The FIRE is spreading

Frihetsmamman inledde sitt bloggskrivande med "Här kommer ännu en FIRE-blogg". Men så många finns det inte väl, i Sverige alltså? Såvida jag inte missat någe, delge mig gärna. Ekonomibloggar och aktietipsbloggar, ja. Men på temat lågintensiv och sparsam livsstil, inte lika många. Jag skulle tro att det finns cirka en ziljon fler konsumtionsprofilerade bloggar än FIRE-bloggar faktiskt. Och i ett samhälle* där vi ständigt och jämt adresseras av kommersiella budskap med enda syfte att förflytta dina stålars till ett företag, tycker jag att varje ny FIRE-blogg är välkommen. Särskilt om den är så rolig och rättfram som Frihetsmamma. Något som också slår mig är andelen kvinnor inom FIRE. I traditionell ekonomibloggosfär/poddosfär är det en övervikt män och det talas ofta om siffror, analys, sparande som en teknisk sport. När kvinnor börjar tala sparande handlar det mer om livsbalans och att få möjlighet att köpa frihet att ägna sig åt andra intressen. Detta blir tydligt när man analyserar en del bokomslag på området sparande. När män skriver böcker om pengar, syns ofta siffror och %-tecken. När kvinnor skriver böcker om sparande inom ramen för FIRE är det andra saker på omslaget. Jag har inte svaret på varför det är så, men misstänker att det har att göra med att kvinnors hjärnor är mindre än männens.


Apropå Frihetsmammans inläggsrubrik skulle jag vilja säga att alla som beger sig in på en resa mot större ekonomisk frihet borde blogga om det**. Inte bara för att det är kul för andra att följa, utan för att det har en motiverande effekt att dela med sig av sin resa. Ungefär som när du berättar för alla runt omkring dig att du ska sluta med rökheroin. Det tar emot att börja boffa då när du löpande tar emot kollegornas uppmuntrande kommentarer och ryggdunk.

Man kan väl säga att FIRE-rörelsen tog sin start med boken Your Money Or Your Life tidigt 90-tal. Men den digitalt burna rörelsen härstammar mer troligen från Early Retirement Extreme i början av 2000-talet. Inte världens snyggaste blogg på området, men ett första steg och en blogg som fick framtida stjärnor som MMM att förstå att det fanns sätt att sidsteppa "The American Dream". Idag kryllar det att FIRE-bloggar, poddar och konvent såväl i USA som delar av Europa och jag är helt övertygad om att det bara är en tidsfråga innan det kommer att vara läget även här. Det bästa av allt är att detta är en hobby som bara blir bättre och bättre ju fler som deltar. Det är inte så att jag, Frihetsmamman eller IGMR konkurrerar med varandra om att ha det största FIRE-bloggen***, vi drar ju varandra. Jag skulle exempelvis tippa att Frihetsmamma passerade 50 läsare om dagen lite snabbare än jag (tog ett kvartal) just för att det redan finns lite av en upparbetad community som slukar allt FIRE-relaterat som kommer i dess väg.

Min målsättning när jag startade denna blogg för drygt ett år sen var att få bidra till att sprida Mr Money Mustache i Sverige,  eftersom jag tycker att den bloggen gör det bästa jobbet att förklara the why & the how of FIRE. På bara ett år fick jag, tack vare draghjälp i communityn****, synas i Placera i en artikel som också visade MMM:s blogg-logga. Så check på den.

Fig. 1: Mål ett uppfyllt

Jag är övertygad om att bollen bara har börjat rulla och jag tror inte att det är orealistiskt att säga att FIRE inom ett år kommer att vara ett av samtalsämnena runt fikaborden ute i landet. Varför jag tror det?

Exhibit 1: Nya bloggar


Frihetsmamman är bara ett exempel. Det har kommit fler och fler bloggar som dokumenterar resan mot frihet (se länkningar till höger om ni läser webbversion). Alla behöver inte handla om att spara sig till 4%-regelfri, men de flesta eftersträvar mer slack och frihet i sina liv, frihet att göra saker som ligger dem mer varmt om hjärtat än att fila TPS-reports.*****

Exhibit 2: Det kommer en svensk bok på temat
I slutet av januari släpper FFF sin bok "Ut ur ekorrhjulet". I cannot wait. Mediavan som han och Maribel Leander Lindberg är vid det här laget kan vi också räkna med lite skön slut shaming i dagligmedia. Kanske Plånboken har lust att göra en uppföljning från sitt kvalitativa reportage i ämnet? Eller börjar media svänga från sitt oroliga "vad-är-det-här-för-outside-of-the-box-tänk-detta-måste-vi-ställa-oss-skeptiska-till-annars-kan-svenne-banan-i-Rävemåla-bli-upprörd" till ett andra vågens mer öppet sinne som faktiskt försöker förstå. Gå vidare till Exibit 3.



Exhibit 3: Anglo-saxisk media börjar sakta svänga
Under flera år har ju MMM varit restriktiv med att ställa upp på intervjuer i dagligmedia eftersom reportagen tidigare ofta blev vinklade på ett sätt som inte var FIRE-kompatibla, d.v.s. man målade upp en bild av antingen en naiv nisse som inte fattade siffror eller en slacker som ger fingret åt samhällsmodellen. Lite så som Pia Fridén (6 minuter in här) väljer att göra i Sveriges Radio. När nu MMM varit FIREd sedan 2011 med uppenbarligen ett jävla toppen liv, dessutom med ett i mediernas ögon rätt coolt altruistiskt projekt med sitt coworking-ställe etc, något som inte ens de mest inbitna "du-bidrar-inte"-falangerna förmår bortse ifrån, har invektiven bytts mot uppriktig nyfikenhet.



Att Disneyskurkar av typen Suze Orman gör knasiga kritiska utspel är ju inte heller något som direkt missgynnar rörelsen om en så säger. Andra medier som nyligen skrivit mindre raljanta artiklar om FIRE är Wall Street Journal och BBC.

Exhibit 4: Sökorden på blögga
I förrgår gick jag in och kollade vilka ord och fraser folk söker på halkar in på bloggen. Jag har tidigare nämnt skumma saker som "en annan mans frus blogg", "pepparkvarn" och "skakigt på börsen", men jag kunde konstatera ett trendbrott. 100% av sökningarna den senaste veckan var "fire rörelsen". Jag blev så glad att jag valde att bort se från särskrivningen.******



Exhibit 5: Dokumentären kommer i januari
Jag har tidigare talat om "Playing with FIRE", dokumentären om rörelsen som är gjord av ett par FIRE-anhängare i filmbranschen.


Dokumentären premiärvisades på höstens Fincon i Orlando och håller som bäst på att crowdsourcas till massiv marknadsföring vid release, förhoppningsvis på Netflix. Vi kan då hoppas på samma genomslag och spridning som dokumentären om The Minimalists.*******

Dessa saker, tillsammans med säkert tiotals andra artiklar och nyhetsinslag och reportage på temat leva enklare, down-sizea, ifrågasätt ekorrhjulet, hitta meningen med livet etc. gör att jag gör bedömningen att vi snart når rörelsens tipping point i Sverige. Och när man når dit brukar det gå undan för utveckling är sällan linjär. Hade den varit det hade grafen över barnadödlighet inte sett ut som nedan.

Om du ännu inte besökt Our World In Data - gör't

Men det kräver sina pionjärer. I fallet barnadödlighet handlade det om nytänkande läkare och forskare som samlade rön om hur man förbättrade hälsan för nyfödda och småbarn, bland annat genom framtagande av vaccin. När väl de upptäckterna var gjorda var det liksom bara: rulla ut skiten. Samma sak med FIRE. Alla kanske inte appelleras av Jacob Lund Fisker och hans Early Retirement Extreme (den är extrem, till och med för en ann), men många går igång på Mr Money Mustache. Ytterligare andra hittar The Frugalwoods eller IGMR eller Paula Pant eller Go Curry Cracker eller vad vet jag. Det finns en FIRE-förebild för alla. Och det finns en gemensam värdegrund (rikta ditt fokus där det gör nytta för just dig) och en uppsättning verktyg som är både enkla och generiska (öka dina intäkter, minska dina kostnader och investera mellanskillnaden). Sen väljer du själv vad du vill göra med ditt liv; sluta kontorsjobba för att hitta en andra mer lustfylld karriär, eller fortsätta med 9-5-jobbet med en skön FU-pott på banken. Blaj blaj vad jag vill säga är att vi står inför en hockeyklubbegraf. Det småpyr och ryker just nu, men jag tror att det kommer att fatta eld med ett stort WOFF i Sverige nästa år.

Jag och studenten A Brittfyllade på Sturehof i veckan och vi kunde konstatera att ingen av oss tidigare varit särskilt engagerade i en "cause". Alltså bidragit till något vettigt i bemärkelsen gräva brunnar i Afrika eller ens bidra till organisationen som gräver brunnar i Afrika, mycket Me, Myself & I, klyschan för ekonomer som vi är. Men denna community av intelligenta, välformulerade och smarta life hackers som vill väl, vill dela med sig utan baktankar, den har tagit mig med storm. Tänk timmarna ni som kommenterat lagt ner på att sprida kunskap till helt okända människor. Kaktus med sin IPS,  Studenten A med allt från detaljerad analys av min portfolio till ännu mer detaljerade redogörelser för Lidls samtliga priser per november 2018, Evas teologiska takes på det mesta och alla ni andra som bara är för roliga, jag får skratta nästan varje dag.

Jag är kort och gott helt förälskad i den här rörelsen och jag hoppas att du som läser det här känner detsamma. Det känns som att jag har fått nya vänner, spridda över hela landet.******** För som MMM sa och som jag citerade i oktober:
The reason it has spread to millions of people is that it works. People try it, they like the results, and so they share it with their friends, and the cycle repeats. There’s no stopping an idea or a movement like that.
Så varför inte tända en liten tändsticka idag? Om så bara genom att sms:a en länk till episod 100 på ChooseFI till en vän som du bryr dig om. Om vi alla gör det exponeras ytterligare tusen personer för rörelsen och ponera att de skickar vidare till tusentals så är vi snart uppe i en miljard och kan fortsätta att vara de där präktiga förebilderna vi så älskar att vara. För minns att FIRE handlar inte på något sätt om att ta avstånd från samhället som vissa väljer att tolka det. FIRE handlar om att skapa valmöjligheter och ta ansvar för sin försörjning, sin hälsa, sin community och för vår jord.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Där som jag tidigare nämnt bara webbmarknadsföringen i Tyskland överträffar det uppräknade värdet av nazipropagandamaskinen det år den peakade. En kommunikationsapparat som förmådde folk att göra bra mycket mer än bara köpa brallan av sig.
** Jag kommer inte vara nöjd förrän vi har minst lika många life optimizationbloggar (finare namn för snålbloggar) som konsumtionsbloggar i landet så keept them coming!
*** Även om jag kommer att göra allt för att bli störst.
****Katarina
***** BTW jag ska passa på att säga det att om du står i startgroparna med en blogg på temat, maila mig så ska jag addera den i min blogglista (och om jag tycker att du förtjänar det - nämna dig i en ingress mohiha vilken maktfaktor jag är Illuminati confirmed). Jag avstår från att addera renodlade "aktie-tips"-bloggar eftersom min blogglista då skulle bli alldeles för grötig utan jag fokuserar på de bloggar som har en mer holistisk inställning till ekonomi där aktier och P/E-tal är välkomna, men gärna kryddade med lite mer tankar kring life optimization, frugal hacks och saker som alla kan ta till sig även om man inte är så förtjust i fundamentalanalys. 
****** Att 100% av sökningarna bara motsvarar fyra (4) sökningar behöver vi kanske inte grotta ner oss i utan vi gör media gör mest - drar stora växlar på statistiskt undermålig data.
******* Som jag personligen tyckte var rätt lam, hoppas på mer Oumpf i Playing with FIRE. Oavsett vilket - all publicitet är bra publicitet.
********Morsan, ok att jag och familjen campar över hos er inför sportlovet v. 9? Vi kan sova i vardagsrummet, du behöver inte göra dig något besvär.

51 kommentarer:

  1. EB, måste du släppa sådana inlägg dagar då jag är upptagen? Det finns så mycket i FIRE som lights me up. Miljötänket (för de som inte reser livet ur sig), friheten, ansvaret, möjligheterna som öppnas och inte minst detta underbara community.

    Nu åter till källarrenovering med FIRE mindset.

    SvaraRadera
  2. Ja hon är otroligt begåvad på att skriva så att man dras in den där Fru EB. Och det där diagrammet ska jag skicka till gamla mamma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon has her way with words... Jag ska göra en fototapet av diagrammet till nya tvättstugan.

      Radera
    2. Tack rara ni. "Jag ska göra en fototapet av diagrammet till nya tvättstugan." Gött! Kan bli en affärsidé - fototapeter med diagram från Our World In Numbers. Obligatoriskt i klassrum.

      Radera
  3. Dags kanske att kliva in här. Läser din blogg hyfsat ofta numera. Håller så sakta på att starta min egen. Ser mig inte som en del av någon "rörelse" men att sparsamhet är en förutsättning för frihet har jag ju vetat länge.

    Nu när jag har börjat berätta för min omgivning att jag kommer att sluta arbeta till sommaren har jag fått klart för mig hur ovanligt det är. Och hur provocerande...
    Och då är jag ändå klart närmare sextio än femtio.

    Så mer info om att det går att spara sig till större frihet och att det för många skulle kunna vara värt det behövs helt klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Frihetsgraderna: "Håller så sakta på att starta min egen." Men vars inte blyg nu, langa hit bloggadressen asap så ska den upp.

      Radera
    2. Om jag har gjort rätt (vilket på inget vis är självklart), så skall det uppenbaras när man klickar på mitt namn. Om det inte funkar så är adressen www.frihetsgrader.com .

      Radera
  4. Nu har jag läst din blogg flera dagar. (Och eventuellt hunnit läsa samtliga inlägg pga den förträffliga möjlighet till prokrastinering som en bra blogg innebär.)
    Är på tok för sent ute för FIRE och får lust att slå mig själv med en hoprullad finanstidningen för att jag började spara på tok för sent. Mem jag hittar ändå massor av användbara tips här. Plus att bloggen är kul, vilket inte är helt vanligt när det handlar om ekonomi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käre/a DDT, själva FIRE måste inte vara målet. Alltså bara en ok FU-pott ger en enorm tillfredställelse. I kombination med minskade utgifter per månad känner jag mig som en oljemagnat på kokain. Trots att mina tillgångar inte skulle räcka till att byta golvmattorna i en oljemagnats baklucka. Typ. Det är mind setet som ger mig frihetskänslan. Jag skulle också vilja dänga upp mitt unga jag men glad ändå att jag hittat det här tänket nu. Det går FORT att samla ett litet kapital när man skär ned i vardagen. Och man kan ändå ta ett vinbad i rent hälsosyfte ibland. Se nedan.
      Morsan

      Radera
  5. Haha, jag kan ju skicka en bild på vardagsrummet och ni kommer boka närmsta Scandic fort som attan. Å, jag är lite Hannofer idag. Helkväll med kära flickvänner på lokal igår. För att fira Morsans väg mot 45. Älskar 40-plus. Vi tränade på att sätta rejält högljudda tantgarv. (Tantgarv är en outstanding addition till åldrande kollagen.) Så jag kan bara bygga meningar av nio ord i taget. Jag ska läsa det här göttiga inlägget igen. Bara jag återställt mineralbalansen i hjärnan. Men FI(RE) kommer bli morgondagens fredagstaco, vad det lider. Bara i min lilla krets monteras det ned vinkylar för att ge plats till bulkfrysar.

    O, tillbaka. Off topic men folk som håller på med juicecleansing, tarmsköljning etc borde testa en rejäl vinbonanza. Det är extremt laxerande. Finns nog inte en enda plackrest i mina tarmfickor efter morgonens leverans. Jag hörde overload-larmet tjuta från det lokala reningsverket. Ett svagt klagande genom novemberdimman. Så vackert.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Bara i min lilla krets monteras det ned vinkylar för att ge plats till bulkfrysar." Så vackert...jag kränger fram en tanttår (efter 40 börjar jag gråta till det mesta ink. random klipp från Bröderna Lejonhjärta ink bifogat https://www.youtube.com/watch?v=84k2Y_VfLAs)

      Radera
  6. Jag har verkligen funderat på det här med bloggande men min språkliga begåvning når inte upp till Fru EBs nivå och därför får jag blygsamt kommentera istället. Dessutom måste jag ju sköta jobbet på Alcatraz med någotsånär energi så att skattepengar inte hamnar i Morsans reningsverk, Hahaha, tarmsköljning -skrattade gott här på söndagsförmiddagen. Men jag måste bara ta upp en sak som Lana funderar på; FIRE i all ära men jag hade blivit förbannad och avundsjuk om mina big spender-bekanta (med lön från det privata) skulle få upp ögonen för FIRE och nå det före mig (med lön från länet). Huga! Hade känt som om det var dags att krypa in under närmsta sten. Hur blir jag fri från dessa tankebojor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nej, du satte ord på mina väl gömda fula tankar.. Jag ser FI(RE) lite som en hemlis för att inte bli omsprungen av såna där högavlönade med anställning utanför kommunen, men jag inser ändå nånstans att livet inte är en tävling. Tyvärr tror jag att jag bara skiftat min mätning av mig i förhållande till andra från trendiga outfits och unika resor till högst sparkvot och FI-kapital.. Sorgligt och inte alls altruistiskt! Men precis som för törstiga AA är första steget mot tillfrisknanda att erkänna sin sjukdom så jag tänker att trots de fula tankarna så är vi på väg! Visst?! Eller..? :-)

      Radera
    2. Precis så har jag förflyttat mina tankar också, en jämförelse med andra är det likväl. Jag försöker flyga under radarn så gott jag kan, tänker fortsätta med det och inte tipsa i onödan. I’m bad to the bone eller I’m just a sucker with no self esteem...

      Radera
    3. Först och främst: Lana vilket trams, du är ju en helt fantastisk skribent och det tror jag många läsare med mig skriver under på - åtminstone från den tiden Alcatraz-ledningen inte spärrade din jobbdator från kommentering på denna blogg. Hur lyckades du idag?

      Och #2 gällande att högavlönade consumer suckers inte skulle ges möjlighet att pursue; jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken, eftersom jag till skillnad från er är en god människa. Men seriöst är det så att vi behöver detta segment med oss av företrädesvis två skäl:

      1/ Det är de som åker på regelbundna resor till Madagascar samt kör i snitt 2,1 bil, och det är
      2/ Monetär överklass som sätter trender i ett samhälle (se: "kroppsfett var största trend men blev sedan inte trend" och "solbränna var högsta trend men blev sedan inte trend") och om vi som kollektiv ska göra övergången från 4,2 jordklotsspenders till 1 jordklotsspenders är nyckel att få med sig dessa eftersom det är världens mest välavlönade som sabbar klotekvationen, inte de fattiga.

      Om det kan vara någon tröst är det svårare för denna grupp att skala lökarna. Jag menar tänk dig casa Depp med 16 miljoner i månaden för att få Familjen AB att gå runt och den förnedrande nedrustningsprocess som måste krävas för att få den mannen i hamn jämfört med dig, en vanlig knegare som faktiskt känner att livet är rätt ok även utan en egen atoll eller importerade märkesviner för 200 000 i månaden. https://www.telegraph.co.uk/news/2017/02/01/johnny-depps-2-million-monthly-spending-including-30000-month/

      Varandes svenne banan har du redan nu en fördel nämligen din brist på prestige. Frysbox vs. vinkyl.

      Radera
    4. Tack för upplyftande ord, jag ska jobba mer med på att bli snäll och dela med mig...

      Radera
  7. Hej o tack för all inspo! Jag tror på RIKTIGT att FIRE & dess släktingar kan vara vår räddning. Världen går framåt, människor utvecklas, vi blir smartare o effektivare. Vi kan inte konsumera upp all denna tillväxt, då dör planeten o vi. Jobba lagom mycket, använd tiden bättre! Jag jobbar globalt med hållbarhetsfrågor, love it, men nåt är fel är största engagemanget blir om vi har kött i lunchbamban eller inte, o vilken elcykel som e snajdigast. Vänd på det! Tack för en härlig blogg o dialog!
    M

    SvaraRadera
  8. Men ÅH, jag vet inte var jag ska börja! Vilket fantastiskt inlägg! Jag är dock lite frustrerad för du täcker in så många olika teman att jag antingen måste kommentera en roman eller acceptera att det bara blir på vissa teman.

    Låt mig börja med att säga att jag börjat fundera SÅ mycket på könsaspekten sedan jag började blogga själv. Jag insåg ganska tidigt att din och Snålcoachens blogg föredrogs framför renodlade aktiebloggar (och ja, jag håller med om att de är i majoritet), varpå det kändes helt okej att starta "ännu en FIRE-blogg". Mannen min kommenterade nyligen att det främst verkar vara kvinnor som läser min blogg och att jag kanske var dum som profilerade mig som kvinna redan i bloggens namn. Detta eftersom det främst verkar vara just män som intresserar sig för mer "extremt" sparande ala MI30 och att min blogg därför aldrig kommer bli så stor. Men jag vill ju nå kvinnor, så för mig är det ingen större sorg om männen uteblir för att jag skriver för lite om glidande medelvärden och P/E-tal. Oavsett så är det roligt att vi roas av olika typer av bloggar, poddar och böcker beroende på vilka vi är. Jag har förvisso konsumerat typ allt (via bibliotek och internet), men känner att jag inspirerats betydligt mer av Mrs Frugalwoods än Marcus Hernhag till exempel.

    Sedan skriver du spännande om hur livsstilen sprids. Jag tycker det är otroligt spännande och jag misstänker att du och jag kommer kunna diskutera den frågan mer privat längre fram. Jag känner likt vissa andra personer som kommenterat att jag inte är säker på att livsstilen måste spridas. Förvisso är det sant att den har positiva effekter på miljön, men för mig är det inte nödvändigtvis viktigt att frälsa andra att leva ett liknande liv som jag själv. Däremot (och det är ett stort but) är det viktigt att vi som vill leva på det här sättet får stöd av varandra i den här livsstilen och det tror jag att våra bloggar kan hjälpa till med. Ditt kommentarsfält (som jag varit del av långt innan min egen blogg) har varit så peppande och underhållande under min resa och det känns därför som att jag har nya vänner utan att ens ha pratat med dem i verkliga livet. Dessutom känner jag att jag vill att folk ska känna till den möjlighet till FIRE som finns, men jag tror inte att jag måste tvångsövertala folk till att nå dit(förutom kanske mannen ;). När jag skrev om offermentaliteten så var egentligen inte mitt huvudmål att få folk ATT börja spara och sluta dricka energidryck, utan snarare att inte använda energidrycken som en ursäkt att inte kunna spara om det är det man vill. Jag vill att folk ska kunna ta makten i sina liv och göra det de vill, om det så är att besöka barnbarnen i Thailand, gå i pension vid 55, spara till sina barn eller kunna be chefen dra åt helvete när det behövs. För mig är ekonomisk medvetenhet vägen dit och det är därför jag är lite obekväm och tar diskussionen i lunchrummet och bland vänner, samt varför jag bloggar.

    PS. Snällt av dig att bortse från särskrivningen. Riktigt generöst ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Frihetsmamman: "När jag skrev om offermentaliteten så var egentligen inte mitt huvudmål att få folk ATT börja spara och sluta dricka energidryck, utan snarare att inte använda energidrycken som en ursäkt att inte kunna spara om det är det man vill. Jag vill att folk ska kunna ta makten i sina liv och göra det de vill, om det så är att besöka barnbarnen i Thailand, gå i pension vid 55, spara till sina barn eller kunna be chefen dra åt helvete när det behövs. För mig är ekonomisk medvetenhet vägen dit och det är därför jag är lite obekväm och tar diskussionen i lunchrummet och bland vänner, samt varför jag bloggar." Well put indeed.

      Nej, jag har väl egentligen ingen önskan att bli FIRE-missionär i mitt privatliv heller (har uttryckligen bett min andliga ledare att ge mig en rak höger den dagen jag börjar bli en pain in the ass i privatsociala sammanhang). Däremot tycker jag att det ska finnas en pallett av attraktiva och smarta bloggar den dagen någon råkar komma över ämnet i dagligmedia och inte hamna på en roadkill-blogg.

      "Ditt kommentarsfält (som jag varit del av långt innan min egen blogg) har varit så peppande och underhållande under min resa och det känns därför som att jag har nya vänner utan att ens ha pratat med dem i verkliga livet." Underbart, helt underbart.

      Radera
  9. Nej Lana, jag tror inte att du behöver vara orolig för att bli omsprungen.
    Jag själv är en big spender med hög lön och precis fått upp ögonen för denna rörelse full av omtänksamma, hjälpsamma människor. Tänker att ” hur svårt kan det va’” . Jag har ju en hög lön och om jag inte sparar min procent denna månaden så blir det nästa. Men nästa månad så är det något annat och det räcker inte med att bara skippa eftermiddags coca-colan eller 3 luncher per vecka , utan man får ta till något kraftigare. Som smärtar. Och DET är en utmaning även kanske för mig som tror att jag är med i FIRE bara för att jag har skippat takeawaylatten och julresan .....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går! Ge dig på de stora posterna och jobba dig neråt. Vi spenderade varenda krona förr och har från början 2018 gått från 0 till över 60% sparkvot. Det är en rolig resa som har fört familjen närmre varandra. Vi mår bättre och även vår ekonomi.

      Radera
    2. Första gången med inlägg, ås roligt att få svar. Tack IGMR!
      Stora posterna, säger du. hmmm hus, bil, båt kan jag köpa men semester...Ouch! Semester, det är en liten rätt stor del av vår tid / pengar hittills, men klart att man byta miljö (vilket om vi ska vara helt ärliga, är mest det det handlar om....) billigare.
      // Kasus

      Radera
    3. "Vi spenderade varenda krona förr och har från början 2018 gått från 0 till över 60% sparkvot." Check på den. Konsumtion är som luft - den utvidgar sig i allt ledigt utrymme. Jag satte utan problem sprätt på 100% av min lön i alla år tills jag tog fram storsläggan och amputerade hälften (vilket tog cirka 4 år ska tilläggas) och idag kan jag bara inte fatta hur jag lyckades göra av med så mycket deg. (visserligen hade vi då 2-3 dagsibarn och det kostar ju men det förklarar verkligen inte allt). Det som är tydligt är att de allra flesta som gör den här resan inte verkar sakna något av sina tidigare splurges utan precis som IGMR säter, det är en resa som för familjen närmare varandra. Jätteskumt men precis så är det. För första gången evva började jag och min man diskutera livet, drömmar, vad vill vi egentligen (d.v.s. inte "vart vill vi åka på nästa charter?").

      Radera
    4. "För första gången evva började jag och min man diskutera livet, drömmar, vad vill vi egentligen (d.v.s. inte "vart vill vi åka på nästa charter?")"

      Överdriver du lite eller menar du detta på allvar? Om så, och om detta är det normala, förklarar det en hel del erfarenheter. Måste ju skrämma livet ur folk med mitt prat om livsfrågor, i synnerhet en viss typ av män som kanske aldrig någonsin verbaliserat något som kommer från annan trakt än den vänstra hjärnhalvan. Hur kan man ens bli ett par utan att ha talat om dessa ting? Nå man (jag) är väl den udda här antar jag. /Eva

      Radera
    5. Eva, du är rökt i samma sekund du säger GT (och då refererar till Gamla Testamentet inte Gin & Tonic). Jag ställde frågan "vad vill du med ditt liv" till en f d kollega och det gillade hen inte. "Herregud, du kan ju inte komma såhär mitt på dagen en tisdag och ställa såna frågor..." Så ja, jag tror inte att jag och min man är/var i minoritet som bara kutade framåt med första delmål barn & villa och nästa delmål...random konsumtion.

      Radera
    6. Anonym 17.33. Din ödmjuka inställning och faktumet att du har hittat fru EB gör mitt annars iskalla hjärta behagligt varmt. Välkommen på resan!

      Radera
  10. ”Sen väljer du själv vad du vill göra med ditt liv; sluta kontorsjobba för att hitta en andra mer lustfylld karriär, eller fortsätta med 9-5-jobbet med en skön FU-pott på banken”
    Underbar kommentar....
    Precis som frihetsmamman skriver så tycker jag också att det är mycker roligare med din och snålcoachen bloggar soppåsar något sätt ändå lägge fin lite flärd och glamour i FIRE som saknas hos männen. Inför förra sommaren var det en av de ekonomibloggarna som hade en fråga ” hur många glassar man skulle äta i sommar ” för att kunna öka sin sparkvot. Han har kanske rätt i sak men det blev så otroligt o-livsbejakande att jag helt tappade lusten att spara alls. Tacka vet jag cava-löning och Brittafylla!
    Nu kom jag i och för sig ifrån ämnet, men det jag skulle skriva var att det ibland är svårt att identifiera sig med hand-core spararna även om man vill ha lite slack.
    Lite FU pengr är alltid trevligt utan att behöva dra in på sommarglassen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sparandet måste vara en win win. Dra ner på glasskioskglass och köp supergod på Lidl. Sparade pengar och MER glass!

      Radera
    2. Det som irriterar mig i en del spar- och fire-bloggar är det kategoriska och tvärsäkra. Typ ät inte glass. Du MÅSTE cykla mm. Tricket som jag ser det är att hitta det som verkligen,verkligen ger värde för mig och omfamnar a det för att sedan brutalt skära bort resten.

      Jag tex hatar att cykla. Jag kommer ALDRIG att se cykeln som mitt primära transportmedel. Trots det kan jag spara massor och slippa knappast mm.

      Det gäller att hitta sig själv och sin kärna och acceptera att andra gör andra val.

      Radera
    3. Man gör det som passar. Vi har testat att skala bort en massa saker och vissa letar sig tillbaka, andra inte. Jag har haft bil sedan jag var 18 och levt i den sedan dess. Nu är jag 37 och har i år testat att cykla till jobbet. Många dagar är det väldigt gött, många dagar absolut inte gött. Det som är gött däremot är att jag nu inte känner träningstvång och dåligt samvete därför. Träningen är inbyggd i vardagen... kan också säga att det är en fullständig njutning att köra bil nu när vi inte använder den så mycket.

      Det jag vill komma till är att även om en sak inte känns optimal kanske det finns något annat som väger upp det, i bilfallet en massa mer tid och gott samvete.

      Drar dock gränsen vid ösregn, då blir det bil.

      Radera
    4. Jag har ett mycket ambivalent spending pattern. Det skulle rent teoretiskt kunna hända att jag en onsdag kväll bjuder några för mig okända filmarbetare på drinkar vid Stureplan trots ohemula cl-priser, medan jag sedan kan glädjas stort åt att ett 6-pack Spendrups 2,8 på Willys kostar 5kr mindre än på min lokala butik. Ibland blir jag demotiverad av mitt nyckfulla beteende men samtidigt vet jag att trendlinjen är positiv och att så länge jag sköter 90% av mina kort rätt i vardagen är jag ändå hemma trots sporadiska utsvävningar.

      Radera
    5. Just ja, MILJÖÖÖÖÖÖN också. Så var det sagt.

      Radera
    6. @FruEB, vore intressant om du skrev en post om ambivalenta spendnigpatterns framåt. Eller om ev.consuma sucka infall/återfall som ändå dykt upp under årens gång till FIRE(om det nu hände vill säga). //Lilla My

      Radera
  11. Det där tror även jag är den viktigaste nyckeln till framgång i långsiktigt sparande - spara in där det inte gör någon skillnad i livskvalitet, men spendera (rimligt mycket) på det ger ökad livskvalitet. Ska man orka vara långsiktigt kan man inte göra avkall på allt, utan hitta det som är viktigast för en & spara in på resten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet för mig var att jag i början ansåg att allt var "viktigt". Man får göra som IGMR föreslår - först plocka bort, sen ta tillbaka. Precis som när man homestylar en lägenhet. Snyggt blir det också, ordning och reda.

      Radera
  12. Hej! Här är en ubåt till ☺️�� (fanns bara ufo emoji... vilket iofs också känns rätt, känner mig ofta som ett ufo i samhället/jobbet ��) som länge läst men ej kommenterat. Tycker verkligen om din blogg & andra som behandlar mer filosofiska/värderingsmässiga, lifehacks mfl bitar av strävan efter frihet snarare än p/e tal osv. Jag tror precis som du, det kommer brinna rejält nästa år �� älskar också den otroliga generositet & positivitet & förmåga att peppa & aldrig döma som finns bland FIRE anhängare! ���� Glad att ha hittat allt detta! Mvh Linda i Norrland (i brist på mer fantasifullt alias..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det blev bara konstiga frågetecken...! Det var ufo, smileys, en brasa & ”tacksamhetshänderna” :-) /Linda i Norrland

      Radera
    2. Hej Linda i Norrland, vad kul att du kommenterar och jag tar ditt antagande om att det kommer brinna nästa år som en profetia från ett Norrländskt orakel (ni är lite gammelkloka däruppe - mycket bondförnuft etc. som en stöckhölmare stundtals avundas).

      Att dina emojis förvandlas till frågetecken är Bloggergudens fingervisning om att vi icke skola använda emojis så länge vi är litterata varelser som förmår uttrycka oss med ordar. (tangokvinna)

      Radera
    3. Haha, ord it is! /Linda

      Radera
  13. Fantastiskt inlägg!
    Har också märkt lite ökad aktivitet det senaste och främst efter att SVT hade sitt inlägg(även om det lämnade mycket att önska). Får nya medlemmar till forumet hela tiden och tycker det är underbart att fler och fler hjälper till att sprida budskapet.

    Intressant köns-spaning! Funderar på hur mycket det kan bero vilken investeringsstrategi man har? Själv är jag indexkramare och har inget intresse av att läsa spaltmeter om aktier och siffror. Nu när jag tänker på det så följer jag också främst kvinnliga bloggare förutom sparo.

    Hälsningar,
    mrFIRE
    svenskafire.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å kul! Vad var det för inslag på SVT?

      Radera
    2. https://svenskafire.se/index.php?topic=113.0

      Radera
  14. Bra inlägg och jag håller verkligen med! Även om jag är mer intresserad av FI än RE så skadar det inte att fler tar tag i sin ekonomi och bygger upp passiva inkomster. Alla kanske inte måste sträva mot i princip nollkonsumtion, men det går ju alltid att mötas i mitten.

    Vi ekonomibloggare får helt enkelt hjälpa till att sprida ekonomiintresse till de som ännu inte har sin ekonomi under kontroll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det bästa sättet att göra det på är walk the talk, utan glassräkning och/eller roadkill. Men jag har på känn att det kommer att lösa sig framöver med lite attraktiva förebilder, inte "superspararna"-profiler, som spelar i samma coolnessliga som Lyxfällan-deltagarna.

      Radera
  15. Hej F.EB!
    Grattis till artikeln i Placera, verkligen imponerande.
    MMM-bloggen känner jag till sedan länge men det är faktiskt inte förrän jag började läsa din blogg som jag lärt mig om begreppet FIRE.
    Så elden sprids helt klart tack vare din blogg.
    Hoppas att jag själv en vacker dag får skriva ett inlägg och säga att jag uppnått mitt stora mål, att bli fri i förtid:)

    Mvh / K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men...hur kan du ha läst MMM utan att komma i kontakt med begreppet FIRE? Kanske är det så att han inte använder det begreppet förrän i nutid, med allt Suz Orman-debacle?

      Radera
  16. Är lite nyfiken på dom negativa kommentarerna om den sämre halvan av mänskligheten?

    Majoriteten av er delar ju ändå livet med en man.

    Det finns ju oändligt många subkulturer under fire, kanske lika många som det finns individer i denna rörelse.

    Jag har inga problem med att inspireras av bloggare och kommentatorer av något kön och kan tycka både kvinnliga och manliga individer "har läst men ej förstått".

    FIRE rörelsen är ju inte en homogen grupp människor, med exakt lika åsikter.

    Här finns alla sexuella preferenser, politiska åsikter från kflm,r till sd och allt från bidragstagare till miljardärer.

    Finns väl inget bättre än att stöta på någon som tänker annorlunda, så att man kan få utmana sina heliga kor!

    Att springa runt och klappa varandra på ryggen, leder sällan till någon personlig utveckling!
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem har skrivit vad, hänger inte med? Jag menar bara att män normalt sett sparar mer i form av aktier och fonder medan kvinnor ofta sparar på sparkonto, utan den utväxling man kan få på att verkligen fokuserat köra igång sparande. Och då behöver man ett mål för att få motivation. Jag tror i regel (om jag går till mig och mina väninnor tihi) att vi går mer igång på prat om att kunna gå ner i arbetstid än att (fördomsvarning) "bara" spara till sjusiffrigt för att det är ball. Hyfsat aktuell artikel om skillnader i sparande här: http://www.gp.se/ekonomi/kvinnors-sparande-en-oj%C3%A4mlikhetsf%C3%A4lla-1.5905644?noAccess=true&aId=1.5905644

      Radera
  17. Många kloka ord här. Det viktiga är långsiktigheten och medvetenheten tror jag. Sedan måste man unna sig något ibland, annars blir livet för tråkigt. Om känslan blir att man späker sig år ut och år in för ett framtida Schlaraffenland där borta i fjärran, då är det inte rätt (för mig). Stor skillnad också på tillfälliga utsvävningar och långsiktiga kostnader. Har man låga fasta kostnader kan man både spara mycket och ibland har lite extra kul.

    Jag är säker på att FIRE sprider sig. Jan Gradvall tog upp det i sin krönika i DI i fredags. Han verkar skeptiskt. Han ser sin 50-kronorslatte som en solidaritetshandling för att behålla sitt lokala café med cool barista.

    Magnus

    SvaraRadera
  18. Jag började blogga för någon månad sedan (www.cosmonomics.se), just för att liksom få ner sparandet och resan på pränt och kanske kunna inspirera någon annan. Jag är mer FI än RE egentligen, tänker jag, eftersom jag trivs förträffligt med mitt jobb...

    Din blogg var hursomhaver en stor inspiration - mitt skrivande är desto torrare, ditt får ju en att skratta rätt ofta! Men en tjej till som bloggar tänkte jag kunde vara bra, har precis som du reflekterat över att det är en sån övervägande majoritet herrar på det här området...

    SvaraRadera