Frugal Hack - Gör dina egna såpbubblor

Innan jag börjar. Jag är mind blown. Av Frihetsmamman. Ni som ännu inte läst gårdagens inlägg om Homeparties; gör det här

Aha! Tänker kanske du. Menar hon "gör såpbubblor åt dina BARN?" men jag menar nej, jag syftar till mina såpbubblor för jag älskar, älskar såpbubblor. Problemet är att jag känner mig dragen vid nästan varje gång jag betalar 15 kronor för en liten plastburk på BR som bara skriker 99% täckningsgrad*. Jag har emellertid aldrig kommit mig för att ta reda på hur man gör egen bubbelsmet. Detta var innan jag av en slump ramlade på ämnet glycerin i samband med inlägget om grenar i vas ("Blommor del 1") där mitt nätapotek som i en bisats nämnde att "Man kan även tillverka stora såpbubblor med recept innehållande glycerol." OMG, inte bara såpbubblor, utan STORA såpbubblor!

Efter en snabbgoogling hittade jag följande recept:

½ dl diskmedel
½ dl glycerol
2 dl vatten
ev 1 tsk florsocker eller strösocker



Vispa ihop försiktigt så att lösningen inte löddrar. Häll i liten PET-flaska och designa ditt eget varumärke.



Hur gick det då, undrar vän av ordning? Jorå, det ska jag berätta för dig: Inget vidare.


Några enstaka rädda bubblor, att jämföra med den ström av bubblor som kommer ur köpe-produkterna. Hur svårt kan det vara? Vad adderar Toys'R'Us i sitt vatten som gör deras blandningar så överlägsna? Hjälp mig!

Den blandning jag gjort var som en mesvariant. Å andra sidan häller de ju oftast ut 90% av bubbelmixturen innan de ens kommer till bubbelläge så det kanske inte spelar någon roll.

Mvh/
FruEfficientBadass

* "Täckningsgraden (TG) visar hur stor procentandel av säritäkten (försäljningspriset) som utgör täckningsbidrag (TB)." In your face messerschmitt som påpekade att TB inte kan uttryckas i %, nu har jag använt KORREKT akronym där fick du. 

15 kommentarer:

  1. När barnen var små blandade jag bara diskmedel och vatten. 50/50 kanske. Funkade fint!
    C

    SvaraRadera
  2. Haha, jag är hemskt ledsen att jag inte hugger på dina bubblor. Fråga, när du känner den där såpbubbelkärleken, brukar du få mens en vecka senare ungefär? Skulle kunna vara lite PMS. En del blir arga, jag gråter över att ingen i världen förstår mig och andra får en överdriven kärlek till kattungar och...såpbubblor.

    Svårt att inte komma in på homeparty-spåret när bubbelspåret lämnar mig oberörd (tomtebloss, that is the shit) så here goes. En barndomsvän jag inte längre hade något umgänge med bjöd mig på ljusparty (minst 15 år sedan). Får fortfarande huvudvärk av doftminnet. Det var så förtvivlat sorgligt, det såldes ljushelveten med namn som "sheer luxury" , "votivljus" (ett värmeljus är ett värmeljus för fan) högt och lågt, det kostade ju bara 200 för ett 12-pack. !!
    Min barndomsvän har haft ett utmanande liv, sedan barnsben, och jag tror att de här förbannade ljusen var absolut det sista hon hade behövt lägga pengar på. Företaget finns fortfarande, jag lovar att du kommer kräkas upp morgonkaffet om du surfar in där. Kunde inte låta bli att gå in på en av sidorna "frihetsmamman" nämnde, alltså dra mig baklänges. Deras beskrivningar om karriärsmöjligheter kändes som ett teparty bland fruarna i Gilead, post lobotomering. STAY AWAY !! alla underbara kvinnor (och transpersoner som gillar ljus och smink) det är rena förnedringen dessa företag håller på med. Ni kan få komma hem till mig så stöper vi egna ljus, jag tror att Fru EB kan vara med och namnge skiten så det låter lyxigt och "unnande".
    Att gå på dylika partyn är en förnedring för både värdinna och gäster och jag har alltid tackat nej efter ljuspartymardrömmen. Jag skulle hellre sälja mina begagnade trosor på nätet (hmm I DO have a strong brew, gigmöjlighet!) än sälja ett votivljus.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket eldigt lustmord på home parties! Likiliki. Är votivljus inte något man tänder vid döda människor förresten? Och trosorna torgför du naturligtvis på Etsy.

      Radera
    2. Just ja, ljusen! Jag har aldrig själv varit på ett, men har fått "gratisprov" från företaget vid olika tillfällen när de desperat försökt ragga nya värdinnor. P-A-T-E-T-I-S-K-T!

      Radera
    3. Homeparties utnyttjar människors behov av socialt umgänge för att sälja på dem saker. Det är riktigt smutsigt. /Birgit

      Radera
  3. Haha, här är problemet det motsatta - jag blir aldrig av med de där små såpbubbleflaskorna! Kanske iofs beror på att vi inte har någon sådan där fancy såpbubblemaskin, utan de ”stackars” barnen får blåsa själva. Har ställt flaskorna lättillgängliga på bänken i tvättstugan, men tro tusan att de går åt ändå! Hade vi bott närmare varandra hade jag med glädje donerat dem till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken grymhet, att låta dem blåsa själva alltså...

      Radera
  4. Jag har aldrig förstått fascinationen med såpbubblor... Men har i min bekantskapskrets (yttre delen) en person vars barn är såpbubblekonstnär. Kan det vara nåt för FruEB att skriva på visitkortet kanske? ;-)

    Home parties ger mig riktigt otrevliga rysningar. Jag har sluppit själv, men fått rapport från verkligheten några gånger av bekanta. Hua. Däremot tog det flera år för mig att komma undan från Mary Kay. Det började med att en kollega sålde, jag vill inte tänka på hur mkt pengar jag slösat på dessa krämer. Först var det för att vara snäll (hon försörjde sig deltid på detta) och sedan var det som förgjort att slippa undan. Hon tjatade ständigt om att jag behövde den eller den krämen. Värst var att jag tyckte det var så dyrt så jag var ju tvungen att använda grejerna också. Dvs det gick åt en massa tid också. Fö är min hy precis lika len och fin nu, när jag använder vatten och öh, lite mer vatten...

    SvaraRadera
  5. Haha. Ja, där hade jag ju fått skit i ansiktet om vi hade pratat om samma sak. Nu pratar du om täckningsgrad och inte om täckningsbidrag. Det är ju olika saker.
    TB, i faktiska belopp. TG, i procent. Helt ok.
    Back in your face, biatch! ;-)

    R, originalet.

    PS. Det är första gången någonsin som jag har skrivit biatch. Men jag tror att du kan ta det ;-). DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Was? Är det inte samma sak fast i procent? Nej nu måste jag gå tillbaka och ändra retroaktivt i mina management reports.

      Radera
    2. Jo, det är ju det. TäckningsGrad (TG) är samma som TäckningsBidrag (TB) fast i procent istället för faktiska belopp.

      Ber om ursäkt ifall jag förvirrat någon.

      R, originalet

      Radera
  6. Trodde den där gröna saken var en flygmotordel i plast från ditt sena 70-tal som du behållit av nostalgiska skäl och dessutom ville visa upp i bild lite (o)diskret i samband med bubblorna.:)
    Men det är alltså en bubbelmakare! Trodde annars du ville starta en liten trend att visa upp kära gamla leksaker och kommer tänka på mina pastellfärgade My little Ponysar med glasstrutar och rosetter tryckta på baken... förresten kan man sälja vissa leksaker väääldigt fördelaktigt om ni inte visste det. Barbies, plasthästar och porslinsdockor, om de är i fint skick, kan ge dig fina stålars. Om man inte är nostalgisk då och vill behålla dem i förrådet tills de får antikvärde i nästa generation. Förlåt att jag har svårt att hålla mig till såpämnet...eller vilket ämne du än skriver om... /Eva

    SvaraRadera
  7. Kopplar ihop uttrycket att 'leva i sin egna bubbla' och oss inom FIRE commjuniten på ett elegant sätt. Bravo FruEB, Keep it coming, love

    SvaraRadera
  8. Här älskas såpbubblor av både mig & barnen, så det går åt en hel del under en sommar. Blandar alltid egen. Såpa & vatten bara :)

    SvaraRadera
  9. Har i min profession hört att sirap är bra att köra istället för socker.

    SvaraRadera