FI-traditioner?

I helgen träffades jag och en liten grupp FI-nördar och diskuterade världsherravälde. Innan ni tror att vi gör en politiskt olämplig hälsning nedan ber jag att få hänvisa till APPENDIX 1*.



En av oss är någon form av PR-geni (ja det är fånen med fingret under näsan och armen upp i luften) och hen är fascinerad av begreppet "X:s dag". Ni vet, "Lakritsens dag", "Internationella bilfria dagen", "Corporate bullshitiskans dag" et cetera och tyckte att vi skulle fundera kring möjligheten att lobba in en "Internationella FI-dagen**". Detta eftersom hon har fölk i sin bekantskapskrets som faktiskt lyckats få till en för dem branschgynnande dag. Detta krävde enligt Katarina tydligen en del hårt arbete och envis kontinuitet för att hålla igång en dylik institution. Efter att hon nämnt de fyra orden upphörde i alla fall jag och fru IGMR att lyssna för att istället äta cocktailkapris och diskutera nagellack. Men så slog det mig - man behöver inte en hel dag. Det räcker ju med några symboltunga fenomen för att gynna bildandet av en sektliknande, informell rörelse. Vad sägs om att vi framledes, lite till mans, försöker arbeta in nedan aktiviteter i vår och därmed svenne banans vardag?

1. Löne-cavan 
Har du ännu inte fattat den får du gå tillbaka hit eller hit.

2. Britt-fyllan
Formulan lyder: [1 raskt glas cava efterföljt av 1 långsamt glas cava på fancy lokal = stilfull personal allure & mäktig portfölj]

Denna eteriska varelse. Hur gick det till när du gifte dig med Peter Sellers egentligen?

3. Anti-homepartyt
Efter Frihetsmammans inlägg från i lördags står det klart att det är hög tid att skapa en motvikt till dessa abnorma korsbefruktningar mellan privat näringsliv och den mest intima sociala sfären av våra liv nämligen vårt umgänge med den geografiskt närmaste communityn; grannskapet. Storföretagens corporata tentakler nästlar sig inte bara in i oss via stora köplador och propagandamaskiner i alla medier. De finner även sin väg in i våra vardagsrum och kök och detta måste få ett stopp. För tekniken jobbar emot oss - om några år kommer vi med teknikens "hjälp" att vara än mer fast i köpmekanismer genom att företagen genom algoritmer kommer att kunna förutspå våra "behov" innan vi ens själva är medvetna om dem. Nu är därför ett lämpligt tillfälle att skapa en robust och hälsosam relation till dina medmänniskor så att vi tillsammans står intellektuellt rustade då skiten slår i fläkten på allvar. Ett steg på vägen är anti-homepartyt. Ja, det måste imperativt ske i hemmet, som på Ellen Keys dagar (läs mer om Ellen här). Jämför nedan bild på när Ellen Key läser högt för sina bitchas...


...med denna bild på hundratalet consumer suckers vid MOS invigning.


Vem vill du helst vara? Eller förresten...jag inser att det var lite av en pest-eller-kolera, men du fattar vad jag menar. Så här går det till att husera ett anti-homeparty:

- Du bjuder in några i grannskapet på någon form av enklare förplägnad.***
- Du kallar eventet "anti-homeparty"****
- Du har en intern målsättning att du under denna träff lyckosamt ska kunna moderera samtalet på ett vis som gör att ni med framgång undviker något av slukhålen i nedan punktlista...
  • Förra renoveringen
  • Nästa renovering
  • Förra semesterresan
  • Nästa semesterresa
...för att istället prata om den typen av saker Ellen Key diskuterade under tidigt 1900-tal. Exempelvis individualism, humanism och eugenik*****. Nu kanske du till skillnad från Ellen inte får hem folk i Hanna Paulis och Verner von Heidenstams kaliber. En bidragande orsak kan vara att nutidens Hanna Paulis och Verner von Heidenstams drar omkring i Mall of Scandinavia på jakt efter den perfekta miljömärkta fuskpläden till sin nya Sofa Company-soffa. Du har ett uppdrag och det är att hjälpa dem att befria sina hjärnor och det gör du genom att återkommande husera folk på anti-homeparties.

4. Hus-swingers-party
Låt mig för ordningens skull poängtera att det är skillnad mellan swingers-party i ett hus och ett hus-swingers-party. Det övergripande syftet med ett hus-swingers-party är att du och dina vänner byter bostad med varandra under en kortare eller längre period, så som jag gjorde när jag bodde gratis hemma hos en kompis och eldade satan i hennes bastu bytte hus med en vän förra vintern. Var beredd på initial skepsis. Svenne banan tror i regel att man bara kan erfara känsla av ledighet om pengar transfereras mellan hens och tredje parts konto i samband med semester. Du måste hjälpe dina medmänniskor till avprogrammering och det gör du med ett än så litet byte som en pingsthelg. Liten tuva välter ofta stor semesterbudget.

Jag byter min leksaksbil
mot en rostig skruv
Leksaksbil mot en ro
stig skruv
Ska vi byta
Ska vi byta grejer
Ska vi byta grejer med varann

Apropå Hans Alfredsson, ni som sett Den enfaldige mördaren****** bör se denna Grotescotolkning:




Mvh/
FruEfficientBadass

* APPENDIX 1

**Ej att förväxla med Feministiskt Initiativ-dagen. Men efter senaste valet tror jag att det är rätt få som gör den kopplingen.
*** Om du saknar skam i kroppen kan du göra som vår BRF-förenings sekreterare och bara bjuda på ljummet vatten vid 100% av styrelsesammankomsterna. Men du kanske inte får så stor framgång i längden. Enklare då att köpa en limpa grekiskt bondbröd på Lidl och låta gästerna doppa detta i loivolja och flingsalt kombinerat med en fruktig druva. Bara din magnifika fantasi sätter gränserna.
**** Av tre skäl. 1) Intresseväckare 2) Öppnar upp för diskussion kring den menlösa konsumtion som pågår kring oss och vem vet, i slutet av kvällen kanske du är full modig nog att skicka med dem länken till detta avsnitt av ChooseFI.
*****"Eugenik=läran om att förbättra människans ärftliga egenskaper genom selektiv avel." OMG broder, här kommer det att bli liv i luckan!
****** Skarsgård Sr har aldrig varit snyggare (eller barare, just sayin).

48 kommentarer:

  1. Det hade ju annars varit riktigt fränt med en egen anti-konsumtionsdag. Alla andra dagar (kanelbullens, singles, alla hjärtans, våfflans osv) går ju ut på motsatsen, dvs att vi ska köpa oss lite lycka eller kärlek. Jag betvivlar dock att vi hade nått några större publiker, eftersom alla andra skulle föredra att skapa MOS's dag.

    Jag är spänd på att se om jag själv vågar implementera anti-homeparyt (lite rädd för folks reaktioner faktiskt), men swinger-grejen låter fantastisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det inte redan en anti-köpdag? Känns bekant.

      Radera
    2. https://www.whitemonday.se/ kanske?
      "White Monday - motpolen till den konsumtionshets som skapas under Black Friday."

      Fast om man inte läser diverse nyhetssajter och fejsbook hur vet man att den redan har inträffat i år?

      Radera
    3. Trodde det var något som hette Buy Nothing Day. Ser till min förvåning att den är nu på (Black) Friday:

      https://en.wikipedia.org/wiki/Buy_Nothing_Day

      Det känns som om the Corporate World har övertaget just nu om hur dagen efter Thanksgiving Day ska "firas".

      Magnus

      Radera
    4. White Monday är väl måndagen efter black friday. Buy nothing day är PÅ black friday? Bägge är en motreaktion till black friday och konsumtionshetsen. Men nu räcker det ju inte ens med black friday utan det kommer black week m.m. Ser minst sagt mörkt ut för mänskligheten.

      Radera
  2. Så för att försöka undvika att bli sedd som en sekt så ska man börja med missionsuppdrag och konverteringsförsök av oliktänkande..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vill undvika sekt? Det är ju enda sättet att nå fram till folk i dagens ljumma åsiktsklimat där 5% sparkvot anses "toppen" och där återvinning av plastförpackningar (som sen hamnar i brännbart) är ett fullgott miljöarbete.

      Radera
  3. Kan man säga att vår FI sammankomst i lördags var startskottet? Ingen renovering diskuterades (iofs nämnde jag kanske att det var en bidragande faktor till mitt utmattningssyndrom. Fy mig), det var naturligt mobiltunt vid matbordet och vi satt väl och bubblade i minst 8 timmar med människor man tidigare aldrig träffat?



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Och baby IGMR var ju ett praktexempel på selektiv avel.

      Radera
    2. Val av avelspartner var en lång och mödosam process. Resultatet blev dock lysande.

      Radera
  4. Har f ö börjat bingelyssna på Staden. VIlken pärla.

    SvaraRadera
  5. Jag vägrar konsekvent att handla annat än mat och nödvändiga hygienartiklar under hela nov och dec. Enbart för att peka finger åt hela konsumtionshetsen. Lyckligtvis så slutade vi med julklappar i min familj för länge sedan och ska man bort på julen ger man bort något till värden/värdinnan som är ätbart (choklad tex) alt drickbart (en flaska vin) och som inhandlats i god tid alternativt bidrar med något till middagen som att man erbjuder sig att ta med efterrätt eller liknande. Låter kanske som en riktig torrboll men är så enormt trött på all hets och den makt reklamen verkar ha över gemene man.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med såklart. Vad skönt det är att "umgås" i bubblan...minimal friktion...zzz

      För övrigt såg jag att Frihetsmamman länkade till lite friktion här (gårdagens upplaga av random dagligmedia). Orkar inte elda upp mig, har en hund att promenera. Kan inte någon annan ta tag i byken?
      https://www.expressen.se/dinapengar/frida-bratt/skulle-du-kunna-ga-i-pension-nar-du-fyller-40/

      Radera
    2. Jag har försökt med detta i åratal. Nu har jag lyckats att slippa julklapparna från släkten och eliminera julklappsköpen mellan mig och mina syskon. De köper dock till varandra. Så mina föräldrar är de enda som får julklappar eftersom de vägrar sluta. Däremot brukar de köpa enligt önskelista så ser det inte som ett stort problem.

      Radera
    3. Kära nån, vad folk klagar över julklappar, överallt detta växande gnäll över klapphögar och givmilda släktingar! Jag har knappt fått en pinal eller peng sedan jag flyttade hemifrån, eftersom julen verkar ses som något av en barngrej i mina kretsar. Finns inget community för oss som vill ha tradionella svenska julfirandet kvar, med klappsamlingar så höga att granen nästan lyfts upp i taket. Och så trevlig mellandagsrea på det? Vet ni, på medeltiden var till och med prästerna med i de årliga minst sagt vilda karnevalerna. Det satte reformationsgängen (och den framväxande kapitalismen) i Mellan- och Nordeuropa garanterat stopp för. Resultatet? Rigida perfektionister som inte kan vila åtminstone en gång per år från all duktighet (och lönsamhet). Oavsett sektbudskap i Nordeuropeiska kulturer, det är alltid all-in som gäller. :( /Eva, som vill ha många klappar.

      Radera
    4. Tanken med presenter är ju att det ska glädja mottagaren och om man får en massa oönskade grejer som man ska släpa till andra ändran av landet för att sedan göra sig av med det gör ingen glad. Jag har allt jag behöver och skulle det vara något specifikt jag önskar så kan jag köpa det själv eller så talar jag om det för mina föräldrar så får jag precis det jag vill. Vi brukar normalt samlas hela familjen i norr för att fira jul tillsammans med god mat. Det är jul för mig att umgås med familjen. Inte klappar eller mellandagsrea som jag undviker som pesten i vart fall i affärer.

      Radera
    5. Ja Plina, det där med oönskade grejer verkar vara ett vanligt problem. Bör väl hänga ihop med att folk köper till dem man inte känner egentligen (även nära familjemedlemmar kan ingå där), eller så bryr man sig inte om att fråga vad som skulle uppskattas. Egentligen kanske man struntar blankt i mottagaren. Sådant är ju allt annat än generöst, snarare robotbeteende för att kanske slippa tappa ansiktet och bli accepterad.

      Då kanske jag ska vara nöjd då, för det jag fick som barn var nästan alltid enligt önskelistan och de få saker som man fått på senare år har varit bra grejer som jag uttryckligen visat intresse för, dvs givarna har varit lyhörda.

      Men är det kanske här skon klämmer, att folk slutat bry sig om vad givande handlar om? Det går på rutin, man tror att man klarar "jultestet" genom att köpa massor av meningslösa presenter, att man kan köpa sig fri från äkta generositet. Då fattar ju till och med en trögis som jag att man vill checka ut från julfirandet. Tråkigt bara att snålisar gärna hakar på den trenden också...oavsett de kallar sig klimatvurmare, antikonsumismister eller allmänt frihetssökande. /Eva

      Radera
  6. Studenten A - kan inte du roasta dem?

    https://www.expressen.se/dinapengar/frida-bratt/skulle-du-kunna-ga-i-pension-nar-du-fyller-40/

    Jag har en Black Friday att planera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tills jag kom på att det gör du ju, professionellt alltså.

      Radera
    2. Både professionellt och semiprofessionellt.

      Radera
    3. Hahah, återkommer när jag läst artikeln. Tyvärr sitter jag på moderna kontoret med "öppna" kontorsytor, kan inte riktigt sitta och läsa på Fru EBs blogg eller Expressen då =)

      Radera
    4. Hur tänkte du egentligen när du bytte jobb? Får vi nu inga prisuppdateringar från Lidl löpande?

      Radera
    5. Inget eget kontor = ingen IGMR blogg

      Radera
  7. Intressant att FIRE-tanken är så provocerande. Men jag räds inte denna "sekt". Skulle inte tänka som Groucho Marx, utan vill vara med i denna klubb om jag får.

    Angående home parties: Är det en rent kvinnlig företeelse? Har aldrig varit på någon och saknar det inte.

    Och FruEB: Ännu ett fantastiskt inlägg, men jag hittade en liten kulinarisk och en liten språklig aspekt som jag inte ger tummen upp för:
    - Cocktailkapris. Vem hittade på dem? Vanliga små kaprisar är underbara och mycket godare tycker jag. De duger förstås inte som drinktilltugg, men där finns många godare alternativ.
    - Semikolon. Så missförstått. Det ska inte stå i stället för kolon, komma eller tankstreck utan som ett alternativ till punkt för att förena huvudsatser som på något sätt hänger ihop. Strindberg använder det med stilistisk bravur på första sidan i Röda Rummet.

    SvaraRadera
  8. Det verkar råda en viss förvirring om vilken hand som ska vara i luften och vilken som ska vara under näsan.

    Ni kanske borde utse en chefsideolog som kan besluta i den typen av centrala frågor....

    SvaraRadera
  9. Cocktailkapris: Inte i huvudsak jag som driver det spåret utan mellanbarnet. Hon är tokig i dem. Och God Mor som jag är skaffar jag ju dessa åt hen.
    Semikolon: Så underbart språkligt granulärt och nördigt av dig Anonym 12:12 (i den allra bästa bemärkelsen givetvis). Kolon för mig är annonsmaterial. Som "Black Friday: Skynda dig att köpa sur strömming och potatis sticks." Semikolon för att kunna fortsätta blaja. Lite som du säger Strindberg röra rummet tresidorsmeningar. Men jag har då använt det på ett annat sätt i texten ovan, får kolla och göra min läxa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jag förstås. Någon minst lika språknördig som jag har skapat denna lilla webbsida, helt tillägnat semikolonet:

      http://www.semikolon.info/

      Magnus

      Radera
    2. Jag tänkte väl. Att ha två av den kalibern i ett och samma kommentatorsfält hade varit lite som att vinna på Lottos d.v.s. snudd på omöjligt. Jessica Gedin har en eldig relation med semikolonet också. Ska genast surfa in på sidan.

      Radera
  10. Alltså avensjuket av att beskåda ert kärleksmöte! Grön är jag, gud så roligt!

    Jag kan inte koncentrera mig på artikeln om FI-rörelsen för jag är helt uppslukad av denna: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/G19q8q/fick-tvn-forstord--av-nyhetsmorgons-logga-ar-for-javligt

    Och så håller jag med dig Eva. Jag ÄLSKAR julklappar, eller typ allt med julen. Om klapparna är få, uttänkta och av vettig kvalitet och inte adderar till kluttret jag slåss mot. En burk god senap gör mig själaglad, den behöver inte ens vara hemlagad. Julstress/hets? Vaddå, det väljer man väl själv? Jag väljer glädje (som Pollack sa) och vägrar släppa in någon som helst panik i decembernjutet. Det är en väldigt intensiv tid jobbmässigt men jag ser till att jag har tid att fiffilura med matlagning och fix i lugn takt. Det som blir gjort blir gjort, resten duger som det är. Har jag bara sill, julmust och raggsockor är all good.

    Å, om ni ordnar konvent i Norrland vill jag också vara med.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Julstress/hets? Vaddå, det väljer man väl själv?"

      Precis, Morsan. Är helt på din linje. Den magi (marknadsföring/påtryckningar) som man inte ens bryr sig om, har ingen vidare makt över en. Det är de lättfrestade och svaga som behöver sektbudskapet som en säkerhet mot sig själva. Men inte ska jag döma här, bara informerar. ;) /Eva

      Radera
  11. Har kommenterat längre på Sparo's blogg angående marknadens påverkan på konsumenternas beteende.
    (Denna blogg är dock blockerad på arbetets datorer sedan en tid tillbaka...och svårare att skriva på mobilen)

    Frågan jag ställde där och kan ställa här också är:

    Skall reklam förbjudas, då den påverkar så vi köper mer oavsett om vi vet om påverkan eller inte.

    Bakomliggande resonemang finns på Sparo's blogg....sorry frun men din blogg är tydligen farlig ;).

    Mvh
    Thz

    SvaraRadera
    Svar
    1. EB är ännu inte blockad i VGR/Karin på jobbet...

      Radera
  12. Vi brukar ibland ha "vin måndag kvällar". Alltså en bättre Måndag helt enkelt. Vi är ett gäng svenskar som dricker vin och äter plockmat. Behöver inte vara så märkvärdigt. Inga presenter eller köppartyn gillas. Man kan ju också göra det till bokbytar eller klädbytar tillställningar. Vad gäller julen är jag helt för att handla till mina barn men bara sånt de behöver. Behöver inte vara köphets eller stress. Hur är det med Thanksgiving hemma i Sverige? Har det börjats firas eller är det vara Black Friday som svenskarna har adopterat?

    SB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är tacksamhet verkligen förenligt med så kallade svenska värderingar?

      Radera
    2. Finns det inte Tacksägelsedagen, som någon form av svensk kyrklig motsvarighet till Thanksgiving? Kanske blandar ihop det då jag inte är kyrklig av mig.

      Radera
    3. Flow-FI! Ser fram emot första inlägget.

      Radera
    4. Håll i hästarna, det kommer!

      Radera
    5. Vi är ett otåligt men stöttande Community - så ok.

      Radera
  13. Thanksgiving är alltid 4e Torsdagen i November och lite som inkörsporten till julen. Man äter och visar tacksamhet genom att kanske voluntär jobba (om man är duktig..) genom att tex dela ut mat till de som inte har. Black Friday är ett ganska nytt påfund som alltså är dagen efter. Men många butiker har börjat bojkotta med att ha staängt.

    SB

    SvaraRadera
    Svar
    1. SB det är bara en tidsfråga tills även vi äter kalkon och tackar indianerna för deras gästfrihet. På Dollar Store köper du besticken med kalkonskaft, Rusta har pappersdukarna med indianmotiv, ICA Maxi är extrapris kalkon och TV4:s morgonsoffa översvämmas av såsexperter. Ett perfekt ekosystem av idioti.

      Radera
    2. Och de största idioterna är de som anammar det.

      Radera
    3. Haha, fyfan. Vet inte varför men just Dollar$tore får mig alltid att kräkas lite i munnen när jag hör namnet. Kanske är den fina kombinationen av en affärsidé som går ut på att sälja mängder av skit ingen behöver och en rövhatt till VD. Sauron är sitter säkert i styrelsen också.

      Radera