Gör din egen tvål

Gudda. Jag har ju tidigare berättat den spännande historien om min egen tvålavtändning men inte riktigt specat hur jag själv gör flytande tvål när andan faller på. Eftersom jag är stort beroende av olivtvål för rengöring av mina stövlar och ogillar kladdet med att ha en fast olivtvål som ska förvaras mellan putsningarna, valde jag att göra en flytande olivtvål.

1. Köp en olivtvål
Den jag köpte är från Indiska och kostar 25 kronor. Finns även On Lajn och köper du åtta stycken (ge bort sju i julklapp) kommer du upp i fraktfritt.
En välgörande och återfettande olivtvål som är fri från parfym, färgämnen och kemikalier. Denna tvål är en miljövänlig "allt-i-allo" produkt som går att använda till alla typer av rengöring. Som bad- och duschtvål är den perfekt då den höga halten olivolja gör att den är mycket återfettande för torr hud. Den är också utmärkt till fläckborttagning och handtvätt av känsliga textilier som t.ex ylletröjor, sidenblusar och skjortkragar. Tvålen är mild och passar även fint till barnbad och tvätt av barnkläder. Den består av helt naturliga ingredienser, så när du använder den för att tvätta dig själv eller ta bort fläckar från plagg istället för att använda ett kemiskt alternativ, så medverkar du till en mer hållbar framtid.

2. Riv den med ett rivjärn
Jag började med att riva halva tvålen med avsikten att blanda den med 1½ liter vatten. Det visade sig bli alldeles för tunt. Så med facit i hand: Riv en hel olivtvål till  1½ liter vatten. Jag rev 3/4 bit Indiska olivtvål men adderade tvålflingor från en annan tvål som låg och skräpade i badrummet, för att få lite mer "traditionella tvålegenskaper" i form av tjockhet och parfym. Du kan improvisera helt som du vill, det finns inga exakta recept.


3. Häll på kokhett vatten och låt stå ett dygn
Som sagt, jag fick krypa till korset och addera ytterligare [lite blå] tvål när jag efter 24h kunde konstatera att min blandning blev för tunn. Det såg för taskigt ut - blåa klumpar i en grön, slemmig vätska. Men misströsta ej! Allt löser sig med steg fyra.


4. Mixa skiten och häll på flaska
Ja, precis så. Stavmixer - mixmix - häll med tratt i flaskor. Eftersom jag inte använt konserveringsmedel fryste jag in två av flarrorna efter att ha märkt dem med innehåll. Voilà, tvål för ett kvartal för 25 kronor, PLUS att jag har kvar en liten bit som jag kan ha om jag vill skrubba något annat med den.


Mvh/
FruEfficientBadass

16 kommentarer:

  1. Bra där! Kul med DIY och så enkelt!

    Ser att ni sportar Mujipump. - de håller verkligen i en evighet. Tror våra har levt med oss i 6-7 år nu. Vi fyller våra tvålpumpar med duschcreme från Lidl - cheap! I finbadrumet fyller vi en tom Aesoppump (vem köper handtvål för 400 kr? Jo familjen IGMR för ett år sedan).


    SvaraRadera
    Svar
    1. Mujipump for life. Själv fyller jag lantställets & other stories-pump med bubbelbad från Lidl eftersom båda utlovar skogsdoft (och jag brukade knarka compagnie de provence i dyrpack från Å https://efficientbadass.blogspot.com/2018/02/skala-loken-del-1-tval.html).#soapsuckersanonumous

      Radera
    2. Vi har också kört bubbelbadet pga felköp. Hur rengörande är det jmf duschgel troru?

      Radera
    3. Att döma av innehållsförteckningen är det same shit different usp.

      Radera
  2. Done it, hated it. MEN! det kan vara för att jag gjorde av en Barnängen-tvål. De verkar vara potenta små sodaspäckade rackare. Det blev typ 6 liter men den var ytterst uttorkande, det blir kanske bättre med olivtvålen.

    Mina DIY är ansiktsskrubb/mask av havregryn, mortlade som du blandar med varmt vatten och lite olivolja. Instant baby face. Bättre än någon annan produkt jag någonsin köpt, och jag har testat en heeel del genom åren. Min hudguru gör den på sin salong som jag varit trogen i typ 15 år. En hudgudinna är hon. Sedan är det olivoljetvätten jag redan tjatat ihjäl mig om. Använt enbart olivolja som ansiktstvätt i ett år nu, funkar fint som fasen. Man masserar liksom upp pormaskar med oljan, de bara ploppar upp de små rackarna, helt omedvetna om att arkibuseringshandduken är på ingång.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havreansiktsmask coming up pronto efter den införsäljningen.

      Radera
    2. Stopp stopp!! Man kan inte skriva så många bra tips utan att dela med sig av exakt recept. Om jag bara höftar blir det inget babyface, helt säker! Och olivolja lät ju också intressant, är det nån speciell sorts som jagar bort pormaskarna bättre än andra eller det är same sh*t?

      Radera
    3. Bra fråga Anna, jag tror också att det är en gram-fråga; fel dosering av havregrynen och du står utan babyface men med ett Fuckface von Clownstick (apropå en Twitterfejd mellan Jon Stewart och Donald Trump a.k.a FvC). Morsan!?

      Radera
    4. Haha. Alltså vi har frugalat in lite på matvarorna i det här hushållet. Från allt eko till nu..en del mindre eko. Så jag har billigaste fuloljan från Willys just nu (helt ok, god och fruktig), OBS köper fortfarande ICKE olivolja i plastflaska, det går fetbort. Alla som inte sov på kemilektionerna och minns lika-löser-lika fattar varför. Olja i plast. NEJ.

      Amen det går inte göra fel. Smula/mortla/mixa havregryn så att det går att göra som en pasta av den tillsammans med varmt/hett men inte kokande vatten. Lite halvgrövre bitar ger mer peeling, är det bara nedåttjack ni är ute efter räcker så skit i peelingmomentet och bara smacka på den. Jag slattar i en oljeskvätt. Och så rör man ihop det så det blir en fin liten gröt som man masserar in i ansiktet, då får man en försiktig peeling. Sedan ska det sitta på och kan få torka in. Det är ju det ljuvliga lilla havreslemmet (kallas något fint i dyra krämer/masker..det är inte sauer kraut för det är något annat...hmmm.. skitsamma) som sedan LUGNAR och mjukar huden. Som siden blir kinden, jag lovar, som SIDEN! Tvätta av försiktigt och på med din vanliga nattkräm/kräm.

      Jag har känslig, torr hud och den här masken makes wonders för mig. Jag återkommer när jag kommer ihåg vad det välgörande slemmet heter.
      Morsan

      Radera
  3. Jag som precis har skalat ner mig till Barnängens fasta tvål efter inspiration från dig och så kommer du med nytt life hack. :) Skrev faktiskt om det i bloggen imorse.

    När jag väl tog steget och bytte till fast tvål funderade jag på om någon därute räknat på besparingen hårdtvål versus flytande typ Gunry. Har du analyserat den ekonomiska besparingen i detalj? Typ hur länge räcker 3 fasta tvålar från Barnägen? Hur länge räcker en Gunry refill (typ samma pris)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du samlar tvålrester i en småhålig skrubbpåse används även sista bitarna! Titta här: https://www.webbsmart.se/product.html/tvalpase-av-sisal. Kanske kan den händige göra egen påse och spara slanten.

      Radera
    2. Jag skulle säga att en Dove tvål räcker ca 2 månader för handtvätt och dusch. Jag har dock använt pumptvål ibland men också ibland tvättat underkläder med den så jag skulle säga att det jämnar ut sig.

      Radera
  4. Det ska finna sätt att göra egen fast tvål men kokssmör men det är något moment med farlig syra som avhållit mig än så länge. Fick ont i magen när jag läste inlägget om skala löken 1, 230 kr x 2 per månad i tvålutgifter. Det sjuka är ju att det säkert är en vanlig kostnad.
    Nu har säkert den initierade läsekretsen noterat det men billiga flyttvålar från ica basic eller eldorado är dels dåliga (jämfört med dove 500 ml refil för en tia) men pumpen åker i botten hur försiktigt man än trycker. Vilket gör tvålen jäkligt odryg. Ett smart knep av tvåltillverkarna får medges.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite som den där klintbergaren om Kalles Kaviar-geniet som ökade försäljningen med 10% genom att göra tubhålet 10% större.

      Radera