Grattis Amerika - fet & pank

Bloggen Villa Lugnet har anammat begreppet artvidrighet och skriver om varför fritiden lockar på ett sätt som hade kunnat vara copy paste på mina egna tankar. Läs inlägget i sin helhet här.

Rubriken är de inledande orden till avsnitt sju i ChooseFI podcast; ”America’s Food Obsession”. Brad beskriver inledningsvis nidbilden av den storvuxne amerikanen som drar omkring i The Mall och köper friterad fast food. Varken Brad eller Jonathan är några dogmatiker som fördömer och klankar ner på folk, men vad man i detta avsnitt gör är att lyfta möjligheten till ett friare och hälsosammare liv om man undviker att slentrianmässigt äta ute eller köpa hem take-away. De identifierar också en av de kritiska faktorerna bakom ett lyckat hemma-matliv och det är - tada - planering. Inte överdriven planering av typen göra storkok på söndagen för att frysa in veckans alla måltider med veckodagarnas namn på. Snarare; när du gör en maträtt, gör tillräckligt för två middagar och frys in den ena, så att du alltid har ett par-tre färdiga måltider i frysen att välja att ta fram på tining på morgonen. Fler tips från podden:

- Ha alltid något enkelt som går att tillaga minutsnabbt hemma. Det behöver inte vara något fancy, räcker med en färdig pastasås på burk och ett paket spagetti. Argumentet att du måste ta take-away för att du inte har tid att laga till något faller då eftersom det inte kan ta mer än 20 minuter att tillaga en sådan måltid.

- Köp grönsaker i säsong. Morötter med hummusdipp blir en matig frukost eller ett mellanmål. Hell, jag skulle kunna äta det till middag med ett glas rosé och lite gott bröd.



- Ägg är billigt och näringsrikt – till frukost, lunch eller middag.*

- Ät aldrig ute. Eller åtminstone väldigt sällan. Om du tror att detta kommer att skada dig och få dig att känna dig fattig och stackars, betänk vad Frugalwoods-Liz sa: Det är när du gör något mycket sällan som du verkligen, verkligen kommer att uppskatta det.

- Om du äter ute, ät lunch snarare än middag. Samma kök, andra priser.

- Om du äter ute, se till att ta med dig resterna hem.

- Sluta fjanta dig. ”Å jag är så upptagen” (med att kolla Netflix på kvällarna) eller ”Å jag hatar rester, jag vill äta ny mat varje dag” är inte rimliga argument. ”Who are you, a king? Eat your leftovers!” Båda dessa undanflykter/bortförklaringar till att äta ute, ta hem dyr mat, är utslag av vår välfärdsbulimiska inställning till livet där vi är någon form av episka personas som förtjänar det absolut bästa, 100% av tiden. Glöm det – du äter upp det du har i kylen, förutsatt att det inte växer mögel över det.

- Gör stora mängder. Exempelvis en kyckling i slow cookern, frys in hälften och ät om två veckor. Spar tid, energi, pengar. Stanna upp och meditera över denna punkt en stund – det betyder att du i princip alltid har ett rullande schema av fungerande rätter på kö i frysen. En tillagning = en slopad tillagning om en-två veckor. Förutsatt att du har en hyfsat stor frys kommer du då alltid att ha ett gäng vällagad mat hemma som du med lite framförhållning kan tina upp. Principen rullar på och kommer att fungera för evigt - tills den dagen du upphör med den vill säga. Börja med att göra dubbla satser soppa till din soppdag (för en sådan drar per definition ner dina matkostnader med 12% så säger lagen). Lätt att komma ihåg nästa torsdag (eller vilken dag som är din soppdag): "Ah, dags att ta fram soppan!".

- Håll det enkelt. De flesta familjer överlever även om man rullar ungefär samma rätter hela hela tiden. Personlig reflektion: Jag har upptäckt att en vinnarkombo för min familj är att alltid ha kokt potatis i kylen. Kuba upp dem, stek i mycket smör och någon lämplig krydda (taco, timjan, grill, whatever) och servera med något randomiserat från kylen (stekt ägg, liten korvslatt, tomat, ett tunnskivat kycklingbröst) och det blir alltid succé. Alltid! Till skillnad från när jag höll på med mina citrongräsrecept i matkassarna, alltid någon som gjorde sura minen.

- Sträva mot en helt tom kyl en gång i veckan. Du bulkhandlar med avsikt och tömmer kylen pö om pö tills den är tom. Sen handlar du igen. Ibland trillar man på dessa kylar som är så fulla med grejer att det är svårt att bilda sig en uppfattning om vad som finns däri. Vad som händer då är att sakerna blir dåliga vilket är ren kapitalförstöring. Med en ren kyl vid veckans slut försäkrar du dig mot onödigt svinn – det är ett kvitto på att allt kommit till användning.

- Att jobba med ungefär samma recept skapar mindre stress än att följa en komplicerad receptplan eller matkassekoncept. Jag erfor samma sak när jag fick matkassar. När jag kom hem från jobbet ville jag bara få i mig något mättande snabbt, gärna med ett glas rödtjut. Att stå och slajsa grönsaker i en timme var inte det jag längtade efter. Idag är ju läget annorlunda, men jag märker att vi alla liksom gillar våra enkla maträtter rätt mycket ändå så det blir sällan särskilt komplicerat oavsett.

- Håll dig till ett måltidssnitt. Brad och Jonathan talar mycket om ”2$/måltid” som ett riktmärke, d.v.s. runt 15kr/pp. Vi landar ungefär där om jag lägger till våra frukostar som är jättebilliga eftersom tre av oss äter havregrynsgröt.

- Baka bröd i bakmaskin. Jag säger pass där eftersom jag är lite anti köksmaskiner och vi äter heller inte så mycket bröd men Jonathan gör bröd för 80 cents/limpa.

- Svarta bönor & ris; proteinrikt.

- Följ upp dina 20 mest köpta varor och jämför priserna på dessa hos olika butiker (gör som Hennes Majestät C och dubbelhandla med din respektive på lina från annan butik för realtids-benchmark).
-           
Mvh/
FruEfficientBadass

* En parentes men jag läste någonstans att man kan överleva ett helt liv på bara ägg och apelsin (eller någon form av C-vitamin) eftersom du då får i dig allt du behöver. Major slut shaming från medicinskt skolade coming up!

63 kommentarer:

  1. God morgon FruEB! Tack så mycket för en inspirerande och trevlig blogg!

    Lyssnade också på just det avsnittet för ett tag sedan, fastnade för rubriken. Älskar dessa mattips och kan bara instämma. Mottot i en barnfamiljs frugala matlagning/hushållning är verkligen SMIDIGHET (åtminstone til vardags). Planering inför handling är ju också A och O för att undvika dyra och onödiga spontaninköp.

    Jag upplever också att många slänger de där småslattarna som blir över från varje måltid, typ en biff, lite ris, en potatis osv men just tack vare de där resterna så kör jag en "matrestdag" i veckan, antingen som en kombo i en "skomakarlåda" eller t.ex. pyttipanna . /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och visst blir det göttigt? Tidigare hatade jag rester, nu älskar jag dem, de smakar dollares.

      Radera
    2. Det blir riktigt bra (faktiskt)! På med nån krydda bara så både luktar och smakar det pengar :)

      Radera
  2. Intressant inlägg, jag måste lyssna på avsnittet snart!

    Jag håller med dig om allt du skriver (läs: de säger), men kan ändå förstå amerikanerna till viss del. När jag bodde i USA (förvisso i dyr delstat) upplevde jag det som billigare att äta snabbmat än att handla livsmedel och laga mat. Absolut allting hade helt andra priser än i Sverige. Jag minns att jag levde på pannkakor, stuvade makaroner och en vegetarisk pasta med svamp. Jag handlade förvisso inte på Walmart, men de hade ändå i princip bara halv- och helfabrikat, vilket jag gärna undviker när jag väl ska laga mat. Nu var jag aldrig där länge nog att bygga upp ett rejält skafferi (det hjälper annars säkert), men för mig förstod jag verkligen övervikts-problemet på ett helt annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Nu var jag aldrig där länge nog att bygga upp ett rejält skafferi". Kanske hann du heller inte bygga upp ett rejält lager underhudsfett? Har råkat trillat ditt på ett hoarderprogram och satan vad feta alla är. Undrar om det finns ett samband? När de inte har utrymme att laga eller äta mat som människor utan måste sitta och balansera en tallrik i soffan, blir det nog mest skräpmat.

      Radera
    2. Jo det är ju just detta. Det är en industri med starka ekonomiska intressen, lobbying, stark manipulativ marknadsföring. Gemene person har väldigt svårt för att värja sig mot detta och det sätter förutsättningarna för samhällsutvecklingen. Att bara prata om individansvar när det gäller stora samhällsförändringar som överkonsumtion/resursutarmning och fetmaepidimier blir rätt missriktad. Med det sagt. Matlådor och storkok är toppen!

      Radera
  3. Ja, många bra tips. Vi är bara två i hushållet men lagar alltid till exempel hel kyckling (godare och mycket billigare än torra trista kycklingfiléer). Älskar soppa som jag gärna äter även när det inte är torsdag. Och gott bröd. Bakar gärna själv, men det händer att jag köper en (riktig) baguette från de fina bagerier som jag är lycklig nog att ha i mina hoods.

    Håller också med ovanstående om att det är relativt sett billigare att äta (skräp)mat ute i USA. Men vi har bättre restauranger! Älskar att gå ut och äta middag, så vi gör nog det lite för ofta.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spelar det någon roll om man sätter in den hela kycklingen i ugnen fryst eller färsk/upptinad?

      Radera
    2. Köper alltid färsk kyckling, så jag vet inte, men det finns nog information om hur man bäst hanterar en fryst pippi.

      Radera
    3. Går jättebra att köra den direkt från frysen. Ibland kan det dock bara en påse i kycklingen med hjärta och lever osv. Den kan vara bra att ta ut innan alt. Försäkra sig om att den inte finns i fågeln.

      Radera
    4. @Alla; jag testade att göra hel (färsk majskyckling fr Lidl) i stekpåse och det var yummylainen. @Magnus säg inte så, jag har ett skört nyktert recovery från Fabrique. La uppskattningsvis 300kr i månaden på Levain för ett par år sedan.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Åh vad jag känner igen mig i alla dina tankar. När det gäller mat äter jag gärna enkelt. Har egna höns så ägg i alla former är standard, speciellt som snabbmat eller når jag inte orkar laga mat (fast jag har all tid i världen då jag inte åker till något jobb, men detär ju inte alltid lusten till,matlagning finns). Min kyl är ofta tom jämfört,med andras, för jag vill tömma den så mycket som möjligt innan handling. Då är känslan av en kyl full med möjligheter jättehärlig. Sen äter jag ju successivt upp det jag köpt. Min frys ser likadan ut. Känner flera som bor ensamma vars kyl och frys alltid är proppfulla. Jag blir bara stressad då det inte finns en chans att äta upp allt innan det blir gammal. Jag älskar att organisera saker och skaffa mig överblick så en dag blev jag så trött på mitt ex proppfulla, och röriga kyl, så jag började sortera saker efter innehåll och användning. Hittade då typ fyra burkar dijonsenap, fem olika salsaburkar och så mycket dubbletter av i stort sett allt. Då blir kylen full och då det är mycket saker, som står lite hur som helst ser man inte vad man har och köper samma igen i affären. Så även i kylen har jag var sak på sin plats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där finns stor potential tror jag: Alla "condiments" (finns det inget bra svenskt ord) som fyllt hyllor i vår kyl: senap, såser, jalapeno, salsa, ... you name it. Numera köper jag bara sådant om jag absolut måste, och hoppas över eller byter ut någon udda ingrediens som kommer att stå längst in i kylen tills den blir dålig.

      Magnus

      Radera
    2. @Anonym 08:42 & Magnus: Magnus jag tror man säger "smaksättare"? Fast det inbegriper ju inte jalapeno, det är ju mer en inlagd grönsak. Hmm...Any Heuw intressant sidospår, de tar upp oerhört mycket plats och är ofta "kalla" produkter i det att man köpt dem för ett recept och sen kommer de stå där tills de blir dåliga. Jag tror att man helt ska gå på Magnus linje och försöka kisa när man väljer ingredienser. Exempelvis har jag helt slutat lyssna på receptuppmaningar som säger "chilisås" (jag blandar ketchup med lite tomatpuré), "japansk soja" (kör på kinesisk) osv. osv. och än har ingen dött. Apropå Dijonsenapen: la du över slattarna i en och samma burk eller hur gjorde du? Såååååstaisfying. Jag älskar när man kan göra sådana bulk-trasits. Funkar även i badrumsskåpet, jag blandar ogenerat olika schampon i samma flaska etc. Same shit, olika parfym = intressant parfymblandning och mer space.

      Radera
    3. Hahaha, nej jag gör det i mitt eget kylskåp men tyckte det räckte med att organisera och visa och berätta. Så fick han ta beslut själv hur han ville göra med alla burkar som tog upp typ halva kylskåpet. Men han är också en sån person som har hela frysen proppfull. Och bor ensam

      Radera
  6. Yo!
    Jag har ännu inte lyssnat på ChooseFI men sett den lite här och var när jag surfar på bloggar osv. Det jag sett och hört om den verkar intressant så även det du skriver i ditt inlägg nu. Jag får skärpa till mig och lyssna på deras podd.

    Ha det gott

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan rekommendera att du börjar här https://www.choosefi.com/100-welcome-to-the-fi-community/

      Radera
    2. Tack då börjar jag där. =)

      Go fredag

      Radera
  7. Bra tips här! Kom att fundera över detta med anpassningen till andras mathållning och inköpsvanor när man är på semester och släktbesök, t ex på somrarna. Det kan krocka rejält med vanorna och det verkar som att den som spenderar mest alltid tillåts få företräde eftersom sparsamhet eller enkel mathållning inte står högt i kurs. Känner igen det där med proppfulla dubbelkylskåp även hos ensamstående, dessa äter ofta också ute.

    Folk får förstås göra som de vill, men det blir knepigt att behöva anpassa sig för länge till andra. Semesterbudgeten vill jag inte ska gå till enbart ätande, eftersom man både kan äta och göra annat kul för pengarna om man tänker lite. Men då kan man bli lite hånad av bekanta. Värsta hånaren (som dock är snäll och trevlig annars) skrattar åt en matbudget på max 2000 kr för mat för en person, anser att det behövs minst det dubbla för godtagbar levnadsnivå. Han spenderar på en enda månad vad jag gör på fyra, fastän han inte alls hade behövt det. Men han vet inte vad göra med sin höga pension samt sina tillgångar efter sålda hus och företag. Satsa på barn och barnbarn (jag är inte en av dem) finns inte i tänket, snarare lockar utlandsflytt på äldre dar "för att jag har råd". Att sitta gammal och ensam i främmande land, utan vänner till en början i alla fall, hur kan det ens locka, även om man äter som en kung varje dag? Han är ekonomiskt fri sedan länge, men fri...vad är det för frihet? Men jag ska väl inte döma heller. Men det är ju ändå en relevant fråga detta vad man gör med sin frihet, oavsett nivån på den. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Satsa på barn och barnbarn (jag är inte en av dem) finns inte i tänket, snarare lockar utlandsflytt på äldre dar "för att jag har råd"." Troligtvis samma segment som satsade på Off Shore Accounts och andra "coola" placeringar (som i slutänden visat sig vara dyrare än att stanna hemma och betala vinstskatt på grund av höga avgifter på Cayman Isl) för att ha något att skrocka om i bastun. Ja, utan att veta låter han som en klassisk 40-talistman. Där är barnbarn lite av ett motiv på ett julkort som man sneglar på innan man langar över några hundringar på deras konton (thank God att min pappa är så ointresserad av mina förehavannden att han inte läser blögga)

      Radera
    2. Ja, jag har väntat på den där debatten eller boken som analyserar och blottlägger 40-talisttänket (omtalad man är dock 50-talist) ur perspektivet barn/barnbarn och vilket arv (i alla avseenden, inte enbart ekonomiskt) som man lämnar efter sig. /Eva

      Radera
    3. Gjorde just en sammanställning av mina matkostnader, dvs allt jag handlar i mataffären vilket inte enbart är mat utan även tex tvättmedel och för november månad hamnade det på 1400 kr

      Radera
    4. 700 spänn har jag per månad, oh min mat är god och näringsriktig.

      Radera
    5. No offense Anonyma Skrävlare ovan men det är rätt svårt att bedöma er duktighet om man inte vet något om er. Är ni två eller fler i hushållet: ERE-nivå. Är ni en=bra. Är ni en pyssling som bor under Lillebrors golv=Rätt lam prestation.

      Radera
    6. Eftersom kommentaren handlade om en person som var singel och tyckte att ma inte kan handla för under 2000 kr per månad så jämförde jag naturligtvis med det �� då jag, anonym 1, också lever ensam och min matkostnader ligget runt 1500 kr per månad, och denna månad hamnade det på 1400

      Radera
    7. Hallå Anonym 10.02, jag skrev MAX 2000 kr/mån. Oftast landar det på 1500-1700 kr. Detta utan större ansträngning eller eftertanke. Tycker mig kunna "unna mig" det. I det beloppet ingår dessutom en och annan utelunch. Kaloribehovet beror även på energiåtgång/arbete och BMI. Vid BMI 24 krävs mycket mat för att inte tappa i vikt, ännu mer mat på det om man dessutom tränar... Jämförelser av matkostnader är inte riktigt rättvisa när man inte vet hur folk ser ut och hur man rör sig. ;) /Eva

      Radera
  8. Jag är som en hackig skiva men undertian.com har hjälpt oss att få ner våra matkostnader från 9-11 000 kr inkl. uteluncher till under 3500 kr / månad inkl matlådor.

    Vi har inte ätit en jobbutelunch under 2018, äter vegetariskt med inslag av fisk samt storhandlar på Willys/Lidl.

    Vi äter bättre, mår bättre och har så klart fått en bättre ekonomi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag replikerar min hackande skiva. "Fan också...jag skulle ju göra den där 300 kronors-veckan". men vet du vad, jag var faktiskt inne och kollade på en sådan sist du skrev. Nu måste jag bara bestämma mig för en och göra. Just nu ligger jag emellertid på fet-minus hos barnen som tycker att jag ger dem för obarnvänlig mat (det var höstlovets lökpaj som sabbade ackordet) så nu kör jag lite insmickrande med burritos, hamburgare etc. När jag vitnande såg vad Mathem-leveransen gick på den här veckan fick jag ändå ta och gaska upp mig vid tanken på att det var summan vi brukade lägga på att äta en (1) måltid med undermåliga hamburgare på den lokala krogen förr.

      Radera
    2. Sjukt bra jobbat IGMR! Hanna på undertian har fått mig att göra mer veg hemma också, nyttigt för plånboken och mikrobiotan, win-win liksom.

      @Fru EB, jag har massor av barnvänliga budgeträtter i pipeline på min nystartade blogg så varmt välkommen att kika in där framöver :)

      Radera
    3. Har följt undertian och tycker det är ett bra tips, men... tyvärr så äter hon ju portioner i myrstorlek -blir en mätt på ett salladsblad med två linser till är det ju lätt att äta för en tia. Det funkar inte här hemma. Här måste en bli MÄTT.

      Radera
    4. Fru Minimera. Dubbla satsen och ät dig mätt. Resten matlådar du.

      Radera
    5. @The Simplicitas: ser verkligen fram emot detta. Poka mig när dags! Och om du presenterar Lidl-kompatibla inköpslistor är jag din för evigt.

      Radera
  9. Håller med om allt det här. Gör det enkelt, planera och ät rester.

    Jag är bra på att göra storkok och frysa in. Det jag är sämre på är att tömma kyl och frys. Jag köper för mycket och får slänga. Jag har också alltid hysteriskt mycket mat i frysen.

    När vi är på landet bakar jag också allt bröd. Blir väldigt mycket billigare.

    Men inköpen är fortfarande ett problem. Jag ska försöka ta till mig idén om att ha tomt en dag i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag har också alltid hysteriskt mycket mat i frysen." Jag undrar hur det ser ut att ha hysteriskt mycket mat. https://www.gamereactor.se/blogs/Petter/981423/Att+ata+hysteriska+mangder+mat/ ??

      Radera
    2. Jag sa inte att jag äter den, bara att jag har den. Maten i min frys är oftast nyttig, billig och mycket förnuftig. Tyvärr förutsätter användandet viss framförhållning typ ta ut något på morgonen för snabb och smidig tillagning på kvällen.

      I avsaknad av denna fiffiga framförhållning frestas jag lite för ofta att slinka in på Hemköp på hemvägen och köpa ännu mer mat. Eller ännu värre gå in på pizzerian och beställa en capriciosa.

      Radera
  10. PS. Din antirobotfunktion gillar inte mig. DS.

    SvaraRadera
  11. Det här med tomt kylskåp en gång i veckan fungerar inte riktigt här på landet med egna odlingar. Tvärtom försöker vi ta tillvara på så mycket vi kan. Men man hinner inte. Vet inte hur många kilo äpplen vi fått slänga i år tex. Många. Men framåt våren kanske vi kan sikta på tomma kylar, frysar och jordkällare! Så en gång om året istället för veckan då. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej och det är därför ni kommer att överleva när Putin virusar ner våra hamnar. Skicka gärna dina koordinater så vi vet vart vi ska ta vägen.

      Radera
    2. Hade också mycket äpplen i år. Åkte iväg med massor av kilon och gjorde must på. Supergott och helt gratis.

      Radera
  12. Många av oss lär ha sill och potäter att tacka för sin existens...
    Sägs täcka större delen av en människas näringsbehov och räddade stora delar av befolkningen i fattigsverige. Det här har vi glömt men för inte så många generationer sedan hade vi svält i landet. Det är nyttigt med perspektiv...
    Kryper maten själv ur kylen eller är luddig kan det vara dags att slänga den men där bör man aldrig hamna.
    PS: Det där om luddet gäller inte ost! Finns inget giftigt mögel på ost, snarare har din hushållsost gjort en klassresa. Torpargrunden funkar utmärkt att lagra ost i och efter ett par år har din lågprisost förvandlats till en fantastiskt god lagrad ost!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och på andra sidan sundet (i Danmark, för er som inte vet vilket sund jag menar) var det salt sill och öl som höll liv i folket. Man förstår ju varför dansken är så förtjust i sitt öl.

      Hos oss slängs ingen ost. Eventuellt mögel är ju bara att skära bort.
      För något år sedan läste jag om någon som köpte sin jul-edamer ett år i förväg och lät den mogna i kylskåpet. Detta testade jag inför förra året. Och den vanligtvis tråkiga röda osten hade mognat och blivit väldigt mycket bättre. Hade jag jämnt tyckt att det fanns plats i kylskåpet hade jag alltid haft en jul-edamer på lagring. Men det är smockfullt inför varje helg. Tyvärr är vår matkällare för varm sommartid för att kunna lagra ost där. Det inbillar jag mig i alla fall, men jag kanske skulle prova.

      Fru EB: Bra inlägg om något jag tycker är väldigt viktigt. Släng inte mat! Igår kväll bestod middagen av enbart rester. Sparat från veckan och så långt tillbaka i tiden som lördagskvällens middagsbjudning. Turligt nog finns det lite pulled pork kvar som hamnar i kvällens tortillias. Älskas av kidsen också.

      /R, originalet

      Radera
    2. "Hade jag jämnt tyckt att det fanns plats i kylskåpet hade jag alltid haft en jul-edamer på lagring." Underbar inställning. Handcrafting i det lilla. Något annat man kan spara för mer exotisk touch? Islands nationalrätt är ju nedgrävd rutten kråka. Har inte smakat så jag kan inte uttala mig. Kanske lika gott som surströmming? (Grov ironi. em äter detta? Luktar kloak).

      Radera
  13. Skippa bakmaskinen och knåda för hand så spar du in på gymkortet med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valid point. Minns vad THZ sa: Kroppen upptäcker direkt när muskler inte används och fasar ut dessa. Efter några veckor utan egenlimpa står du där som en sillmjölke, utan knådarmuskulatur.

      Radera
  14. Älskar citatet: "What are you? A king?" Lyssnade på det här avsnittet för ett par veckor sen och sedan dess används citatet frekvent här hemma. Tycker det viktigaste är att inte slänga mat. Blivit påmind på nytt om det efter SVT:s Maträddarna där det framgår att ett svenskt hushåll slänger 1 kg (KILO!!!) mat per dag. Det är skamligt. What are you, a King???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om Silvia säger det till Carl Gustaf när han står där på D-holm och slänger rester.

      Radera
    2. När kungen var på besök hos oss passade jag på att slänga en massa rester. Är det därför det är så populärt att kungen kommer på besök på olika företag tex?

      Radera
    3. Troligtvis. Slängde ni ut badkaret också?

      Radera
  15. Efter tre månaders uteätande kan skriva under att det blir lite tröttsamt att äta ute hela tiden.

    Jag försöker laga fyra portioner varje gång jag lagar för att slippa laga mat varje dag. Faktiskt så försöker jag laga all mat under helgerna för att bara värma matlådor under veckorna. Problemet med bakat bröd är att man äter mycket mer för att det är godare så därför blir det inte alltför ofta bakat hemma hos mig. Bakmaskin är inte heller någon höjdare men jag har en hushållsassistent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag försöker laga fyra portioner varje gång jag lagar för att slippa laga mat varje dag." Smart. Processorienterat. Jag är inte överraskad m a o.

      Radera
  16. Mmmm detta inlägg är som balsam för själen. I början när jag arbetade med att sänka mina matkostnader så körde jag inköpslistor, budgeterade och så vidare. Nu sker detta på automatik och jag har svårt att komma över tusenlappen för mat som lagas hemma.

    "skinny waist, fat wallet" tycker jag är är något att sträva mot. Det är nog inte superkul att ha frihet men en kropp som inte orkar med något.

    Själv kör jag cykelpendling till jobbet, styrkelyft och kettlebellträning för att hålla igång :)
    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. A ditt jävla dygdemönster. Själv kör jag stående situps i Lidl-kön.

      Radera
    2. Vad är det man brukar säga? Jo, just det: "Pics or it did not happen!" Fast film är nog bättre i detta fallet. :-)

      /R, originalet

      Radera
    3. hahah. På den sämre sidan så dricker jag rätt mycket vin. Eller väldigt mycket vin. Samt så har jag inte sålt mina prylar som står i mitt förråd som jag skjutit upp alldeles för länge.

      Såg att du hade en BiB vitt från din insta, den som jag rekade i ditt forum. Har du testat det förut? #22139
      /A

      Radera
    4. R, originalet

      Här har du pic =)

      https://imgur.com/a/Rx2l5iC

      Radera
    5. Och den länken tror du att jag vågar följa. Näru, jag har varit med ett tag :-)

      Sen var det de stående situpsen jag tänkte på. Kan liksom inte se det framför mig.

      /R, originalet

      Radera
  17. Kör alltid matlådor, har arbetat med samma två kollegor (i ett stort gäng) och i somras häcklade de mig för matlådorna medan de hade sona obligatoriska dallasburgare, mcdonalds, gyrostallrik you name it. Och jag har hållit låg profil men visade upp mitt avanzakonto för dem och höll en längre föreläsning i lunchrummet.

    I Sverige har vi ju tur med våra affärer. Minns i usa var det ett omöjligt projekt att köpa basingredienserna till spagetti och köttfärssås .....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökte de döda dig efteråt? Om jag hade varit en Donkenfet kollega med noll på sparkontot och fått en förnumstig Avanzapresentation av min smala kollega hade jag tagit strypgrepp

      Radera
  18. Jag har lite bekymmer. Vi påbörjade operation FIRE och därmed halverade matkostnader för några månader sen. Jag mår inte bra! Behöver äta stenålderskost, tillsatsfritt och skippa ris/pasta/potatis/bröd för att må bra. Senaste tidens ärtsoppa, veg lasagne och linsgrytor har ställt till det!
    Nej det blir köttdieten igen med eko/naturbeteskött och viltfångad firre. Hälsan före allt!
    Får roa mig med att leta röda lappar samt äta varenda restjävel. Gött så!
    Har lagt in fasta nån dag i v vilket jag OCH plånkan mår bra av :)

    Ps. Sammanträffande! Du nämner mig precis om jag skapat ett fakkin googlekonto för att kunna kommentera och få updates.

    /HM Charlotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halleluja Charlotta, ser fram emot dina kommentarer!

      Radera