Skakigt på börsen

Tro det eller ej, men den vanligaste sökningen för de som kommer in på blögga genom Google är rubriktexten till detta inlägg*. Är det skakigt på börsen ni vill ha så är det det ni ska få bitchas, håll i hatten för nu KÖÖÖÖR VIIIIII:

Det är skakigt på börsen nu ja. Intresseklubben antecknar, qoui de neuf, vad hade du väntat dig efter tio års uppgång osv etc. En korrektion, en nedgång och en "krasch" är en naturlig del av börsen. Så har det alltid varit och så kommer det att förbli tills den dagen zombierna checkar in med sina kryptovalutor. Eftersom jag är uppe i första läsningen (skandal!) av JL Collins "The Simple Path to Wealth" kan jag inte låta bli att slänga in några truismer från sidan 47:

- It is simply not possible to time the market, regardless of all the heavily credentiated gurus on CNBC and the like who claim they can.
- The market is the most powerful wealth-building tool of all time.
- The market always goes up and it is always a wild and rocky ride along the way.
- Since we can't predict these swings, we need to toughen up mentally and ride them out.
- I am NOT for a moment suggesting that you can count on 11,9% annual returns in planning för your future**. In any give year, it is exceedingly rare that the market will deliver a specific return. Moreover, the average market return will vary dramatically depending on exactly what period you choose to measure***. [s. 15-16 ibid]

Många hakar upp sig på Buffets två regler 1) Never lose money och 2) Never forget rule #1 och tror att detta betyder att man ska hoppa ur när det går ner och hoppa på när det går upp. Det är inte detta han avser. Tvärt om, Buffet har "förlorat" massor av pengar genom åren****men till skillnad från andra har han haft nerverna att ligga kvar i sina innehav tills de återhämtat sig [innehaven alltså].

Låt mig presentera en tabell från Yardeni Research.*****

DATA SOURCE: YARDENI RESEARCH. TABLE BY AUTHOR. CORRECTION LENGTH LISTED IN CALENDAR DAYS. RED REPRESENTS CORRECTIONS LASTING LONGER THAN 365 DAYS, YELLOW BETWEEN 120 AND 365 DAYS, AND GREEN LESS THAN 120 DAYS.

Låt oss nu hålla hand och läsa tabellens  bildtext tesammans. "Börsnedgångarnas längd i kalenderdagar. Rött betyder nedgångar som varar längre än 365 dagar. Gult betyder mellan 120 och 365 dagar och grönt betyder mindre än 120 dagar." I artikeln jag tog tabellen ifrån sades snittnedgången ligga på knappt 200 kalenderdagar. Jag har tidigare hört såväl 367 dagar som 2-4 år och jag antar att det beror på hur man definierar en nedgång (jag skulle tro att den gängse definitionen är att börsen tappar >20%). Det var väl inte så farligt lång tid så säg? Kraschen 2008 var läskig och gick ner betydligt mer än 20%, ivrigt belyst på längden och tvären av upphetsad ekonomimedia. Men inte så många minns att vi redan 1½ år senare var tillbaka i ursprungsläge och börsen tuffade på vidare uppåt. Och du kan lita på att det satt ett antal wizz kidz som  missade när uppgången började där, traumatiserade som de var efter den läskiga nedgången. Troligtvis hade de lovat sig något i stil med "aldrig mer" eller "bara 'säkra' värdepapper" eller annat trams och det skulle dröja fram tills det att taxichaffisarna snackade Fingerprint tills de vågade ta steget in igen och då hade de gått miste om flera goa avkastnings- och värdestegringsår. Human nature, mycket olyckligt.

Men låt oss för caset anta att nästa KRIS eller RAS [eller korrektion om man inte säljer klick] kommer att bli både längre och läskigare än den förra. Jag tror nämligen att nästa nedgång blir dubbelt så läskig som 2008. Faktum är, att jag tror att den kommer att bli lika läskig som Bill Skarsgård i clownkostym, ackompanjerat av nyckelharpa.


Usch fy burr burr vad pratar vi om här egentligen? Börsen förlorad för evigt och endast de med guldtackor förmår köpa bröd för att föda sina barn? Get your act together bitch, jag snackar då tre (3) år. Fullständigt ologiskt och börs-out-of-charachter, men det här är min blogg och jag oraklar vad jag vill. Nej förresten, jag tror inte ens på tre år, jag säger fyra ja fyra blir det bestämt, vi lever ju som vi påminns om i dagligmedia trots allt i apokalypsens tidevarv. Det värsta tappet i tappens nutida börshistoria bara väntar på att dra oss ner i avloppssystemeeee....

Vi snackar då fyra år av prima köpläge för dig som fortfarande jobbar och göder din pengamaskin så det är bara att gratulera. För dig som befinner dig i min sits, d.v.s. en som kanske behöver ta av sin pengamaskin åren som kommer: Skaffa ett gig, töm CSN-potten, sälj din kropp lakritsremmar på stortorget, gör vad du kan för att slippa sälja****** och har du lite krut kvar köp för guds skull. Att tajma börsen är i princip omöjligt. Hur många har inte tagit ut sina pengar i tron att "nu händer det" för att sedan gå miste om avkastning under x antal månader. Du ska dessutom veta när du ska gå in igen vilket är lättare sagt än gjort. Det finns inga studier som visar att detta är en framkomlig väg. Däremot finns det studier som visar att motsatsen, och då menar jag verkligen motsatsen, är en mycket framgångsrik väg. Så gör som Dramatenskådespelaren i skogen - spela död.

BÖRSEN GÅR ALLTID UPP IGEN. OM BÖRSEN DENNA GÅNG AV NÅGON ANLEDNING INTE GÅR UPP ÄR VÅRA PROBLEM STÖRRE ÄN ATOMBOMBSVÄRLDSKRIG MED FAMILJEN KARDASHIAN SOM USAs PRESIDENT så din med ädelmetaller diversifierade portfölj göre sig icke besvär för du lär vara rätt död alternativt så lemlästad att du inte kommer åt säljknappen på din börsapp.

Begrunda nedan tabell. Den visar Dow Jones Industrial Average - hur bolagen i DJ-index utvecklats sedan år 1900. BTW så ligger inget av de ursprungliga bolagen med i indexet längre - en påminnelse om varför självrengörande indexfonder är överlägsna långsiktig buy & hold av enskilda bolag (du står bolagsrisk och det är svårt att veta när man ska sälja vid långsiktig och terminal nedgång).


Krig, kriser, bubblor [Framfab var inte noterad på DJ men jag hittade ingen bättre symbol för IT-bubblan], terror, oljebrist, Lehman Brothers, naturkatastrofer, bolånejidder, börsfall et cetera. Och hur har börsen gått? Uppåt. Inte varje år, det är riktigt ditt alerta lilla dygdemönster där längst fram i klassrummet. Ibland kan det till och med ta längre tid än ett år för börsen att komma tillbaka [se tabell från Yardeni Research]. Men den långsiktiga trenden har alltid varit positiv och det finns inga starkt vägande skäl att tro att den inte kommer att vara positiv även framgent. Men hur kan jag säga så? Ingen kan ju veta någonting om framtiden och bladet säger att världen går åt helvete och Britt-Marie på jobbet likaså wuäwuä? Jo det ska jag berätta för dig: På grund av det som kallas The Human Ingenuity*******. Det har i alla tider funnits oro över att kriser och förändringar i vårt habitat ska leda till civilisationens [eller åtminstone börsens] permanenta nedgång och fall. Det ligger så att säga i vår mänskliga natur att oroa oss på detta vis. Men vet du vad mer som ligger i människans natur?

ANPASSNING TILL NYA FÖRUTSÄTTNINGAR.

Nedan följer några förändringar genom mänsklighetens historia och multiple choice-alternativ till svar. Du ska nu gissa vilket av alternativen som stämmer. Du får bara välja ett alternativ per fråga och du får inte smyg-googla. Jag har dig i webbögat.

1. Vid förra sekelskiftet oroades många i Sverige över vad som skulle hända med värdshusnäringen. I och med introduktionen av bilar behövdes inte värdshus i samma utsträckning längre eftersom bilar, till skillnad från hästar, inte behöver vila över natt för att köras. Vad hände med de som verkade inom värdshusnäringen?
a) De sitter där än idag.
b) De begick kollektivt självmord.
c) De hittade andra saker att göra och jag slår vad om att du inte visste att detta ens varit en issue.

2. På 70-talet var det många som oroade sig över vad som skulle hända med den arbetskraft som skulle bli övertalig i och med den växande IT-sektorn. Vilket är facit per idag?
a) Många blev övertaliga och svalt ihjäl.
b) Många klädde sig i apkostymer.
c) IT-sektorn har producerat uppskattningsvis 15-19 miljoner jobb netto.

3. År 1800 arbetade 59,2% av Frankrikes befolkning inom jordbruket. År 2012 jobbade 2,9% av Frankrikes befolkning i jordbruket. Vad hände med diffen?
a) De sitter kvar på sina gårdar och dricker rödvin.
b) De sitter kvar på sina gårdar och dricker rödvin.
c) De sitter kvar på sina gårdar och dricker rödvin.
Svar i rött längst ner.

Ursäkta, jag kommer bort från ämnet men vad jag vill komma till att människan som art är innovativ. Sektorer kommer sektorer går men vi saknar fantasi nog att sia om framtiden.******** Så om du är långsiktig med dina investeringar finns inga skäl till oro. Åtminstone inte om du valt att investera i indexfonder eftersom obsoleta sektorer och företag per automatik fasas ut och nya sektorer och företag i tillväxtfas per automatik fångas upp när de väl nått kritisk massa vilket gör att du slipper ligga sömnlös på nätterna och fundera vilken som blir nästa Nokia Apple.

Din största fiende är du själv - att du ska gripas av den allmänna paniken som huserar fritt i dagligmedia och sälja när börsen är låg. Lyckligtvis finns botemedel mot dessa olönsamma strategier. De kan dessutom intas såväl okulärt som auditivt.

J L Collins Stock Series (särskilt de ursprungliga 1-4 delarna).
J L Collins bok The Simple Path To Wealth (på ett bibliotek nära dig - be dem beställa).
ChooseFI podcast med J L Collins.

Om du inte noterat det är jag rätt förtjust i J L Collins. Han har varit med ett tag och lärt sig den hårda vägen att det enklaste sättet att bli rik är att långsiktigt äga indexfonder. En annan som varit med ett tag och som i sitt testamente ordinerat indexfonder för i princip hela slanten är Warren Buffet. Detta är vad Warren anser om börskorrektioner:
“Opportunities come infrequently. When it rains gold, put out the bucket, not the thimble” (fingerborg)
Vidare skulle jag rekommendera dig att under en korrektion försöka att i möjligaste mån undvika börsnyheter och andra kommersiellt drivna stressutlösare för att istället fokusera på att ta långa promenader*********, träna muskelstyrka********** och meditera. Jag kan varmt rekommendera appen Headspace (jag är inne på femte rundan av det kostnadsfria Basics-paketet och det funkar utmärkt, se hur cool jag är).



Låt mig avsluta med den bästa börsliknelsen evva av J L Collins som menar att börsen är som öl och dess skum där ölen är själva substansen a.k.a. bolagen och deras värde och skummet är "experterna" och deras profetior.
"While this [börsprofetior] makes for great drama and television, for our purposes it is only the beer that matters. It is the beer that is the real operating money making underlying businesses, beneath all that foam and froth, that over time drives the market ever higher. Understand too, that what media wants from these commentators is drama. Nobody is going to sit glued to their TV while some rational person talks about long-term investing. But get somebody to promise the Dow is going 20 000 by year's end or, better yet, is on the verge of careering into the abyss, and brother you've got ratings!"
Mvh/
FruEfficientBadass

* På andra plats kommer en handfull som sökt på "en annan mans fru blogg", en sökning jag varnar känsliga läsare för att göra.
** Collins räknar här med ett ej inflationsjusterat snitt de senaste 40 åren ink. utdelningar. Samma siffra utan att återinvestera utdelningarna skulle vara 8,7%. Samma siffra utan att återinvestera utdelningarna och ink. inflation: 4,7%. Samma siffra ink. återinvestering utdelningar samt räkna med inflation: 7,8%. Personligen brukar jag räkna på 7% när jag gör prognoser framåt. 4%-regeln tar höjd för att vi kommer att se samma nedgångsbeteende framgent som vi sett historiskt och att man ska kunna ta ut 4% även om man påbörjar sitt uttag precis i början av en krasch (vilket enligt mig är en dålig idé; jag skulle råda folk att gigga lite åtminstone under ett halvår för att slippa slakta sina indexfonder eller aktieinnehav när de står som lägst).
*** Jag brukar roa mig med att kolla historiken på vissa av de fonder som av respektive fondbolag lyfts fram som någon sorts proof of performance och glutta nedåt 2008. Inte så många reklamfilmer producerades det året va [looking at you Carnegie]?
**** Exempelvis "förlorade" han under senaste stora kraschen 2008-2009 runt 25 000 miljoner (jag är en retard och kan inte konvertera "25 billion" bättre än så). Det han, till skillnad från svenne bananer INTE gjorde var att sälja. Tvärt om köpte han för allt vad tygen höll. Resultat? Börsen var efter ett och ett halvt år back on track och genom sina nyförvärv under kraschen var Buffet nu rikare än någonsin. Inte ens Buffet kan tajma marknaden. Låt oss däremot inspireras av hans utter coolness i att bara ge fingret åt krisen och fortsätta köpa. DET är macho investing.
***** "An independent investment strategy and economics research provider for institutional investors", se mer här. Personligen har jag svårt för termen "independent" i ett lukrativt börssammanhang, men låt oss för en stund anta att så är fallet.

****** Studier visar att det mest affärskritiska är att du skonar din ISK under åtminstone första tredjedelen/halvan av en nedgång. Många FIREs tar i för hårt och ska gigga sig igenom hela krisen vilket Karsten (BigErn) menar är helt i onödan, lyssna på denna episod för att sova gott om natten. Eftersom en kris rimligen inte håller i sig mer än fyra år, ofta bara knappt ett år, behöver du inte lägga ner så vansinnigt mycket tid på extrajobb.Men det är svårt att veta under pågående kris hur lång den ska bli förstås...En tumregel kan väl vara att lägga förklädet åt sidan när börsjiddret på TV har lagt sig för då är väl börsen så sakteliga på väg upp igen kan en tänka. 
******* Om du inte vet vad The Human Ingenuity är så är du inte del av den dessvärre. Åk tillbaka till Ullard medaj.
******** Däremot saknar media inte kapacitet att prognostisera kommande hot. Särskilt inte om där finns klick att sälja. Som det gör i den här rafflande "artikeln". Yrket fotomodell är tydligen hotat. Oh no! Detta stabila och långsiktiga yrke med kladdiga fransmän som driver unga flickor till självsvält och kokainmissbruk. Någon, gör något! Jag noterar också intresserat att yrkessegmentet "slaktare" är hotat. Jag hade ett kort encounter med slakterinäringen på mitt förra jobb och cirka 97% av personalen var från Östeuropa eftersom inga svenskar längre vill bli slaktare - finns tydligen inte ens någon utbildning längre. Men när det vankas domedagsprofeti får man inte vara knusslig. "HJÄLP HJÄLP SLAKTARNA KOMMER ATT FÖRSVINNA STOPPA VAHETTERE...TIDEN!"
********* Minskar stress och ger dig perspektiv på "problemen", särskilt om du rör dig i skogen.
**********Vetenskapligt belagt att muskelträning minskar förekomst av panikångest.
Verkligen?

34 kommentarer:

  1. Nu har det ju inte varit någon börskrasch i oktober. En "bra" start förvisso, men ska det bli en krasch i nivå med -00 eller -08 så är det mycket kvar. Av och till kan man läsa klämkäcka sitt-still-i-båten-inlägg som detta, skrivna av författare som inte själva upplevt någon krasch. Det är ganska enkelt att vara rationell och hävda att det alltid varit bäst att behålla och helst öka sina innehav, om man fortfarande står på plus av de senaste årens uppgångar. Det är annat när decennier av sparande gått upp i rök och du den 25:e "ökar" med en halv månadslön men innan dagen är slut har ditt värde backat med ännu en årslön...
    Själv var jag tungt investerad inför bägge senaste krascherna men jag klarade iallafall inte att hålla mig från sälj-knappen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som i all investering handlar det om att hitta sin egna risktolerans. Kan man inte tolera att innehaven går ner -55% för att inte återhämta sig på flera år. Så ska man aldrig vara fullinvesterad i aktier, oavsett marknadsläget.

      Radera
    2. @Anonym 07:27: "Av och till kan man läsa klämkäcka sitt-still-i-båten-inlägg som detta, skrivna av författare som inte själva upplevt någon krasch." App app app app jag är nästan lika gammal som tant så jag har varit med förr. Skillnaden var att jag inte var investerad och det är ju det du menar - tiden får väl utvisa om jag är man nog för att sitta still i båt med ett fryntlig leende på mun. Ett bra vaccin är emellertid att inte inta "affärsmedia" vilket jag då uppenbarligen inte gjort nu heller eftersom jag inte vet om vi är inne i fritt fall eller om det bara är/var en hicka.
      @Fredrik: Håller med. Däremot tror jag, precis som anonym är och nosar på, att det utlöses sidor hos en själv i apokalypsen som man kanske inte var medveten om när man gjorde sin Investment Policy Statement. Att jag hävdar att jag är investeringscool är framför allt kopplat till två faktorer:
      a) Det är lätt att vara cool i uppgång/stagnation
      b) Jag är i grunden neurotiker och försöker med positiva affirmationer intala mig själv att jag är coolare än jag är.
      #Guld #Ädelstenar #Jordkällare & indexfond potatis

      Radera
  2. Word! Är helt övertygad om att man inte kan "tima" marknaden. Nedgångar ger skjuts uppåt sedan. Har "The Simple Path to Wealth" på nattygsbordet men har inte börjat läsa än. En liten kommentar om DJI. Att bolagen växlar betyder ju inte att de "gamla" bolagen försvunnit. General Electric, till exempel, var med från början och finns fortfarande (dock inte i DJI).

    Magnus

    PS. "25 billion" på amerikanska är 25 miljarder på svenska (eller, också korrekt, 25 000 miljoner). Eller: ofattbart mycket deg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Att bolagen växlar betyder ju inte att de "gamla" bolagen försvunnit. General Electric, till exempel, var med från början och finns fortfarande (dock inte i DJI)." Nej du har helt rätt, detta fattade jag först för någon vecka sedan. Tack för översättningen av talen. Magnus har så många strängar på sin lyra - inte bara stavnignsproffs.

      Radera
  3. Delar din uppskattning av boken.
    JL Collins är ju en av oss sekt medlemmar men boken är ju skriven ursprungligen som en serie brev, till hans sansade och fullt normala dotter. En kvinna som har viktigare saker för sig i sitt liv, än att ständig tänka på pengar.
    Därför tvingar jag mina döttrar att läsa boken!

    Alla kan ju inte bli som oss men läser dom detta och förstår och tillämpar boken, kan dom återgå sen till att göra vad deras kall är i livet och komma ut fantastiskt ändå.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, och det är det som är skönheten med den. Se bara på omslaget och jämför den med andra böcker på temat investeringar som ofta har siffror, grafer etc. Här är en bild, kanske ritad av dottern (?) på en fånig landsväg. Simplicity rules.

      Radera
  4. Lyssnade på Choosefi podden typ 18 eller 19 nyss där de snackar med Collins. Vad jag vänder mig emot är att de hävdar att ingen kan investera bättre än index över tid. Alla utom Buffet och det sägs med emfas gång på gång. Där har de helt enkelt fel, men att det i princip är omöjligt att tajma marknaden stämmer bra. Är man ointresserad av börsen är månadssparande the shit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir nyfiken. På vilket sätt tror du att fler än Buffet och en handfull till kan överträffa index över tid, säg 15 år?

      Radera
    2. Jag är också skeptisk. Särskilt till aktivt förvaltade fonder, som måste slå index extra mycket för att matcha en billig indexfond. That said, aktier är kul. Det är något med di däringa utdelningarna som trillar in då och då. Med fonder är det oftast inbakat och därför osynligt.

      Magnus

      Radera
    3. Utdelningar ja mums fillibabba har jag förstått. Du rör vid något väsentligt där M och det är den sparkvotsmotiverande aspekten av att ha aktier och den är viktig, kanske viktigare än det faktum att merparten genom att försöka överlista marknanden får en sämre utveckling sett över tid. Jag skulle väl råda folk att ha indexfonder i grunden och leka runt med en mindre pott. Vad gäller aktivt förvaltade fonder är det döden men den har vi ju redan ältat. Collins s. 93: "[...] in any given year most underperform their target index. Indeed, over periods of 15 to 30 years, the index will outperform 82% to 99% of actively managed funds."

      Radera
    4. Upptäckte att jag inte hade svarat ofint av mig. Kolla på aktiva Sverigefonder som Simon Blechers Carnegie Sverige eller Didner & George som gått bättre en index på tio års sikt.
      Tar man Buffets Berkshire så har man de senaste fem åren fått aning aning sämre avkastning där jämfört med sp 500. 5 år är eg för kort tid men det var vad jag orkade googla fram. https://www.fool.com/investing/2018/11/01/1-warren-buffett-stock-to-buy-this-fall-as-the-mar.aspx

      Magic formula, Graham, utdelning, net nets och F-score har samtliga överavkastat jämfört med index sedan 2002 enligt börsdata. Bäst var magic formula.
      Risken med indexfonder som jag förstått det är att de riskera att bli så stora att dem själva påverkar marknaden, förut talade man om PPM effekten när alla pengar från PPM skulle in i aktiefonder och då skulle förvaltarna behöva köpa nya eftersom de inte får sitta på cash vilket skulle pressa upp priserna oavsett om de vill ha aktierna eller inte. På samma sätt ska det vara med indexpengar, de tar inte hänsyn till fundamenta utan placera i bolag efter storlek. För mig låter det dumt, störst är per definition inte bäst.

      I och med att flödet till passiva fonder ökat under senare år (fråga inte om källa!) borde det vara lättare för contarian investerare att på index under kommande år.

      Ber om ursäkt för luddigt och sent svar

      Radera
    5. @Dentystamajoriteten: Du menar att det är lätt att plocka vinnarna i efterhand? Håller helt med.

      Nej jag ska inte kasta sten i glashus. Så sent som för någon månad sedan jag var på väg att avyttra en stor portion Spiltan för D&G Småbolag så jag fattar tjusningen, man blir lätt lite aktivberusad när man ser sådana grafer. Lyckligtvis har jag Storugglan & Kaktus. https://efficientbadass.blogspot.com/2018/09/diy-finansiell-plan-13-snillen.html. Gällande Carnegie Sverigefond. Det stämmer att den har överträffat index de senaste åren. Och det var tur för Carnegie givit resterande Carnegiefonders prestationer under samma period. https://efficientbadass.blogspot.com/search?q=l%C3%A4ser+en+broschyr+fr%C3%A5n+carnegie.

      Övriga ovan känner jag inte till och jag säger inte att all aktiv förvaltning ligger under eller exakt på index. Det säger inte Collins heller utan han menar att 82-99% av aktiv förvaltning underpresterar mot index under en tidsperiod på 15-30 år testat i olika tidsintervall. Problemet med aktiv förvaltning, om vi bortser från att de/förvaltarna har andra incitament till investeringen än vad spararen har (de jagar likt en politiker in fondmedel i syfte att mjölka kossan med avgifter och du som sparare vill ha hög avkastning, en avkastning som kanske kräver att du som fondförvaltare sticker ut hakan och tar risk - något som de flesta aktiva fondförvaltare gärna undviker då det kan ge exodus av kunder & kundkapital och därmed mindre fet bonuscheck det året) är att du inte har några garantier för att "stjärnförvaltaren" stannar. Jag kan tänka mig ett (1) fall då jag skulle betala för aktiv förvaltning och det är att retroaktivt betala en bonusstege till förvaltningsbolaget i fråga för varje procent de överträffat index under en given tidsperiod. Det skulle bli en winwin - de får min avgift, jag får min avkastning. Idag är det en win-lose till fondbolagens fördel cirka 82-99% av fallen.

      "Risken med indexfonder som jag förstått det är att de riskera att bli så stora att dem själva påverkar marknaden." Osäker på om du kanske menar stora aktiva fonder av typen allemansfonderna? För de hade ju det problemet och är också en bidragande orsak till att aktiv förvaltning suger - förvaltarna blir som bakbundna av sin storlek. https://efficientbadass.blogspot.com/2018/09/varfor-aktiv-forvaltning-suger-124.html.

      Gällande detta med att passiva fonder ökat på senare år stämmer det, troligtvis för att det trendar DIY även inom investeringar och i kölvattnet av att det kommer fler och fler studier som visar att aktiv förvaltning suger (ursäkta - att 82-99% av aktiv förvaltning suger). En del talar om risken för rundgång om allt nytt sparande går in i indexfonder som finns där för att de i kraft av automatiserat sparande vuxit sig stora. Aktiemarknaden förlorar sin "själ" och sin "fingerspitzgefühl" som alla kompetenta aktiva förvaltare och daytraders adderar i dag. Vet ej om det här på riktigt är ett problem eller om det är en gissning formulerad av marknadsdirektören på Fondbolagens Förening vars medlemmar har ett stort och pekuniärt intresse i att sprida bilden av aktiv förvaltning som kompetent och nödvändig. I USA, där indexinvesteringen har en längre tradition och där de därför hunnit en bit längre (i dagsläget ligger de runt 10%-enheter över oss i andel indexplacerat kapital, lite eroende på vad man inkluderar på respektive marknad) ser man emellertid inga sådana tendenser. ÄN kanske jag skulle säga - det kanske är som med klimatet, man når en tipping point och sen är det kört. GUUUULD!

      Radera
  5. En bloggpost helt i min smak!

    SvaraRadera
  6. Jag fortsätter med mitt månadsspar och tänker försöka låta bli att kika in på ISKen och förfasas om det trallar iväg. Dock känner jag ett behov av att ha mer likvid budget att ta till in case of shit happens. Om vi går in en långvarig nedgång så kan det uppstå ett FLERTAL cases of shit happens under den perioden och för min nattsömns skull behöver jag ha lite lusmedel i madrassen. Att behöva nalla av nedgångsdrabbat framtidskapital måste vara sketajobbigt.

    Att skala löken (både bokstavligt och bildligt) och välja frugalt leverne måste vara det allra bästa tipset för alla för att undvika rasmagsjuka. Det är sorgligt att man inte törs prata mer om sparsamhet på riktigt, mer än här då. Att kunna leva på lite pengar måste ju vara den i särklass bästa vaccinationen för börssvängningar.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Att kunna leva på lite pengar måste ju vara den i särklass bästa vaccinationen för börssvängningar" - supersant! Det är också en bra vaccination mot livets alla svängningar.

      Radera
    2. Bra även mot klimatsvängningar.

      Radera
    3. Om du inte spenderar de pengar du har kvar på sälungepälsar och flygstolen.se - så apselut!

      Radera
    4. Om människan och naturen.

      Fantastiska Steve Cutts, alla måste titta.

      https://youtu.be/WfGMYdalClU

      Radera
    5. Nu har vi tittat, ett barn började darra på läppen.

      Radera
    6. Barnet kan dock vara stolt över att päronen bytt spår.

      Radera
  7. En liten berättelse från verkliga livet: Den största nedgången min fru och jag varit med om kom knappt ett år efter att vi slutade arbeta. Aktiedelen i portföljen minskade med drygt 25% under ungefär ett år. Men vi visste ju förstås inte i realtid när 25%-nedgången startade eller när den slutade. Det vi dock kunde se var att vi förlorade MYCKET pengar.

    Det var vår första rejäla nedgång, och man skulle ju kunna tro att vi blev lite skakiga, även om vi visste vad vi hade gett oss in i. Till vår egen förvåning noterade vi mest händelseförloppet och ryckte på axlarna (för vad kunde vi göra åt saken). Kanske för att det inte gick längre ned än 25%? Men mest tror jag för att vi hade tillräckligt med pengar utanför aktiemarknaden, så att vi skulle klara oss minst fem år framöver (med åtdragen svångrem säkert tio år).

    Jag som gillar att fördjupa mig i sådana här frågor visste ju att allt gick enligt regelboken och borde ju inte heller ha oroat mig desto mer. Men inte heller min fru, som för det mesta har viktigare saker än investeringar och ekonomi att ägna sig åt, var lugn till sinnet när vi checkade av varandra under resans gång.

    Vi är nog mer fästa vid det fria livet än i våra pengar. Det innebär att pengarna kan komma och gå, men vi oroar oss inte så länge vi vet att vi har vår frihet i behåll. Pengarna utanför aktiemarknaden hjälper oss att garantera denna frihet på kort och medellång sikt, på samma sätt som pengarna på marknaden hjälper oss att garantera den på lång sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vi är nog mer fästa vid det fria livet än i våra pengar. Det innebär att pengarna kan komma och gå, men vi oroar oss inte så länge vi vet att vi har vår frihet i behåll." Så talar en tät person. Var har ni lagt resten? I madrassen?

      Radera
    2. :-)
      Du kanske inte känner ugglan?

      Han kör med hängslen,livrem, fallskärm,krockkudde och studsmatta!

      Det var ett klart understatement av ugglan!

      Tror mer han kör som förut med 12-15 år kostnader i buffert!;-)

      Men det passar honom och hans strategi.
      Den pippin har självkännedom!
      Kalle56

      Radera
    3. Högräntekonto med insättningsgaranti. Under normala omständigheter hade de medellånga pengarna legat i obligationsfonder. Men som det nu ser ut här i landet så är obligationsfonderna allt för korrelerade med aktiemarknaden.

      Tät? Jag vet inte det. Vanlig sund diversifiering mellan tillgångsslag. Ska man ha allt i aktier bör man antingen ha för lite eller för mycket pengar. Dvs antingen behöver man ta den extra risken eller så spelar den ingen roll.

      Radera
    4. Men hur kom du dit? Jag började min spararkarriär med "högräntekonto" (typ 1,5%?) med insättningsgaranti och det gick ju så vansinnigt långsamt och var så träligt. Du har varit fullinvesterad i aktier på väg uppåt menar jag? Eller har du enträget sparat varenda spänn sedan introduktionen av veckopeng?

      Radera
    5. @FEB: Missförstår vi varandra? Det jag beskriver är vår situation efter att vi gjort exit från arbetslivet (och helst inte vill gigga heller). PRincipen är förstås densamma oberoende av detta, men behovt av disponibla femårspengar är ju marginellt när man inkomster från arbete, CSN, gigg etc. Våra pengar har vuxit i bostäder och aktiefonder.

      @Kalle56: Nä nu har vi släppt på tyglarna och rört oss från 60% till 75% aktier. Så nu fläktar det lite mer i upp- och nedgångarna!

      Radera
    6. @Storugglan; nej jag vet att ni slutat jobba. Jag menar bara att min erfarenhet av fasträntekonton - visserligen i ackumulationsfasen men jag inbillar mig att jag känt så även nu i preservationsfasen - är mindre lyckad. Och av din kommentar till Kalle56 att döma kör ni berg-och-dalbana nu å.

      Radera
    7. "Ska man ha allt i aktier bör man antingen ha för lite eller för mycket pengar."
      Det ligger väldigt mycket i det där tycker jag. Börsens svängningar (nedåt) kommer ge en smäll för de som chansat på att ha för små marginaler och råkar bli tvungna sälja ett år när börsen står lågt. Det är inte "one size fits all" när det gäller aktiemarknaden.

      Radera
  8. Som Collins också skriver. Det gäller att vara totalt ärlig mot sig själv vad det gäller börsras!

    Man måste ha hunnit så långt i sin självkännedom att man vet att man inte bara kan låta bli att sälja i en krasch, utan även klarar att fortsätta kasta in bra pengar, i det svarta hål där dom omedelbart mals ner!

    Vissa saker går inte förklara för en oskuld med ord, det måste upplevas!

    Det finns trots allt individer, där det helt riktiga besutet är, att aldrig äga en aktie.

    Långt viktigare än att sitta och plöja årsredovisningar och räkna på företag, är att ha kännedom om hur gröten mellan öronen fungerar och anpassa sin strategi efter det.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Långt viktigare än att sitta och plöja årsredovisningar och räkna på företag, är att ha kännedom om hur gröten mellan öronen fungerar och anpassa sin strategi efter det." Broderad kudde coming up broder!

      Radera
  9. Bra inlägg! Detta, tillsammans med ChooseFI avsnittet med Collins, kom perfekt nu i oktober med nedgången på börsen. För mig, som började min investeringsresa nyligen (i våras - innan dess låg pengarna på sparkontot. Inte så lyckat kanske - men å andra sidan har vi kunnat betala av rätt mycket på bostadslånet) har det annars bara gått upp så detta var första riktiga prövningen. Har nu lovat mig själv att sluta logga in på Nordnet en gång i veckan för att kolla hur det går - bättre att satsa på meditation för den psykiska hälsans skull.

    Passar på att tacka för en bra blogg (+ kommentarsfält så klart - vilket är halva nöjet), första gången jag kommenterar men har "smygläst" ett tag nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar. Fast det finns en annan EB i så fall för jag vill minnas att jag sett en sådan? Any Heuw, jag tror att det kan vara bra att erfara lite börshicka tidigt av flera skäl - dels för att förstå hur landskapet ligger överlag (att det kommer att vara skumpigt) och dels för att du får köpa lite till icke-haussade priser.

      Radera
    2. Såvida jag inte blivit helt senil, så var det nog en annan EB. Och som du säger är det nog nyttigt med börshicka tidigt, av flera anledningar.

      Radera