House Sitting med GoWithLess

För ett tag sedan lyssnade jag på episod 79 av ChooseFI podcast om Tim och Amy Rutherford från GoWithLess. Jag gav också nytillkomna läsare rådet att lyssna på Friday Roundup-episoden från detta avsnitt där detta par diskuterades. När de träffades för några år sedan var deras sammanlagda spending närmare 90tkr i månaden. De bodde fint och gillade fine dining och att ge varandra och Tims barn presenter en masse. Tim var dessutom en tekniknörd som alltid ville ha det senaste. "I deserved it - I worked so hard".* När de ett par år senare blev intresserade av FIRE insåg de att de ändå var tvungna att jobba fram till 2025 för att ha råd att betala sina omkostnader enligt 4%-regeln"Vi insåg att vi redan hade ett bra belopp på banken. Om vi skulle skära ner våra omkostnader drastiskt skulle vi ha råd att gå i pension tidigare".  Sagt och gjort, de skar ner sina kostnader. Efter en MMM-picknick med Mad Fientist och andra FIRE-anhängare i Colorado fick de en aha-upplevelse: Om de dessutom kunde tänka sig att sälja huset skulle de vara klara omgående. Sagt och gjort, året efter sålde de huset. Idag -drygt tre år efter att de beslutat sig för att sträva mot FIRE - lever de ett liv i total frihet, ofta på resande fot och enligt dem själva "having the time of their lives". Kolla in deras YouTube-kanal med resetips, de är riktiga travel hackers (eller "travel reward enthousiasts" som de kallar sig). Deras bästa frugala resetips är att vara husvakter (ink. husdjur). Genialt! Gratis boende runt hela jorden. "I have a variety of house pets around the world that I completely have fallen in love with" (Amy Rutherford).




Jag har aldrig ens tänkt tanken men jag ska börja tänka tanken från och med nu. Jag menar - slow travelling kan väl inte bli bättre än så? Med total flexibilitet i schemat och möjlighet att åka i såväl låg- som högsäsong med ett öppet sinne kring resmål, dessutom i kombination att få bo i ett "riktigt bostadskvarter" snarare än ett hotellkomplex. Dessutom gillar jag andras djur.

Har du varit hus/djurvakt någon gång och funkade det bra?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Den klassiska "because I'm worth it/YOLO-mekanismen" m a o.

27 kommentarer:

  1. Var husvakt flera gånger via trustedhousesitters sammanlagt kanske tre månader i villor, lägenheter och beach house. Längsta sammanhängande var kattvakt i fem veckor och om det är katt eller typ marsvin är det minimalt med jobb. Hade jag hyrt samma boenden på Airbnb hade det kostat ca 15-30 tusen i månaden (Australien) och förutom djuren blir det samma upplevelse. Det kan eventuellt vara lite problem att få första då man har profil utan omdömen från tidigare sittningar, men hade inga problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow. Hur kollar de att du är ”trusted”?

      Radera
    2. www.trustedhousesitters.com tror jag eventuellt menas. Träffade en amerikansk tjej förra sommaren när vi vandrade i Schweiz som gjorde det, och det var ett stort chalet med en gullig gammal katt som hon passade i en månad. Hon fick till och med tillgång till deras bil. Verkar riktigt nice!
      Vänliga hälsningar,
      Caroline

      Radera
    3. Ja den sidan är det. Om man vill öka sina chanser så gör man diverse id-kontroller på deras hemsida tex att man är ostraffad hos polisen har jag för mig, en jag sökte krävde det. Det kostar även en del att bli medlem vilket är bra då det blir större andel seriöst folk om det kostar att komma igång. Betalade nog ca 1500 kronor innan jag sökte första lägenheten men det är snabbt "insparat". Så det tillsammans med ett "CV" är väl första trusten, sen blir man recenserad och betygsatt av de man varit hos och då blir det lättare. Rekommenderar att vara ute iaf tre månader i förväg att börja söka. Visst det är allt från marsvin till hästar och varierar nog kraftigt mellan länder. Iaf väldigt rekommenderat.

      Radera
  2. Jag hade gärna varit husvakt utan husdjur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men kom igen Plina, ett litet marsvin mot ett beach house? Gulligull och vågskvalp i ett.

      Radera
    2. Jo, men det brukar ofta vara katter och hundar när jag kollat.

      Radera
  3. Vilket jättebra tips. Hade ingen aningom att det ens existerade. Perfekt för mig som dessutom gillar (dägg-)djur.
    Känner mig lite dum nu som när jag bokade 2veckor på resort så sent som i förrgår..

    SvaraRadera
  4. Jag har inte provat hard core, men en liten mjukporrsversion hos min syster (tror att det var du och din vistelse hos någon kompis med fiiint hus som inspirerade mig faktiskt). Då känner vi ju varandra så det känns inte så läskigt för husägaren. Poängen är att jag insåg att ungen tyckte det var jättehäftigt att bege sig till ett villakvarter 8 km bort (de är verkligen inte svårflörtade under förskoletiden!). Jag tror därför att det här är ett jättesmart life hack, men man måste få till det logistikmässigt också. I den där podden har jag för mig att de i communityt diskuterade hur man skulle få till det i praktiken. Har du några förslag på hur folk hittar varandra och vågar prova?

    SvaraRadera
  5. En författare i Sthlm (jag och namn) som hellre skrev än fick in pengar berättade att han brukade hyra ut sin lägenhet på somrarna. Men bodde kvar på balkongen. Så han lyckades hyra ut till folk han kände lite halvt om halvt, och hade servitut på att få gå genom lägenheten för att kunna komma in och ut. Lifehack!

    SvaraRadera
  6. Ha, vilken grej, har inte hört på maken. Ska tipsa sonen i Berlin som ändå reser runt hela tiden och ibland hyr ut sitt boende. Nu kan han ju tjäna dubbelt, vilket jag misstänker får honom att jubla. Själv skulle jag absolut kunna tänka mig att testa en sådan här sak, är ju van vid djur också. Men favoritstället skulle väl vara någon med guldfisk eller burfågel så länge den inte kvittrade (skrek) hela tiden då. Att vara bunden att gå ut med en hund stup i kvarten är nog inte så kul. Om det nu inte är ett par veckor på någon avlägsen paradisö då förstås.

    Har varit djurvakt flera gånger. Senast var en jättestor innekatt (7kg?) hemma hos mig i tre veckor. Efter det vill jag inte vara vakt åt den mer. Tänk kattlådetömning. "Betalningen" blev en souvenir från krimskramsbutik i Bayern, förmodligen kostade den ett par euro... Lärdom: Gör upp om betalning i förväg, inte alla har vettet kvar, trots idealistisk och "god" framtoning, i detta fall till och med i det offentliga. Ägaren frågade året därpå igen om tre veckor med bajs- och kisskatten. Sade nej, hon fick betala katthemmet ett par tusen (eller mer?) istället tyckte jag. Denna ledarskribent på en tidning ville anlita svart kattvakt istället! Eller inte svart förresten, fick ju inte ens lön! :( /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha jag dööör vad kul. ”Tänk kattlådetömning”. Att man törs bete sig så med en offentlig roll? Har lite samma situation i huset med en publik person som beter sig minst sagt divigt. Ärligt talat tror jag inte att han fattar att han bor i en BRF, han skickar räkningar på rörmokare e d till föreningen och beställer lägenhetsrelaterade tjänster. Min man fick instruera honom hur tvättstugan funkade någon vecka efter att vi flyttat in. Den publika personen hade då bott i huset sedan 90-talet men aldrig behövt tvätta själv pga hushållerska (som nu var indisponibel, troligtvis pga bitchig chef). (”Han” är eg en ”hon” men jag bytte pronomen för att anonymisera).

      Radera
    2. Ja, den där kvinnan (du har ju redan avslöjat nu att det är en hon...) var ju några strån vassare. Kan inte hantera en tvättmaskin och är kvinna! Förlåt mitt könsrollstänk nu, men detta måste väl ändå vara väldigt ovanligt. Tror till och med att både drottningen och kronprinsessan skulle fixa att sätta igång en tvättmaskin. Prinsessan Madeleine också, i alla fall sedan Chris instruerat henne efter att envist velat visa att han kan, fastän han lärde sig bara fem minuter innan... Och lugn alla royalister, ingen idé att bli arga, jag gillar kungafamiljen, alla som där ingår.

      Men att medelålders män inte fixar tvätten har jag erfarenhet av, hjälpte en släkting med den efter hans frus död. Eller inte tvätten i sig, utan hur han skulle fixa den själv förstås. Hon hade mer eller mindre varit hans hushållerska. Fick visa honom basal matlagning också, kokkonst för ris, pasta och potatis, fryskunskap, ugnskunskap, stekkunskap, ja alla möjliga självklarheter. Men han var en lättlärd och tacksam elev. "Jaha, är det så enkelt!?" Ja, man är väl superpedagog. :D /Eva

      Radera
    3. Ja nuförtiden kan man kolla på Youtube för alla dessa instruktioner. Så nu kan alla de som är söndercurlade av föräldrar såväl av hushållerskor få sig både enkla och mindre enkla överlevnads tips. På alla språk, dygnet runt och repetererat så många gånger du behöver.
      Men det finns väl alltid behov av en första instruktion hur man får Youtube att visa dessa videos, även om den videon redan finns.....

      Radera
    4. Haha! En YouTube-film om att lära sig se YouTube-film. Låter som något för mina föräldrar.

      Radera
  7. En ny person i vår förening klagade på att det kom räkning från föreningen varje månad. Jag har ju betalt lägenheten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, husägare brukar höra av sig till det kommunala vattenverket och undra över varför de fått en vattenräkning.
      Och till sophämtningsföretaget varför de skickar räkning till hushållet. Och till kommunen varför de fått en avgift som kallas fastighetsavgift, de har ju betalt för hus och tomt redan.

      Radera
    2. Med risk att få något i huvudet nu, men dessa nyokunniga måste väl ha sett dagens ljus efter 1988? /Eva

      Radera
    3. Ja säg att det är så, det är så kul att skoja om the millenials, får en att känna sig klok snarare än föråldrad.

      En historia jag aldrig tröttnar på att berätta (har redan dragit den för ett gäng scouter idag och klockan är bara halv två) är den en jämnårig berättade för mig när vi var i 20-årsåldern. Det handlade om när hennes morföräldrar gifte sig någon gång på 40-talet. Båda var unga och kom direkt hemifrån till gemensam lägenhet/hus vad vet jag. Efter ett par veckor noterade kvinnan att mannen helt slutat tvätta sig eller byta kläder. De var ju lite blyga för varandra så hon tordes inte riktigt fråga vad detta berodde på. Men efter en månad formligen stank han och då tog hon mod till sig och frågade varför han slutat tvätta sig och därtill slutat byta kläder varpå han förvånat såg på henne och sa: ”Men...du har ju inte lagt fram nya kläder åt mig?” Tydligen var det så hans mamma gjort när det var dags för tvagning och klädbyte

      Radera
    4. Det måste vara jobbigt att sedan när man får svaret inse att man är en idiot. Har personen inte läst igenom köpekontraktet inna den skrev på? Där brukar månadsavgiften framgå.

      Radera
    5. Dålig fru! Jag gissar scouterna nickade artigt medan de kolla mobilen.:)

      Plina, ja vad säger man. Föräldrarna har väl pyntat lägenheten. Det har hänt ett par gånger att boende tyckt att det är konstigt med månadsavgiften men de brukar inte tycka det är någe kul att kolla årsredovisningen.

      Radera
    6. Jag förstår honom/henne Det är ju galet dyrt att äga saker i Sverige. Enda landet i världen som beskattar saker du redan köpt.

      BRF:er i Sverige är löjligt dyra när man synar dem. Övriga länder äger man det man köpt och väljer vad man vill betala underhåll för.

      Men visst bör man väl veta att man inte äger sin lägenhet utan snarare rätten att bo i den Och för den rätten får man vara med och sponsra alla 'sosse' avgifter som tex tvättstuga trots att du har eget. Alla badkar som fylls med vatten trots att du inte har något osv.

      Så underligt är det ändå inte... Tycker själv det är oerhört dyrt att bo i brf jämfört med vad det skall kosta eftersom man får betala för alla medlemmars idioti och inte bara sitt eget :(.

      Radera
  8. Morn! Underligt och underligt. Det som gör mig som hårt arbetande styrelsemedlem rätt irriterad är när folk kommer fram och ska dela med sig av sina starka åsikter utan en sekunds eftertanke. "Jag tycker det borde vara LÄGRE avgifter, va,va!?" Ingen av dessa har lagt en enda minut på att kolla åreredovisningen eller haft förslag på vad man kan göra annorlunda. När sedan samma mänsker tycker föreningen ska betala deras elektriker och målare och vad det kan vara...
    Vet inte så mkt om andra länder, men en kompis i Paris äger sin lägenhet och det är ingen större skillnad vad jag förstår. Tak behöver renoveras och sophämtning betalas där också.
    Ha en fin sönda!

    SvaraRadera