Sparknep kryddor

Fellow humans. Som ni vet är a och o för finansiellt slimmad kostym att tillreda sin egen föda och en viktig faktor här är att det ska smaka gott, annars blir det ett öronbedövande tjat om MacDo från alla under 50. Jag har identifierat "kryddning" som en central del i detta med att få maten att smaka gott. Jag tror faktiskt att "kryddor", parat med "hunger" kan vara de mest effektiva sätten att gå från fancy pancy fine dining out till frugal insourcing av mat.



Ni som följer mig på Instagram har ju redan sett min anala prydliga kryddhylla i två presussiskt uppmärkta rader plus att jag skrivit ett inlägg om den. Idag vill jag lyfta konceptet krydda en nivå.

Många recept av typen tidningen "Buffé" som tvångsskickas ut till de svenska hushållen varesig man vill det eller inte, kastar nonchalant ur sig direktiv av typen "en halv kruka koriander", "ett knippe persilja" eller "några nypor färsk oregano". Hello!? Tror redaktionen att de talar till Elyséepalatsets sous-chef här eller? När de i själva verket talar till svenne banan som försöker att inte ruinera sig på att köpa färska, därtill ibland rätt smaklösa och redan i butiksskedet lite lessna, kryddor. Jag menar att det enbart i väldigt speciella case är motiverat att köpa färska kryddor.* Och en kryddbuske som används till hälften för att sedan dö en utdragen och oestetisk död på din diskbänk är heller - av transporttekniska skäl - inte särskilt miljövänlig. Tacka vet jag...

...FRYSTA kryddor. De paketeras koncentrerat i små lådor som gör att man - min uppskattning - säkert kan transportera tio (10) lådor på samma yta som en (1) färsk kryddkruka. De håller länge så du slipper slänga. Du har alltid kryddor hemma vilket underlättar för dig att servera premium taste experiences vilket minskar risken för take away-tjat. Plus, de är asbilliga i jämförelse. Se nedan benchmark, alla priserna från Mathem per mitten av augusti 2018 (på Willys är de billigare):




Jag inser faktiskt att det kan föreligga en smakskillnad i en helt färsk, frodig basilika från kruka jämfört med en näve fryst dito. Men som med allt i livet får man ta det goda med det onda - åtminstone när vi talar vardagsmatlagning; till fest kan du ju eskalera kryddfrågan. Med frysta kryddor har du alltid kryddorna hemma**, de blir aldrig vissna och behöver slängas och de genererar miljövänligare transporter. Du betalar bara halva priset mot de färska alternativen och även om smakupplevelsen kanske inte är identiskt, är den åtminstone bättre än att du mikrar en Billys eller bara använder torkade kryddor. Låt inte det bästa bli det godas fiende - vote Findus!



Mvh/
FruEfficientBadass

* Case ett: Du hittar ett praktexemplar basilika du tror att du med framgång kan plantera om hemmavid och därmed få tillgång till färsk basilika under en sammanhängande period av minst ett kvartal. Case två: Du har en svårartad addiction till koriander och hittar ett exemplar som är så där supergrön, superstor och väldoftande, så du kan helt enkelt inte låta bli (och du äter upp den redan på vägen hem från affären).
** Tack vare ingefäran, chilin och lite vitlök kan jag alltid svänga ihop något asiatiskt, även om det enda jag har i mitt skafferi är en buljongtärning och lite snabbmakaroner.

23 kommentarer:

  1. Kryddorna står i bokstavsordning! I rest my case.
    Bra med argument för frysta kryddor. Vi måste sluta m färska. Man kanske kan ha en sån där rad i frysen också.:)

    SvaraRadera
  2. Bättre sparknep: Plantera om de färska kryddorna och ställ i fönstret. Sköt om dem med vatten och näring och skörda regelbundet (torka funkar också). Låt gärna stå ute sommartid (ej i direkt sol) om möjligt.

    Bästa sparknepet: Så egna kryddor (ännu billigare!). I övrigt, se ovan.

    Dill funkar att frysa, om den ska användas till potatiskok. I övrigt är det bättre att torka kryddorna (har dock aldrig testat fryst ingefära, blotta tanken får mig att rysa).

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att det går utmärkt att använda fryst dill exempelvis i laxpudding eller fryst bladpersilja till falafel. Odlar en hel del och tycker att fryst är att föredra många gånger framför torkat. Vill också slå ett slag för - när jag ändå är här, att laga helstekt kyckling framför fileer, bra mycket godare och billigare.

      Radera
    2. Funkar säkert med fryst dill i laxpudding, men det lagar jag aldrig... I falafel föredrar jag färsk persilja, man har kört med torkad koriander och det går utmärkt.
      Instämmer till 100% i ditt slagslående för helstekt kyckling! :)
      /Anna

      Radera
  3. Kryddor och örter gör verkligen skillnad! Har svårt att tänka mig min barndom som var fri från spiskummin, chili, garam masala, koriander och basilika.

    Har kryddburkarna liggande i därför avsedda "ställ" i en kökslåda, i bokstavsordning naturligtvis. Tycker att det är en bra lösning som ger överblick och snabb åtkomst. Inget stort fan av frysta kryddor though. Tycker det blir lite "kladdiga" men har fryst in egen gräslök och persilja som har funkat OK. Persilja, rosmarin och timjan brukar vi ha planterade på landet och kan "skördas" för användning kommande vecka när man harvar i sta'n.

    Magnus

    SvaraRadera
  4. Frysta kryddor är grymt smidigt och ska kryddan gosa ner sig i en varm rätt så tycker jag inte att de färska krukvarianterna är bättre på något sätt. Ska kryddorna vara med från början så är det torkade som gäller. Vill man/säger receptet att den färdiga rätten skall dekoreras med färska kryddor så blir det kanske inte så roligt med frysta men å andra sidan hur många petar inte undan dekorationskvistarna? Man får ta till sin frugala kreativitet vid de tillfällena. /C

    SvaraRadera
  5. Bra tips! En annan brukar köra på torkade året runt för att jag tycker det är orimligt dyrt med färska. Helt ärligt är det inte en jättestor förlust, men så har jag aldrig riktigt vant mig vid färska örter. Om det skulle hålla ett sug efter McD i schack skulle jag dock låta de färska kryddorna kosta vad de kosta vill. Inte för att det är så dyrt med äckligt helfabrikat, utan just för att det är äckligt helfabrikat. Hos oss är det dock en 30-plusare som vill dit och ingen unge med känsliga smaklökar. Iom att han har eget kort (till skillnad från barnet och dessutom med kredit) kan det vara svårt att stoppa honom....

    SvaraRadera
  6. Under sommarhalvåret kommer mycket av örterna från köksträdgården och överskottet fryses ibland in. Jag skulle vilja kunna skriva att överskottet alltid fryses in, men ibland hinns det inte med.

    I övrigt kör vi oftast med torkade örter och kryddor. Men om det skall lagas lite finare middag så händer det att det åker med en kruka färska örter hem. Vi har dock oftast en färsk Basilika stående i köksfönstret som pysslas om och som kan ge skörd under lång tid. En liten Basilikakvist och lite riven Parmesan kan lyxa till en i övrigt enkel pastarätt.

    Då vi i vårt hem inte är ultrafrugala så anser jag att det är vad man gör oftast som gör den stora skillnaden. Om man är sparsam 28 dagar av 30-31 varje månad så kan man unna sig (shit, där åkte jag dit) lite lyx de där 2-3 andra dagarna.

    Jag är imponerad av bokstavsordningen och skulle själv vilja ha det så, men det är stört omöjligt i vårt hem. Frun kan få för sig att byta plats på nästan vad som helst i hemmet bara sådär. Och sen får man leta sig fördärvad efter grejerna. Tydligen är variation viktigt.

    /R, originalet

    SvaraRadera
  7. Kan ju då flika in att handlar man på Willys så finns numera fryst Koriander 75g för 13,50 kr, alltså nästan halva priset mot Findus! De har även fryst persilja 75g för 10,90 kr. Dessa tillsammans med fryst basilika finns alltid i frysen.

    Fryst chili och ingefära har ett kilopris på 180kr att jämföra mot färskvarornas 99 kr respektive 39,90. Givetvis går lite bort i stjälk och skal men här lönar det sig med färskvara. Dessa håller även länge i kylen.

    I övrigt, Eldorados torra kryddor!!! Nu skulle det inte förvåna mig om du redan skrivit ett inlägg att du köper dessa och fyller på i dina Santa Maria/Kockens-burkar, annars är det ett tips i stil med refill-tvålen.

    Jag hoppas att du inte är rädd för Eldorado, det var nämligen jag i mina yngre dagar. Nu blir jag nästan upphetsad av deras estetik då jag vet att den skrämmer bort många och väljer jag då den så vet jag att jag ligger 50% före!

    /Frilosofen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färsk chili går finfint att frysa! Finns till superbra pris på såna där Asian markets!

      Radera
  8. På Lidl hittar man ekologiska frysta kryddor till samma pris eller lägre ön Findus icke-eko på Willy’s. Typiskt en sån grej som går bra att storköpa, om man inte har vägarna förbi Lidl så ofta.

    SvaraRadera
  9. Den som stör sig på papperstidningen Buffé bör inte handla på ICA (och dra sitt ICA-kort då) för mer än 1499 kr på en månad. Då dyker den garanterat inte upp! Man kan få den digitalt istället eller aktivt säga upp den också.

    Kryddning gör verkligen enkel mat så god att matkostnaderna kan sänkas bara av att se till att alltid ha favoritkryddorna hemma. Min favorit är chili flakes från Lidl för runt en tia. Den är stark och därför dryg. Den där frysta koriandern är också bra, också dryg fastän i sådan liten förpackning. Efter att ha läst detta inlägg blir det fryst på det mesta i fortsättningen. Visst, det är så hemtrevligt med kryddväxter i köket, men har inte lyckats hålla dem vid liv så länge som jag önskat. Får köra med mina plockade små ormbunkar från skogsbrynet bakom huset istället. Tro mig, de har levt i minivas i veckor redan! Tänk vad skogens växter kan göra fint, särkilt så här i tider när vi går mot jul. Men kan man kanske äta något därifrån också? Vet för lite om det möjligen finns kryddor i skogen... /Eva
    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enbär är en (vilt)krydda man kan skaffa i skogen.

      Radera
  10. Här kan jag passa på att skryta att jag besökt en pepparfarm i Kambodja idag och lärt mig hur pepparodling går till. Jag har också testat massa olika peppartyper. Dock kan jag tala om att jag inte köpt några års pepparförbrukning, vilket övriga besökanden verkade göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du har dragit dit pepparn växer ;-)

      Radera
    2. Haha, den var bra. ;-) Istället för att be chefen dra så drog jag.

      Radera
  11. Ramslök (en mildare variant av vitlök) kan hittas på våren.

    SvaraRadera
  12. Även detta med frysta kryddor kan en slarvig person strula till. Såsom att stå i affären och undra om jag har fryst dill kvar och i vilket skick den i så fall är. Min erfarenhet är nämligen att de INTE håller i evighet utan tvärtom, efter okänd tid (sannolikt en lång sådan) blir isiga, färglösa och smaklösa.

    Märkligt nog är det så att de gånger jag bestämmer mig för att köpa en ny alltid har massor hemma och dessutom i gott skick. Om jag däremot inte köper finns hemma endast en låda som huvudsakligen innehåller is.

    I mitt nästa liv ska jag alltid ha hjärnkoll på allt jag har i kyl, frys och skafferi när jag handlar. Ett frugalhack så gott som något!

    SvaraRadera
  13. Tack för kommentarer! Jag har varit lite väck idag, bokstavligt talat, på grund av att jag blev bjuden på spa av Marknadsförar-L. Hon hälsar förresten att hon blev så provocerad av mitt outande av hennes källargarderob (Traderainlägget) att hon i blint raseri minimalist-städade sin grönsakslåda igår kväll (se Instagram). Preussiskt!

    SvaraRadera
  14. mmm kryddor. Har svårt att se något annat ställe där läkare, ingenjörer och alla andra sjukt kloka människor pratar om hur man "vinner" krydd-inköpen. Brukar köra lidls frysta kryddor, tror dem sorterna de har är fryst persilja, gräslök och franska örter, priset ligger på den astronomiska summan 8,5kr. Kryddor i påse brukar jag köpa på willys. Min om något korta erfarenhet, är att folk i regel använder för lite kryddor i maten.
    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Min om något korta erfarenhet". Ja, du är ju blott "a toddler".

      Fattar inte riktigt Lidls kryddsamlingar. De känns lite "o-sortrena" om du fattar, de blandar lite allt möjligt och kallar det blurriga saker som "red onion spice mix". Vad menas? Bara en av sakerna på bilden är röd lök, resten är olika gröna saker?

      Radera
    2. inte riktigt kanske =)

      mm det kan ge mig mycket huvudbry, varför tror du jag satt upp ett mastigt dokument där jag försöker ha koll på vad dem har i sitt sortiment?! ja red onion spice mix har jag inte vågat testa mig på, det låter som en hög risk aktie. Vilka övriga kryddor passar in med rödlöken? man brukar väl välja rödlöken då man är ute efter den ganska distinkta smaken från den.
      /A

      Radera
  15. Jag är en bra man som älskar min fru så mycket, jag har varit gift i 10 år, jag jobbar hårt, jag känner att jag har besviken min fru, för att jag inte har spenderat tid med mitt barn och fru eftersom jag är självständigt av mitt jobb, vi försvann så nu vill hon ha separation och alla mina pengar har jag ingen nu. min mamma fick stroke 4 år sedan sedan efter en lång tid i ett hem dog hon för 2 år sedan min far fick cancer och dog. Nu har jag bestämt att gå vidare med mitt liv till ett annat land, jag har aldrig känt mig så ensam och skäms över mitt misslyckade äktenskap. Jag är en bra person, jag älskar min son, men det är hjärtskärande att lämna honom eftersom mamman tar vårdnad, men jag måste flytta för att vända sidan han är den enda anledningen till att jag vaknar upp för en annan dag. Så jag sökte efter en lösning för att ta tillbaka min ex fru hemma eftersom jag vill att min son ska växa upp med både mig sin far och min fru som sin mor som en lycklig familj, min vän vi arbetar tillsammans rådde mig att kontakta en kärleksspell caster kallad Dr.Oduduwa, han gav mig kontaktadress (dr.oduduwaspellcaster (at) gmail.com) för att kommunicera med kärleks magiska stavningskastern för att få tillbaka min ex kärlek, jag kontaktade spellcasteren, jag tror att sakerna kommer att fungera för mitt gott för att jag har positiv motiv, Dr .Oduduwa svarade på mitt mailmeddelande och han försäkrar mig att han kommer att hjälpa mig att ta tillbaka min fru inom sju dagar, han instruerade mig vad som krävs, och jag gjorde allt han sa, några dagar senare får jag ett telefonsamtal från min fru , hon grät och ber om ursäkt för att hon är så ledsen för att lämna mig och vår son Felix, hon bad mig att acceptera ryggen och hon är redo att ta hand om vårt barn och ta hand om hemmet, jag är väldigt glad idag att min fru är hemma nu med mig och vår son.
    Tack till Dr.Oduduwa för hans kärlek stava makten på jobbet. Jag rekommenderar honom starkt för alla som vill återställa förlorad kärlek idag. (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
    Jag önskar er all lycka till och jag hoppas det kan hjälpa någon annan att vara starkt kom ihåg imorgon är en annan dag framtiden är din. Jag lovade Oduduwa att dela mitt goda nyhetsbevis till alla online och vänner runt mig för att få snabb och snabb lösning till någon kärleksrelationskris.
    Obs! Endast de despirerade som försöker återställa sin kärleksrelation kan snabbt kontakta Dr.oduduwa om brådskande hjälp för att lösa följande livsproblem ...
    * Stava för att säga upp skilsmässa domstolsförfaranden
    * Stava charm att skilja din kärlekspartner
    * Kärlek stava charm att locka ny kärlek
    * Love Spells Win-Back Ex älskare
    WhatsApp nr: +79268011965
    (Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera