Jag skulle behöva er input

Innan jag börjar: Flow FI kom igång med sin blogg i förrgår; ligger nu i blogglistan till höger. En blogg med såväl lovande språk som form. Läs gårdagens inlägg här. Saxat: "Den här bloggen har ett syfte för att dokumentera min och min familjs resa mot ekonomiskt oberoende, så kallad FIRE (Financial Independence Retire Early) och Downshifting. Vad det betyder för oss och hur vi förändras under resans gång. Ytterligare ett syfte med bloggen är att dela med mig och ta del av den FIRE-rörelsen i Sverige som växer fram." Som jag skrev i kommentaren till det inlägget går det - enligt forskarna - cirka 1 000 tysta FIers på en FI-blogg så...you do the math (själv gick jag humanistisk).

Någon klok person sa att man inte ska fråga sina välvilligt inställda vänner om en ny idé/produkt utan man ska fråga pengarna, d.v.s. sondera hos den som är målgrupp. Ni är någonstans mitt emellan och ni kan svara anonymt varför jag litar på att ni är ärliga. Jag ska inte tråka ut er utan gå rakt på sak. Jag har ett FI-manus på glid hos min "förläggare"*. Vi mailar lite fram och tillbaka och han är skeptisk. Med rätta. Ekonomilitteratur säljer inte så bra, eftersom svenne banan hellre läser om LCHF eller cake pops**. Mina argument har varit av slaget "Det jag skriver om är annorlunda än gängse ekonomilitteratur" eller "Jag är kvinna vilket är exotiskt i ekonomigenren" och "Nu kommer FI, tidigare har läsarna inte varit mogna men nu händer det" osv. men innan jag går vidare och trakasserar hen alltför mycket behöver jag brutal reality check från er:

Fråga 1: Vilket är det lämpliga tilltalet för ett FI-budskap? Jag har tidigare i detta inlägg gjort en jämförelse mellan den traditionella "sparlitteraturen" och "FI-litteraturen". Jag har själv för några år sedan försökt med det mer traditionella formatet och fått kalla handen. Nu när FI verkar vara på g*** känner jag mig sugen på att ge mig på den igen. Fast nu i annan form. Först testade jag med att överföra blogg-tugget i bokform. Funkade ej. Sen testade jag med att promenera med Katarina. Hon tipsade mig om att vända på steken och göra en Pinterest-version av typen "10 månader till en kick ass karriär" fast i FI-form. Ingen "bakgrund", ingen "inledning" utan bara pang på rödbetan gör't. Det resulterade i ett lövtunt manus på 60 pocketstora sidor med arbetsnamnet "FI for retards - 11 enkla övningar på väg mot ekonomiskt oberoende". Jag kom under processen att tänka på psykologen Kerstin Jeding som i samband med sin lansering av ACT-trilogin "29 sidor mot stress", "29 sidor mot oro" och "29 sidor mot sömnbesvär" sa (fritt ur mitt minne): "Om man befinner sig i ett tillstånd av stress och kanske utmattningsdepression, är man inte mottaglig för en bok full med text. Det kanske är en kraftansträngning att bara öppna boken. Att då vila ögonen på en bild och en enkel mening kan vara det man orkar med." Klipp till: Svenne banan och hens förhållande till privatekonomi. Mitt manus har max tio-tolv rader per sida. Ibland är det inte ens text utan bara en ruta i vilken du ska rita och berätta, som på förskolan. Nedan ett smakprov:




Ni som har hängt med ett tag vet att ett av mina bästa spartips (se flik "Topp 10 spartips") är att anamma en mer minimalistisk livsstil eftersom det blir svårt att vidhålla en vidlyftig konsumtion om man går igång på att ha få prylar. Svenne banan som läser min bok behöver således varken läsa Prylbanta eller Hejdå saker för att komma igång och möblera om i huvudet. Det räcker med att under en vecka erfara the bliss av att varje morgon mötas av ett rent, städat och funktionellt badrumsskåp. Och så vidare och så vidare tills alla 11 uppgifter är gjorda. Uppgifterna handlar om allt från att tänka alternativkostnad (by changing disktrasa) till att starta ISK och avslutas givetvis med lönecava. När du är klar med bokens övningar har du inte bara nosat på i stort sett alla FI-komponenter. Du har till och med praktiserat dem. Du har praktiskt taget svalt det röda pillret, utan att det gjort ett dugg ont. Längst bak i boken finns en fördjupning för varje kapitel i det fall man är nyfiken på the why och inte bara the how.

Fråga 2: Är bok ens rätt medium? FI är ju nästan per definition en digital produkt. Bloggar och podcasts är de primära informationsbärarna. Visserligen har vissa titlar lyckats (typ Frugalwoods), men det är ju för en amerikansk publik med mångdubbelt fler i FIRE-communityn än i Sverige. Och att be er stödköpa boken hade varit artvidrigt på flera plan varav det ena varandes att ni är för avancerade för bokens innehåll och det andra att mitt genomgående budskap i den här bloggen är att ni inte ska köpa något som aktivt säljs på er.**** Plus att poängen med en eventuell bok är ju att nå nya målgrupper, folk som lever consumer sucker-lives utan ände som trots magont söndag kväll känner sig tvingade att gå till ett jobb de hatar för att upprätthålla en livsstil de ändå inte hinner njuta av eftersom de har fullt upp att jobba heltid.***** Jag skulle vilja att processen skulle se ut något som detta: En bok släpps, det blir lite mediarabalder****** (inte så svårt när man berör ämnet FI). Debaclet drar folk till bloggar och poddar, folk får upp ögonen för FI, världen blir en bättre plats*******. Men om detta kan uppnås genom att jag hänger på Familjeliv.se och tipsar om FI-bloggar fem timmar i veckan är ju det i min mening lika meningsfullt som att jag får en bok utgiven. Så slipper mitt förlag stå affärsrisk i att bli stående med en massa böcker i Falun eller var man nu lagerför böcker nuförti'n. I min mening är det enda man kan göra som FI-förespråkare att duka bordet, sen får gästerna hitta dit själva. Det jag går och grunnar på nuförtiden är: Hur får vi gästerna att hitta dit? Är det FFF:s bok? Är det det kontinuerliga rattlet i media om hur hemskt FI är? Är det dokumentären Playing With FIRE? Är det att jag ger ut en KBT-bok på temat? Help me Help Them, för att parafrasera en av mina favoritscener i Jerry Macguire.



Så för att sammanfatta det: Ska jag fortsätta att tjata på min förläggare eller lämna han i fre? Tack på förhand. 

Mvh/
FruEfficientBadass

* M har givit ut två av mina 4 böcker men jag har fortfarande svårt att skriva eller säga ordet utan citationstecken eftersom jag inte anser mig vara författare givet min genre (tänk "Hus & Hem"). 
** Perpetuum mobile.
*** Jag höll f.ö. på att trilla av stolen igår när jag hörde Jesus Kristus Jonathan Mendonsa på ChooseFI läsa upp mitt iTunes-omdöme från i september 30 minuter in i detta avsnitt. OMG, som jag sa till IGMR: Jag förstår folk som svimmar när de träffar påven, det var himmelskt. Synd bara att han inte nämnde bloggnamnet...och kallade mig "han", är det så svårt att fatta att Fru betyder Frau betyder Mrs? 
**** Däremot skulle ni gärna ha fått beställa hem den till era bibliotek.
***** Märkte ni hur jag brasklappade in att min bok endast skulle rikta sig till dessa 50%? Alltså inte till de 50% som gillar sina jobb. Så spar jag kommentatorstid för dig som läser min blogg för att få spartips eller tips om potatisodling, inte för att bli FI(RE).
****** Det är därför jag är så uppspelt inför FFF:s släpp 21 januari. 
*******Om du inte är med på den får jag hänvisa till detta MMM-inlägg

39 kommentarer:

  1. Här kommer min åsikt innan jag ska iväg och månadshandlar på Willys. Vilket är en ny vana vi lagt oss till med i familjen efter att ha börjat med EB-bloggen.

    Skulle vara grymt med en tjockare bok av dig!!!! Kanske med kommentarer av morsan:-)

    Det roliga med en bok är att den går att ge bort också.

    Jag gillade Hej då saker för den var lite tjockare men ändå rakt på sak och konkret. När jag väl hoppat på minimalism-tåget ville jag läsa mycket om det, dock blev prylbanta lite för tung för min smak. Hej då var lite klashig i punktform.

    Jag är ju dock redan frälst och vill bara ha mer FI-litteratur. Kanske kan vara två böcker, en lite tjockare för frälsta och semifrälsta och en tunn inkörsbok för svennebananas.

    / ha en bra lördag alla, önskar Ingrid som är mycket tacksam för detta komjunity

    SvaraRadera
    Svar
    1. "med kommentarer av morsan:-)" Morsans memoarer....vad hade man inte gjort för att få sätta tänderna i den tegelstenen.

      Radera
  2. Ett par (retoriska) frågor: 1 Har du rätt förlag? Dvs, ger de ut "liknande" böcker och har därmed vana att marknadsföra dem och kan ge adekvata råd? 2. Om vi bortser från att kanalen ska vara just bok och kallar det "kommunikation/budskap" istället. -Vad vill du med din kommunikation/ditt budskap? Vilka mål vill du uppnå? Vilka målgrupper vill du nå? Varför? Vilka kanaler använder de? Är de intresserade av ämnet (omedvetna-medvetna-intresserade-superintresserade)?

    Av erfarenhet från mitt tidigare liv som kommunikatör i +20 år vet jag att det finns inget så farligt som att låsa sig vid en kanal innan man ens vet varför och med vem man ska "prata". Börja med att fråga dig vad du vill åstadkomma och varför, sedan är det läge att fundera på hur. Kanske är det en bok, kanske är det föreläsningar, kanske något annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser ditt inlägg ett varv till och jag tror du har svaret redan. Men att det möjligen finns en önskan om inkomster som låser dig vid att ta fram en produkt som gör att sälja. Jag kan ha fel. Men har jag rätt bör du kanske skruva lite på ditt mål, att inte bara ha FIRE-mission som mål utan "tjäna x kronor på min FIRE-mission".

      Nu så, slipper du mig till nästa helg. Har numera bloggläsning som helgrutin.

      Radera
    2. "Men att det möjligen finns en önskan om inkomster som låser dig vid att ta fram en produkt som gör att sälja." Njae inte riktigt. Mer att jag är fostrad i en tidsanda som sa att boken ger media ger uppmärksamhet. Min första bok kom ju 2004, det fanns inte så många sätt att kommunicera till allmänheten då (eller...visst fanns det bloggar men du fattar, det var ju inte alls samma drag). Hade man tur fick man ett omnämnande i en bilaga till DN och då gick det 200 ex, men sen hade man ju ingen aning om hur det hela togs emot av läsaren.


      "Nu så, slipper du mig till nästa helg." Aaah skönt. Så himla jobbigt att få feedback av någon med +20 år i kommunikatörsbranschen.

      Radera
  3. Jag tänker att självhjälpsnischen är hundra ggr större och tydligare? Alltså "så här blir man lycklig och framgångsrik"-böckerna. Du är ju väldigt bra på att uttrycka att man känner sig starkare med kontroll över sitt hem och prylar och med egna FU-money samtidigt. Bara en tanke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Betyder du att du är för ovan KBT-upplägg?

      Radera
    2. Jag menade om du nu vill få ut en bok. Självhjälpsböcker säljs på alla flygplatser. Eller en Youtube-kanal kanske?
      Men jag tror inte man börjar med att folk ska kasta bort sin kosmetika. :) De kommer choka på sin morgonlatte.

      Radera
  4. Varför inte göra helt din egen grej och strunta i strategier? Jag vet, det låter osäkert, men då kan du fokusera på vad du själv gillar och hur du själv skulle vilja ta emot det du vill förmedla. Tror inget slår så bra som det genuint unika. Då menar jag inte det extrema och konstiga förstås, men tror inte heller att du dras till något sådant heller. Din egen ton bör framkomma, din humor och mer av det allvar som faktiskt finns där under din lättsamma yta.

    Marknadsstrategier...ja förstår om du tänker så, men denna gång...nej. Du skriver väl ändå för människor som är egentligen är smarta, som sett igenom något här? Det gäller att inte underskatta sin publik, utan se det hos dem som de bara kanske alldeles nyss själva fått tag på. Bekräftelske är vad folk söker, inte ytlig, utan djup sådan. Du är den som ska hämta fram det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok thänkz and all that, men vad betyder det rent konkret? Egenutgivning? Problemet där är att det slutar på en annan prislapp, se detta mytiska exemplar: https://www.adlibris.com/se/bok/frihet-hemligheten-for-att-bli-ekonomiskt-oberoende-9789176993040. Eller bara fortsätta blogga?

      Radera
    2. Hmm, "det konkreta" har aldrig varit mitt gebiet. Går man inte inifrån och ut med något man skapar? Visst, kan vara bra att se målet också, men då går man utifrån och in och därmed rättar man sig efter en färdig tanke. Nå, det där beror väl lite på hur man funkar rent generellt.

      Men jag kommer tillbaka till det som du själv tycker är din grej. Vad man vill är väldigt mer konkret att hålla sig till, än ens fantasier om vad fiktiva läsare köper och vill ha. Men det verkar som att det är vanligare att man litar till andras upptrampade stigar, och därmed upprepar andras grejer. Om man är mogen för uppskjuten belöning, har man tid och råd att göra det man egentligen vill. Problemet blir då att veta vad man vill, om det nu är något problem vill säga. Jag tror du vet vem som skrivit det här.

      Radera
  5. Jag gillar verkligen skärmdumpen! Marie Kondo har sålt 5 miljoner böcker med ett "rensa i röran"-budskap. Nästa gång du pratar med din förläggare så positionera dig som den svenska motsvarigheten med en ekonomisk twist. Lycka till! Jag köper helt klart boken ovan i ett antal exemplar. ;-)

    SvaraRadera
  6. Om syftet är:
    Få in pengar på produkten....sikta på att få in så många dödssynder som det går i rubriken...
    Ex hur man blir rik utan att göra något (en bok som gör din granne grön av avund medan du äter din brunch på veckodagarna....eller ngt sådant. Där har du girighet, lättja, avund, frosseri...kanske en dos högmod.

    Om du däremot vill predika och nå ut. Ja då gäller det att vara mer korrekt och inte spela på folks lustar.....eller kanske lite för att nå fram till dem....

    Mvh
    Thz

    SvaraRadera
  7. Jag är ju en som köper böcker och som har fler självhjälpsböcker i mina bokhyllor än vad jag har koll på.

    Så jag skulle sannolikt kunna köpa en. Men. Jag är lätt allergisk mot allt av typen "14 sätt att....". Jag älskar de filosofiska delarna men tappar intresset när det kommer till listorna och arbetsuppgifterna. Dina 60 glestryckta sidor låter mera som en serie för en tidskrift eller varför inte en blogg. Dock inte denna blogg utan en specialdesignad som portionerar ut en uppgift i veckan och inbjuder till kommentarer och diskussioner i en community.

    Om du nån gång har kollat på "Förvaringsdrottningen" så körde hon något liknande under en tid (möjligen minus kommentarer).

    Jag vill hålla med en och annan här i kommentarerna om att du måste reda ut vad ditt mål är. Vill du få bästa möjliga spridning av budskapet eller vill du tjäna pengar? Eller är det en kombo?

    Det är möjligt att köra budskapet först och få pengarna sen. Förvaringsdrottningen drar nog in en del slantar på sina böcker också.

    SvaraRadera
  8. Börja podda! Saknas svenska sådana i din genre. Tror du ska tänka plattform, där olika kanaler (blogg, podd,bok etc) tjänar olika syften.

    /Lilla my

    SvaraRadera
  9. Ok ett kombinerat svar på allt ovan är väl att jag vet vad jag vill och det är att predika, inte att tjäna pengar på det. Min FI-kalkyl håller med eller utan bok (alla som ngn gång givit ut vet jag menar). Och jag gillar verkligen att hänga med er här, filterbubbligt och najs, men det finns folk därute som man skulle vilja nå. Frågan är om det är bok eller om det handlar om att fortsätta skriva bloggen enbart. Den växer ju med runt 10% per månad så fortsätter det på det här sättet har jag ju nått all världens medborgare år 2045.

    Antar att det är Eva som skriver "Men jag kommer tillbaka till det som du själv tycker är din grej. Vad man vill är väldigt mer konkret att hålla sig till, än ens fantasier om vad fiktiva läsare köper och vill ha. Men det verkar som att det är vanligare att man litar till andras upptrampade stigar, och därmed upprepar andras grejer." och håller helt med. Blögga är ju det första jag gör utan att ängsligt lägga örat mot rälsen och det har ju givit mig fantastisk utväxling. Så jag kanske bara ska tagga ner och go with the flow. Är tyvärr fortfarande infekterad av duktig flicka-syndrom. Visst finns det en kbt-bok för det?

    Gillar också vad någon sa om andra plattformer alt. annan hemsida med enklare övningar. Men nej, jag är för lat/oteknisk/oengagerad. Podd har jag tänkt på men där - paradoxalt nog eftersom jag postar varje dag på bloggen - blir det genast för "meckigt" eftersom jag då kommer att känna kniven mot strupen att prestera en gång per vecka. Plus att det ÄR verkligen det skrivna ordet som är min grej inte det talade.

    SvaraRadera
  10. Utan djupare eftertanke - här kommer mitt förslag:
    Jag tror du skulle göra dig och ditt budskap allra bäst live - alltså irl. Tänk föreläsning på bibliotek, olika föreningar etc etc - det finns massor med sammanhang där man vill träffa dig och höra dig och ditt budskap du vill förmedla.
    Min förutfattade mening utan att ha några som helst belägg är att det finns massor med blöggar, poddar och böcker - it's a djungle!
    De flesta människor saknar idag de fysiska mötena och samtalen person till person. Jag tror du hade gjort dig väldigt bra i det mediet.
    Ja? ja!
    Bonus hade varit om Morsan hade hängt med på turnétåget =)
    Jag hade kommit!
    /kryddpåfyllaren

    SvaraRadera
  11. Haha. Ja, jag säger JA JA JA till livet! (under förutsättning att jag får med morsan).

    Nejmen visst. Har tidigare haft uppskattade studiecirklar så hellre det formatet än pod/youtube. Får grunna lite på det. Tack för att ni tagit er tid att svara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var också min första tanke. Nu har jag träffat dig IRL och me det i huvudet ett camp EB är ingen dum idé. Ett svenskt FinCon. Frågan är dock om ngt sådant når ut till massorna eller är en pusselbit.

      Fru IGMR har en del tankar om bokformat men hon steker just nu raggmunkar och ”behöver tänka lite mer först”

      Radera
    2. Det är bra, du ska hålla regeringen på plats vid spisen.

      Radera
    3. Och jag bytte fönster i källaren. Classic.

      Radera
  12. Tänkte också, som nämnt ovan, PODCAST! Saknas en svensk podd om FIRE, tror det skulle kunna bli hur bra som helst.

    Sen gillar jag böcker och tror det är ett bra sätt att nå vissa målgrupper. Med boken kan man också informationen och insikterna i sin takt vilket jag gillar. Det är verkligen kontemplationsvänligt format med böcker, och det är liksom en grundsten i FIRE. Sen om du skulle få in lite side hustle-inkomst på köpet så är det ju WIN/WIN.

    Och tack för länken och omnämnandet till min sida! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det är verkligen kontemplationsvänligt format med böcker, och det är liksom en grundsten i FIRE." Ja, det och communityn. Hur coolt vore det inte med ett svenskt campFI på någon skånsk kursgård i sommar...eller kanske snarare Jönet för tillgänglighet. Har vi några arrangörer i läsarskaran?

      Radera
    2. Och för barnen kan det ordnas kollo, här kan barnen få allt det som många ekonomiintresserade anser skolan borde lära ut.
      En av fritidsaktiviteterna kan vara att lära sig tex att segla, är ju både en trevlig och nyttig kunskap som man kan dra nytta av senare i livet, när man seglar i karibien för i stort sett inga pengar alls när man är FIRE.
      Det ska böjas i tid, det som.....

      Radera
    3. Vi är inte riktigt där än med gården, men det finns med i planerna för plats för kursverksamhet i framtiden. Ett SweCampFI här ute i framtiden är absolut ingen omöjlighet!

      Radera
  13. FruEB, vad gäller boken och svårigheter ("utmaningar") är du på sätt och vis i samma läge som din bloggranne Cornucopia var för ca sex-sju år sedan. Han hade en förhållandevis välläst blogg, var anonym, hade inte givit ut någon bok tidigare men hade en följarskara på nätet sedan flera år tillbaka. Han skrev en bok hemma på kammaren men blev refuserad av alla bokförlag (ungefär av samma anledningar som du anger) och gav då istället ut boken på print-on-demand. Efter att ha sålt något tusental böcker själv så ändrade förlagen helt inställning. Och han har nu skrivit en hel drös med böcker, och alla utgivna på förlag.

    Jag tror att det kan finnas en upptrampad stig här som även du kan beträda FruEB.

    Cornucopia - Lars Wilderäng - skriver böcker, håller föreläsningar, skriver krönikor i GP (=msm), varit slöseriombudsman osv. Det han inte gör är ljudpoddar ( på egen hand alltså, däremot kan han ibland medverka i någon annans ibland), Youtubar inte.

    Och så använder han naturligtvis de sociala medierna för att nå ut, eller marknadsföra sig som det hette förr.

    Tror att du kan hitta en hel del tips från honom, det är ju en del ekonomiöverlappning här vad bloggeriet tex. Man skulle kanske kunna säga att han är just det som du säger dig vilja göra: flytta från storstan ut på landet, ha djur, giga lite, bestämma själv över sin tid. Få passiva sidinkomster om det går. Och så gillar han det där med ved också.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm en vedkompis tackar man ju inte nej till. IGMR eldar bara mesiga pinnar.

      Radera
    2. Om han är FIRE vet jag inte, men FI stämmer väl, RE också i så mån att han brutit med tidigare arbetskarriär och inte har en anställning, dock egen företagare (och det kanske av svenne banan innebär att man spelar golf och dricker drinkar i en solstol på någon sandstrand, eller så blandar jag bara ihop det med vad som brukar stå om företagare i msm)

      Radera
    3. EB! Jag eldar annat också! Toarullar tex.

      Radera
  14. Gud så jag önskar att inte min hjärna var i totalt sweet mode. Skulle vilja tycka så himla mycket men grönsaksmorsan gör bara en extremt ivrig tumme upp, trycker upp läsglasögonen på näsan och börjar plita på Fru EBs raider. Denna lördag, ett liv. Eld, mat i frost och nu ett avrivningsbad i beckmörker med sweet sweet sauna. Jag svävar på moln och har langat upp adventsstaken av bara farten. Att det är första advent nästa vecka? För loosers. Couldn´t care less.

    Jag måste få be att återkomma. Och jag hoppar på som ALU-anställd turnéledare vilken dag som helst. Jag kysser dina hempedikyrerade fötter av lycka. SKRIV. GE UT. Om "förläggaren" är tveksam är det kvitto på att du är före din tid och kommer välta varenda jävla kiosk.
    Morsan

    SvaraRadera
  15. Tror på bok av stuket gå-bort-present! Vi som är frälsta kan köpa och sprida runt i villaförorterna. Så kan en skratta lite överseende, som att det är lite småtokigt liksom, men vara säkra på att det ändå kommer sås frön hos mottagaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gilla på den =) -> Så kan en skratta lite överseende, som att det är lite småtokigt liksom, men vara säkra på att det ändå kommer sås frön hos mottagaren.

      /kryddpåfyllaren

      Radera
    2. Hmmm...kanske ett sätt att komma runt det uppenbart pinsamma i att promota en lågintensiv livsstil - att presentera det med ett ironiskt leende. Kräver sitt omslag.

      Radera
  16. Flera alternativ vore givande tror jag. För egen del skulle en "Så här gjorde jag/började jag"-bok eller liknande och/eller föreläsning passa tror jag. Säkert även som podd.

    En bok som jag ofta återkommer till inom ämnet investeringar är Ola Lauritzsons "3 steg till ekonomiskt oberoende". Under det halvår
    som gått sen jag började läsa och lära och investera på börsen har jag lärt mig oerhört mycket av din blogg, ett par andra bloggar och poddar. Oavsett vilket media man väljer är det betydelsefullt och inspirerande att få veta hur det hela började, vilka tankar som funnits. Ser fram emot att höra mer om hur just du började.

    Liksom någon annan här på fältet nämnde att det där med rutor att bocka av efter genomförd uppgift lockar inte heller mig så värst. Det blir säkert något bra med det du bestämmer dig för.
    /Marie-Louise

    SvaraRadera
  17. Gå-bort-present-bok tycker jag låter som en toppen idé! Saknar verkligen ett enkelt sätt att inviga nya som är lagom påtvingande utan att vara präktigt och besserwissrigt. Samtalsämnet dyker upp och man tipsar om diverse bloggar men väldigt få orkar följa upp efter att rödvinet gått ur kroppen. En fysisk bok som stirrar blint på dem dagen efter kanske hade gjort susen! Boken behöver nog dessutom vara relativt lättläst och icke-extrem så att även svennebanan fattar att det inte krävs varken monsterlön eller nudeldiet för att hen ska ha nytta av FIRE.

    Sen tror jag verkligen det hade funnits utrymme för en svensk pod i ämnet! Gissar dock att det är extremt tidskrävande och svårt att få till. Många potentiella gäster är ju dessutom anonyma i communityt och kanske inte vågar bjuda på sin röst.

    Hälsningar,
    MrFire
    Svenskafire.se

    SvaraRadera
  18. Vet inte vilken typ av bok, bara den innehåller din unika stil och fräna humor! Kanske en "Best of Fru EBs Bloggar", full med tankeväckande resonemang och tips om livet. Jag har läst (och läser) en hel drös med "FIRE-böcker" (i vid mening): Allt från rena aktieböcker till mera livsstilsmässiga alster (såväl svenska som amerikanska). Det känns som om kategorin "så blir du sparsam och bygger en förmögenhet - med 100 spartips" är uttömd och att spartips gör sig bättre på nätet eftersom verkligheten tenderat att ändra sig snabbare än kvickt.

    Och tummen upp för Camp EB: Jag anmäler mig direkt!

    Magnus

    SvaraRadera