Några glamourtips

Ciao suckers. Jag vet inte om ni tycker som jag men det har varit alldeles för lite prat om Coco Chanel på sistone. Eftersom jag är så tragiskt genomsnittlig är jag lite av en postym fan* och jag skrev lite om henne förra hösten. Nu tänkte jag dela med mig av några glamourknep så tag fram era anteckningsblock och notera.

1/ När det är helg och/eller utgång bär jag Chanelparfym
Jag är sedan millennieskiftet en Mademoiselle-fan och nu har jag erfarit (i doftstråk på stan) att det finns en efterföljare. Alltså, fortfarande Mademoiselle men de har ändrat i formulan på ett sätt som jag gillar. En annan parfym jag stalkar kvinnor för (yes, det kan ha varit jag som stannade dig på stan för ett tag sedan för att få veta vad du bar) är Bottega Veneta men jag förvägras nyinköp innan den gamla är slut. Nu kanske vän av ordning tycker att "du har ju helg jämt, varför måste du doftmarkera?". Men det spelar ingen roll. Dels känner jag ju av helgstämningen hos mina medresenärer som vilken hund som helst. Dels är det lattjo att erinra sig växlingen vardag/helg, jag tror vilken ålderspensionär som helst skulle hålla med mig. Jag börjar således applicera Mademoiselle redan lördag fm och slutar inte förrän till söndag lunch. Ska jag ut på galej en veckodag är det Mademoiselle på. Det är nästan ögongblicklig magi: POFF endorfin, dopamin, en flock pavlovska hundar står beredda som i hundspann att föra mig iväg på lustiga (och ibland i retrospekt mindre lustiga men ändock levnadsvärda) äventyr. Doftminnet är ju det starkaste minnet vi har, säger man. Jag kan sätta mina pälsar på att den dagen jag ligger som ett paket på vårdhemmet kommer något av mina barnbarn att kunna placera en Mademoiselle vid min näsa och det kommer att spridas ett lyckligt leende över mina leverfläckade gammelkinder.

2/ När det är helg bär jag alltid Chanelnagellack
Jag vet inte hur det ser ut hemma hos dig, men vi har fortfarande barn i "fredagsmysåldern"** Medan Pixarfilmen rullar brukar jag passa på att göra min mani/pedi och då drar jag av veckans ballerinarosa lack och på med Chanel. Jag skulle aldrig drömma om att köpa ett nagellack för den pengen om det vore blekrosa. Nej, Chanellack köper man för att det är säsongens Chanelfärg. Nu köper jag max ett nytt vart tredje år så jag laggar lite. Men Rouge Noir var stort för runt sex år sedan och Garconne var hyfsat nytt för tre år sedan. Nästa höst tänker jag skaffa ett nytt, oklart kulör. Återkommer i frågan. Poängen är; the bliss the bliss när jag dragit på mig ett lager. Jag känner det i hela kroppen; Je le suis.



3/ När jag ska på lokal eller går på extern middag bär jag costume jewellery
Costume jewellery = fusk/modesmycken, f.ö. Chanels paradgren (exempelvis de många pärlhalsbanden som aldrig varit i närheten av ett hav). Stora blingiga smycken (jag föredrar halsband eftersom de är rätt svåra att missa, såvida du inte är ute med ett riktigt svin) är den ultimata quick fixen. Skåda nedan ett halssmycke från Zara, inköpt för cirka åtta år sedan. Varenda gång jag bär det, jag menar det, varenda gång, får jag komplimanger. Inte "vilket fint halsband du har" utan "vad snygg du är ikväll". I sin strävan efter förenklingar söker sig folks hjärnor till rationalisering och smycket hjälper dem på vägen. Kanske minns de vagt att de sett detta smycke tidigare, eller så gör de inte det***. Who cares, jag känner mig som a million dollar i det och det spiller över på mitt leende och mitt världsherraväldeskratt.



Hur kan detta pusslas in i en sparblogg då? Ett Chanelnagellack kostar som fyra vanliga nagellack och ska man vara krass behöver man inte nagellack alls. Inte heller smink eller klackar. Man kan faktiskt skära ner sin konsumtion av kläder och kosmetika till i stort sett ingenting.

Yes I could
Men jag väljer att inte göra det. En av anledningarna varandes att livet inte hade varit lika sköj då.

But I won't

Och när livet inte känns sköj, då kanske man luras att tro att en tur till MOS hade gjort saken bättre. Skämma bort sig lite, unna sig, YOLO med prassliga kassar från Lindex och Kicks etc. Nix pix prefix, jag sitter tight på min parkbänk i den bleka decembersolen och njuter av måsarnas skrin och ett vagt stråk Chanel, allt medan jag petar bort en hårslinga i barnets ansikte med min Garconne-målade nagel. Som att försegla radioaktivt avfall - jag kan inte göra något finansiellt ont, så länge jag är förseglad i Chanel. Till en ynka pynka kostnad av typ 150 kronor per år. Som hittat, mesdames et trans!

Mvh/
FruEfficientBadass

* Eller blir det hon som är en postym idol? 
** Popcorn och film, vilket efter tio minuter brukar bli: popcorn och iPad. 
***Jag har också ett annat halsband i form av kedjor från COS som jag kan varva med för att villa bort massorna (jag svär det halsbandet väger mer än mitt huvud). 

27 kommentarer:

  1. Helt rätt, för mig handlar sparandet om att göra medvetna val att välja bort den typ av slentrian-konsumtion som inte betyder nått för en egentligen och konsumera smart på de saker jag behöver eller värdesätter. Vad man värdesätter är såklart olika, mitt glamourkonto är rätt obefintligt, rexona-deo på extrapris på Willys är väl min nivå där doft handlar mer om reduktion och neutralisering än statement. Men sen finns det andra områden som det går åt lite pengar för att det betyder nått för mig, som andra säkert skulle tycka är totalt onödigt. Vi är ju ändå människor och inte (enbart) gående budgetkalkyler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej precis. Jag skulle säga att vi inom communityn är cirka 87% gående budgetkalkyler och 13% vatten.

      Radera
    2. Nja, det är väl 12% vatten? Inget är väl helt hundra på det här stället?

      Radera
    3. Jag tror du är inne på något viktigt här, Flow-FI. När jag läser det här tänker jag spontant att det låter väldigt mycket glamorösare än något jag skulle unna mig i skönhetsväg, men alla har vi våra laster (eller kanske prioriterade områden). Jag lägger mycket pengar på fika tex. Men det är ju för att jag uppskattar sånt. FEB uppskattar Chanel istället.

      Radera
  2. Haha, ja låter rimligt med 13% felmarginal på budgeten.

    SvaraRadera
  3. Men neeeeeeej! Jag som lyckats så bra med att ta bort all glamour i mitt liv. Jag är gravt nagellacksberoende (tack för den A.J. McLean!) och lyckas endast hålla det i schack genom att intala mig själv att snygga naglar och hästar inte riktigt går ihop. Nu sitter jag plötsligt och kollar in Chanels nya nagellack. Gaaaah!

    Jag har ytterst sällan parfym, bara om det är typ fest eller jag ska på date. Till skillnad från smarta personer är jag kär i en parfym som inte längre går att få tag på (jag bunkrade tre flaskor på ebay för fem år sedan), som heter Paradise Passion av Naomi Campbell. Måste försöka hitta en klassisk parfym sedan, som kan följa mig i graven (mamma och mormor har/hade Diorissimo, men jag pallar inte liljekonvalj), har iofs bara sniffat på Chanel no. 5 och den var vidrig. Fattar inte att den kan vara klassisk. ;-)

    Nog rant, nu ska jag ut och mocka ligghallen för att motarbeta alla tankar på glamour (men vänta bara, på fredag blir det julfest med jobbet, då ska jag förföra iaf tre kollegor).

    Btw fick jag träffa en snäll läkare i fredags, så nu har jag ett hål där mitt födelsemärke varit tidigare. Lät iaf inte som cancer, så jag kan fortsätta drömma om FIRE om sisådär 15 år. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plina med lila tånaglar25 november 2018 kl. 10:27

      Jag ska införa en ny nagellacksregel, dvs max 2 nagellack, varav en genomskinlig och den andra färgad. Målade tånaglar är ett måste. Dessutom kan inte en ny inhandlas innan en är slut. Jag har annars en kollektion av nästan tomma i kylskåpet.

      Radera
    2. Jag har faktiskt lyckats skala ned till två nagellack, ett ljusrosa och ett rött. Men sist jag använde de var i februari när jag var i San Agustin. Dvs snart ett år sedan...

      Borde de vara i kylskåp? Hm... Det har jag missat. Har min parfym där iaf.

      Radera
    3. Uppenbarligen har jag missat någon ändring. De ska förvaras mörkt och svalt i rumstemperatur, dock ej i badrum. Uppenbarligen kan förvaring i kylskåp förbättra konsistensen på nagellack. Enligt mitt googlande verkar det dock som att parfym inte heller ska förvaras i kylskåp. Jag har också lyckats skala ner till två stycken eftersom jag inte ids släpa på fler. :)

      Radera
    4. @Ellinor; stort grattis till icke-cancern. Inget är så dåligt för ränta-på-ränta-effekten som prematur död.

      Radera
  4. Kvinnor brukar ha koll inte bara på sina egna parfymer utan även herrdofter - ibland så mycket att de köper dem till sig själva (för att kunna sitta hemma och gotta i sig den mysiga herrdoften?).

    Hur är det med dig FruEB, har du några favoritherrdofter och vilka är de i så fall?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sniffat mig genom hela herrsortimentet och köper numer bara Chanel Bleu till den. Funkar också bra att spraya på trösklar om man inte vill att hundar ska äta på trät. Positiv bieffekt är att hunden då doftar Chanel Bleu och det blir extra härligt att kela med honom.

      Haha, kommer att tänka på sommarens parfymföljetong i Alex & Sigges podcast...jag är så nyfiken på hur den luktar men har inte vågat prova.

      Överlag har jag alltid varit fascinerad av parfymer. Inte primärt för att dofta gott utan för den inverkan de kan ha på oss (särskilt om vi är allergiska). Jag kommer aldrig att glömma reaktionerna hos medpassagerarna på ett pendeltåg i Paris när det plötsligt sprider sig en knappt förnimbar men helt himmelsk doft i vagnen. Folk liksom stannade till och vinklade näsorna upp i luften. Jag lyckades tracka ner henne och det var någon svindyr historia vars namn jag inte minns.

      Radera
    2. Hade hoppats kunnat ge dig namnet på herrdoften jag fick njuta av för någon månad sedan. Stoppade en galet väldoftande man i ett köpcentrum och bad honom att aldrig någonsin byta parfym då han doftade som en riktig man ska göra. (Om män nu inte litar på att deras egen doft räcker.) Han såg lite förskräckt ut, men jag försäkrade honom att jag inte ville något mer än att upplysa honom och att jag visste att hans fru gick där framme. Han såg då gladare ut och tackade. Jag blev dock aningen skamsen när jag såg fruns frågande blick när han gått fram till henne. Inte lätt att hantera sin rättframhet alltid, glömde fråga efter namnet på parfymen ju! ;) /Eva

      Radera
    3. "Han såg lite förskräckt ut" Hahaha you are KILLING me Eva. Kanske trodde han att du skulle sluka honom hel? Jag känner så igen mig i detta aparta beteende. För ett tag sedan sa jag något liknande till den 70+ man i tweed. Jag fick upprepa mig flera gånger "Vad snygg du är" innan budskapet gick fram. Han var urstilig alltså.

      Radera
    4. Fortsätt så FruEB, är glad för stilige gubbens skull. Hoppas du inte dör förresten, jag får inte stöd för min aparti någon annanstans ser du. Få se nu om det går att kommentera, har försökt svara flera gånger redan. Har aldrig haft problem med det förut här, vilket kanske märks av mitt myckna prat... ;) /Eva

      Radera
  5. Absolut, glamour är viktigt även i ett frugalt liv.
    Jag var en riktig consumer sucka förut men köpte bara riktigt dyra grejer och fördelen med dom är ju att dom håller. Så trots en sparkvot på över 50% så kan jag glida omkring i Sthlm och fortf se fancy-pancy och låtsas att jag är som alla andra, dvs en big-spender. Mitt frugala liv syns inte utåt, man måste umgås med mig mycket för att inse att jag numera lägger det mesta hos Avanza och inte i skilsmässodiket på Riche eller andra mindre frugala platser ;) Men det bästa hade ju naturligtvis varit att aldrig ha spenderat pengarna från början (sent ska syndaren vakna som min kära mor brukar säga).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket sant, mycket sant. Och det finns en signifikant spill-over-effekt av att ha en drop dead accessoar eller ytterplagg som liksom lyfter hela Erikshjälpenstylingen. "Skilsmässodiket Riche" haha. Men vart går då alla gifta? Svar: Inte alls.

      Radera
  6. En kommentar från en som inte kan kommentera på Blogger:

    "Jag är helt kär i dagens inlägg fru EB. Jag behöver inte känna din parfym för att känna förtrollningen. Eller så är jag kanske bara lite lättad över dina lyxiga små splurges. Jag har nämligen själv investerat i en cashmeretröja och ett armband (som jag tänkte mother skulle få sponsra i julklapp), OCH varit på spa och göttat ner min kropp med hotellets fina små flaskor av tvål och bodylotion med doft av Hippophaë rhamnoides, aka havtorn. Slutade med parfym efter att bebisar kom, numera allt oparfymerat hemma. Så jag kan uppskatta en sofistikerad parfym då och då utom en unken gammal Alyssa Ashley."

    SvaraRadera
  7. Det här inlägget kom märkligt lägligt...Jag har liksom Ellinor skalat bort det mesta glamouraktiga i mitt liv och går mest runt i Ur och Skur-kläder i en skog hela dagarna. Men igår målade jag naglarna för första gången på flera år (säkert 5) med mitt enda röda nagellack (som jag annars bara använder på tårna) och sen gick vi ett gäng och drack Cava och tittade på ”Så som i himmelen” på Oscars. Det var en strålande kväll! Det märkliga var ändå att i slutändan kunde jag inte avgöra om det var musiken, Cavan eller nagellacket som var pricken över i:et och som gjorde kvällen så där extra fantastisk. Funderar fortfarande på det...

    SvaraRadera
  8. Tycker att det skulle ha blivit lite spännande om exempelvis Storugglan hade gett lite input på det här inlägget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym 26 november 2018 00:59: Är inget stort fan av Coco Chanel. Tycker doften är lite för tung. Själv piffar jag till mig varje morgon med några stänk Paco Rabanne (senaste rabattköpet på taxfree) men är även svag för Kenzo och vissa snarlika Calvin Klein. Inte heller en man tycker jag ska försaka väldoft.

      Radera
  9. Har inga större synpunkter här, men mina empiriska studier ger vid handen att (1) jag gillar de flesta parfymer, dock ej mysk men det peakade väl på 80-talet, och (2) kvinnor har i genomsnitt många fler burkar och flaskor i badrummet än män (och därmed större sparpotential?).

    Och så har jag en grej med ordet "formula", som brukar dyka upp i reklamen för diverse kemtekniska produkter. Är det verkligen svenska? Till och med racingvansinnet Formula One heter ju "formel ett" här i Svedala.

    Magnus

    SvaraRadera
  10. Måste bara kommentera och säga att bilden med svarta tröjan och statement halsbandet är skitsnyggt! Och de välmålade naglarna är ju pricken över.

    SB

    SvaraRadera
  11. Tack! Det är en marinblå HeatTech från butiken som börjar på U. Har skrivit om dem här https://efficientbadass.blogspot.com/2017/10/den-basta-vintertoppen.html. Brasklapp för att deras arbetsförhållanden tydligen är vidriga, så slipper Maria masa sig upp ur horisontalläge för att påpeka detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördelen är att jag kan dra runt i en neutral outfit (svarta jeans, ovan topp och gympaskor) dagtid, rasta hund och gå långpromenad. För att sedan bara hänga på mig halsbandet och byta till stövlar så är jag good to go. Likt Stålmannen byter jag om på fem sekunder.

      Radera
    2. Jamen det behöver ju inte vara svårare än så. Bra jobbat Stålmannen!

      SB

      Radera