Touches of Magic

Jag har tidigare i förbifarten nämnt en titel: "Things I Wish my Mother had told me" av Lucia van der Post - en sydafrikansk överklasskvinna som inte skäms för sig* och som kommer med livsråd kring både den ena (jeans) och det andra (skilsmässa). Jag fastnar vid en andra genomläsning i kapitlet om inredning för hon är rätt härlig när hon pratar om det, och nu ska jag delger er hur.


"Fundamentals: The thing I always remember about my mother, who never had much money but who always looked a dream (she never weighted more than seven stone from the day I was born),** was that she made the small and not very preposessing flats she lived in seem warm and welcoming because she always filled them with books and music, flowers, fruit and chocolates. (Nowadays I'dd add wine, but in those innocent days I hadn't discovered its pleasures and neither had she). None of those are really expensive (particularly in South Africa) and I've always thought that in some ways you don't need a lot more than that. They are all things that we require for mental nourishment, for sensous comfort and for aesthetic pleasure. If you've got those, you're in clover. But there are other things that make a difference: warmth, candles, plump cushions, comfy beds, fine sheets, good soap, great coffee, a great big kitchen table. In addition to those, a certain level of order and tidiness really helps, whilst a few touches of glamour add the magic."
Jag gillar detta så mycket va. För även om jag sållar mig till minimalismen i det att jag ogillar plotter och stök, är jag ingen jättefan av totalt avskalade ytor utan det måste ju in livgivande artiklar. Nedan några helt opretentiösa stilleben från mitt hem en tisdagsmorgon i oktober:



På våra i övrigt tomma klädbyråer (bra för Mari Kondo-vik-sessioner) en rosa Hortensia (?) från en vän, en vacker funktionell vattenkanna*** och ett tänt värmeljus i en ljushållare från IKEA.****


Skåden ovan vår av min man bäddade säng***** som kanske inte når Sköna Hem-standard, men jag börjar gäspa som en Pavlovsk hund när jag ser de inbjudande kuddarna och den mjuka fuskpälspläden jag fick i julklapp en gammal arbetsgivare. Att jämföra med 1a) En helt bar byrå 1b) En byrå helt belamrad med tvätthögar och allehanda plotter 2a) En obäddad säng 2b) En obäddad säng i stressande omatchade mönster och...huvva...gosedjur (jag vet att det händer, har sett det på bild, vuxna människor). En skönlitt och lite jazz på det och saken är biff.

Any Heuw, jag tycker verkligen att hon har rätt i det, stålfarmor, att man med mycket enkla medel och helt utan att blanda in Zara Home kan skapa ett inbjudande, varmt och härligt hem.

Steg 1: Bort med plotter och stök.
Steg 2: In med sådant som växer, värmer och ger själslig och/eller fysiologisk mättnad.

För mer inspiration, kolla in Enkel Boning:s blogg eller Enkelboning på Instagram.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Inte skäms för sig: "En kvinna ska inte tjata på sin man - då tröttnar han. Om det är så viktigt för dig - gör det själv". Jag bara vet att min man skulle älska Lucia.
** I rest my case.
*** I fåfäng förhoppning att jag inte ska ta död på även denna Hortensia.
**** Dateras från tiden då jag på svenne banan-manér trodde att det var där man köpte inredning.
***** Ja jag vet jag tjatar och tjatar och tjatar om att han måste släta ut lakanen men det händer bara inte.

10 kommentarer:

  1. * & ***** ovan går väl ihop!

    Jag tror förresten att blomman är en Saint Paulia. Hortensior brukar ha ”bollar” av blomklasar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha precis. Mycket möjligt (blomman), det är inte min paradgren direkt.

      Radera
    2. Det gör inget EB. Du är bra på annat.

      Radera
  2. Lovely inlägg och lovely kvinna! Uppvuxen i ett hem där det aldrig köpts nya möbler utan allt är ett hopplock från arv eller grannens gamla soffbord. Detta kan låta fint och bra är det ju för miljön, men alltså! Olika stilar blandas och det blir tyvärr inte snyggt, lägg till prydnadssaker och blaj på det och måttot att aldrig göra sig av med något. Jag jobbar med dessa demoner varje dag i mitt eget hem när jag börjar närma mig lite mer minimalistiskt tänkande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade lite samma plus att mina föräldrar var usla på själva möbleringskonsten (för det är en konst). Möbler ska ju skapa öar för aktiviteter, inte trängas in kant i kant längs med väggarna och lämna ett dansgolv i mitten. Bara den som vuxit upp i ett skänkehem med allmoge sida vid sida med IKEA-realisationer vet hur fuuuult det blir. Jag skulle säga: Skapa enhetlighet genom att binda samman med mattor (ex. soff/fåtöljgrupp gjord för umgänge på en rund matta) och färg (jag har ju en förkärlek till vitt...på med färgen bara). Prydnadssaker - was ist das? Låter mkt obehagligt. Funktion är vackert. Kan man kombinera funktion och design, be my guest.

      Radera
    2. Min mor var ett unikum när det kommer till estetiska begivenheter överlag. Vi hade spegelvägg i vardagsrummet (vi är runt 1985 här) och det var en tavla mamma gärna vilje tränga in där med. Jajjemän, omlott på spegelväggen, funkade ju finfint!

      Hon hade alltid sminket i en plastpåse full av utläckt krasad ögonskugga (skimrande grön, still in the 80’s) så arcancildosan (fast mascara man spottade i) var alltid grön. Hon var underbar, ett hjärta större än stilla havet och en kärlek för andra som får Dalai Lama att framstå som fascist. Men stil, det hade hon icke. Jag kämpar med/mot mitt sociala arv varje dag :-)
      Morsan

      Radera
    3. Spottmascaran, den hade min mamma med! Vilka minnen...Får en gissa att det även fanns eterneller jämte spegelväggen?

      Radera
  3. Inga clutterhögar och en svag förnimmelse av såpa så är man hemma. Vad som helst går hem hos mig, allmoge overload, asketiskt minimalistiskt, 80-tals renovering you name it. Bara det är rent. Clutterhögar ger mig mer puls än skräckfilm/lakrits/bakfylla jag avskyr dem. Är det dessutom damm/smulor/djurhår/människohår RUNT och ibland clutterhögarna.. Huvva. Och doftljus, I CAN NOT BARE artificiella dofter i för hög koncentration.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Det kryper i mig bara jag läser din text ovan. Tror på riktigt att jag får okulärallergi.

      Radera
    2. Welcome to mina svärisar. Två katter, en hund, skor på inne, äkta mattor, textilier överallt och vansinnigt mycket prylar/clutter/möbler. De har möblerat tre boenden så att han får gå på snedden för att komma fram. Kul för familjen IGMR (astmakören).

      Radera