Tips på D-vitamin

Frihetsmamman skrev ett inlägg där hon uppmanar oss alla att inspirera folk i sin närhet att ta större ekonomiskt ansvar i sina liv och därmed nå större frihet, slack och lycka (men det fattar ju i regel inte folk att det handlar om förrän de själva kommit en bit på vägen mot det ljuva FI). Jag kanske bör tillägga att det finns en viss risk att åka på stryk om man sitter i lunchrummet med sina Finncrisp och predikar återhållsamhet som vägen till frälsning. TEA har också berört ämnet i sitt inlägg Pay It Forward. Vardagsaltruism/präktighet i ljuv kombination. Och om ni känner att ni har en feting på kroken skulle jag vilja passa på att rekommendera 100-podden av ChooseFI podcast titulerat "Welcome to the FI community". Det är ett briljant avsnitt att skicka till någon som ligger i startgroparna för FI(RE). 

Att prata kosttillskott är verkligen inte min huvudsakliga agenda med den här bloggen men FIRE handlar om life optimization strategies och dessutom vill jag ha er input. Ta det för vad det är - en svenne banan som försöker navigera i FLODEN av information och rekommendationer. Temat är vitamin D, ni vet det där vitaminet man får väldigt lite av i luftkonditionerade sammanträdesrum. Så här skriver livsmedelsverket:
Det saknas breda, representativa studier om D-vitaminnivåer i blodet hos svenskar, men de studier som finns pekar på att nivån för vissa grupper är otillfredsställande, till exempel hos vissa invandrargrupper och äldre som tillbringar lite tid utomhus. I samband med Livsmedelsverkets nationella undersökning av vuxna svenskars matvanor som publicerades i september 2012 har även nivåerna av D-vitamin i blodet hos vuxna kartlagts. Livsmedelsverket har nu gjort en översyn reglerna för berikning av D-vitamin i olika livsmedelsgrupper. De nya reglerna träder i kraft den 16 maj 2018 med en övergångstid på två år.
Jag, som är hypokondriker hälsomedveten, tar varje år ett screenande blodprov via en privat aktör. Där får jag allt som oftast nedslag på just D-vitamin. Huruvida detta är dödligt eller ej råder det delade meningar om, se ex. nedan från WebMD:

Vitamin D deficiency has now been linked to breast cancer, colon cancer, prostate cancer, heart disease, depression, weight gain, and other maladies. These studies show that people with higher levels of vitamin D have a lower risk of disease, although they do not definitively prove that lack of vitamin D causes disease -- or that vitamin D supplements would lower risk.
Det saknas alltså kliniska studier för att backa upp påståendet kring att vitamin D motverkar cancer. Jag kan heller inte påstå att jag känner någon skillnad om jag tar D-vitamin eller inte. Eller ta förresten, du kan ju stoppa i dig mat också såsom ägg, fet fisk och D-vitaminberikade fetter. Any Heuw, jag har för tillfället beslutat att häva i mig D-vitamin som kosttillskott under vinterhalvåret. Tidigare år har jag, trots intag av kosttillskott, scorat lågt i mina D-vitaminmätningar framåt vårkanten. Det var inte förrän denna vinter, efter att ha fått ett kosttillskott av min mamma som i sin tur fått det av en bekant (?), jag lyckades få - och det här är läkarens ord - "exemplariska" D-vitaminnivåer. Därför kommer jag helt sonika att tipsa om det ganska starka D-vitaminpreparat jag ätit förra vintern

Solgar Vitamin D3 4000 IU
Och återigen, jag är inte medicinskt skolad och jag är i viss mån skeptisk till att en person med min hudtyp ska ta kosttillskott av D-vitamin över huvud taget. Men om du ändå är såld på konceptet kan du ju ta ett preparat som ger resultat. Varning för överdos dock:

Unionens medlemstidning tema farmaci oktober 2018
Jag själv hävde i mig för mycket för några år sedan (efter en kvalificerad rekommendation i fikarummet) och fick på riktigt en sån där bultande ven i tinningen, du vet en sån där man bara ser i tecknade serier. Så fort jag slutade överdosera försvann den.

Mvh/
FruEfficientBadass

36 kommentarer:

  1. Är det inte intressantare att skippa tillskottsutfodringen nu när du har möjlighet till mer utevistelse under dygnets ljusa timmar?

    SvaraRadera
  2. Det tråkiga är att det inte hjälper med utevistelse under vinterhalvåret i Sverige för att öka D-vitaminnivåerna - solen står för lågt under september-mars. Däremot hjälper säkert utevistelserna mot en massa annat!

    Vi har löst det så att på höst- & sportlov åker vi till sydligare breddgrader för att fylla på D-vitaminet (ok, inte bara därför). Har läst att UV-strålningen måste vara minst 3.0 för att D-vitamin ska bildas & det klarar man precis i södra Spanien under sportlovet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade det på känn (att det inte räcker apropå Tingas kommentar). Jag är i regel ute runt 2½h/dagen nuförti'n (så underbart det är!) och tar en stark D-tablett varannan/var tredje dag. Någon form av mellanlösning m a o.

      Radera
  3. Är leg. apotekare och jobbar på apotek. Svåraste frågan när kunder frågar "hur mkt ska man ta per dag?". Ingen aning - alla källor säger ju olika. Spontant känns ju 100 mikrogram rätt mkt om man tar varje dag. Glöm inte att d-vit ska tas tillsammans med mat för maximalt upptag (och också bäst värde för cashen :))!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å denna kompetenspool! Tack Apotekaren!

      Har vi några skatteexperter i panelen också?

      Radera
  4. Jag hoppade också på det däringa d-vitamintåget förra vintern. Mådde fysiskt dåligt av det intaget och slutade efter två veckor, så för mig verkade det inte vara nyttigt.

    SvaraRadera
  5. Många livsmedel är berikade med D-vitamin. Hur ser kommentarsfältet på detta? Jag bodde granne med en kvinna som forskade på kostillskott vid Lunds Univörsity. Hon var väldigt skeptisk till tillskott och menade att bara man äter varierat behövs inga tillskott. Tvärtom var det skadligt och de enda som behöver tillskott är människor som är sjuka. NU verkar D-vitamin inte riktigt räknas till mainstreamvitaminerna utan här gäller annat.

    Lyssningsvärt på ämnet är Kropp och Själs "vitaminbluffen" https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/125246?programid=1272#

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller och tycker att man ska vara skeptisk till tillskott överlag, precis som din granne vid Lund Univörsity. Men D-vitaminet har det ju snackats så djävulusiskt mycket om. Vår Apotekare där uppe i kommentarstråden verkade ju inte 100% anti väl?
      @Apotekaren - du lyssnar väl på ChooseFI? Jonathan Mendoza är/var ju Apotekare.

      Radera
    2. Men det har väl snackats om C-vitamin och E-vitamin supermöe förr också? Min svärmor äter enorma doser E-vitamin eftersom hon läst det i en bok på 90-talet. Tänker att i och med berikning kanske man bör vara lite försiktig...

      Radera
    3. Inte lyssnat än men ska när jag får tiiiid ��, promise!

      C-vitamin är ju vattenlösligt= kroppen kissar ut överflödet. Alldeles för mkt skulle väl isf har negativ påverkan på njurarna kan jag tänka mig.
      Både A-, E- och D-vitaminer är ju fettlösliga, vilket gör att de kan lagras i kroppen. Därför finns också större risk för överdosering av dessa vitaminer jmf med de vattenlösliga (ex vit C). Att D är fettlösligt gör också att man kan dosera typ varannan dag lr en gång i veckan om man har högre doser typ de från Solgar ��

      Radera
    4. Exakt. Forskargrannen avskydde allt vad Berocca osv hette och menade på att "du får dyr urin och ökad risk för njursten".

      Radera
  6. Jag skulle avråda från så höga doser D-vitamin, enligt denna artikel ur läkartidiningen:

    http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2015/06/Tillskott-av-D-vitamin-kan-gora-mer-skada-an-nytta/

    Det står bland annat att vid en granskning upptäcktes att ett d-vitaminsupplement innehåller dubbla dosen mot var som står på förpackningen, långt över det rekommenderade dagliga intaget.

    Sedan är ju vissa mer känsliga än andra för överdosering. Jag tänkte att det var en bra ide att ta lite av min sons D-droppar förra vintern när jag kände mig hängig. Efter en månad fick jag domningar i händerna (som nu är bättre, men fortfarande inte är helt bra). Visade sig att jag har någon lätt variant av tryckkänslig neuropati, och då ska man undvika D-vitamintillskott. Finns även andra grupper som är känsliga för för mycket D-vitamin, och man vet kanske inte alltid innan om ens DNA är en variant där det funkar bäst med låg dos D-vitamin eller inte. Nu verkar du inte vara en riskperson för D-vitaminbrist (ljus hy, vistas ute på sommarhalvåret), och det finns ju en del D-vitamin tillsatt i mjölkprodukter, så jag tänker att du borde få dig tillräckligt med maten och från solen på sommaren. Men om du har en konstaterad brist och symtom av den kanske tillskott hjälper, men kan det inte gå med lägre dos? I mina öron låter det som att du riskerar överdosering i onödan, och det vore ju tråkigt med en så trevlig bloggare.

    /Din (tillfälliga) onlinedoktor

    /Liten stach

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska ju dö av nåt tänker jag och hellre D-vitamin än att bli svald av en val.

      Radera
  7. Intressant detta med D-vitamin! I somras kollade jag SMHI:s prgonos för uvstrålning varendaste dag. Ville inte missa att verkligen vara ute en timme just runt tolvsnåret under riktigt strålningsstarka dagar. Jag vet, det låter bakvänt, rödbrunhårig och vitskinnad som jag är, men tanken var att ladda kroppen med D-vitamin inför vintern. Just denna sommar var ju förutsättningarna minst sagt goda.

    Det krävs också en viss solvinkel i förhållande till jordytan för att vitaminupptaget från strålningen ska ske i huden, för tidigt eller sent på dagen duger inte, inte ens i juni/juli.

    Vill inte tro att solen är farlig i sig och ska undvikas helt. Den är ju förutsättningen för liv! Däremot kan människans beteende i solen vara farligt, t ex brist på måtta med solning i förhållande till hudtyp. Solkrämer är nog inte heller oskyldiga, även om jag använder dem i vissa lägen ändå, i ansiktet mest. Läste någonstans att rökare som solade mycket ofta höll sig friskare än ickerökare som stannade mest inomhus. D-vitaminet ansågs som skyddande och vitaliserande. Låter ändå märkligt, men det är så lite vi människor vet om hur saker hänger ihop. Icke självvald ensamhet ska ju också vara farligare än rökning eller åtminstone likvärdigt.

    Men våra kroppar är ju olika också, beroende på utgångsläget (gener) och livsstil i övrigt påverkas man väl olika och får olika behov av det ena eller andra. Blir nyfiken på att testa det där D-vitaminet du tipsar om. Men fick du läkarens positiva besked tidigare i år, dvs före denna sommar, eller nyligen? Hängde inte med där. Brukar själv ibland köpa en förpackning Gerimax under senhösten. Litar normalt mest på bra mat, är fiskälskare och halvvegetarian. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Men fick du läkarens positiva besked tidigare i år, dvs före denna sommar, eller nyligen?" Testresultatet var från i mars, det var det som var så anmärkningsvärt. Brukar alltid ha lågt.

      "Vill inte tro att solen är farlig i sig och ska undvikas helt. Den är ju förutsättningen för liv!" Brad Barrett i ChooseFI (en podd jag lyssnar på ibland) tipsade ju om en poddare som heter Impact Theory with Tom Bilyeu och där talas mycket hälsa. Man blir ju helt snurrig av att lyssna på detta. Den ena tycker si och nästa gäst, lika trovärdig, tycker så. Jag lyssnade bland annat på en Carl Lanore som tycker att det enda vi behöver för att bli supergamla är sol, sex och sömn (är det bara jag eller låter det som en gammal Gainsbourg-dänga?). Efter det avsnittet gick jag hem och föreslog att min man skulle tejpa ihop sin snarkmun med kirurgtejp på natten, något han inte nappade på. https://impacttheory.libsyn.com/carl-lanore-pod-for-post

      Radera
    2. Stoppa en sån här i käften på din snarkisman ( https://www.snorban.se/?gclid=CjwKCAiA_ZTfBRBjEiwAN6YG4TLdxZP-a1myrst0pXp3Z-Czidb0fhYCbUXc8hHmOT6BY56y-AJrMBoCAI8QAvD_BwE ) så ska du se att det blir knäpptyst.

      I övrigt gillar jag Lanores resonemang. Keep it simple.

      Radera
    3. E la inte sköj å ha sex med nån med ihoptejpad mun... ;-)

      Radera
    4. En vän till mig sover med ansiktsmask för ögonen, öronproppar och snarkskena. Han får ställa klockan fem minuter tidigare varje morgon för att demontera alla attiraljer i ansiktet.

      Hanky panky görs med fördel innan man monterar på sovprylarna i ansiktet.

      Radera
    5. @Newman: e la bättre än inte alls?

      Radera
  8. Med risk för att förolämpa dig.

    Men du är lurad. Det finns pengar att hämta i att sälja tillskott. Du är påverkad av denna kampanj.

    Detta är consumer crap! Du är en sucka för detta eftersom du oroar/ tänker på din hälsa.

    Slutar detta preparat som sannolikt är farligt (om det nu innehåller det som det säger. Flera skiljer sig mellan -75% till -200% i dos i förhållande till angiven. Högsta tillåtna dagliga dos är 4000IU, det är ingen slump att de marknadsför denna dos. Då det säljs betydligt fler högdos än lågdos preparat. Detta är kommers på folks oro.

    Bidra inte till detta.


    Självklart finns d-vitaminbrist. Men de patienter som jag ser följer ett visst mönster. Mörkhyade eller begränsade Dieter (av många olika orsaker.)

    Orsakssambanden är inte klara ännu. Flera vitaminer i ex grönsaker med bevisad nytta har visat sig farliga om man tar dem rent i tablett. Dvs mer är inte lika med bättre.

    Mitt råd är att slänga burken, sluta lyssna på hälsoråd som är kopplade till någon form av pengaöverföring från dig till den som ger det. Gå ut i ljuset och ät god mat. Gärna fet fisk.


    Mvh
    Thz

    PS fortsätt blogga, älskar dina texter Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

      Radera
    2. -75% till + 200%

      Skulle det vara. Dvs det kan innehålla mer än du tror.

      Thz

      Radera
    3. Jag blir nyfiken vadan detta kategoriska motstånd till kosttillskott? Vi är väl överens om att saker man stoppar i munnen kan ha en positiv eller negativ påverkan på kroppen? Det gäller mat, läkemedel, gifter, tillskott och vad vet jag vad mer folk kan tänka sig att svälja frivilligt. I många fall har ju folk konstaterade brister på vitamin (likt fru EB med sitt blodprov). Hon äter säkert redan väldigt bra men vi har ju faktorer omkring oss som påverkar behov av näringsämnen. Typ solljus, stress, graviditet, ålder med mera. Men visst håller jag med om att slumpvis utvald hälsotidning innehåller en hel massa consumer crap-tillskott! Det är en gigantisk marknad som borde ta mer eget ansvar för vad de säljer. Vet inte hur man kan se sig själv i spegeln när man till exempel lovar tillskott som ska "bota" stress eller annat som är totalt orimligt. Finns många paralleller till läkemedelsindustrin. Hur många piller förskrivs det inte där när problemet i själva verket har en helt annan lösning? Typ att patienten behöver rätt mat (diabetes, kardiovaskulära sjukdomar mm).

      Radera
  9. Thz är läkare? Du pratar om patienter. FruEB gillar läkare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men mig vill du inte träffa, åtminstone säger mina patienter det. Beror på vad min primära uppgift är, inte mitt bemötande.

      I ditt fall. Ät mat och undvik läkare. Kasta äpplen på dem har jag hört fungerar. Dock innehåller just äpplen inte så mkt d-vitamin. Men goda är de, speciellt i äppelpaj med vaniljsås.

      Mvh
      Thz

      Radera
    2. THz har väl något med strålning att göra. Förstår om man inte vill (behöva) möta dig. Kanske är patienten brottsmisstänkt till och med. Nå, du behöver inte svara på det.

      Radera
    3. Orsakar en hel del strålning men enbart efter remiss ;)
      Brott...nja.... Närmsta är väl när patienten hotar en för att man drar körkortet från dem.

      Jobbar primärt med hjärnskador, därav att patienterna inte vill träffa mig igen.

      Mvh
      Thz

      Radera
    4. Jag skulle så gärna vilja göra en läsarenkät för att ryka ut lite statistik ur gruppen men vet inte om det finns något bra webbaserat verktyg man kan koppla till bloggen. Exempelvis yrkesbakgrund. Läkare är en rätt stor kategori inom den amerikanska FIRE-rörelsen (Physician on FIRE m fl), men jag ser ingen riktigt röd tråd här.

      Radera
    5. Tror att det finns en enkel neuropsykologisk förklaring. För att bli läkare eller annat yrke som kräver lång utbildning, så krävs det att du kan vänta på belöningen medan du anstränger dig nu. På så sätt sorterar du bort dem som måste ha belöning nu. Självklart inte 100% utan bara att du skiftar sannolikheten för en viss personlighetstyp inom en viss population.
      Fire kräver att du anstränger dig nu för belöning sedan....same same.....fast ett val innebär att man måste slåss med Försäkringskassan och det andra att man slipper dem ;)

      Mvh
      Thz

      Radera
    6. Så det där med "an apple a day keeps the doctor away" har hela tiden syftat på något annat och mer våldsinriktat. Men om livet givit dig äpplen, har du uppenbarligen lärt dig göra paj! :) /Eva

      Radera
    7. Ja klart du ska göra en undersökning: kolla in surveymonkey.

      Radera
  10. När flyttar familjen ut till hönsfarmen? Är det när mannen slutar jobba nästa år? blir det permanent? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På a svarar jag midsommar och på b njae. Vi kör två år och ser hur vi känner. Två år är den tid vi kan hålla oss med andrahandsuthyrning då vi troligtvis kommer att avkrävas studieintyg av vår BRF och jag har två års CSN kvar. Visserligen kan man studera utan CSN men jag vill ändå inte hyra ut längre, längtan efter stan kommer efter två år att vara för stor och jag skulle vilja ha möjligheten att åtminstone komma tillbaka i perioder utan att behöva sova på soffan hos mina föräldrar.

      Som jag skrev i den sketchartade beskrivningen av vår livsplanering i inlägg ”FruEB får kicken” är vår ambition att ta ett år i taget (inlett med två år i taget). Trivs vi i ett läge stannar vi där, om inte så byter vi. Min dröm är att pendla fritt mellan lägenheten och stan några veckor hit några veckor dit, likt en guldfisk kommer jag att vara ständigt överraskad och nöjd över det nya boendet. Men med barn i skolåldern (och höns?!) blir det lite trögrörligt till en början.

      Radera
  11. Jag brukar alltid vara skeptiskt till om man behöver kosttillskott eller inte. Men i detta fall har du ju en konstaterad brist. Som du lyckats häva med 4000 IE d-vit om dagen. I min bok är då allt frid och fröjd. Ta tillskottet och fortsätt följa upp nivåerna.

    Det finns väldigt tydligt samband med intag av en viss bestämd mängd d-vitamin och hur mycket det höjer nivåerna i blodet. Du kan med hjälp av ditt blodprov räkna ut hur mycket tillskott du behöver: https://grassrootshealth.net/project/dcalculator/

    Just d-vitamin är det ju många som har brist på och låga nivåer har kopplats till alla möjliga hälsoproblem så det vill du absolut få upp till rekommenderade nivåer. D-vitamin är egentligen ett hormon dessutom som reglerar många viktiga processer i kroppen.

    SvaraRadera