Pendling gör dig olycklig

Jag nämnde ju tidigare att ett vin som tidigare legat i butikssortiment men "trillat ur" i samband med avlistning antingen kan tas tillbaka till leverantör (till en större kostnad), destrueras av svenska staten (till en större kostnad) eller slumpas bort i beställningssortimentet (till en mindre kostnad). Om leverantören inte är så knusslig kring sitt varumärke är det sistnämnda att föredra rent ekonomiskt och så här i början av april är det julafton för en frugal vinälskare om du sorterar på vin i helflaska i prisklassen 45-55 kr. Bland annat hittade jag det sydafrikanska röda vinet Round House för 49 kronor (kostade 99 kronor då det stod på hyllan). Artikelnummer 4639. Jag har köpt hem det ett antal gånger förut och kan gå i god för att det är ett finfint vin som passar det mesta (i den mån min vinkompetens imponerar på någon i läsekretsen efter mina överlag positiva utlåtanden till allt som är vin).

Igår diskuterade vi huruvida arbetslöshet leder till olycka. Vi vet ju också att ohälsa leder till minskade nivåer av tillfredsställelse. Men det finns en sak till som ligger och nosar i dessa tassemarker och jag svär till gud du hade aldrig kommit på detta på egen hand så tur att du har mig.

Inflation leder till olycka
Och inte är det enkelt heller, för hattig [och/eller kraftig] inflation leder till olycka medan en jämn inflation leder till högre nivåer av lycka. Nu är det säkert packat med mätfel i denna studie. Jag menar - hattig inflation sker väl företrädesvis i stökiga länder potentiellt kryddade med grandiosa ledare som kan komma att få för sig både kortsiktiga ekonomilösningar som innovativa reformer som inte alltid gynnar folket vad vet jag [host Venezuela]. Men oavsett orsak och verkan så är en stabil inflation bäst för våra sköra små människopsyken. Ämnesbyte:
Att arbeta fler timmar gör dig lyckligare...fram tills den punkt då det gör dig olycklig
Det betyder att merparten erfar ökade nivåer av lycka om de får gå från en deltidstjänst till heltid. Men att gå från heltid till mycket övertid ger olycka. Just de här studierna är något tveksamma och motsägelsefulla med differentierade resultat från land till land. Jag kan väl bara anta att det även är inkomstkorrelerat. Om du trots deltid har en hyfsad lön är det väl mer lycka i det än att bara ha valet att jobba deltid och i och med det har en lön som leder till ekonomisk stress.

Pendling gör dig olycklig
Jag fick för ett tag sedan en länk av Bagar'n om pendlare i 90-talets Sverige och jag hade mycket roligt åt denna film. Jag minns ju själv 90-talet som igår men inte att det var så...gammalt. 



Jag älskar mannen på bilden ovan som nästan verkade stolt över att han gick upp 02:30 varje morgon för sin mardrömspendling runt halva Mälaren. Hade han sett nedan forskningsresultat hade han nog kunnat hålla sig för skratt:

"Health scientists say that commuting can make you sick and die -- not conducive to happiness. Daniel Kahneman's research on female happiness found that while commuting, women experienced the "lowest ratio of positive to negative emotions during the day." One study pegged the magic number at 22: If your commute is more than 22 minutes, there is an appreciable decline in reported well-being. Yet another study found that for every 10 minutes of additional commuting, community involvement falls by 10 percent."
Vad tror du, ligger det något i ovan punkter?

Mvh/
FruEfficientBadass

76 kommentarer:

  1. Jag har testat att pendla med buss i några veckor då min cykel är trasig.
    Ca 25-30 minuter enkel väg.

    Så deppigt. Dels att inte få ut någon energi på själva cyklandet. Men att trängas och stirra blint ut genom fönstret. Knappt någon människa med ett leende.

    Jag har inte fått tillbaka min cykel från verkstad men har fixat en annan cykel för att slippa bussen.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flera veckor på verkstaden, måste vara ett svårt fel? Ja, om man inte varit i gemet på ett tag blir det nästan brutalt. Jag hjälpte en kompis med barnpassning i höstas och när jag tog T-bana hem följande morgon (i rusningstrafik) var det som en chock. Precis som du säger, alla dessa stirr. Jag hade helt glömt bort dem.

      Radera
    2. Tror felet ligger på XXL.
      Kommer avreagera mig till deras butikschef när detta är klart.

      Ja det är deppigt. Önskar inte min värsta fiende att pendla med lokaltrafik. Får en bild av dementorer på tåget till hogwartz. Typ så känns det.


      Radera
  2. Eftersom jag läste "Jag nämnde ju tidigare att en vän som tidigare legat i butikssortiment" vet jag inte riktigt om jag är i form att skriva ett intelligent svar. Det är lite mycket att göra på jobbet just nu och sömnen är dålig. Så mycket jobb och lite sömn gör en iaf korkad. ;-)

    Jag ryser fortfarande vid tanken på de år jag pendlade från Uppsala till Stockholm varje vardag. Från början sparade jag pengar på att ta Upptåget till Upplands Väsby och sedan byta till pendeln in till Stockholm (numera går Upptåget hela vägen) och därefter ta tunnelbanan till jobbet. Hua! Två byten är inte så bra, om allt klaffade (vilket det gjorden nån gång/vecka) tog det 1,5 h enkel väg. Så många timmar jag förlorat på att stå och vagga med i tågets rytm i väntan på lyxen att få ett säte...

    Just nu har jag hyfsat ok bilväg i 35 min (tar 70 min med buss), efter flytten blir det ljuvliga 15 min (60 min med buss!), dessutom slipper jag flera filbyten och kan bara fräsa på. Längtar ihjäl mig!

    Inflationsturbulens har jag däremot inte upplevt, så den biten tänker jag överlämna till mer kloka personer.

    Over and out, mot bilen och knegandet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1,5 h enkel, det var nog bland det blodigaste jag hört (om man fråntar mannen i filmen. Han har inte heller legat i beställningssortimentet). Jag har nog missat att du ska flytta..?

      Radera
  3. Kommer ihåg nittiotalet då man skulle ha en välfylld filofax, det var status att alltid vara upptagen och efterfrågad,och det fanns knappast något ifrågasättande utan det var full fräs som gällde.Många slängde sig gladeligen i väggen, slutande ha fikapauser och matraster påhejade av inhyrda dyra konsulter som ofta hade hemmasnickrade idéer om hur arbetslivet skulle se ut, mycket positivitetssnack och skulden lades på dig om du inte fixade det. Nittiotalet blev en grogrund för den flod av självhjälpsböcker som har producerats de senaste årtiondena. Är ingen del av Firerörelsen, eftersom jag har levt fritt från fast arbete de senaste tjugo åren, aldrig känt mig otrygg eller fattig./Elsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gud ja, le Filofax. Jag hade en i någon form av krokodilskinnsimitation (?) och kände mig mighty exclusive. Jag minns att min mamma kom hem med en pocket sent 90-tal som hette "Utbränd" och jag fattade ingenting. Omslaget pryddes av ett till hälften nedbrunnet papper och ett långt tag trodde jag att det var en bok om att elda. Jag hade aldrig hört begreppet och förstod inte varför min mamma läste boken. Men hon var nog bara en hårsmån från att trilla ur tror jag, pressad av, precis som du säger konsulter med effektivitetstänk och tysta chefer.

      En blir ju lite nyfiken på ditt life engineering. Hur ofta/mycket jobbar du? Svårt/lätt hitta nytt eller är du frilans inom någon talang?

      Radera
  4. Okej, då är jag inte knäpp som valde bort ett jobb enbart på grund av pendlingstiden på 1 timme och 50 min enkel resa.

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hade varit knäpp om du tog jobbet!

      Radera
    2. Ja, kanske är det smartare trots allt att avstå 225000kr sedan oktober och istället sitta framför en dator och läsa bloggar halva dagen. Få skulle nog hålla med om det. ;)

      /Eva

      Radera
  5. Jag är nu inne på fjärde veckan som pendlare (dörr till dörr 110 minuter enkel väg). Min själ dör lite för varje sekund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du inte passa på att förkovra dig? Lyssna på poddar, skriva memoarer...

      Radera
  6. Jag hatar pendling. Efter att ha ägnat mig åt det ca 2 timmar per dag, 1 h enkelresa, för ca 10 år sedan i Stockholm vägrar jag detta fenomen. Jag väljer att bosätta mig max 30 min promenad från jobbet och väljer kategoriskt bort jobb som kräver daglig pendling med allmänna transportmedel. Hellre flyttar jag.

    När det gäller inflation kan det vara irriterande om den är 2 % och du endast får 1,9 % i löneförhöjning. Då har du i verkligheten fått en lönesänkning. Inte bra i längden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvungen att gå in och kolla vad den låg på nu. 1,9% i januari, 2,0% i februari. Men Plina om du lägger 30% av inkomsten i en bred svenskt indexfond som speglar OMX30 har du YTD 2019 15% vilket åtminstone i det här fallet kompenserar för de tappade 0,1%:en.

      Radera
    2. Visserligen, men jag i vart fall tycker det är tråkig med lönesänkningar om jag inte också får målsänkningar. Finns ju ingen poäng att jobba hårdare för mindre pengar.

      Radera
  7. Läste någon artikel om att amerikanarna pendlar mest av alla folk och att en del av deras stora ohälsa ligger i detta. Då jag de senaste åren pendlat betydligt mer än de flesta (nästan 4h om dagen) så kan jag meddela att den studien definitivt INTE är ute och cyklar. Lång pendling leder till en stress och förbrukning av energi som är svår att förstå om man inte varit där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har också läst det. Det anses helt normalt att ha en timme enkel väg, krypsittande i sin clownlike car som man rattar med joystick allt medan man sippar sin latte take away och lyssnar på kommersiell radio.

      Radera
  8. Tack för vintipset. Beställt 6 pavor nu och hoppas det går att dricka :)

    Har bil/tågpendlat 2h+ per dag i flera år, runt millennieskiftet. Värdelöst. För nåt år sen semi-veckopendlat Sthlm-GBG. Helt värdelöst. Nu jobbar jag hemma och behöver bara åka iväg och visa upp mig på kontoret etpar dagar per månad. Lövely. Jag måste nog nypa mig i armen idag och påminna mig hur svinbra det är att slippa all form av transportsträckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är när ens målgrupp använder uttrycket "pava" som man vet att man har med riktiga vinkännare att göra. Jag garanterar dig att det är drickbart Kitty (det är för övrigt katrinplommonjuice också men inte dricker man det för den sakens skull).

      Grattis till ditt svinbra upplägg. Because you're worth it.

      Radera
  9. Tog ut min tjänstepension för fyra år sedan, den samt sparade pengar har hållit mig flytande utan arbete de senaste åren. Arbetat som kock, vet inte om jag är speciellt talangfull men har haft det vegetariska som ett stort intresse i trettio år. Annars har jag också fuskat inom vården och vickat där en del men aldrig velat bli fast.
    Aldrig haft a-kassa eller sjukskrivit mig, vill helst leva fritt från myndigheter också, om jag kan. Det som de styrande försöker skrämma upp en med att livet i princip blir ett elände om man inte har råd att resa till Thailand typ, stämmer inte.
    Om man har tagit ut sin tjänstepension innan man är 65 så får man inte arbeta mer än 8 timmar per vecka, iallafall om man har Alecta. Något man ska tänka på innan man tar ut den i förtid, ifall någon går i de tankarna.
    Klarar mig utmärkt och trivs med den strategi jag har lagt upp för mitt liv. Det jobbiga kan vara andras oförståelse oftast från dem i min egen ålder eller äldre,hur jag kan leva såhär och inte de kan. Att det oftast beror på deras eget oförstånd och ett icke ifrågasättande av deras egen överdrivet konsumistiska livsstil, säger jag ju inte, för då blir det surt, men det verkar alltid vara fritt fram att ifrågasätta mig./Elsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar på EB,s fråga högre upp. Har även pendlat en del i mitt liv.Att få swisha fram i morgonrusningen på T-centralen är något jag kan sakna, pulsen, alla människor, det är fantastiskt.Visst kan det krångla men för det mesta flyter det på och går i ett, härligt./ Elsa

      Radera
    2. @Elsa du verkar vara en riktig livskonstnär. Nu är det ett tag tills jag kommer att plocka ut tjänstepension, men jag noterar det där med arbetsbegränsningen hos Alecta. Intressant tt du känner att folk omkring dig känner att de har rätten att ifrågasätta dig men att motsatsen är mindre bekväm. Jag tycker att det är lite fräckt. Kan du inte bara ge dem en smäll på käften eller säga: "Jag tycker att var och en ska skräddarsy det liv som passar just den personen. Exempelvis att jag utformar mitt liv som jag vill ha det och att exempelvis du, person X, utformar sitt liv som du vill det. Vad tror du om det?"

      Radera
  10. Perfekt! Ett kvitto på att vi gjorde rätt som köpte huset och flyttade närmare jobbet. Nu har jag knappt 15 min med bil, istället för 45/60 min beroende på vem som släppte av vem. Innan flytten hade jag pendlat mellan Eskilstuna och Södertälje med tåg eller bil sen slutet av 2010, och det var verkligen själsdödande. Sen att vi inte kan ha något sparande att tala om, eftersom ALLT på huset behöver fixas är en annan femma...

    Tack för vintips! Beställde också några flaskor. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "istället för 45/60 min beroende på vem som släppte av vem" Huuaawh du släppte loss ett minne som jag begravt långt bak i hjärnbarken nämligen den tiden då jag först droppade av tre barn i skolan för att sedan droppa av mitt 43-åriga barn på hens arbetsplats för att på eftermiddagen göra en reverse och hämta 43-åringen för att sedan gasa hem för att göra middag fort som tusan för att aktiviteterna hinnas med. Snacka om att vardagslivet för två heltidsarbetande är logistik. Att föra stora köttstycken från punt A till B och sedan loopen tillbaka 8 timmar senare. (nåja...7). Gig-economy, I welcome you!

      Radera
  11. Jag pendlade ca 1 timme varje väg de första åren på högskolan. Detta ledde naturligtvis att jag tog mig dit så sällan det bara var möjligt.

    Nu har jag turen att antingen kunna cykla på max 10 minuter eller promenera på 30. Jag har gått över mer och mer till promenad, betydligt mindre stressigt än att cykla i centrala stan och skönare att inte behöva tänka på cykeln efter jobbet om jag får lust att hitta på något.

    Om/när jag byter jobb kommer pendlingstiden vara en stor del av ekvationen.

    ~Frilosofen

    SvaraRadera
  12. Glömde tacka för vintipset. Hur gör du för att hitta dessa guldkorn, kan jag filtrera på utförsäljning tro?

    ~Frilosofen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Neju, nej för guds skull Frilosof, tror du att vårt Statliga Bolag skulle skylta med Utförsäljning - det uppmuntrar ju till merkonsumtion och det vill man ju officiellt absolut EJ. Nej, inserera nummer "4639" intill det lilla förstpringsglaset som betyder "sök" och du skall finna vinet.

      Radera
    2. Jag körde en slamkrypare och valde billigaste rödviner i glasflaska. Verkade finnas en hel del fint där för billiga pengar. Beställde 7 fina flaskor för 380 pesetas. Kul!

      Radera
    3. Jo denna flaskan hittar jag utan problem och har dessutom beställt ett mindre större parti. Jag menade snarare, hur du vet att just detta är på 50%? Kände du till vinet sen tidigare och råkade se det i listan när du sorterade på billigaste 75cl-flaskan? Eller är det insidertips av din vän som jobbat/jobabr på bolaget?

      Radera
    4. Då får du lova dyrt och heligt att fortsätta uppdatera med insidertips. För jag drog hem en 10 flaskor och måste säga att detta var ett perfekt vin. Starkt, lättdrucket och billigt. Och så gott givetvis.

      Är det någon speciell anledning till att det är just i April dessa utrensningar sker? Är det 2018 års utgående sortiment som först nu når beställningssortimentet? Måste säga att jag är mycket intresserad av detta.

      Radera
  13. Åka t-banan i Sthlm är allmänt deppigt. Åker hellre buss. Vill inte bo för långt från jobb med alla dessa sjukdomar jag har;-/ Min bortskämda partner kan gå till jobbet på 10 min ;) Det är lyxigt! Som yngre pendlade jag timmars timmar men då tror jag inte man led av det på samma sätt. Var stark då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men samma här. Jag pendlade mellan Uppsala och Västerås utan problem i två år när jag pluggade och sen reste jag jättemycket i bil som ny på arbetsmarknaden. Flög som en idiot också - jag står för 1% av koldioxidutsläppen kring millenieskiftet. Idag skulle jag inte ta ett jobb jag inte kan ta mig till manuellt (gå eller cykla) under halvtimmen.

      Radera
    2. Kan jobba hemifrån till 70% ungefär. Enda som fungerar just nu..

      Radera
  14. Jag har sysslat med den där själdödande aktiviteten alldeles för mycket i mitt liv och jag verkligen hatade hur stor del av dagen detta tog. Flyttade från stora staden till en plats där man kan andas frisk luft och inte behöva trängas på trottoaren där jag och min sambo samåker 15 min till jobbet. Det har gett mig så mycket extra tid på dagen och jag arbetar nu aktivt för att kunna minska även denna tid till att jobba hemma då och då. Jag kommer aldrig gå tillbaka till den typen av pendling igen. /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det känns onekligen som att har man erfarit riktig pendling gör man det bara under en period i livet. Sen är toleransen slut. Ert nuvarande upplägg låter klockrent.

      Radera
  15. Finns olika sätt att pendla; När jag började jobba i Stockholm men bodde i Uppsala var morgonpendlingen rena helandet för mig. 7 min cykel till U-a central, 35 min direkttåg och 8 min promenad från Sthlm central. Detta var innan mobil internet och jag hade ett IT-jobb. Cykel+gång var perfekt morgonmotion. Men det bästa var att jag kunde göra halva dagens jobb på tåget! Superfokuserad och effektiv efter uppfriskande cykelturen ankom jag lite tidigare för att garanterat få sittplats. Det var tyst och lugnt och inget avbrott under färden. Ingen stress inför resten av dagens jobb.

    Senare i livet - boende i söderförort, 50-60 min med pendeltåg och tunnelbana = Helvete. Sällan sittplats, trångt och förseningar, speciellt vintertid. Bil i långa bilköer också vidrigt. Inget effektivt användande av tid men med tåg viss vardagsmotion. När frugan också fick dylik färdtid medan barn gick i barnomsorg på förorten blev situationen ohållbar.
    Så, sålde bil och köpte dyrt i city men med gångavstånd till allt inkl jobb. Bäst for now men längtar efter den ekonomiska friheten vilket borde infinna sig då barnen börjar bli vuxna.

    Jämförelse; Ett projekt utomlands då jag var tvungen att flyga varje Mån morgon och hem på Fre e.m. var faktiskt mycket behagligare än pendling varje dag från Stockholmsförut. Sammanräknat lika mycket restid på en vecka som 5x2x(pendel+tbana). :-)

    Skulle jag behöva tågpendla idag skulle jag hellre flytta tillbaka till U-a och köra tyst direktpendling igen om jag kan effektivisera användande av den tiden för att kunna kompa mot fritid. Köra-bil pendling nej tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "boende i söderförort, 50-60 min med pendeltåg och tunnelbana = Helvete. Sällan sittplats, trångt och förseningar, speciellt vintertid. Bil i långa bilköer också vidrigt." Vidrigt är ordet. Jag minns den där bedövade känslan i höger lår när man suttit och krypgasat sig fram i över en timme. Den absolut värsta perioden ur pendlingshänseende var när jag jobbade i stan men vi hade precis flyttat ut i förorten och jag hade en tysk chef från helvetet som kastade onda blickar om man avvek en minut före fem och dagis stängde 6 och då var vårt ettåriga barn absolut sist kvar - stolarna uppställda på borden, barn inpackad i overall. 17:02 satt jag i bilen i garaget och sen burnade jag ur stan. Like NOT för det var rusningstrafik och jag minns särskilt ett tillfälle då jag satt fast på grund av en olycka eller något i Klaratunneln och stresnivåerna var uppe på max och jag bara förlorade det och började storgråta. Va? Ung och dum, idag hade jag ju bara tagit ett snack med chefen alt. bytt jobb. Inget är värt att börja gråta i bilen under pendling.

      Radera
  16. Jag bodde i Malmö och pendlade till Lund i över fem år. Det är ju egentligen inte särskilt långt, men eftersom jag var tvungen att tajma bussar och ta några tidigare tåg på grund av att de alltid var försenade innebar det pendling enkel resa på 1-1,5 h. Tågresan var bara en kvart, så det var för kort för att hinna plugga eller göra något annat vettigt.

    När jag flyttade till Linköping för att börja plugga läkarprogrammet var mitt främsta krav att bo nära skolan. Det hade ägnats alldeles för mycket tid åt meningslös pendling och även sen när vi flyttade till hus hade jag som önskemål att bo inom gång- eller cykelavstånd till jobb. Vi går till och från jobb varenda dag (30 min promenad) och det är så otroligt skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är inte klokt vilka pendlingshistorier! Alla verkar ha en 1,5h i bagaget. Att gå till och från jobbet är så life engineerigt att jag blir alldeles salig. Motsatsen till SUV-pendlaren som måste jobba halvt ihjäl sig för att ha råd med SUV och dyrt gymkort som hen inte har tid att nyttja då pendling och jobb tar så mycket tid. Älskar den formen av synergier. På sista jobbet gick jag också till och från, det blev sju km per dag så check på den vardagsmotionen och sen var jag ledig från träning på helgerna. Tjopp tjopp. I och med att tjänstebilen försvann märkte jag heller knappt av den stora bruttoslakten av min lön.

      Radera
  17. Har som konsult pendlat väldigt mycket, 3 år körde jag 2 timmar om dagen, i 1,5 år körde jag 3 timmar om dagen osv. Fick dock ersättning för milen och tiden men det blev långa dagar då restid inte räknas in i arbetstid.

    SvaraRadera
  18. Cykelpendling förbi kohagar och fårhagar (djuren dock inte ute än). Hälsa på älgar, rådjur, rovfåglar och framförallt uppleva magiska landskapsbilder gör pendlingen till 35-40min ren skär lycka! Annat var det tidigare då jag satt i bilen 35-40min och trillade ur förarsätet likt en säck potatis varje morgon. Nu har jag inte ett ända trafikljus på hela sträckan in faktiskt. Natt och dag-skillnad på pendlingarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha underbara bilder du målar upp! Jag ser dig som en Noak som liksom åker och småhånglar med hela skogen på väg till jobbet i din linneskrud, att jämföra med den kostymklädda hösäck som rasade ur tjänstebilen fordom.

      Radera
    2. Så vill jag ha det

      Det enda jag funderar på är säkerheten, är det tungtrafikerad landsväg eller separat cykelbana?

      Radera
  19. Jag har börjat promenera hem från jobbet ,ca 50min promenad jämfört med spårvagn/rälsbuss 15min. Det låter en reflektera över dagen och komma ner i varv, samt avreagera sig på affärssystemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sparkar du på saker då på vägen? För att få ut din affärssystemsfrustration menar jag?

      Radera
    2. Det räcker att andas vårluft och spana på pensionärer, sen är ERP tankarna bortblåsa, puuuuufff

      Radera
  20. Cykel under den varma perioden. 7 kilometer och underbart. Bilpendlingen under kalla perioden är inte lika njutbar och tar nästan lika lång tid som att cykla. Dock med bra musik och ett laid back sinne kan man finna njutning där också.

    Jag kommer inte ta ett arbete som innebär pendling. NÄVER!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näver äver. Hur tusan kan cykel och bil ta ungefär lika lång tid? Du kör väl inte så mycket urbant menar jag eller har jag missförstått de geografiska premisserna?

      Radera
    2. Det är lite kö-problematik vid vissa tidpunkter.

      Radera
  21. För mig tar det ungefär en timme kommunalt till jobbet. Pendlingen är typ den enda möjligheten för mig att läsa böcker och din blog (har småbarn hemma). Jag tycker även om att iakta andra människor och så är jag väl van.

    För ett antal år sedan hade jag bara tre tunnelbananestationer till jobbet o i början tyckte jag att det var lite läskigt. Det kändes som att jag ena sekunden hade legat i sängen för att nästa sitta på kontoret utan att vara tillräckligt vaken för att fatta hur det hela gått till. Antagligen behöver jag lite längre upp och nervarvning till o från jobb. Generellt så förstår jag såklart att det är bättre med kortare resväg så nästa jobb vill jag bo närmare till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng i att det kanske inte enbart är av godo att bo för nära jobbet. Jag har ju tidigare nämnt min kompis mamma som var farmaceut. För henne var det ett måste att bo en bit ifrån sin arbetsplats, det blev alldeles för obekväma möten annars. I ditt fall behöver du en buffert av tid och rum för att kunna skilja det lilla livet (aka jobb) från det stora livet (det där hemma).

      Radera
  22. Mer pendling åt folket!JAG blir verkigen lycklig när folk pendlar långväga in till t.ex. Hufvudstadens kontor. Det ger mig bra avkastning i min aktieportfölj innehållande bla Hufvudstaden (och Nobina) så jag själv kan sluta pendla innan officiell sluta-pendla-till-jobb-år. Själv blir jag olycklig av allt pendlande...

    SvaraRadera
  23. I ett tidigare liv så pendlade jag med bil 8 mil enkel resa varje dag. Uppsidan var att jag fick netto 6 Sek/mil av Anders Borg i reseersättning. Så ca 100 Sek/dag rätt ner i plonkan satt fint. Hur gick de till undrar ni förstås. Svaret är fossilfri transport medelst elbil. Tog FruEB på ordet och ordnade med ett inlogg till apoteket röda näsan. Om 8 dagar har jag ett ett litet rött paket med vita snören... innehållande sex flarror 4639. Vill även tacka FruEB för tipset om Blå Bandet – En omöjligt bra cava, Federico Paternina Nr 71275. Det har varit mycket att fira på sistone./frivilligpensionär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va? Har jag tipsat om något blått band?

      Radera
    2. Det var på ditt instagram 190223. Cred förstås till den som skrev det. geeznom
      Prova denna, https://ohmansmatovin.com/2018/03/11/bla-bandet-en-omojligt-bra-cava/ Betydligt bättre än ronar, men samma pris./frivilligpensionär

      Radera
  24. Intressant det här med pendling, vet att MMM har en långt inlägg om det och kontentan är att bo nära ditt jobb, för helvete! Men jag är inte helt säker i min situation. Kan någon hjälpa mig?

    Idag betalar vi 10500kr för en bostadsrätt per månad, flyttar vi längre ut och köper en villa hamnar vi på 4500kr per månad. Ganska rejäl skillnad. Nackdelen är att vi då troligen behöver två bilar istället för en, kan inte cykla längre till jobben och dessutom adderar ca 20min enkel resa. Dvs idag cyklar vi på 20-25 minuter, men flyttar vi ut blir det istället 40min bil. (båda exemplen enkel resa).

    Är det nu värt det? Att ha månadskostnad för boendet på 4500kr är ju extremt lockande, för den som är lite smart inser hen då att min del är 4500/2= 2250kr. Löjligt egentligen. Men två bilar, en bensin och en el..längre restid osv i det här satans livspusslet..är det värt? Snabbare till FIRE borde det ge mig, eller tänker jag helt fel här?

    Någon som har bra reflektioner?


    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bör ju räkna in kostnaden för den andra bilen i boendekostnaden för villa eftersom det är något som tillkommer. Bensinkostnaden som tillkommer. Ingår det även kostnader för vatten och avlopp, sopor samt reparationer etc i de 4500 kr? Det går ju inte jämföra bara lånekostnader om det är så du gjort.

      Radera
    2. Känns som att en extra bil sabbar största delen av vinsten med att flytta? Med en bil blir det hanterbart men då tillkommer planeringen med jobb.

      Kostnader för avlopp, sopor vatten osv är medräknade sedan innan, betalar separat för det idag och tror inte att huset blir dyrare med just dessa driftkostnader. Storleken är nästan identisk, så därför tog jag inte med dom.

      Radera
    3. Och så måste jag vara djävulens advokat och ifrågastätt den där månadskostnaden i villa. I en lägenhet ingår liksom det mesta, jag blev personligen obehagligt överraskad över hur mycket skit som tillkom i huset som inte fanns i den fina kalkylen som fanns på mäklarens hemsida. Sophämtning, vatten, samfällighetsavgift, bisarra elräkningar, en ommålning fasad, trädgårdsfix (av mer hygienfaktorsart om du fattar, inte en massa hobby-fluff) samt det svarta hål av "projekt" som potentiellt tillkommer i hus av typen renoveringar, dränage, bergvärme, utbyggnation X och Y, carport, ny häck (taxametern börjar på 40 000), nytt badrum på våning 2, barnsäkring tre våningsplan, omkittning fönster burr burr jag blir trött och pank bara jag tänker på det. Men givet att du/ni räknat med allt sådant så tänker jag att ni nog måste rösta med hjärtat. In till stan kan ni nog alltid ta er igen. Själv var min fjärde lyckligaste dag i livet när vi sålde parhuset och drog tillbaka in till stan, men alla tycker inte som jag tralala.

      Radera
    4. Oberoendefrihet bor nog i en br-radhus eller liknande nu, inte i en lägenhet. Därav många av kostnaderna lika i initiala frågan.
      Att bo i bostadsrätt är inte detsamma som att bo i lägenhet.

      Radera
    5. Bra reflektioner ovan. Låter dyrare på alla plan att flytta ut men kan ni bygga ut, skaffa Attefall, hyra ut? Isåfall kanske ni kan tjäna på det eller gå plus minus noll.. Glöm inte taxiresorna som ev tillkommer om ni är ute och festar tillsammans. Eller från sena jobbmiddagar ..

      Radera
    6. De flesta hus kostar mer än så. Har du tänkt på stundande takbyten, dräneringar, fasader, fönsterrenoveringar etc, etc? Det kanske ligger 10-15 år bort, men det kommer att bli dyrt. Man kan grovt räkna med ett par tusenlappar i månaden för långsiktigt underhåll.

      Radera

    7. Djävulens advokat är välkommet då min egna glädjekalkyl kanske mer är vilja och hopp än realistiskt. Vill ju fort bli fri så att säga..
      Stämmer att jag bo i radhus som är bostadsrättsförening, så tomt o allt sånt finns även om det är litet.

      FruEB: jag tror att mycket av det du nämner redan är med idag, och villan i fråga är ganska så nyrenoverad så det dröjer ett par år innan det blir dags för fönster och tak. För det är oftast där det skiter sig med "billigare" hus, tak ska bytas, fönster och så någon fuktskada på det. Brukar kallt räkna med minst 100k per "grej" som ska fixas. Idag slipper vi det, med avgiften till föreningen på 5000kr per månad.

      Föreningen är snart fem år gammal så säkert dags för sänkning snart, men allt arbete för bostadsrättens underhåll är ju betalt.

      Doubtfire: Tveksamt om "nya villan" har plats med attefallshus som vi vill hyra ut. Men i framtidsplanen finns hopp om att bli lite hyresvärd så inte omöjligt. Passiv inkomst är bra inkomst :)

      Kalle: blir det så, flera tusen i månaden om du drar ut det på ett par år? Isåfall har vi ju det ganska bra som det är nu.

      Googlade lite priser och mina 100k ovan kan vara lite underkant beroende på.
      Men generellt via byggmentor.se är livslängd ungefär
      Tak 30-50 år
      Måla om 10 år
      Dränering 35 år
      Fönster 30 år
      El 40 år
      Vatten 50 år
      Golv 50 år
      Oljepannor, vitvaror 10-15 år

      Det blir en jävla massa pengar..förstår att FruEB blev matt.
      Svårt att få en bra bild av allt det här och vad den egentliga kostnaden faktiskt blir.
      Tält i skogen kanske?

      Hälsningar
      Andreas

      Radera
  25. Tack för vintips, har skapat inloggning och beställt!

    SvaraRadera
  26. Tack för vintips har beställt 4 flarror ! / Catarina

    SvaraRadera
  27. Folket på Glasbanken lär ju klia sig i huvudet och undra varför det rasslat till med beställningar av just detta vin idag :) Kontakta importörer innan nästa vintips och be om Kickbackdeal vetja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också beställt (8 flaskor!!). En årsförbrukning för oss ungefär

      Radera
  28. Tänkte precis att detta ska bli min första beställning på Systemet, sedan kom jag på att jag är gravid - vetat sedan igår, så jag är väl förlåten för tankevurpan? Annars tycker jag att min 15 minuters cykeltur till jobbet är lagom pendling, då hinner jag vakna till, men inte bli alltför genomfrusen om jag inte har långkalsonger på vintern - eller jo, det är rätt skönt med långkalsonger då... Men så här års är det i alla fall perfekt. Typ tre veckor om året är det jobbigt med snön, då kan jag få skjuts eller chans till att härda mig. Rekommenderas!
    /L

    SvaraRadera
  29. För dig mycket unga bloggbesökare här kan det vara bra att känna till att Lidl säljer Södergårdens finfina svartvinbärssaft för runt 23 kr och ger hela 8 liter saft! Har du tur kan den emellanåt fås för endast 14.95. Den kan då med fördel lagras.

    Räkna sedan ut hur mycket pengar du kommer att spara fram till pensionen vid 80(?) genom att inte börja (eller sluta om du redan börjat) dricka alkohol. Tidig pension gynnar dock inte denna typ av uträkning, så jobba så länge (fastän) du (inte) orkar så får du mer pengar! (Och vi äldre kan få fortsatt statlig pension.) Du måste sedan dra av alla saftflaskor från totalsumman förstås, men det är inte så farligt om du glömmer den lilla detaljen. Lycka till!

    /Eva

    SvaraRadera
  30. Aldrig haft längre pendlingsavstånd än 20 minuter med cykel. Nu som inflyttad till Solna så har jag ca 18 minuter dörr till dörr med tunnelbanan. Vet inte hur lång tid det tar att cykla men det är 6,3km till jobbet så det är väl ca 20 minuter från det att jag låser ytterdörren till att jag hoppar av cykeln på jobbet.

    Men eftersom vi har utmärkta omklädningsrum så blir det nog löpning minst två gånger i veckan. Och när det gäller löpning så vore ca 8km perfekt avstånd till jobbet.

    SvaraRadera
  31. Apropå lyckoforskningen hörde jag för flera år sedan om en undersökning där jag starkt kände igen mej i del två och påmints om att inte obetänksamt sukta efter (ofrivillig) arbetslöshet
    . Sammanfattningen var ung såhär:
    Man är lyckligare när man har ett jobb än när man är arbetslös. Men när man har ett jobb är man lyckligare när man är ledig. :-)
    /karin

    SvaraRadera
  32. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit lycklig med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera