av gratisgrejer av detta slag? Bidrar man till det i samhället man vill bidra med? Fyller det livet med den kvalitet man eftersträvar? Fyller det livet med mening att gratisäta hos andra? Är detta vad människor gör som är ekonomiskt oberoende?

    Jag vet att få av er som läser här är helt oberoende än så länge, men nog bör väl en strävan mot något få en att lägga sig till med beteenden och aktiviteter som hör till målbilden? Gratisätande på event är en märklig form av konsumtion av smulorna av vad denna säljvärld erbjuder. Trodde ni ville skapa något eget, vara produktiva, bli förebilder för något bättre, sundare. Och där pengarna är medel för ett mål, istället för målet i sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sorgligt är det. Kanske finns det gruppterapi. Och frågan är då: ingår gratisfika?

      Radera
  6. Finfint tips fru B, ska börja hålla utkik efter event som inte känns helt meningslösa, rimligen borde man kunna ploppa in poddsnäckan lite diskret om det blir för tråkigt.

    Vill dela med mig av mitt senaste spartips, egna tortillabröd! även för icke bakkunniga idioter som moi gick det lätt. Tricket är att ha en fuktig handduk att slå in dom i så dom inte blir hårda. och KOKANDE vatten! https://www.koket.se/vetetortilla-se-gor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Vetetortilla äter vi varje burrito monday så helt klart värt att kolla upp.

      Radera
  7. Vad är dina tankar kring tjänsten Lysa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer positiva än negativa men kommer nog inte att ta mig över dit av bekvämlighetsskäl. Fick mail av IGMR i veckan som sa att de ytterligare sänkt avgifterna vilket ju är positivt.

      Radera